Salliiko uusi tieliikennelaki asentaa pic upin lavalle camper asuntokopin Suomessa v 2018

Toivo Koistinen 21.02.2018 17:50

Mitenkähän uusi tieliikennelaki, joko se sallii sen asentaa. Mopoauton tilalle ollaan sallimassa nuorille henkolöauton, tai pakun ajo oikeuden tietyin rakenteellisin muutoksin, mikä on hyvä asia.
Toivopoika

Matti Janhonen 21.02.2018 20:40

Hallituksen esityksessä uudeksi tieliikennelaiksi kohdassa 113 § 1. mom. sallitaan nämä matkailukorit, ja kori saa olla autoa leveämpiä, ei kuitenkaan autojen suurinta sallittu leveyttä suurempi.

Kun auton paikkaluku ei korin johdosta muutu, ei myöskään auton veroluokka asian vuoksi muutu.

Tässä yksi, valmistusmaa taitaa olla Ruotsi. Vaan aika hintavia on uutena ovat nuo paremmat-
http://nordstar.de/portfolio-items/camp-8-s/

Toivo Koistinen 22.02.2018 07:39

Niin tuskin kestosuosikki tulee olemaan. Tosin jos ajattelee, että ostaa lato auton, ja maksaa siittä 50- jotain tuhatta, ja sitten sen kauppakassiauton jokapäiväiseen käyttöön.
Taikka ostaa hiluksin, ja vaunun perään, ei hinta niin siinä suhteessa.
Nyt on monikäyttöpaketti samassa, mettä,- ja marjaharrastajat varmaan saavat tuosta hyvän
Itse asuntokoppi on kooltaan rajallinen, ja siinä suhteessa käyttäjäkuntaa rajoittava. Mutta tärkeintä minusta on se, että se sallitaan.
Aieminhan se kiellettiin lähinnä valtion silloisen ajatusmallin mukaan, että mikä on mukavaa, ja hyödyllistä kansalaisille, on ehdottomasti kiellettävä.
Ninhän se meni aikanaan kun kansa koitti kaasu häkä, ja jopa omatoimi sähkö, ja vetypolttokenno autoja, oli se kauhistus hallinnolle, joka oli ehdottomasti saatava loppumaan.
Toivopoika

Raimo Hytönen 24.02.2018 00:00

Saahan niihin nykyisinkin kiinnittää matkailukorin, tosin siitä seuraa veroseuraamus henkilöautoveron muodossa. Täällä viime vuoden lopussa päivitetty Trafin tiedote, josta löytyy kaikki oleellinen https://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero/pakettiauto

Se miten uusi laki määrittelee verokohtelun jää nähtäväksi. Jos linjaus pysyy entisellään eivät tule meillä yleistymään (tiedän monta tapausta, jossa ihan kunnossa oleva matkailukori jätettiin mätänemään kun ne pantiin aikanaan verolle).

Toivo Koistinen 24.02.2018 06:52

Onko nuo uudet pikupit enää autoverottomia. Niitähän on jopa viidelle rekisteröityjä. Silloin tosiaan niitä jäi, kun jos oti kyytiin piti katsastaa, ja kun ottti pois niin sama homma.
Mutta millon se tieliikennelaki tullenee.
Toivopoika

Matti Janhonen 24.02.2018 09:02

Kun alustan paikkaluku eikä kokonaismassa muutu, ei muutu verokohtelukaan.
Niin sanotaan lain perusteluissa.

Raimo Hytönen 24.02.2018 10:52

Tarkoittaa selkokielellä sitä, että 1.4.2009 jälkeen rekisteröidyt alennetun autoveron pakut (ja pic-upit) joutuvat verolle, täyden autoveron maksaneet eivät. Näitä ovat esimerkiksi 5:lle henkilölle rekisteröidyt pic-upit.

Tarkoittaa käytännössä sitä, että eivät tule yleistymään - täysverotetun pic-up/matkailukori yhdistelmän hintä lähentelee 100 000 euroa, mikä on useimmille hieman liikaa. Kustannusvaikutus on suunnilleen sama myös alennetun autoveron alaisessa kalustossa. Eli todellisuudessa kuolleena syntynyt "uudistus".

Ja miksikö? Siksi, että tuontyyppisen kaluston pääasiallisin käyttäjäryhmä olisivat eränkävijät, marjastajat ja ehkä poromiehetkin (Norjassa erityisesti viimeksimainittujen suosiossa), joille hinta on yksinkertaisesti liian korkea.

Matti Janhonen 24.02.2018 11:24

Ei verotus tuota estä, eikä taannehtivaa lainsäädäntöä ole.
Alustan hinta (oltava kokoa jotta on hyvä kantavuus) ja järkevyys estää.

