primus 2490 ongelma

LAITINEN KARI 01.05.2007 17:01
LAITINEN KARI 01.05.2007 17:08

oho meni tyhjänä! no mutta sitten asiaan, eka reissu tuli tehtyä muuten oli oikein mukavaa, mutta viime yönä ei tarvinut omassa vaunussa nukkua kun lämppäri alkoi kiukuttelemaan. ongelmana oli että liekki syttyi kovalla pamauksella, (välillä ihan normaalistikin) toimi jonkin aikaa kunnolla jonka jälkeen alkoi kauhee pörinä ja sitten liekki sammui ja vikavalo syttyi käyttöpanelissa. missä vika? osaisko joku avittaa.

SUOMALAINEN RITVA 02.05.2007 06:31

tere kari! Olisikohan palanut verkko puhki lämmitimen sisällä missä liekki palaa yhdellä kaverilla oli samanlaisia ongelmia kun hän vaihtoi uuden verkon alkoi toimimaan moitteetomasti( oli palanut puhki) siellä on verkkoon hitsattu myös reiällinen metalli levy joka myös palaa puhki kun liekki on kiinni metalli osissa .

LAITINEN KARI 02.05.2007 18:23

verkko ja metallilevy näyttäis olevan ehjiä. tietääkö kukaan mihin suuntaan sytytystulpan päässä oleva koukku tulisi olla? maalaisjärjellä/mutu tuntumalla laitoin suoraan alaspäin. laitoin kokeeksi lämmitytksen päälle, ainakin nyt lähti paukahtamatta. minkälaista nestettä tulisi lämppäriin laittaa? aattelin vaihtaa kun ei ole mitään tietoa koska on vaihdettu.

TERVO JARI 02.05.2007 18:27

Kysäseppäs tuolta Linkki: http://karavaanari.info/index.php ja siellä mjo33400MIUKUMAUKUkaravaanari.info Hän voi auttaa asiassa . . .

Jari

HAAPANEN TIMO S 02.05.2007 19:26

Siinä kipinäkärjen posliiniosassa on ohut tumma merkkiviiva,jätä se ylöspäin.Sen koukun nimi on siis kipinäkärki,ei sytytystulppa.

LAHTI ANTTI 02.05.2007 20:02

Aivan normaali pakkasneste/vesiseos.kuten autoissakin. Esim. Zero on ihan hyvää tavaraa sinne. Sekoitus noin 50% liuos. On sitten suositeltavaa suorittaa täyttö alhaaltapäin, siis tyhjennyshanasta silloin välttyy pahimmilta ilmavaivoilta. Joko pumpulla tai muoviputki hanaan ja putki ylösnostaen 1,5m. Sinne sopiva astia täyttöä varten. Valuu hiljalleen pattereihin, paisuntasäiliön korkki auki.

KORHONEN KARI 02.05.2007 20:26

Kötkähtipä mieleen...kuinkas ne tulpan tilalle vaihdetut kipinäkärjet ovat toimineet?Huoltomies pudisteli päätään kun suunnittelin moisen vaihtaa,lähinnä sen äänettömyyden vuoksi.Ei hän sitä mitenkään erityisemmin selitellyt ja tarkempaan tenttaukseen ei ollut aikaa.

HAAPANEN TIMO S 02.05.2007 20:40

Ei,ei, 2490-mallissa on kipinäsytys,ei se toimi hehkumalla,vaan päästämällä pitkän kipinäsarjan.

KORHONEN KARI 02.05.2007 21:46

Joo,joo vaan ihtellä kun on hehku,en nyt muista pannunnumeroa,niin siksi kyselen ja ihmettelen huoltomiehen kielteistä asennetta kipinävehkeen vaihtoon tulpan tilalle.No käynpä ihte huomenna uudelleen ja samalla tenttaan.

LAHTI ANTTI 02.05.2007 22:03

Kyllä 2490:ssä voi olla joko kipinäkärki tai sytytystulppa. Molemmissa muodoissa se antaa jatkuvan kipinäsarjan sytyttäessään pannun. Yleensä se tapahtuu hyvin nopeasti. Siksi sieltä ei kuulu samaa poksahdusta kuin 2480/2470 pannuista, joissa on hehkutulppa.

HAAPANEN TIMO S 03.05.2007 19:33

Nyt on kärjet ja tulpat sekaisin.Puhutko Kari L. sytytys tulpan sivukärjestä, vai 2cm-3cm pitkästä n. 1mm paksusta koukkumaisesta tapista? Puhuuko Kari K. hehkutulpasta vai sytytystulpasta?

