Truma mover, powertouch tms. kokemuksia

YLÖNEN TERO 08.05.2008 02:44

Elikkäs vaunun liikuttelulaitteesta onko jollakin kokemuksia? Uusimmassakin caravan-lehdessä sitä mainostettiin. Mitenkähän isompi telivaunu (1900kg kp)liikahtaa? Vaunukauppias meinasi, että varauksella suhtaudutaan. Oli kuullut, että vihasia asiakkaita ollu jossaki päin suomea ja jouduttu poistamaan laitteita kun eivät toimi. Itse olisin kiinnostunut kyllä, mutta sen verran maksaa etten omaan piikkiin koekaniiniksi ala!

LINDBLOM ALF R 08.05.2008 12:37

Saksassa näitä laitteita näkyi varsinkin isoissa telivaunuissakin. Hyvin näytti liikkuvan, eteenpäin ja taakseppäin. Mutta näköhavaintoa oli vain tasaisella maalla.

LAHTI ANTTI 08.05.2008 12:55

Löytyykö täältä lisää tietoa. http://kauppa.karavaanari.info/PublishedService?file=&pageID=3&action=view&groupID=333&OpenGroups=315,300,333

LAHTI ANTTI 08.05.2008 14:11

http://lyhytlinkki.net/?yuyiqpfe

LAHTI ANTTI 08.05.2008 14:12

Pitihän sitä kokeilla, ja onnistui jopa minulta !

YLÖNEN TERO 08.05.2008 17:06

Olen nuo mainossivut kattonu moneen kertaan. Siellähän kyllä kehutaan, mutta toimiiko oikeasti?! Monesti käytännön kokemus on parempaa kuin mainostekstit.

LAHTI ANTTI 08.05.2008 17:20

Teehän kysely tänne, niin ehkä saat henk.koht. tietoa toimivuudesta. http://kauppa.karavaanari.info | kauppa@karavaanari.info

HAAPANEN TIMO S 08.05.2008 18:13

No tuolla on video,alimmainen on mover: http://www.truma.com/truma05/en/produktvideos/prod_video_en_281569.html

LEPISTÖ ARTO 07.06.2008 22:29

Myös meitä kiinnostaisi kokemukset siirtäjästä ja ennen kaikkea korjausvinkit.

Ostimme nimittäin maaliskuussa vaunun, jossa on siirtäjä, mutta emme saa sitä toimimaan. Maahantuojaan (Powrtouch:n) on otettu yhteyttä, mutta vikaa ei löytynyt.

Käyttöohjettakaan ei ole vielä muutama viikko sitten ollut suomen kielisenä olemassakaan kun oli vasta tekeillä...

Siirtäjä siis olisi, mutta se ei inahdakkaan!

Akku on vaihdettu ja muuten kaikin puolin pitäisi olla ok, mutta kun ei inahda niin ei inahda....

LEPISTÖ ARTO 22.06.2008 22:33

Osia on nyt lähetetty huoltoon lisätutkimuksiin, joten niitä tässä odotellaan palautuvaksi.

Uskon kyllä vakaasti että vika ei ole mikään laitteen perusvika vaan seurausta virheellisestä käytöstä, koskapa sitä oli yritetty väkisin vääntää päälle jonka seurauksena akseli oli vääntynyt, kun sehän ei ns. mennyt päälle, koska liian lähellä pyöriä...

Jostakin luin, että tämän kesän aikana on Tampereen seudulla mahdollisuus päästä näkemään ja kokemaan miten tuo laite toimii, joten sinne varmaankin kannattaa poiketa jos asia kiinnostaa.

Meille vaan sattui vaunuksi taas joko maantaikappale tai sitten vaan turhan kovia kokenut :-) Ei nimittäin toiminut kaasulämmitys, kun vaunu saatiin lämpeemään siellä haisi!!! Siis joku puuterien ja hajuvesin sekoitus tai jotain niin että meinasin ykätä kun menin sinne sisään; patjojen, tyynyjen ja mattojen pesu painepesurilla ja mäntysaippualla auttoi tähän. Ei toiminut kaasuhella. Akku oli sökö ja vesipumppukin oli jäätynyt. Vesiputkista tiputteli vettä roskiskaapin lattialle.