Transitin nelivetoalustalle (170 hv) tehty Karman retkeilyauto maksaa 60 000 ja on autoveroton.
On ihan eri tilat ja varustus kun lavakopissa.

Toivo Koistinen 24.02.2018 13:38

Nin lähinnä nuo lava-automiehet, joila se auto on, nin voivat lisänä se kopin.
Tämä asuntoautoilu on enempi tunne juttu, jolla ei mitään järkevää selitystä ole. Pistää koperoon 50-100 000 ööriä.
Enempi ajatuksena tuonkin järjettömän kiellon kumoaminen, jotta on mahdollisuus. Tämä harrastus on kuitenkin marginaali hommaa. Mutta harrastus siinä kun mikä muu tahansa.
Toinenhan on tuohon pikuppiin liitettävä asuntoperävaunu. Sekin on jos haluaa vaunun tilalle semmosen.
Mikälie sen kohtalo-
Toivopoika

Raimo Hytönen 24.02.2018 16:14

Pic-upin perään voi ottaa matkailuvaunun siinä missä muuhunkin kelvolliseen vetoautoon - ei siinä mitään ongelmaa ole. Ongelma on enemmänkin matkailuvaunun pieni maavara ja suuret etu- ja takaylitykset, jotka estävät sen käytön heikoimmilla (metsäauto)teillä.

Matti Janhonen 24.02.2018 19:04

Off-road matkailuvaunuissa löytyy. Varmaan lähes sata valmistaja ja on isoja pieniä vaunuja, jopa kitkarullavetoisia.

https://www.trakmaster.com.au/off-road-caravans/flinders-series/#modelTab3

Toivo Koistinen 24.02.2018 20:05

Lähinnä ajattelin noita puoliperävaunu mallisia, joita kuljetellaan noilla lava-autoilla.
https://www.youtube.com/watch?v=SpwH9WeVEfU Tai vaikka tämmöstä
Mitä taas mettätiellä, niiin empä lähde mejänkään louskula sinne. Pitkä akseliväli, matala maavara, ja se astinlauta liukuoven kohdalla alempana vielä
Mettäteille eri vehkeet, ja asfaltille eri. Niinkai se on, mutta hiluksin lavala koppa.
Muistuu kun ennen noissa lava-autoissa ei saanut olla lava presun alla kovaa levyä, vaan jos piti, niin tarpeeksi iso koppi, tai kuten oli se presukankainen kehikko koppi, jossa se kangas oli kiristetty tiukalle.
Ihan huvittaa nuo lain kiemurat, millä pyritään estämään kaikki hauska homma,
Mutta pitäähän tsaarin virkamiehillä olla ajankulua helsingin sanomien lukemisen ohessa, ettei virka-aika käy ykstoikkoseksi.
Toivopoika

Raimo Hytönen 26.02.2018 09:14

Kyllähän maailmalta löytyy kaikenlaista matkailukalustoa toisin kuin Suomesta. Ensinnäkin nuo puoliperävaunumalliset - yhtään sellaista en ole nähnyt Suomessa (enkä ulkomaillakaan) joten taitavat olla kuolleena syntynyt ajatus. Toki ne ovat jenkkilässä jokseenkin yleisiä, mutta se on siellä. Sama noiden maastovaunujen suhteen - yhtään ei ole tullut vastaan eikä mennyt ohikaan - joten harvassa taitavat nekin olla. Eivätkä varmaan ihan parhaita maanteillä normaalin liikenteen seassa käytettäväksi.

Asiaan on sanansa sanottavana myös suomalaisella verokarhulla, joka on tunnetusti kaikkiruokainen. Miten se suhtautuisi, jos niitä alkaisi tulla liikenteeseen suuremmassa määrin? Uskon, että takataskusta löytyisi takavuosien piilofarmari-, matkailukori- ja pic-upin lavapituussäädösten tapaisia säännöksiä, jolla tämäkin asia suitsittaisiin vain harvojen ökyrikkaiden harrastukseksi. Sitähän se on muuallakin - ei niillä sielläkään rupusakki ajele.

Toivo Koistinen 26.02.2018 16:56

Olet oikeassa. Nuo perävaunut ovat lähinnä eikoisuudet täällä, mutta niitäkin on monen kokoista, ja käsittääkseni kysyntä luo tarpeen tehdä, ja tuoda.
Noissa puoliperävaunuissa lie jarru, ja sen semmoiset vielä esteenä. Lähinnä jos sallii laki, yleistynevät nuo "hiluksikopit" jonkin verran.
Tuo hinnoittelu on aikaa karannut tavallisen ihmisen käsistä, ja alkanee enemmän työssäkäyvillä vuokrailu, yhteisomistus, ja vastaavat yleistymään.
Ei kannata lomakauden takia investoida sataa tuhatta seisomaan suurimmaksi osaksi vuotta.
Toivopoika

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.