Tiptronic laatikko

KÄLKÄJÄ UNTO 10.02.2007 05:37

Tuolla aikaisemmin keskusteltiin Volvon S60 D5:n automaatista, ei käynyt selväksi oliko siinä tiptronic mahdollisuus. Onkohan kellään kokemusta vaunuvedossa tiptronic vaihteistosta, tuntuisi paremmalta käyttää käsivalintaa automaatin sijaan? Mitä vahteistoa WW:ee käyttää 2.5 TDI:n 120kw:n jatkona, ja käyttääkö WW:ee konserniin kuuluvat muut automerkit samaa laatikkoa?

T.Uppopallo

KOSKINEN OLLI J 10.02.2007 06:35

Minulla on sellainen käsitys että tiptronickissa on sama vaihteisto kuin perinteisessä automaatissa mutta ”käyttöliittymä” on erilainen. Mitä tuo sitten tarkoittaakin, no, ainakin vaihteenvalitsin on erilainen, todennäköisesti myös vaihteiston tietokoneen ohjelma on erilainen. Nykyiset automaatit ovat ns.oppivia, tarkoittaa sitä että ne kerää kokemusta kuljettajan ajotyylistä ja soveltavat sitten vaihteiston toimintaa kuljettajan ajotyyliin paremmin sopivaksi. Automaattivaihteisista autoista perustietoa löytyy: http://www.ajovalo.net/automaattivaihteistot.htm VW automaattivaihteistoja lienee ainakin 4 eri toimintaperiaatetta. 1. perinteinen automaattivaihteisto joka siis myös tiptronic on, 2. portaaton multitronic-vaihteisto ja uusimpana rakenteena 3. kaksoiskytkimeen perustuva DSG sekä vielä 4. automatisoitu käsivaihteisto. Näistä tarkempaa tietoa tästä: http://www.ajovalo.net/voimansiirto.htm Automaatti vaihteistojen valmistajat ja automerkit: http://www.ajovalo.net/automaattivaihteistot2.htm

KOSKINEN OLLI J 10.02.2007 07:07

Tarkennan vielä että ymmärtääkseni Tiptronic-vaihteistossa kuljettajan tekemä vaihteenvalinta on ainoastaan eräänlainen "toivomus". Vaihteiston tietokone tekee päätökset mikä vaihde on kytkettynä, pyrkii tietenkin ottamaan toivomuksen huomioon silloin kun se on mahdollista. Volvon automaattivaihteistoa on liikkeellä sekä perinteisenä, että tiptronikina. Kyseessä lienee kuitenkin sama vaihteisto eri käyttöliittymällä. Edellisisstä linkeistä selviää se mielenkiintoinen asia että VW näyttää käyttävän joissakin tapauksissa eri merkeissään eri automaattivaihteistoa, vaikka moottori olisikin sama:)

HYTTILÄ ESKO O 10.02.2007 10:11

Jota nimitystä Volvo käyttää ko. laattikkotyypeistä. Mielestäni se toimii vaununvedossa erittäin hyvin.Maantieajossa käytän D:tä. Esim jossain erittäin mäkisessä (vuoristossa) 2 tai 3 päällä tilanteen mukaan. Kun taas täytyy "madella" eteenpäin esim leirintäalueella tms. laitan pelkän 1:n päälle. Sehän on välityksiltään pienempi kuin vaihde mitä D käyttää liikkeellelähdössä. Tuo d:kin toimii erittäin hyvin. Vaihtaa salamannopeasti pienempään tilanteen vaatiessa. Eikä taas turhaan hae isomman ja pienemmän välillä. Muitten valmistamista "TRONIC vaihteistoista ei ole kokemusta, automaateista kylläkin. ps ajokkini laatikko on GM:n valmistama, ei AW

TERVO JARI 10.02.2007 12:37

Lehdessä 6/2005 se juttu on luettavissa.Tuo tapaus on yksittäistapaus josta ei välttämättä kansti suurta numeroa tehdä, tosin montako VW, Audi, Skoda, Seat, veturia oot nähnyt? ? Ei monta . . .Itellä VW Touran 1.9TDI on hyvä ( Ei kokemusta muista :-)))

Nykyäänhän VW:llä on tää DSG loora, käy kokeileen lähimmässä VW liikkeessä mille tuntuu, pitäs sama tehdä itekki.

Mitä oon muutaman kommentin verran kuullut DSG:stä vaununvedossa, tykänneet ovat.