Kun nuo viat oli korjattu, lähdettiin Jussin viettoon ja kas kummaa, hana vuosi taas.... ja sitten se juhannuspäivänä jäi ihan kirjaimellisesti käteen!!

Että kyllä tässä on tullut tutustuttua vaunuun oikein perin pohjin... ilmastointi on muuten vielä testaamatta, kuinkahan sen kanssa mahtaa käydä...

Eikä vaunulla ole ikääkään kuin vasta 4 vuotta, että ei sen ainakaan vanhuuttaan pitäisi olla epäkunnossa. Merkki jääköön kuitenkin soveliaisuussyistä mainitsematta...

Lepistöt

LEPISTÖ ARTO 22.06.2008 22:34

Ai niin, ja jääkaappikin lakkasi toimimasta kaasulla tuon Juhannusreissun aikana.

Lepistöt

STRÖMMER HEIKKI 28.06.2008 10:32

Arvaan että vaunusi on Hobby.Arvaas mistä arvasin? Klemmareita on vaihdettu sinne tänne ja tonne. Vielä vuotaa jääkaapin takaa, mut en ole viitsinyt alkaa purkaan jääkaappia pois. Hmm vielä.Truma puhaltaa tosi hyvin, tosin ainoastaan kun vaunun 13 napainen pistoke on kytketty auton 13 napaiseen rasiaan. Vaunun akulla se ei toimi, kaikki muu kyllä, ainakin vielä.Ostettuani vaunun ihmettelin miten autolla pystyisi lataamaan vaunun akkua.Myyjä vuolaasti kertoi että autossa pitää olla myös 13 napainen rasia, muuten ei onnistu. No eikun vaan ostamaan tosi edullinen alkuperäinen Land-Rover johtosarja, ja asennuttamaan se merkkiliikkeeseen. Johtosarja asennettuna vain n.450€. No hienosti toimi, paitsi että ei ladannut vaunun akkua, kun oli vähän tehtaalla unohtunut asentaa kaikki johdot kiinni jakorasiaan.Mukavasti kului aika Sisiliassa, kun yleismittarin kanssa selvitin mikä johto kuuluu mihinkin reikään.

HÄNNINEN PEKKA 24.07.2008 23:39

Tästä alkuperäisestä kysymyksestä ehti kulua aikaa - no minkäs teet kun vastausta pukkaa. Olimme kesämatkalla 560 Solifer Finlandian kanssa keski- ja eteläeuroopassa ja päädyimme hankalien vekslaus- ja työntöpuuhien jälkeen hankkimaan moverin ensikautta varten. Internet haku toi halvimmaksi vaihtoehdoksi Reich:n RK-moverin Saksasta tilattuna (999 €) (Fritz Berger, http://www.fritz-berger.de/). Kun tuo hinta oli n. 500€ halvempi kuin muualla ja asia poltti niin tilasin. 10 päivää tilauksesta tavara tuli Kiitolinjan tuomana kotiin. Asennus ensikertalaiselta vei noin 5 tuntia josta suuri osa meni ihmettelyyn: yritin ensin laittaa akselin etupuolelle, mutta iskunvaimentimet tulivat eteen. Akselin takapuolella taas runkokorkeus oli n. 10 mm liian vähän joten tarvitsin ylimääräiset välikappaleet jotka hain paikallisesta rautaliikkeestä (Nakorauta/Turku, 2 kpl 50x10x120 mm alumiinisia lateja). No välikappaleiden kanssa laite meni paikalleen ilman suurempia ongelmia ja sähköliitännät tulivat sujuvasti Soliferin sähkökaappiin. Päävirtakytkimen olisin mielusti laittanut ulkopuolisen virransyöttökannen alle, mutta tila ei riittänyt joten ruuvasin sen sinne sähkökaappiin. RK-mover on käsin mukana tulleella avaimella paikalle väännettävä - todella selvä juttu. Ja langaton kaukosäädin on tarkoitettu ohjailuun - kaukosäätimeen on myös johto mikäli patteri loppuu joten sitä voi käyttää myös langallisena. Koeajon tein väljissä tiloissa ja kaikki toimi mukavasti. RK-moverissa on vakiona soft-start toiminto joten se ei kyllä myöskään karkaille. Kun systeemin muutaman minuutin jälkeen oppi niin muutaman sentin tarkkuudella vaunua on helppo kuljetelle. Huomioina sen verran, että yksipuolinen kuormitus kääntää vaunua pois liikesuunnasta rasituksen puolen hidastuessa. Liikaa ei myöskään kannata moverilta odottaa: maastoajoneuvoa ei vaunusta sen avulla tule. Betoninen jalkakäytävän reuna tontillemme kyllä ylittyi (vaivoin pyörä kerralla) joten pienet laudankappaleet mukana helpottavat olellisesti vastaavia tilanteita (nousukulma on toki hetkellisesti 45 astetta joka on reippaasti yli sen mitä luvataan). Mikäli laitetta kuormittaa liikaa, ylivirtasuoja katkaisee virran nätisti. Virrat pois ja päälle avaimesta niin taas voi liikutella. Itse liikuttelu sujuu mallikkaasti ja naapurin lapsiakin homma hauskutti. Naapurin aikuiset taasen katsoivat nenän vartta pitkin - no eihän sitä karavaanaria kaikki aina ymmärrä. Eli RK-mover tuntuu olevan ihan OK laite ja hinta on Saksasta tilattuna ko. paikasta selvästi halvempi kuin mikään muu laite jonka löysin.

