Talvivaunuilun ilot ja haasteet

Pasi Sormunen 29.11.2021 10:44

Jos jätetään laskuista pois kiinteämmällä talvipaikalla vaunussa asustelu, niin kovin montaa asuntovaunua ei talvisella maantiellä tule vastaan. Ei varsinkaan sydäntalvella ja vielä kevätauringon alkaessa hankia valaista ovat vain matkailuautot enimmältään liikenteessä ja asuntovaunut poissa.

Useana vuonna olen havainnut, että helmikuun hiihtolomaliikenteessä ja esim. maaliskuun massahiihtojen yöpymispaikoilla (Finlandia, Pogosta, Vuokatti) olen yleensä ainoa vaunuilija paikalla.

Onhan siinä kesään verrattuna hieman miettimistä, mutta aika sujuvasti se vaunukin talvisella maantiellä perässä kulkee. Talvirenkaat alle, vaunu lämpiämään ja reissuun, no hitto miksei?

Mikäs se on itse kullakin se suurin haaste talvivaunuilulle?

Toivo Koistinen 29.11.2021 11:18

Mielenkiintoinen kysymys. Minulla on työn puolesta kokemusta vaunu asumisesta aikapaljon, pisimmillään Keminmaasa melekeen kaksi vuotta, tosin pyhät kotosalla, mutta keliä oli monenlaista.
Sitten on kokemusta kolmesta autosta talviseltakin ajalta, ja kyllä minusta vaunussa asuminen on laadukkaampaa tilojen suhteen.
Lämmityshän niissä on sama, mutta vaunussa koko asuintila on samanlaista, eli ei kylmää keulaa.
Onko sitten ninkin, että mitä seuraillu tuosa liikennettä kirkolla, kun leirin ohi ajelen, ja esimerkiksi rusakretkellä, niin suurin osa alkaa olla autoja, elikkä onko autot lyöneet itsensä läpi, vaunujen kustannuksella.
Autojen hintaaakehitys varsinkin nyt korona-aikana, niin kahtelin bravian mersua, sen hinta jokuvuosi sitten oli muistelen 90 000 seutuvilla, niin nyt toista sataa tonnia, ja näyttää nousseen uusien hinnat.
Siittä sekin kieli, että uusien autojen myynti kulkee, kun jo alkaa 2022 mallit jo myyty lähes kuulemma.
Kaupunkiasumisesa aattelen kerrostaloissa, nin vaunun, ja vetoauton säilytys varmaan haasteellista, mutta yksi auto..
Tp


Jäi kesken. Niin yksi auto, ja on kauppa-auto, työauto, ja matka-auto samalla parkipaikalla
muokattu: 29.11.2021 11:19
Heikki Rekola 29.11.2021 20:01

Eipä tuossa talvi vaunuilussa itsessään ole kauheasti enempää haastetta. Tietysti sillon tulee haastetta ajamiseen jos tie jäässä ja pyryttää kauheasti lunta. Meillä ongelmana talvella loman saaminen yhtä aikaa että vois lähteä edemmäksi reissuun.
T. Heikki

Heikki Kaipainen 29.11.2021 23:19

Viimeinen vaunu oli Solifer 6102 Jubilee telipeli vm 1989..sillä mentiin ympäri vuoden lähes joka vkloppu..keli kun keli tasalämmin kuten Toivo totesi.
Ei tarvinnut ikkunoita ulkoa topata..näki tunturit ja vaarat.
Tällä täys intekroidulla ei ole tullut mieleenkään lähteä sydäntalvella reissuun kervistelemään vaikka on Aldet ja muut..tarkoitan mm.rinteiden puskia.tosiasiassa nämä 130000 maksavat pömpelit on asuntovaunuun verrattuna kolmen vuodenajan tavaroita mm em syystä olen täällä.
Terv.El Toyo Sp.

Toivo Koistinen 30.11.2021 06:32

Mietiskelly, mikä se on muoti, että auto, koska kyllä nykyään on voitopuolisesti autoja ihmisillä.
Muistelen omaa alkua, ja samaa, että vaunu, vai auto. Autoon kallistuttin, ja nyt ajatteluttaa, tuliko harakiri.
Vaunun asumis ominaisuudethan selvisi, mutta pito. paljon halvemmat maksut, ei konehuoltoja senkun pistää koukkuun, ja lähtee.
No onhan kuten aikanan aateltiin mukava pysähtyä levähys alueelle, kääntää penkit, ja alkaa päiväkahville, ninkun on. Mutta eisinne vaununkaaan pitkä matka ole, ja pikkuliikuntaaahan se jos vähän jalkoja vääntää, kun muoistaa lähtiissä nostaa.
Tosin jos on yksi auto talossa ja kaiki ajot sillä, jos paljon retkeilee, miten kokonais kustannus, koska se varmaan tulee vaiheltua tiheämpään, ja vetoautohan täytyy olla normaali kauppakassia riskimpää sorttia, eli kuinka niden pääomakustannusten kanssa.
Avaruus tiedettä taitaa tämä olla jo.
Tp

Pasi Sormunen 02.12.2021 11:12

"Nykyään autoja voittopuolisesti ihmisillä"
Kyllä niitä vaunuja on edelleen moninkertainen määrä rekisteröitynä verrattuna matkailuautoihin.

