Primus varaaja

Sakari Kamunen 13.04.2024 15:32

Hei

Tuli tällainen ongelma kevään eka reissulla.
Lämminvesivaraaja ei lämmitä vettä vaan pannu lämmittää koko ajan. Vaunussa lämpö nousee. Varaajan letku ei lämmin. Paneelissahan pitää varmaan olla hana kuvake painettuna, että lämmittää varaajaa vai olenko väärässä? Kun hana kuvakkeen napin nostaa ylös niin pannu sammuu ja lämmittää vaan pattereita ja lattia lämmitystä? Vaunu muuten lämpiää. Viime kesänä toimi moitteetta. Talveksi varaaja tyhjennetty. Varaaja päältä kylmä. Missä vika? Joku viisas kertokoon. Menikö varaaja uusiksi?
T-Solifer S7.

Esa Andsten 14.04.2024 17:03

Käsittääkseni vesi lämpenee samalla kierrolla kuin patterit ja lattia. Kesäksi ko. kierto suljetaan ja pelkkä vesi lämpenee. Onko varaajassa vettä eli tuleeko myös lämpöisestä hanasta vettä ellei niin voisiko ola jokin ilmalukko lämminvesipuolella?

Sakari Kamunen 14.04.2024 18:16

Vesisäiliöt täytetty ennenkuin lähdettiin reissuun. Laitoin hanan kuumapuolelle ja vartuin niin kauan, että rupesi vettä tulemaan. Eikö varaaja ole silloin täynnä? Sitten vaan lämmitys päälle. On semmoinenkin ongelma, että lämmitin sammuu ajossa. Varmaan nyt jotenkin yhteydessä tämä ongelma. Tänään tultiin reissusta. Pitää ruveta tutkimaan kun ehtii.

Pasi Sormunen 17.04.2024 09:17

Kaverin vm.2009 Dethlefsissä lämminvesivaraaja on ainoastaan sähköllä, eli ei lämpiä kaasupannulla ollenkaan ja reissussa kuljettelee mukana pientä agrekaattia.

Tsekkaappas onko samasta asiasta kyse.

Sakari Kamunen 18.04.2024 17:24

Kävin laskemassa vedet pois varaajasta ettei jäädy kun pakkasia luvassa. Täytyy kokeilla seuraavan kerran kun reissuun lähdetään. Kyllä soliferissa s7:ssa lämpeää kaasulla ja sähköllä ei ole sitä ongelmaa, mutta nyt ei lämpene.

Ilari Jämsen 19.04.2024 09:19

Samalla lailla varaajan sisällä olevassa kuparikierukassa ja pattereissa kiertää kuuma vesi sekä hana nappi ylhäällä että alhaalla. Sekä sähköllä että kaasulla. Napilla vain valitaan kumpi termostaatti (huone vai varaaja) sammuttaa lämmityksen. Nappia tarvitsee käyttää vain kesällä kun patterilinja suljetaan hanalla tai ennen suihkua kun tarve on suuri.

Jos varaajalle patterilinjasta haaroitetut letkut ei lämpiä, niin kierukka on todennäköisesti painunut luttuun säiliöön jääneen veden jäädyttyä. Ei sieltä kyljellään makaavasta pullosta tule valuttamalla kun puolet vedestä ulos ilman kikkailua.


Mahdollista ilmalukkoa voi koittaa ajaa kierukasta laittamalla patterilinja hanan kiinni ja laittamalla sekä kaasu- että sähkölämmityksen hetkeksi päälle. Silloin työntää kaiken virtauksen pelkkään kierukkaan kahdella pumpulla.
muokattu: 19.4.2024 09:23
Sakari Kamunen 19.04.2024 17:12

Ihmettelen vieläkin varaaja hommaa. Kun pannu on päällä niin eikö pannun vieressä oleva kiertovesipumppu kierrätä varaajan kautta veden joka pitäisi lämmetä? Minkälainen systeemi varaajan sisällä on kun se lämmittää pannulla?

Ilari Jämsen 21.04.2024 22:35

Pannussa kiertää vain lämmitys kierron glykoli, samoin sähköpatruunassa.

Lämminvesivaraajan sisällä on kuparikierukka jonka sisällä kiertää patteri kierron glykoli, ulkopuolella muovipullossa on lämmitettävä vesi. Vesivaraaja on ryöstetty T-liittimillä patteri kierron rinnalle, samaan tapaan kuin vesikiertoinen lattialämmityskin.

Varaaja kestää tyhjänä lämmityksen.

Liite kuvassa näkyy varaaja sisuskalut, kierukka ja kellertyneet muoviputken on käyttövesi sisään ja ulos.

Sakari Kamunen 23.04.2024 17:45

Varaaja ongelmaa selvitelty ja todennäköisesti lämmitysveden kierto ei mene varaajan kautta. Olisiko letku jotenkin tukkeutunut? Pitää tutkia tarkemmin kun "talvi" menee ohi.

Ilari Jämsen 23.04.2024 19:43

Voi olla että säiliöön jäänyt vesi on painanut kierukkaan lommon. Pullomaisena se jää puolilleen, jos sitä ei kallista tai paineella hanasta auta.

Sakari Kamunen 29.04.2024 18:32

No niin ongelma selvisi kun otin varaajan irti pöydälle niin toinen puoli oli aivan tukossa.
Yritin kuvaa liittää, mutta ei onnistunut?
Millähän tuon voisi liottaa auki?


Näkyyhän tuo kuvakin onnistuneesti liitetty.
muokattu: 29.4.2024 18:33

Liitetiedostot

20240429_165121.jpg
Ilari Jämsen 30.04.2024 14:26

Leikkaa "tulpasta" pala ja kokeile liukeneeko se sinoliin tai Lasoliin. Mekaanisesti enimmät pois ja sopivalla aineella liotusta. Autojen jäähdytysjärjestelmän puhdistusaineet on usein kehitetty öljyjäämien poistoon, ei välttämättä pure tuohon hyytelöön.

Koko järjestelmän huuhtelu ja uudet nesteet voisi olla paikallaan. Varmaan lisätty yhteensopimatonta glykolia ja on hyytelöitynyt. Nykyisin ei voi luottaa väreihin eikä edes glykolin tyyppiin, varminta kun lisää vain saman merkkistä.

Pasi Sormunen 02.05.2024 08:44

Mites perinteinen "rassi"? Puhdistusharja lienee hyvä hakusana kun lähdet etsimään taipuisalla varrella, riittävän pitkää ja sopivan kokoista työkalua putken rassaukseen.

Sakari Kamunen 02.05.2024 09:35

Putket rassattu aseenpuhdistus harjalla kun ensin liotettu sitruunahapposeoksella.
Varaaja kasattu uudelleen ja nyt vesi lämpenee.
Kiitokset kaikille keskusteluun osallistuneille

Liitetiedostot

20240430_130720.jpg

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.