Tsemmosta.

LEPISTÖ ARTO 30.07.2008 22:40

Eh... No ei oo Hobby, mutta saksalainen kylläkin... :-)

HAAPAKOSKI OSSI 31.07.2008 17:54

Mitä väliä sillä merkillä on, jos on väkisin säretty ja jätetty vedet talveksi sisään jäätymään. Arvaan, että vessakin alkaa kohta jostakin vuotaa koska on halki.

HÄNNINEN PEKKA 01.11.2008 22:12

Sen verran lisäkokemuksia tässä voin laittaa että joka kerta kun on laitetta käytetty niin yleisöä on piisannut. Itseasiassa kun se on olemassa niin sitä tulee myös käytettyä - vaunun kallistuksen korjaaminen kiilojen avulla onnistuu mukavasti... "väärinpäin" kaverien kulkuneuvon viereen parkkeeraaminen myös - ovet saadaan näin vastakkain.... eli hyviä puolia on löytynyt matkan varrelta lisää. Kuratielle heitin laitteiden päälle roskapussit jottei hiekka täyttäisi aivan kaikkia paikkoja (tuntui toimivan)... eli moverit ovat kyllä ihan aito elämän laadun kohottaja - toki niitä selittäjiä on ollut että jos ei peruuttamaan pysty niin on kaverissa vika... no peruutappa aisa edellä aitaa vasten = väärinpäin, paikkaan johon vetoauto ei mahdu kääntymään jne. jne... eli vapausasteita tulee lisää. Aisapyörää kannattaa varoa: se kun ei tässä yhtälössä ole välttämättä vahvin lenkki.

Talvi on tulossa - katsotaan miten toimii lumessa ;-)

P.

LOISKE TONI 02.11.2008 20:13

Kyllä toimii mutta telivaunuun tarvitaan 4 kappaletta moottoreita. 1 Akselinen toimii hyvin 2 moottorilla.

UUSITALO MARKO 03.11.2008 12:45

Seurailin männäkesänä erään saksalaispariskunnan touhuamisia kyseisen laitteen kanssa.

Ensin vaunua hierottiin parkkiin reilu tunti mutta sopivaa paikkaa tuntunut millään löytyvän. Yleisöä piisasti. Vasta kun yleisön mielenkiinto tuntui lopahtavan, löytyi vaunullekin paikka.

Mutta väki vaitui päivän mittaan leirintäalueella. Illansuussa germaani päätti järjestää uuden shown. Valittu paikka ei tuntunutkaan hyvältä. Taas ohjailtiin vaunua kaukosäätimellä, ajettiin ympyrää, käänneltiin, peruuteltiin ja uusi yleisö ihasteli vieressä. Kolmatta näytöstä ei enää sinä iltana tullut, sillä tohinasta hermostunut vaunukunnan parempi puolisko päätti viimein missä vaunu seisoo ja otti kaukosäätimen haltuunsa.