Itsellä on ollut sekä-että. Vuosikymmeniä sitten alottelin vaunulla, sitten oli kymmenkunta vuotta alkovvillinen "Pösömökki" ja siitä päästyäni taas on ollut muutama vaunu. Oman kokemuksen mukaan autolla on se matkustaminen joka on helppoa ja mukavaa, etenkin lasten kanssa kun on piirustusöydät, päikkäritilat, wc ja jääkaappi käytössä ilman ylimääräisiä pysähtymisiä tai muita erityisjärjestelyjä ja taas vaunuillessa leiriytyminen etusijalla, auton kun saa irrotettua muuhun käyttöön vaikka "leiri" pysyy paikoillaan. Kukin mielihalujensa ja tarpeidensa mukaan.

Siitä vaan aattelin herätellä keskustelua, että miksei vaunuja näy talviliikentessä kuin aniharvoin.

Ari Kuusisto 02.12.2021 13:17

Mulle oli kyllä yllätys että integroitu , Aldet ja muut voi olla niin rakennettu ettei pärjää muuta kun etelä-euroopassa talvisaikaan.No , luulo ei ole tiedon väärtti.
Vois kyllä harmittaa sellainen, ajattelee kuitenkin kun ostaa että sais rahalle vastinetta,ei se aina tietysti niin mene.
Onhan niitä tietysti markkinoilla monenlaisia, ja kokeilemalla olosuhteissa sen vasta tietää.

Vaunun veto on kyllä haasteellisempaa talvella kun as-autolla ajo, siinä ehkä syy ettei niitä näy niin paljoa.Jääkelillä varsinkin.

Toivo Koistinen 02.12.2021 18:50

Sehän on semmonen juttu, että kun on ulko-ovi suoran ulos ilman eteistä, niin kylmähän se tuleee sisään raakana, vaikka olis kolmensadan tonnin auto, kuten nettikaravaanissa kaupataan.
Miten sitten lämmitys hoitaa sen lämmön tasauksen on eri juttu, ja mikä lämmitys, onkin jo keskustelun, ja mielipiteiden suo.
Mutta kaikenkaikkiaan, sehän on retkeilyä, ja mukavaa, pienine epämukavuuksineen, vaikka verrattuna telttaperävaunuun, kyllä asuntovaunu olis ollu sillon nuorna parina lomilla taivahan lahja.
Nyt on hyvä, kunhan tulis retkeiltyä.
Tp

Heikki Kaipainen 04.12.2021 21:49

Terve Ari..ensimmäinen vaunu oli Sprite L. Vuosi taisi olla 1975 (noin) . Lämmityksen hoiti truma pistelämmityksenä ei puhaltanut ei. tuo malli L oli merkki WC +irto se .oli se Amerikkaa Mukkulan portilla Lahessa pakkasta n.20. Patjan takana kulmat jäässä yläpunkka putkien väliin viritetty peti..aamupalalle oli pöytä vapaana Kattaukselle..ranskanleipää siivutettua Hk.n blöötä på .mukavia muistellen hyvää joulun odotusta Teille Kaikille. El Toyo ja Mie..onhan nämä mukavia nämä nykyiset menopelit..jalkaan villasukkaa jos kylmä pukkaa.

Kai Simonen 22.01.2022 16:28

Uskon, että suurin syy siihen ettei vaunuja ole niin paljon talvella liikenteessä on vaikeampi hallinta kuin auton. Onhan pelkällä autolla helpompaa ajaa liukkaalla kuin yhdistelmällä. Meillä on vaunu, mutta jos talviretkeilyä harrastettaisiin, niin mieluummin ajaisin autoa.
Ehkä se on kokemuksen puutettakin, mutta jotenkin tuntuisi paljon hankalammalta talvella irrotella ja kiinnittää vaunua koukkuunkin kovalla pakkasella ja lumipyryllä...

