Suurimman sallitun vetomassan ylitys vetoaisakuorman verran (1000kg vs. 1050kg)

Ilmari Honkanen 26.04.2019 11:56

Googlailun perusteella (mm. https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/auton-ja-perakarryn-kuormaus) jäi vielä epäselväksi, onko seuraava yhdistelmä laillinen:

Vetoauton suurin sallittu perävaunumassa on 1000kg (esim. Seat Ibiza ST 1.2, 77kw)
Asuntovaunun omamassa on 1050kg (esim. https://www.nettikaravaani.com/munsterland/luxus/1518628)
Vetoauton koukulle suurin sallittu vetoaisakuorma on 50kg (https://content.seat.fi/Seat/Seat_PDF.nsf/(PDFsWeb)/Ibiza_ST/$file/Seat_Ibiza_ST.pdf) (90hp vs. 77kw, mutta samat 1000kg ja 50kg on omassa rekisteriotteessa)

Suurin osa em. googlailun tuloksista osui erilaisiin keskusteluihin, joten tähän toivon asiallisten kommenttien ja kokemusten lisäksi linkkejä virallisiin ja ajantasaisiin lähteisiin.

On jo tiedossa, että
ko. yhdistelmä ei ole optimaalinen vetää, mutta kyse on nyt vain yhdistelmän laillisuudesta.
asuntovaunun painoa voivat lisätä jälkikäteen asennetut lisävarusteet (antenni, pyöräteline, akut) ja rakenteisiin mahdollisesti kertynyt kosteus. Oletuksena on, että vaunun akselipaino (siis ilman koukkuun kohdistuvaa painoa) punnitaan ennen lähtöä näiden poissulkemiseksi.
vaunun viralliseen omamassaan saattaa kuulua 11kg kaasupullo, täysi vesisäiliö ja kaapelikela, jolloin omamassa täysin tyhjänä olisi "selvästi" alle 1050kg. Poliisi toki oletettavasti katsoo ensin papereista, onko edes tarvetta punnita.
E-korttia ei pitäisi tarvita (vaikka löytyykin), koska vetoauto on kärryä painavampi ja yhdistelmän suurimmat sallitut kokonaismassat yhteenlaskettuina jäävät selvästi alle 3500kg: 1600kg + 1300kg = 2900kg.
poliisi saattaa käyttää jotain toleranssia ennen sakottamista painorajojen ylittämisestä, mutta tähän ei haluta luottaa.
painojen ollessa näin lähellä suurinta sallittua arvoa, kannettava vaaka kannattaa olla mukana, ettei tarvitse käydä koukkaamassa punnituspisteen (katsastusasema tms.) kautta, jos poliisille nouseekin epäilys todellisista painoista.
Tarkennus kysymykseen: Vaunun omamassa mitataan akselilta, eli siinä vaa'an pitäisi näyttää 1000kg, kun 50kg on nokkapyörällä/koukulla -> siis käsittääkseni yhdistelmä ei tällä matematiikalla olisi laiton, vaan tasan maksimipainossaan. Tämä käsitys perustuu siis tuohon liikenneturvan linkkiin: "Suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan 825 kg perävaunua voi vetää autolla, jonka suurin sallittu hinattava massa on 750 kg. Tällöin perävaunun pyörien kautta maahan voi kohdistua enintään 750 kg." Siis 1050kg olisi sallittu 1000kg + 50kg mallilla. ........................ Toinen lisäys (oikea vastaus): Kysyin tätä sitten oikeastakin paikasta, eli poliisilta. Sain lyhyen ja ytimekkään vastauksen: "Ajo-oikeutta tarkasteltaessa katsotaan aina pelkästään suurimpia kokonaismassoja. Eli auton suurin kokonaismassa + trailerin suurin kokonaismassa määrittävät vaadittavan korttiluokan. Kytkennän, eli yhdistelmän laillisuutta ( saako kyseisellä autolla vetää ko. kuormaa) arvioitaessa otetaan huomioon todelliset massat. Eli paljonko kuorma + kärry/vaunu todellisuudessa on puntarilla." Tulkitsen tuon niin, että yhdistelmän laillisuus perustuu punnitukseen paikanpäällä, kunhan ajokortti on kunnossa.
muokattu: 20.5.2019 14:47
Pasi Niemelä 26.04.2019 14:33


Eiköhän tuo mene kuten itsekkin totesit poliisi katsoo papereita ja se on siinä > laiton. On vaikea uskoa että omamassa olisi jossakin laitteessa merkattu liian suureksi.