Seuraavaksi sama sakemanni alkoi etsiä sopivaa satelliittia automaattihakuisella lautasella, mutta se onkin jo sitten toinen tarina.

LINDBLOM ALF R 04.11.2008 08:35

Miksi teli tarvitsee neljää moottoria. Eikä riitä että yksi pyörä kummallakin puolella vetää? @alf

HYTTILÄ ESKO O 04.11.2008 14:13

Sehän oli vain yhden mielipide....

TERVO JARI 04.11.2008 21:24

puhti piisaa ? ?

Tarvii kumpainenkin akseli omansa, kaksi akselisen vaunun paino epätasaisessa maastossa ei jakaudu tasan kaikkien pyörien suhteen jolloin pyörä saattaapi jäädä sutiin ja matkanteko jää siihen ilman "apuja" . . .

Jos olisi rehellinen teli, tilanne olisi toinen . . .

Jari
LINDBLOM ALF R 05.11.2008 00:59

Saksassa näkyi useita telivaunuja moverilla, kaikissa yksi moottori kummallakin puolella, etupyöräpariin.

HYTTILÄ ESKO O 05.11.2008 08:14

Olen nähnyt noita useita satoja yhteensä laskettuina vuosien mittaan, jokavuotisella tourneella käydessäni. 4 kappaletta en ole nähnyt, enkä myöskään netistä löytänyt pakettia missä olisi tuollainen ratkaisu. Siinä tulisi ongelmaksi vielä synkronointi eri moottoreiden välillä jotta esim kääntäessä jokainen moottori pyörisi oikealla nopeudella, jarruttamatta toista samaansuuntaan työtään tekevää. Kyllä noita näytöksiä on nähty missä tasaisella kentällä oleva vaunu pyöritellään omistajanmielestä oikeaan asentoon ja tipautetaan koukkuun. Lähinnä käyttäjinä on NL-tunnuksen omaavat. Jotka ei tiedä olemassa olevan edes mahdollisuutta peruuttaa mihinkään. Heitä on yleensä samlla alueella niin paljon että aina löytyy kymmenkunta työntämään koppi ruutuun. tv nimimerkki vierestä seurannut D

VAINIO RISTO K 05.11.2008 15:36

Hyvä, että on noita NL-ihmisiä tuolla etelässä vaunua parkkiin avittamassa. Muuten olisi viime kesänä meidänkin 500 Nasu jäänyt laittamatta Italiassa parkkiin monta kertaa, kun paikat näyttää olevan tehty pariskuntien 3,5-4m vaunuille. Autolla meidänkään vaunua ei saa näissä paikoissa yleensä ei saa millään ilveellä looshiin sopimaan.

HYTTILÄ ESKO O 05.11.2008 18:42

Ei ne yleensä auta muita kuin ärrää korahtavia, eli flaamilaisia :p. Esim saksalaiset ovat yleensä avuliaita muitakin kohtaan. On ahtaita paikkoja ja erilaisia kuskeja. Kannattaa valita alueet omien taitojen ja paikkojen koon mukaan. Tai ostaa tuo sähkötoiminen pysäköijä.

VAINIO RISTO K 06.11.2008 14:30

No, en tiedä miten teillä on käynyt, mutta meillä nimenomaan hollantilaiset ovat niitä kaikkein avuliaimpia. Sakut ovat välillä olleet nirppanokkia.

UUSITALO MARKO 06.11.2008 15:31

Historiankirjat kertovat, että sakemanni on aina ollut hyvin hankala kun se on päättänyt lähteä vähänkin isompana osastona ulkomaille. Ja varsinkin silloin, kun se on tapahtunut vaunujen tukemana.

Kokemukseni mukaan heillä olisi vieläkin varaa parantaa käytöstapojaan.