Toivo Koistinen 22.01.2022 19:04

Kyllä siinä on se hyvin monella varmaan. Toinen, että jos haluat pysähtyä kaffille, tai päivänokallisille tien levikkeelle, nin kävele vaunule, mutta autosa, senkun istuskelet, ellet penkkiä kehtaa kääntää, ja juo kaffit, ja mene pötkölleen korisemaan.
Sitten kaupunkiasumisesa se vaunun säilyttäminen omansa, eli helpompi auto parkkeerata.
Saa sitten nähhä mihin muuttuu, kun autojen hinnat hipoo pilviä, ja kuiten monisssa perheissä on henkilöauto.
Tp

Timo Myllykangas 23.01.2022 12:00

Hei
Oli keskustelua talvivaunuilusta. Itseä eniten arveluttaisi kovin muovisten vaunujen kesto talvikeleillä. Taitaa osat tippua tielle? Onko kokemusta aiheesta.

Ville Säynäjäkangas 23.01.2022 14:37

Nykyiset henkilöautotkin on kovin muovisia. Silti niillä ajellaan talvisin. Mulla on jopa muovinen lumikola ja lumilapio.

Matti Asikainen 23.01.2022 14:49

Pörröverhosta on apua lämmönkarkailun estämisessä tuulikaapittomassa kämpässä.

Timo Myllykangas 23.01.2022 15:58

Arvasin, ettei asiallinen keskustelu ole mahdollista näillä palstoilla. Koetan vielä, onko näkemystä as.vaunujen kestosta talvivedossa?

Toivo Koistinen 23.01.2022 16:06

Ei ne osat tipu ei autosta, ei vaunusta. Olen asunnu jopa talven asuntovaunussa pohjosen viimassa, ja kasassa on pysynny se
Kyllä täällä, ja oikeassa lapissa ajele ympäri vuuen auttoo, ja vaunua, ja kaikki ne on kokonaisina etelään palanneet.
Vaunu varsinkin on ja perinteinen auto ovat parempia pakkasilla kun niissä on oviaukko kohtuullinen lämmön karkailun, ja ilmahöngän suhteeen pakkasella yöpyissä.
Kun me ollaan oikeassa lapissa yli 30 raatin pakkasesa ilman ovivehoja louskussa tarettu, nin kyllä niillä oikeilla asuntovehkeillä tuolla pohjosessa pärijää.
Noita vaunujahan makoilee pohjosen leireilä, ja jokakevä niitä kulukeentuu lapin hiihtokeskuksiin hihtamislomille, kuka pidemmäksi aikaa kuka käymään
Eimuutakun keväretkelle. Jur tultiin Kemijokivaresta kaffiretkeltä ja ihailimma kommeeta iltaruskoo, Tosin hengilöauttolla
Tp

Timo Myllykangas 23.01.2022 16:26

Kiitos Toivo.
Eniten askarruttaa juuri tuo liikkuminen ei tarkeneminen. Veunukorjaajat tuntuvat olevan myös asiasta huolissaan. Muoviosien korjaus on tosi haastavaa toimintaa siis kallista.

Toivo Koistinen 23.01.2022 18:07

Eipä mittään, mutta elä haastele keräjiin jos 42,7 raatin pakkasessa vetäissä pyykkilauta polannetietä kovaa vauhtia, sattuu jottain
Tien hoito alemmila tieverkoila varsinni, kuten tuossa nurkanpäässä on väliin "herran huomassa" mallia, kun tiekarhut metästettiin liki sukupuuttoon, ja auraratori miesten mahaterät ei yllä tiehen asti.
Lumisatteen loppua oottelevat vällyn alla, ja sitten kun poutii lähetään pölistelemmään vitiä, nin sehän kerkii kulukijoihen alla polantua.
Ikävä on TVH ta teränallea tämän nykytiesoteilun aikaan.
Tp

Ville Säynäjäkangas 24.01.2022 09:19
Timo Myllykangas

Arvasin, ettei asiallinen keskustelu ole mahdollista näillä palstoilla. Koetan vielä, onko näkemystä as.vaunujen kestosta talvivedossa?

Vastaukseni oli juuri yhtä asiallinen kuin kysymyksesi.
Ei ne vaunujen muoviosat ajossa tietenkään hajoa, kuten ei henkilöautossakaan.
Sitten kun saavutaan yöpaikkaan ja peruutellaan nurkat palasiksi sekä väännellään jäätyneet luukut väkisin auki, niin silloin on muovi vaarassa rikkoontua.
Vielä kertauksena: leiriytyminen on paljon suurempi riski muoviosille kuin ajaminen.

Timo Haapanen 24.01.2022 15:41

Tyyppivikoja on ollut, ei tarvitse edes ajaa vaan pelkkä pakkanen on muoveja rikkonut. Hobbyn kulmamuoveja on halkeillut ja mikähän autonmerkki se oli mitä Hämeenlinnassa oleva firma toi maahan. Siitä halkesi seiniä.

