sähköautolla vetäminen

Juha Lindström 19.03.2020 08:33

Mitenkäs sähköauto veturina?

Itsellä Audin E-tron alla ja autossa koukku. Mahdollisuus lainata vaunua.. Norjassa olivat testailleet, että 200km luokkaa menisi akullisella, mikä on ruuhkasuomesta päästyä ihan ok.

Mutta mitenkäs tuo latailu sitten alueilla. Ei taida missään olla töpselin töpseliä tarjolla?

Mietin jos pari-kolme päivää on paikoillaan, niin vaunun schukosta saisi latailtua vailla 8A teholla ja sähkö menisi tuolloin mittarin kautta, joten maksukin menisi sivistyneesti.

Onko kellään mahdollisesti kokemuksia?

Ari Kuusisto 19.03.2020 11:22

Sen 8A ottaminen vaunun kautta tuskin sallittua, käsittääkseni 16A pistokkeesta voi ottaa suoraa jatkuvana 8A hidaslataukseen sähköä, tuskin minkään vaunun roikan kautta sallittua.
Ystävällisin terveisin A. K


Roikkaa saa käyttää tilapäisesti, pitää olla tyyppiä H07RN-F. Ei löydy saako olla vaunu välissä mutta tuskinpa. Korjaus, Ei saa käyttää jatkojohtoja ke kellokytkimiä eikä energiamittareita.
muokattu: 19.3.2020 12:07
Toivo Koistinen 19.03.2020 13:32

Eikö sillon olisi hybridi parempi, jos haluaa sähköä hyödyntää. Kun jos sähkö yleistyy, ja lataus paikkoja tulisi kattavasti huoltamoille, niin sillonhan tuo on paremmin mahollista.
Taitaa leirien kapasiteettiin tulla iso remonti, jos sähköautoilu yleityy.
Kemissä oli tiisseli 1,20 ööriä litra, ja siihen se alennus kortin antama, etieipä kuka alle 1,20 ole varmaan nykyistä aikaa enne tainnu aikoihin tankata.
Tp

Juha Lindström 20.03.2020 07:39

Kiitos Ari hyvästä infosta.

Toivo: Sähköauto on jo hankittu ja vaunuilu on harrastus lainavaunulla 1-2krt vuodessa, joten veturin valinta ei ole enää ”listalla”.

Lähinnä mietinnässä on, miten sähköautolla vetäminen sujuisi vai onko asia syytä kuopata heti ja lainata vaunun lisäksi myös veturi.

Olli Junttila 18.04.2020 13:32

Olen tilannut Volvo V90 T8 hybridin ja sillä on tarkoitus vetää vaunua. Onkohan täällä kenelläkään kokemuksia vastaavasta yhdistelmästä. Vetoauton lataus vaunun mittarin läpi myös kiinnostaa, tuota hybridiä kun voi myös ladata normaalilla 220V virralla.

Matti Väätänen 19.04.2020 17:05

Miten saa vanhan akkulaturin irti seinästä?
Edestä katsottuna näkyy kaksi kiiltävä
ruuvin näköitä,joihin ei sovi tavalliset
avaimet.Kiitos tiedosta!

Juhani Backman 19.04.2020 19:14
Matti Väätänen

Miten saa vanhan akkulaturin irti seinästä?
Edestä katsottuna näkyy kaksi kiiltävä
ruuvin näköitä,joihin ei sovi tavalliset
avaimet.Kiitos tiedosta!

Niin mitkä tavalliset? On tähti,taksvärkki, torx, ja niitä monta kokoa,ja vielä katkoruuvi/pultti jota ei auki kuin poraamalla kannan pois ..

Kalevi Lehmonen 28.04.2020 11:49

Tervehdys, olen vetänyt vaunua nyt 6 vuotta ladattavalla Hybriidillä.
Ensiksi 4 vuotta Volvo V 60 D6 ladattavalla hybriidillä ja nyt alkaa kolmas vuosi Volvo V90 T8 Hybriidillä.
Vaunun vetäminen onnistuu hyvin, tehot ei ainakaan lopu veturista.
V 60 kulutus pysyi kohtullisena, olihan kysessä Diesel. Mutta vähäiset kilometrit vuodessa ja dieselvero lisäsivät kustannuksia. Autolla käytiin usealla Euroopan kierroksella.
V 90 kulutus suurempi, mutta kun huomioin tuon pienet vuosittaiset verot, käyttö kustannukset kohtuulliset.
Vaununa Kabe 560, paino 1900 kg. Vuosittaiset kilometrit vaunun kanssa vaihteli 4000- 8000 km kesässä.
Vaunu käytössä vain kesäisin.
Volvo lataus onnistuu helposti lähes missä vain. Kun leirintäaluella oli 5A sulake sain auton ladatuksi.
Latausta helpottaa huomattavasti että Volvon voi ladata lähes missä vain, kun latausvirtaa voi säätää.
Pelkällä sähköllä on mukavaa vetää vaunua taajama ajossa ja esimerkiksi kun ajoin paikalleni lerintäalueella. Myös maantiellä ja moottoritiellä lievässäkin alamäessä sammutti moottorin ja mentiin sähköllä, välillä pitkiäkin matkoja. Kun käynnistää koneen on todella huomaamatonta, ei huomaa muusta kuin mittarista millä mennään.
Olen ollut hyvin tyytyväinen Volvoon. Kesää ja mahdollisia matkoja odotellessa.
Kalle.

Toivo Koistinen 28.04.2020 15:51

Mitä on tuollasen todellinen polttoaineen kulutus. Nythän on autoilu menossa penssiinille.?
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.