Sähköauto?

Markku Laakso 19.04.2017 19:00

VTT:n tutkimusprofessorin mukaan vuonna 2050 kaikki henkilöautot voisivat olla sähköautoja. Voimaloita ei kuitenkaan tarvittaisi lisää koska "älykkäällä" lataustekniikalla autot voitaisiin ladata silloin kun kulutus on pientä. Sähköntarve lisääntyisi 10%.
Professorilla näyttää matematiikka olevan hakusessa.
Sähkönkulutuksestamme 10% tarkoittaa n. 6TWh eli kuusi Olkiluotoon rakenteilla olevaa voimalaa lisää.
Tuontisähkön osuus on pahimmillaan reilusti yli 10%. No näistä voisi jotenkin selviytyä mutta pitää muistaa talviaika. Tammi-Helmi-Maaliskuussa on kulutuksemme ollut jopa 25 TWh joten silloin pitäisi sähköautot pitää parkissa että taloja saisi lämmitettyä.
Vihreiden kantahan oli aiemmin että ei käytetä lämmitykseen öljyä eikä sähköä vaan maalämpöä. Nykyään osa niistä on jo oppinut että sähkö ei tule pelkästään "töpselistä" vaan sekin pitää jotenkin tuottaa.

Kuitenkin meillä suurin energian tuottaja vuositasolla on puu. Pitäisiköhän puukaasuautot päivittää tekniikaltaan ja herättää uudelleen henkiin.
http://www.tilastokeskus.fi/til/ehk/2016/04/ehk_2016_04_2017-03-23_tie_001_fi.html

Markku


Korjaus: Ennuste oli 50-vuoden päästä. Ei vielä 2050.
muokattu: 8.5.2017 13:42
Toivo Koistinen 19.04.2017 21:11

Asian voisin minäkin yhtähyvin ennustaa. Liian monta muuttujaa noin kauas kantavaan laskelmaan.
Mikä on maapallon, ja Suomen asukasluku, mikä on asumis malli. onko se kaupunki keskeinen, vai hajallaan pitkin maata.
Mikä on silloin ihmisten tarve liikkua pitkiä matkoja. Jos se on maaseutuksekeinen, ja tietoyhteiskunta vielä kehitynyt, ei ole tarvetta suureen liikumiseen, van homman hoitaa tietotekniika, ja ihmisten homma on ruuan hankinta omin voimin maasta.
Siten on vielä energian tuotannon homma. Puu ei yksinkertaisesti riitä energian tarpeeseen silloisessa maailmassa, vaan sen käyttö on hyvin rajoitettua, ellei sitte fusiovoima ole lyönyt itseään läpi.
Nykyistä kiihtyvällä vauhdilla puu häviää, ja hapen tutanto hipuu. sademetsät ovat maapallon keuhkot.
Maapallo on avaruusalus, johon ei tule ilmaa muualta
Onko akkutekniika niin hyvä, että sähköautoja voi käyttää vihreän suunuitelman mukaan tasaus voimana kun tuulimyllyihin ei tuule
Näitä asioita voi ennustella kuka haluaa, kuten sitä, että Venäjä on vielä kymenen vuoden päästä suurin uhka, jonka torjumiseen tarvitaa IHMEELLISIÄ lentikoneita 60 kappaletta, että se pelosta vapisten pysyy aronpoka kotomaassa.
Toivopoika

Markku Laakso 19.04.2017 21:32

"Onko akkutekniika niin hyvä, että sähköautoja voi käyttää vihreän suunuitelman mukaan tasaus voimana kun tuulimyllyihin ei tuule"

Kun näen tuulimyllyn jonka siivet eivät pyöri niin sydämeni täyttää lämmin tunne. Verorahojani ei kuluteta siipien pyörittämiseen.

Markku

Toivo Koistinen 20.04.2017 07:09

Ei niin, mutta hieman on kulutettu niiden siipien sinne taivaalle seisomaaan nostettaissa maamerkiksi.
Sitten aikanaan kun ne nostetaan alas sieltä.
Niin siittä akusta.
Näinhän siinä suunnitelmassa oli, että akuista ottaa Suomi säätövoimaa kun siivet eivät pyöri, ja autot seisovat tallissa.
Autot lataavat tuulella niistä siivistä, metsän rippeistä, ja jarrutus energialla akut.
Miten jaksanee vetypoltokennojen kehitys.
Toivopoika


http://www.iltalehti.fi/iltvautot/201704200065654_v1.shtml Muta kelpaahan noilla kohta ajella
muokattu: 20.4.2017 07:33
Juhani Halmeenmäki 21.04.2017 18:22

Proffa profetoi...
VTT:n johtava tutkija, tekniikan tohtori Juhani Laurikko puolestaan tuossa loppusyksyllä pitämässään seminaarissa ennusteli, että vielä parikymmentä vuotta Suomessa ajetaan niin bensalla, dieselillä, maakaasulla kuin sähkölläkin. Ja energianlähteen valintaan vaikuttaa sijainti, kukkaro & auton käyttö. Mitään radikaalia muutosta ei synny vuoteen 2030 mennessä, eikä vielä 2040 sekään käännä valtasuhteita. Se kun on Suomessa henkilöautojen keski-ikä 13 vuotta (2017+13=2030) ja romutusikä 21 vuotta (2017+21=2038). Sillä mitä teillä liikkuu 2050 ei meikäläisen tarvi enää paljoa rollattorin takaa spekuloida...
Ai niin, eikä tuo EU sekään vaadi mitään ihmeellistä tapahtuvaksi lähiaikoina. Ihan sellaista tekniikkaa, jota on jo nyt myyntitilastoilla, eikä edes hännillä.

Toivo Koistinen 21.04.2017 21:20

Tulevaisuuden ennustaminen on varsinkin nykyään aika kovaa hommaa. ihmiskunta on juuri nyt aloittamassa matkaa tuntemattoman.
Väestön kasvu, ruuan, ja veden hankinta muuttaa maailmaa, että mitä tuo väkimäärä tulee tekemään, on mahdoton ennustaa.
Lisäksi taudit, sota, voi tehdä asiat aivan toiseen malliin.
Nämä professorien ennustelut ovat siihen nojautuvia, että maailman rauha, ja kasvun malli jatkuu, ja jatkuu yhä vain.
Siinä valossa on täysin mahdollista sähköauton lyödä itsensä läpi totaalisesti. Jos akkuteollisuus onnistuuu kehittämään akun, joka mullistaa sen käytön, ja jos fuusio voima kehittyy maailman laajuiseksi voimaksi.
Mutta nuo pari JOS sanaa ratkaisee sen. Maailman laajuisesti se ei lyö läpi, mutta rikkaissa maissa.
Käytetyt poltomoottori autot menevät kehitysmaihin, kuten nykyäänkin, koska niiden rikastuminen tälle tasolle ei ole mahdollista, tai väestön liikeet, ja Suomenkin väkimäärän moninkertaistuminen laskee meidän elintason alemmas.
Toivopoika

Seppo Laine 08.05.2017 13:42

Parinkymmenen vuoden päästä tahi vähän aikaisemminkin me vaa istumme siihen rollaattoriin ja sanomme minne haluamme ja se rollaattori hommaa meidät sinne. Joko vie itse tai hommaa meidät johonkin yleisempään kuljetukseen ja ei kun menoksi. Ei varmaan silloin tarvitse itse ratin taa, eikä varmaan saataisi lupiakaan...

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.