Saako vetää Volvolla Hobbyä

PÄTSI EERO 21.03.2007 09:27

Tälläinen yksinkertainen kysymys. Saako Volvo V70:llä, jolla saa vetää maksimissaan 1800 kg kuormaa, vetää Hobby-vaunua, jonka omapaino on n. 1550 kg ja maksimipaino(rekisteriotteessa) 1900 kg, jos vaunu lastattuna on maksimissaan tuon 1800 kg. Katkeaako matka tien päälle, jos poliisit katsoo rekisteriotteet?

KEMPPAINEN HENRY E U 21.03.2007 10:16

Ei katkea.

HAAPAKOSKI OSSI 21.03.2007 10:44

Riippuu kortista. Jos sinulla on vähintään Be kortti, saat vetää ilman ongelmia. joa e puuttuu kortista, vaunu saattaa jäädä tienvarteen ja ainakin sakon paikka.

TIKKANEN MIRJA 21.03.2007 10:52

Kuinkahan moni muuten vetelee ilman e:tä. Veikkaan että aika moni. Minulla tyssäsi vetäminen, pitäis käydä suorittamassa pikku e jos aion ajella =) Sellainenkin käsitys monilla on että C kortti riittää. Vaan kun ei riitä. Kannattaa tarkastaa korttiasia ja myöskin tuo aloittajan asia ettei tuu ikäviä ylläreitä.

KEMPPAINEN HENRY E U 21.03.2007 11:00

Kopsattua akelta:

ESIMERKKEJÄ B- JA BE-LUOKAN AJONEUVOYHDISTELMISTÄ B-LUOKAN AJOKORTTI:

B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 + 750 = 4250 kg. B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset: · yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg · perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa. BE-LUOKAN AJOKORTTI: Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan. Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg. HUOM: · B-luokan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg · Hinattavan ajoneuvon kytkennästä annetut säännökset voivat rajoittaa sallittuja enimmäismassoja. · Tarkemmat tiedot sallituista kytkentämassoista on yleensä merkitty ajoneuvon rekisteriotteeseen.

HAAPAKOSKI OSSI 21.03.2007 11:46

Noinhan se tarkasti on - unohdin omaa vastausta kirjoittaessa tuon 3500kg kokonaispainorajan. Siten oletan nyt pikku-e:n olemassaolon olevan kysyjälle selviö, eli yhdyn Henryn ekaan vastaukseen - Ei katkea, kunhan vaunu painaa max 1800kg. Ossi

PÄTSI EERO 21.03.2007 12:32

Kiitos viesteistä. Pikku e tuli hankittua aikoinaan, eli lastataan vaunuun tavaraa sillä mielellä, ettei 1800 kg ylity.Lomamatkoja odotellen...

LEPPÄNIEMI TIMO 21.03.2007 13:12

Kyllä se ihan laki pykälien mukaan on siten,että poliisit katsoo vain rekisteriotteesta ilmoitetut painot.Eivät ne rupee punnitsemaan,eikä ole merkitystä vaikka kuormauspaino jäisi alle maksimi painon.Jos vaunun kokonaispaino (rek.ot.merkitty)on suurempi kuin auton rek.ot.merkitty maksimi vetopaino jarruilla,niin kyllä matka pysähtyy aivan varmasti.Silloin ylitetään auton rakenteellisia lujuuksia joka on hyvin vaarallista.Tätä rikettä on turha yrittää selittää poliiseille,pikku e-kortin voi vielä pystyä selittää. Poliisit vahtaa vain rek.otteeseen merkittyjä painolukuja.

Aiheesta parhaalta kaverilta(poliisi)saatua faktatietoa.

Hyvää kevättä kaikille!

T:Timo

SUOKKO OIVA J M 21.03.2007 13:15

Eiköhön ne painot katsota rekisteriotteesta ja niitten mukaan lasketaan riittäkö kortti vai ei.

LEPPÄNIEMI TIMO 21.03.2007 13:33

Kyllähän loppujen lopuksi tuntuu siltä että Suomen teille voi vetää melkein mitä vaan.Kunhan ei ihan esim.Nissan Micralla mitään 6-7 metristä vedä.

T:Timo

PÄTSI EERO 21.03.2007 13:58

Tämä jäi edelleen hieman epäselväksi. Jos vetoauton rekisteriotteessa on maksimipaino 1800 kg, jota saa vetää ja jos vaunu painaa kuormattuna esim 1750, niin eihän lakia ole rikottu, eikä poliiseilla ole oikeutta pysäyttää matkantekoa. Käyttäköön vaa'alla, jos epäilevät painoa olevan enemmän. Eihän vaunua ole aina lastattu maksimipainoon. Sen ymmärrän, että jos vaunun omamassa on yli tuon 1800 kg, niin silloin varmasti matka tyssää. Verrataanpa tätä esim peräkärryihin, jos peräkärryn maksimipaino on yli auton reksteriotteessa mainitun suurimman sallitun vedettävän massan, niin silloinhan sitä ei saa edes tyhjänä vetää...Mitähän sitä muuten asuntovaunun rekisteriotteesen merkitää. Omamassa ja suurin sallittu massa?