Harri Halinen 26.04.2019 17:31

Jossain tapauksessa jos vaunun omapaino alittaa sallitun vetopainon niin minulle ilmoitettiin että punnitus akseli(e)n kohdalta ratkaisee. Tuossa tapauksessa kun paperit näyttävät jo asian "laittomaksi" niin silloinhan se ymmärtääkseni on laiton?
Minulla oli sallittu vetomassa 1200 kg ja vaunu omapaino 1188 kg, siitä huolimatta auto vaihtui jotta mukaan saisi otta muutakin kuin vaihtoalusvaatteet. Todellisuudessa kuormaa olisi mahtunut ehkä noin 65 kg, josta toinen kaasupullo olisi vienyt ison osan.
Onkohan kukaan määräysten laatija koskaan edes tutkinut asioita nykypäivän valossa ja vetureilla.

Ilmari Honkanen 26.04.2019 20:59

Pahoittelut epäselvästä kysymyksen asettelusta. Pari tarkennusta vielä, kun mm. oma "ilmiselvä" käsitys jäi näemmä mainitsematta:
Vaunun omamassa mitataan akselilta, eli siinä vaa'an pitäisi näyttää 1000kg, kun 50kg on nokkapyörällä/koukulla -> siis yhdistelmä ei tällä matematiikalla olisi laiton, vaan tasan maksimipainossaan. Tämä käsitys perustuu siis tuohon liikenneturvan linkkiin: "Suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan 825 kg perävaunua voi vetää autolla, jonka suurin sallittu hinattava massa on 750 kg. Tällöin perävaunun pyörien kautta maahan voi kohdistua enintään 750 kg." Siis 1050kg olisi sallittu 1000kg + 50kg mallilla.

Lisäksi huomasin, että auton rekisteriotteessa mainitaan myös suurin sallittu kokonaismassa yhdistelmälle, joka on käytännössä auton suurin sallittu kokonaismassa + 1000kg, eli 2585kg. Jos tätä tulkitaan samoin kuin E-ajokorttiluokkavaatimusta (suurin sallittu + suurin sallittu > 3500kg), eikä kuten yhdistelmän laillisuutta (todelliset painot), tekisi sekin yhdistelmästä laittoman.

Ilmari Honkanen 27.04.2019 21:34

Kysyin tätä sitten oikeastakin paikasta, eli poliisilta. Sain lyhyen ja ytimekkään vastauksen:
"Ajo-oikeutta tarkasteltaessa katsotaan aina pelkästään suurimpia kokonaismassoja. Eli auton suurin kokonaismassa + trailerin suurin kokonaismassa määrittävät vaadittavan korttiluokan.

Kytkennän, eli yhdistelmän laillisuutta ( saako kyseisellä autolla vetää ko. kuormaa) arvioitaessa otetaan huomioon todelliset massat. Eli paljonko kuorma + kärry/vaunu todellisuudessa on puntarilla."

Tulkitsen tuon niin, että yhdistelmän laillisuus perustuu punnitukseen paikanpäällä, kunhan ajokortti on kunnossa.

Sivuhuomiona poliisilta saa hyvää palvelua sähköpostitse (neuvontapalvelu@poliisi.fi): Viestiini vastattiin lauantaina klo 19, alle 3 tuntia kysymyksen lähettämisestä.