HÄNNINEN PEKKA 09.11.2008 21:13

Niin - oma kokemukseni on että karavaanari auttaa toista.. oli sitten NL, D, tai joku muu merkki auton per*****ä... Moverin kanssa karavaanari hymyilee toiselle ja tulee sitten vain juttelemaan - keneltäkään ei selkää reväytetä ja vaunu menee juuri siihen mihin haluaa... mielenkiintoinen kysymys muuten on... Mitä mieltä olette - jos olen juonut olvin eli oluen niin olenko rattijuoppo, kaukosäädinjuoppo vaiko vain iloinen karavaanari kun siirrän vaunua. Jos tekisin siirron auton avulla vastaus olisi selvä... Ja entäpä jos istun aisan päälle kun ajan ? olenko ajoneuvon kuljettaja silloin vaiko mitä ?

Syysterveisin

HYTTILÄ ESKO O 10.11.2008 08:25

En tiedä oletko iloinen karavaanari kun kaljoissa naurat itsellesi vaunua siirtäessäsi painonapeilla. Voihan iloinen olla ilman sitä kaljaakin. Minä esim olen iloinen pitkän ajopäivän jälkeen kun saavun jollekin upealle campingille. Sieltä on hyvä tehdä pieniä retkiä lähiympäristöön, uida ja oleilla. Voin sittemmin sen kaljankin ottaa jos siltä tuntuu. Sitten tuo nk, toisten auttaminen, ei se ole itsestään selviö missään. Usein kyllä tullaan tarjoutumaan, kiitos siitä.

JOUKAINEN MIKA 13.11.2008 10:55

http://powrtouch.info/?powrmover:mallit

Eli löytyy näitä laitteita "nelivetoisina". Tietääkseni myös muilta valmistajilta kuin Powrwheeliltä.

HÄNNINEN PEKKA 11.02.2009 19:53

Lupasin tuossa aikaisemmin laittaa lisäkokemuksia - nyt niitä on, talvella.

Positiivista:

1) Rukalla hiukan vinolla alustalla yritin vetää autolla vaunua kiilan päälle, kiila karkasi alta jatkuvasti, movereilla nousi päälle ilman ongelmia. 2) Pakkaskelillä kulkee vaunu ihan hyvin tuollaisessa 15cm lumessakin - oli mukava laittaa paikalle ilman lumitöitä... vain oven edusta sitten luotiin ja vot - etupyörän paikalla tosin voisi olla vaikka suksi ! 3) Eipä jää kiinni kun vaunussa on myös oma veto tarvittaessa

Negatiivista: 1) Moottorit on hyvä peittää talvikäytössä - muovikassi + kumilanka on hyvä materiaali, voi heittää pois aina 2) Hiekkaantuessa/likaantuessa mekaniikassa (kytkentä, irroitus) voi olla vaikeuksia... vesipesu lämpimässä silloin tällöin on hyväksi + silikooniöljyt päälle tai ainakin pesu kuumalla vedellä jos ei saa sisään ja on jatkuvasti pakkasta... yleisesti mekaniikka on kyllä aika robustia joten en odota tuon suurempia ongelmia jatkossakaan. 3) Lumessa nollan lähellä rissat tahtovat jäätyä jolloin kitka katoaa ja vaunu ei liiku - rissojen sulattelu toimii jälleen lämpimän veden voimalla...

Eipä muuta tällä kertaa

Pekka

SAIKKONEN ERKKI 22.02.2009 08:38

Ostin Moverin männä kesänä Hobbyyn Hollannista, oiva peli. Vaunun akun vaihdoin suurenpaan, myyjän mukaan 85 Ah akku ei pitkän päälle ole riittävä. Paljon matkustavalle ja parkkeevalle suosittelen, eipähän tarvi kysellä naapureita avittamaan. Erityisesti Etelä-Euroopan pienissä leiripaikoissa vekotin on elementissään. Juttuseuraakin tuntuu löytyvän nimim. "mikä ihme...."

ÅVALL STIG-OLOF 15.09.2009 08:22

Olen ostamassa Moverin mutta en teidä mikä olisi paras.

Kysyn nytt sinulta jolla on kokemusta tämän RK moverilla

että oletko täysin tytyväinen laitteseen vai olsiko joku

toinen moveri sinun meilestä parempi

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.