HYTTILÄ ESKO O 03.05.2007 20:25

2490:ssä EI ole hehkutulppaa, toimii kipinäsytytyksellä .

HAAPANEN TIMO S 03.05.2007 21:08

Luiks sää Esko,ollenkaan tota ketjua?

LAITINEN KARI 03.05.2007 21:32

minä puhun L-kirjaimen muotoisesta tapista, eli mihin suuntaan tulisi olla? (ylös vai alas vai sivulle) ;)

HAAPANEN TIMO S 03.05.2007 21:52

No se on justiinsa se kipinäkärki jonka posliiniosassa on pitkittäissuuntainen merkkiviiva,laita viiva suoraa ylös.

KORHONEN KARI 04.05.2007 10:00

Mie puhuin hehkutulpasta ja pamahtamisesta pannun syttyessä,semmosta pauketta kuuluu miun solikassa(-89,Primus). Sit kyselin kokemuksia niiltä jotka ovat vaihtaneet hehkutulpan tilalle sen kipinä sytytys systeemin.Huoltomies pudisteli päätään kun kerroin hälle ajatuksesta,miksiköhän.Siis uuvestaan:onko hyvin toiminut,onko häiriöitä,onko ilmennyt turvallisuus ongelmia,jne???Vai onko kukaan sitä yleensä vaihtanutkaan!!

JOUKAINEN MIKA 04.05.2007 10:04
http://www.youtube.com/watch?v=AgFELgj9ptk http://www.youtube.com/watch?v=TKaHnusMdMo

)

KORHONEN KARI 04.05.2007 21:08

Joo joo,oon nähny nuo videot ja hyvinhän kaasu näyttää syttyvän!Vaan kysymys olikin;onko jollakin kokemusta vehkeestä käytössä, vaihdettuaan sen hehkutulpan tilalle!Perkele kun mennee vaikeaksi,vai oliko huoltomieheni päänpudistus todella huomioon otettava!!Eli ,perseestä koko systeemi??

LAITINEN KARI 04.05.2007 21:21

kysäisin mjo:lta asiasta ja mainitsi yhdeksi mahdolliseksi viaksi painesäätimen. onko muilla kokemusta asiasta? voiko säätimen testauttaa jossain tai mistä kannattais lähteä saalistamaan uutta ja halvalla? nimimerkillä Pa! :))

TAMMINEN MIKKO 04.05.2007 22:13

Vastaa täysin alkuperäistä 2490 systeemiä tai on jopa parempi! Muutokseen joutuu hommaamaan sen "kipinämuuntajan" ja sen kärjen joka tulee hehkutulpan tilalle. Tekijä löytyy karavaanari infon sivuilta ..

TERVO JARI 04.05.2007 22:21

Kun vanhaan Primus pannuun asennetaan kipinäsytytys niin sen toimintavarmuus paranee 60%:tia ja syttyy noin 0,5:ssä sekunnissa eikä pauku ja mikään turvatoiminto ei muutu, joten mikä siitä tekee niin vaikean, että huoltomiehen pitää pyöritellä päätään. Valveutuneet huoltofirmat asentelevat jo niitä. Silloin kun hehku hajoaa niin kannattaa laittaa kipinäsytytys. Kaikissa uusissa pannuissa on sama sytytyskytkentä, myös jääkaapeissa.

Olin reissussa (Kattivankkurin wlanille kiitokset "hyvästä toimivuudesta") ja en lukenunna "viestejä" (SP).Kysykää suoraan mjo:lta joka tuntee Primuksen "metkut", niin ei tarvi "arvuutella" vikojen suhteen, tuossa osoite: mjo33400miukukaravaanari.info miukun tilalle se "oikea"@ niin tuo osote pelittää . . .

Jari

JOUKAINEN MIKA 05.05.2007 10:26

Pyysin kommentteja toiselle palstalle, kun kaikki eivät tänne pääse: http://karavaanari.info/index.php?option=com_smf&Itemid=26&topic=1866.0;topicseen

KORHONEN KARI 05.05.2007 10:59

Kiitos!!!Ootellaan ja kuulostellaan,kun ei oo niin hengenhätä vaihtamisella.Onhan tuo paukkunu ja herätelly jo muutaman vuoden.