Näistä on aikaa jo kulunut ja varmaankin osataan jo pakkasenkestäviä tehdä.

@timppa

Toivo Koistinen 25.01.2022 09:41

Muovi tahtoo vanhetessa kovettua, ja haurastua. Asuntoautoisa kuten meillä elnakisa siitä ohjaamon takaa se kulmamuovi joka yhdistää asuntopuolen ohjaamoon, katkesi ja pistin siihen peitoksi jeesusteippiä.
Mutta kun sitikkavanhus on kohta 19 ajastaika kestänny minun kynsissä nuo metärymistelyreisut, ja kolhut, nin uskon noiden automuovien kestoon aikalailla normaalissa käytössä.
Tp

Pasi Sormunen 21.02.2022 11:59

Varustelistaan talviajeluilla: Pitkävartinen harja, A-tikkaat ja lumiketjut hätävaroiksi, etenkin jos auto on etuveto. Räntäsateessa kertyy lunta vaunuun melkoisesti ja myös sohjokelillä kannattaa kahvitauoilla hieman puhdistella kertymiä.

Muovisten kulmapalojen ja listanpäätyjen harjailun kanssa kannattaa olla helläkätinen.

Kari Rautanen 27.02.2022 12:36

Erinomainen aihe ja hyvä keskustelua!

Me vietettiin kulunut viikko 8 muksujen kanssa vaunun kanssa Vuokatissa. Meille osui matkapäiviksi surkeat ajokelit ja on ehkä todettava että ko. reissun jälkeen kesällä vaunun vetämisessä ei pelota enää mikään! :)

Meillä on vaununa mun talviajotaidoilleni maksimikokoinen Adria Alpina 763 UK, jossa oli jäisellä tienpinnalla yllättävän suuri tuulipinta-ala, eli muutaman kerran oli todella tiukkoja paikkoja jäisellä nelostiellä. Ajelin mittarin mukaan 75 km/h, ja päätin että en lähde olympiahengessä urheilemaan, vaan yritän saada perheen ja kaluston ehjänä perille. Nopeus oli ilmeisesti sopiva, koska kukaan ei ohittanut edes ohituskaistoilla.

Olen ajanut n. 15 vuotta kitkarenkailla, mutta nyt onneksi satuin hankkimaan talvivaunuilua varten nastat sekä autoon että vaunuun. Olisi jäänyt viime viikon reissu tekemättä ilman nastoja. Ainakin näillä käsillä ja jaloilla.

Vaunun kestävyys on mun ymmärtääkseni ihan samanlaista kuin kesällä. Toki varon enemmän jäätyneitä lumikasoja, koska kyllä siinä nopeasti muovi pettää ennen jääkasaa. Kotiinpaluussa oli ehkä suurin haaste, kun lumi- ja räntäsateen takia kotikatu oli kaventunut niin paljon, että vaunun peruuttaminen talon päätyyn oli normaalin peruutuksen sijaan n. tunnin kestoinen urakka lumitöineen ja hiekoituksineen. Tuohon en ollut varautunut.

Mikäli nyt muistan oikein, niin yhden vaunukunnan näin liikkeellä meidän lisäksi. Jälkikäteen en ihmettele tätä. Asuntoautoja tuli enemmän vastaan.

Vaunu itsessään toimi hyvin, lämpöä riitti mutta kosteutta tiivistyi yllättävän paljon ikkunoihin.

Pasi Sormunen 02.03.2022 09:28

Talvivarusteiksi pitäis olla pari erilaista telttaa, lyhyempiä leiriytymisiä varten ns. eteisteltta, jossa voi kopistella lumet varusteista ja vaikka jättää hikiset ja lumiset varusteet hetkeksi, ennen sisään vientiä.
Useamman päivän leiriytymistä varten hieman isompi "talviteltta", jossa voi myös oleskella.

Vaatekaapista voi tehdä vähän paremmin toimivan kuivauskaapin, laittamalla sinne vaikkapa pienen 12 voltin puhaltimen.

Kosteutta tulee toki ihan ihmisten hikoilusta ja hengityksestä, mutta teltalla ja kuivauskaapilla helpottaa vähän.

Harri Halinen 07.03.2022 18:04

Peruutteluongelmat katoavat vaununsiirron asentamisen jälkeen.

Veli-Pekka Merikallio 08.03.2022 10:53
Harri Halinen

Peruutteluongelmat katoavat vaununsiirron asentamisen jälkeen.

Mites tämä nyt tähän aihepiiriin liittyy?

Miten vaununsiirto asennetaan? Vaunu koukkuun, sanotaanko sitä asentamiseksi?

Talvivaunuilu on hankalahkoa, kokeilin sitä kerran tänä talvena ja säästän loput reissut kesäkauteen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.