Pasi Niemelä 28.04.2019 09:23


Jos kerran omamassa mitataan akselilta, niin eikö tuntuisi lookiselta merkitä saatu tulos rekisteriotteeseen eikä lisäillä oletettua aisapainoa. Eli tässä tapauksessa todellinen voisi olla 1050kg+50kg = 1100kg.
Ainoa millä asia selviää on punnita kulkina.

Harri Halinen 28.04.2019 12:19

Huomioikaa se että rajojemme ulkopuolella tulkintatapa on toinen kuin Suomessa.
Muualla saatetaan punnita, mutta en ole kuullut 40-vuoden aikana kenenkään karavaanarin yhdistelmän joutuneen puntariin.
Poliisi vastasi ajooikeuteen muttei yhdistelmän laillisuuteen jos tuo oli vastaus.

Markku Hämäläinen 29.04.2019 18:52

Noissa vaunujen ja autojen ylipainon mittauksessa ja rangaistuksessa voi olla suuria eroja maakohtaisesti.
Jossakin katsotaan vain kokonaispainon ylitystä toisaalla saattaa tilanne olla ylikuormasta.
Jos kantavuus on 200kg 1500kg vaunussa on 100kg ylikuorma 50% ylipainoa se on vain 6,7%
Autossa tilanne on vielä suurempi jos kantavuus on 400kg ja auton kokonaispaino on 3500kg on 100kg ylikuorma 25% mutta vain 2,8% ylipainoa.

Seppo Suomi 01.05.2019 14:30

Olisikohan poliisilla ollut pokkaa kirjoittaa sakko ylikuormasta tuon toisen otsakkeen alla olevasta esimerkistä:
"Saimi Partanen
30.04.2019 12:05
750kg vaunua ei tarvitse katsastaa, meillä sellainen käytössä. Eräs henkilö kyllä ehdotti että käyttää se vaakalla että ei tule poliisien kanssa ongelmia. Tällä kyseisellä henkilöllä oli ollut rekisterin mukaan 1000kg painoinen vaunu perässä, poliisit oli pysäyttäneet ja punninneet vaunun löytyi kiloja pari sataa enemmän. Vaunua ei oltu pakattu vaan siirto tyhjänä. Auto oli ollut liian keveä vetämään niin painavaa vaunua, rekisterin mukaan olisi riittänyt."
@seppo

Tuo painokikkailu oli ennenvanhaa ihan normaalia katsastuksessa. Myyjät yrittivät kepulikeinoin saada oman painon mahdollisimman pieneksi kun autojen vetokyvyt olivat rajalliset. Tästä johtuen renkaatkin olivat usein alimittaiset ja rengasvaurioita sattui.

Harri Halinen 01.05.2019 19:35

Löytyipä taas joku joka tarun mukaan on joutunut matkailuvaunulla poliisin vaakalle.
Täällä on kuulutettu etsittäväksi sellaisia henkilöitä jotka itse ovat olleet matkailuvaunupunnituksessa.
Näitä taruja jaksetaan levitellä kun tärkeämpää olisi asiallinen tieto.
Sitä voi kysyä poliisilta.

Sulevi Kallio 20.05.2019 14:47

Se on kumma, kun hilulla vetää vaunua, niin melekee aina pollarit pyörtää perään ja pysäyttävät. Tulevat ikkunalle ja sanovat: -Ajokortti!

Vaunun kok.paino on 1700kg ja veturin himpun yli 2700kg.


Tutkailin yks päivä nuita paino juttuja ja totesi, et hyvin kärsii olla aisapainuva. Koukku sallii 120kg ja vaunun kitkavetopää 100kg aisapainua. Mut aina on riittävästi, kun on reissun päällä. Kun on kaksi kaasu pulluva, tasssujen alle lauvasta tehyt tallat muuttolaatikosa ja vesisäilijö joka on keulan u-ryhymäsä joko täynnä, (40litraa) tai n.kolome nelijännestä. Mut on vähän ns.vastapainuvakin perällä. Pistin vaunun varapyörän renkaspussisa vaunun perälle sänkyn alle.
muokattu: 20.5.2019 14:54

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.