HAAPAKOSKI OSSI 21.03.2007 14:00

Ei voi pitää paikkaansa. Jos oot varma (punninnut/laskenut) ettei vaunun kuormaus ole yli auton sallitun vetopainon, niin kyllä pelkästään rekisteriotteita tiiraavat poliisit on heikoilla. Ei muuta kun pyytää puntarit ja poliisien esimiehen paikalle, jos eivät meinaa suomen lakia uskoa. Ossi

LEPPÄNIEMI TIMO 21.03.2007 15:02

Tiedän kyllä mitä tarkoitat,sepä siinä onkin hullua kun vahtaavat vain sitä kokonaispainoa.(Mulla ei kyllä ole kyseistä ongelmaa vaikka vaunun kokonaisp.on 1600kg,jää varaakin vielä 400 kg) Valitettavasti näin se vaan on,ei ole mun keksimä. Suosittelen soittamaan vaikka poliisin päivystysnumeroon ja kysäistä,katsastuskonttoritkin saattavat tietää asian. Ne mitä mainitsin auton rakenteellisesta kestävyydestä,niin ne ovat taas auton valmistajan määrittelemät luvut eikä Suomen viranomaisten.Onhan henkilöautot aika heikkoja,koukkuhan on kiinni korissa kun runkoa ei ole kuin ns.hyötyajoneuvoissa.Jarrut ja akselistot on yksi mikä määrää kokonais vetopainon määrän.

KEMPPAINEN HENRY E U 21.03.2007 15:11

Sitten pitää muistaa, että uuden lain mukainen kytkentämassa on eri kun vaunun todellinen paino. Oliko se niin, että koukunkautta autoon välittyvä vähennettin vaunun painosta?

TYNYS HEIKKI 21.03.2007 18:14

Huono on sun paras kaverisi, kun tollai huijaa sinua. Jos poliisi alkaa matkantekoa mainitussa tapauksessa lopettelemaan, tai maksulappua kirjoittamaan, niin kannattaa kiistää. On nimittäin lain oikealla puolella. Rekisteriotteisiin merkityt kokonaismassat ratkaisevat AJOKORTTIVAATIMUKSEN; yhdistelmän laillisuuden sensijaan määrää vetoauton suurin sallittu kytkentämassa ja perävaunun PUNNITTU kytkentämassa (käytännössä akseli/telipaino).

KIRJONEN ISTO 21.03.2007 19:44

Kylläpä vain Heikki on aivan oikeassa. Kokonaispaino on vaa'alla mitattava ennen kuin sakkoja aletaan kirjoittelemaan mikäli asiakas (siis sakkolapun onnelliseksi saajaksi valittu) kiistää kokonaispainon ylittävän sallittuja rajoja. Tarkastin asian poliisilta kun totesin ettei Voyagerilla saa jarruttoman perävaunun massa ylittää 450 kg:aa ja kuitenkin pikkuperäkärryn kokonaismassa rekisteriotteessa on 750 kg.

HAAPAKOSKI OSSI 21.03.2007 19:49

Näin on, eli se massa mikä punnitaan akselin/akselien alta on ratkaiseva kytkentämassa - kokonaispaino on vain rekisteriotteessa ja omapainokin on nykyisin paino vetokunnossa, eli siinä on jo mukana erinäinen määrä kaasua, vettä ja kaapelia.

PÄTSI EERO 21.03.2007 21:42

Kyllä tämä alkaa olla selvä peli. Eli tämän takia en ala vetoautoa tai vaunua vaihtamaan. Levollisin mielin aion vedellä vaunua kun tiedän, että pelkän rekisteriotteen perusteella ei ole perusteita sakotella ja puntarille kestää ajella tarvittaessa.Kiitokset asiantuntijoille!

HALMEENMÄKI JUHANI 21.03.2007 21:55

Eli jep, rekisteriotteen massoilla ei ole merkitystä kun omamassa on oleellisesti pienempi kuin vetokyky. Massaa ei siis katsota papereista vaan pyörien kautta välityvä massa. Täyteen lastattu minus aisapaino jos ajatellaan paperiarvoja. Eli esim 1900-50=1850kg. Ei muuta kuin esimies ja vaaka paikalle jos yritetään sönköttää laittomaksi jos kokonaismassa on isommaksi kuin vetokyky.

KALLELA PENTTI 05.04.2007 20:30

Eli volvolla saa vetää vaikka puoliperävaunua jos se ei paina 1800 kg enempää?

TYNYS HEIKKI 06.04.2007 09:16

Painon puoleen kyllä; tosin pitää muistaa koukun asettamat rajoitukset pystysuuntaiselle kuormitukselle. Lakitekstissä on tosin jossain mutkassa muistaakseni määritelty, että henkilö- ja pakettiautoilla saa vetää vain keskiakseliperävaunua...

VANHATALO PEKKA 10.04.2007 09:43

Omana arvauksenani noihin erilaisiin vastauksiin ja kommentteihin on, että nyt taas on puhuttu eri asioista. Ajokorttiluokan tarvetta (se pikku e)määriteltäessä veikkaan asiaa puntaroitavan paperien perusteella. Tuo Volvon ja Hobbyn yhdistelmähän menee väkisin sinne pikku E:n puolellle. Ylipaino taas määriteltäneen todellisen (=punnitun)painon mukaan. Aika kovilla aiot kyllä volvoa pitää ...

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.