Jari

Jari

HALMEENMÄKI JUHANI 10.02.2007 18:32

Kannattaa ehdottomasti pyytää maahantuojalta selvitys "tuntemattoman" laatikon toiminta vaununvedossa, esimerkiksi noista automaattitoimisista manuaaleista (ei DSG "tuplaloota") on kuulunut enemmän huonoa kuin hyvää. Maahantuojan tekniseltä puolelta kyllä löytyy asiantuntemusta, automyyjiltä harvoin. Ja taitaa VAGeellä olla hankalimmin nimetty nuo vaihteistot, eli sekoittuu manuaalivaihteisto automaattikytkimellä ja automaatti manuaalinappuloilla.

TERVO JARI 10.02.2007 19:55

joten se ei kerro pajoakaan, mutta ehkä tämä kertoo: Olen ollut VW:N maahantuojaan yhteydessä useaan kertaan DSG:n tiimoilta ovatpa kerran soittaneetkin minulle,mutta mitä viimeiseen kysymykseeni DSG:n kytkimien livuttamis kestävyyteen tulee,eivät osanneet vastata mutta aikoivat selvittää sen asian Saksan teknisen "osaston" kanssa, mutta vastausta ei ole kuulunut, no eihän siitä ole vielä vuottakaan (viimekeväänä).

Nyt on kiinnostus ruennut kasvaan Nissanin Kaskaita (Qasqai)ja X-trailia kohtaan,syy juuri tuossa VW:n saamattomuudessa/kokkolan huoltokontoorin päälliköiden saamattomuudessa ja leväperäisyydessä. Kaskaista ei ole mittätietoo saatavilla vielä mut eiköhän keväämmällä ole.

Juhani jos sulla olis mahdollista antaa vinkkiä Kaskaista (teknistätietoo ym ym) etukäteen, anna vinkki/linkki.

Jari

TERVO JARI 10.02.2007 21:19

kytkintä ja niitä kytkimiä o kaks. Vois sannoo että ykköskytkimen "takana" o parittomat vaihteet ja kakkoskytkimen "takana o parilliset vaihteet, ja tässä on se suurin syy miksi "looran" kans on tullu ongelmia. Ajatteles ny, sielä toisella akselilla parilliset vaihteet hykertelee keskenään ja toisella akselilla parittomat laulaa soidin lauluu toivossa että jonnain päivänä sais vielä parin . . .Kyllä siinä vielä iskee kipinää . . .ennenmin tai myöhemmin . . .

Edellinen on toisaalta totta mutta osa hömppää . . .

Ykköskytkimen takana on parilliset vaihteet ja kakkos kytkimen takana parittomat. Riippuu onko kaasujalka lisäämässä auton nopeutta/laskemassa nopeutta, vaihtestonohjausyksikkö laittaa tarpeenmukaisen vaihteen odottamaan vuoroaan ja kun olosuhteet on "suotuisat" vaihtuu vaihde, kuljettajan tarvitsematta "osallistua" koko touhuun.

Jari

Ps. Entteri virhe sattu tuos aiemmin . . . .

HYTTILÄ ESKO O 11.02.2007 09:41

Jussi vaan huomautti jotta joistakin "tuntemattomista" kuulunut huonoja uutisia? Hän rajasi DSG:n pois.

TERVO JARI 11.02.2007 09:53

tuo Kokkolan huollon "leväperäisyys" ei liity tähän tiedonsaanti ongelmiin DSG:stä, vaan nykyisen autoni "asioihin".Siellä ei ole selvillä "kuka saa luvata ja kuka ei"."O sukset ristissä".

On niitä DSG loodia auottu ei nekään virheettömiä ole oleet, toki ovat ne kestäneetkin, et sillee . . .

Jari

HALMEENMÄKI JUHANI 11.02.2007 19:26

Jep, niin on. Eli en sano nyt nimeä kun en muista, mutta konstruktio jossa on manuaaliaski ja kytkin joita kumpaakin ohjataan auton toimesta. Näyttää ja tuntuu automaatilta, mutta ei ole. Ei kestä vaunun kanssa, etenkään kytkin, jonka tietää jokainen kun ajattelee miten eri tavalla kytkinpoljinta joutuu vetohommissa käyttelemään. Sähköaivo ei osaa olla kuskin jalan veroisesti mukautuva, ja soppa on valmis. Noin karkeasti suomeksi kirjoittaen.

Kaskaista en ole vielä itsekään nähnyt tarpeeksi tietoa, mutta vaikuttaa mielenkiintoiselta nelivetodieselversiona. Eräänlainen Audi allroad, Subaru Outback, Volvo XC70 jne pienennettynä (ja halvempana). Pikkasen isompi kuin Suzuki/Fiat SX4/Sedici jota ei vielä täällä edes saa kuin aneemisena bensaversiona. Ootellaan...

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.