PALIN MATTI 05.05.2007 12:23

No nyt selevis Kari mistä se jatkuva jytinä sielä sun vaunussas johtuu. Voima siis nukkua yömme rauhasa:-)

Sitten vakavampaan asiaan. Mie luulen, että riippuu pannun sytytystavasta, miten se paukkuu tai ei. Jos pannuun kertyneeseen kaasuun tuodaan tuli joko hehkusta tai kipinästä, niin varmala pamahtaa. Jos taas valamiisseen tulleen päästettään kaasua, niin ei kuulu mittään. Alakaa vaan tohisseen se kaasun palaminen. Ilimeiseti semmonen hehkusytytteinen systeemi vanhetessaan muuttuu niin, että riittävän hehkulangan lämpötilan saavuttaminen viivästyy. Syynä voisi olla sähköjärjestelmän liitosten ylimenovastuksien kasvaminen ja siten jännitteen aleneminen hehkutulpalla. Kaasua kerkiää siis kerrääntyä pannuun liikaa, ennen ku hehku ehtii kuumentua riittävästä. Kipinäsytytksesä ei tämmöstä vaaraa ole, koska siinä ei ole analogista muuttujaa. Se joko kipinöi sillon ku käskettään tai sitten ei!

Eli kannattas sunki Kari moternisoija se systeemis... :-)

LAITINEN KARI 05.05.2007 14:37

pannu on kipinä sytytyksellä. sekin selvis mihin suuntaan kipinäkärki tulee osoittaa, eli alaspäin.

GRÖNLUND JORMA A 05.05.2007 17:49

Ei kukaan huoltomies voi sitä kipinäsytytystä laittaa, koska kyseessä on muutos laitteen toimintaan. Huoltomies voi vain vaihtaa viallisen osan tilalle uuden.

Kipinäsytytys kuitenkin on erinomainen parannus Primus 2470 ja 2480 pannuihin. Mutta se pitää rakentaa itse.

Samoin relekytkentä toimii erinomaisen hyvin. Siinä tuodaan pannulle suoraan akulta 4A sulakkeella suojatulla johdolla 12V virta releelle. Rele saa ohjauksensa pyrostaatilta. Rele antaa sitten täyden 12V jännitteen magneettiventtiilille. Hehkutulppa saa näin täydet 2,8-3V magneettiventtiililtä.

Relekytkennällä ei oikein asennettuna ohiteta mitään pannun varolaitteista.

KORHONEN KARI 05.05.2007 17:50

Joo, mie yritän moternisoitua,vaikka taitaa maksaa jonkin euron,tietäiskö kukkaan.Siis se kipinäpaketti.Mijo ainaski...

JOUKAINEN MIKA 05.05.2007 21:52

hintatieto & yhteystieto: http://karavaanari.info/index.php?option=com_smf&Itemid=26&topic=1866.0;topicseen

YLHÄINEN ARI 06.05.2007 22:17

Kannattaa tosiaan laittaa kipinämuuntaja ja kärki, kyllä se niin hyvin toimii, se sitten että asentaako itse vai mjo:n avustuksella täytyy sinun harkita, minä asensin itse eikä operaatio kovin vaikealta tuntunut, ja lisä etuna tuli pannu tyhjennettyä turhasta ruostehileestä, pannun joutuu tosin avaamaan kokonaan että saa kipnäkärjelle reijän pohjaan ja asetettua sen sopivaan asentoon. Ostin muuntajan ja kärjen karavaanari.info sivun myynti-ilmoituksen perusteella ja samasta paikasta löytyy hyvät asennusohjeet.

KUISMANEN SARI 11.05.2007 18:05

Jep! Kiitos! Tätä olinkin kaivannut jo muutaman vuoden. Nimittäin olen puhdistellut ja hinkannut joka ikisen liittimen jännitehäviöiden vähentämiseksi ja suunnitellut ties minkälaista relematiikkaa mutta en ihan ole käsittänyt asiaa noin yksinkertaiseksi.

Minua on aina ihmetyttänyt se hehkutulpan jännite (meillä 1,6 - 1,V) noin arvoina. Ja se että uusi tulppa jonkin aikaa pökkii ja kun tulppaan tulee mikroskooppisen pieniä pinnan muutoksia ollaan jo paukuttelemassa ja ei ollenkaan syttymässä. T: leif Kuismanen 102204-1

LAITINEN KARI 28.02.2008 16:31

pannu on vihdoin ja viimein kunnossa, vika löytyi sittenkin polttimesta, vaikka päälisin puolin tarkasteltuna näyttikin ehjältä. kiitokset caravanhuolto Risto Aholalle.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.