Polttoaineen kulutus

Seppo Klemetti 04.07.2023 20:26

Kertokaapa kokemuksia, joilla on ollut puoli-integroitu matkailuauto, Max 3500 kg ja retkeilyauto, onko dieselin kulutuksessa mitään eroa. Siis samalla matkanopudella, 80 ja 100. Moottorien koko tietysti voi vaihdella. Mietinnössä olisi, jos vielä kerran tulisi hulluksi, ja vaihtaisi muovikoppasen peltikuoriaiseen. Kyllä retkeilyauto on kiilannu kohta normimatka auton edelle, ellei jo olekin. Paljon tuli äskeisellä norjan turneella niitä vastaan. Sakemannit ym. ajelee vielä isoilla autoilla.

Heikki Ikonen 05.07.2023 06:32

Polttoaineen kustannus rahassa pitkässä juoksussa vs muut asiat/ kulut. Mikä on hinta asumis mukavuudessa m-auto vs peltikuorinen.
Mitä saa jos vaihtaa m-auton peltikuoriseen ja maksaa välirahaa (kymmeniä tuhansia?). Sama moottori ?, pienemmät tilat !, ehkä "kolmen vuoden ajan" auton ? Mutta notkeamman auton kaupunkeihin (parkkeeraukseen) ja livakamman kulukijan tien päälle ovat millä perustella vaihtoa, ehkä? En moiti pelti kuorisia, niitähän on monen tasoisia ja hintaisia. Jokainen saa omistaa minkä hyäksi kokee.
Minun nykyinen "möhköni" (vm2003) on palvellut minua vasta 16v, vuodesta 2007 ja 300 000 km, tällä mennään ny kuiten niin kauan ko A BE C 1E C korttiin terveys piisaa vaikka vihervillet möhköäni paalaamoon on köömäässä. Mottoni on "ostan kerralla, vaikka vähän kalliimmalla, niin ei tarvihe vaito kaupoilla pörssiä myötään ravottaa". Välirahalla tekee heleposti isommatkin huollot.
Tämä ei ny kyllä ollu vastaus kysymykseesi, mutta liippasi se sitä kuiten hiukan, ehkä? Mukavia reissuja ;) H

Toivo Koistinen 05.07.2023 07:21

Nykysen peltikuoren kulutus 25000 kilometrin matkalla mitattuna, että litrat ylös, ja kilometrit vihkoon, sen alkuperäis renkailla oli 8,7 l/ km. Siihen kuuluu myös koneen vabasto, ja sisätilojen vebaston diiselin kuluttus
Mitä taas peltiikuoreen, niin se on pituudeltaan sama, kun puolikas, mikä oli meillä, mutta 17 cm kapeampi koriltaan, eli se tilan ahtaus siinä.
Tilan ahtaudesta senverta, kuten aikanan sen linja-auton kokoisen omistaja, joka ajeli puolisosnsa kanssa kahden.
Kyllä sinäkin naimisissa olevana tiijät, että niin isoa autoa ei ole, eikä tule, että kaikkina päivinä siihen kaksi henkeä mahtuu..
Ajamisen ahtaudessa kaupungissa, ja muualla ei minusta eroa mitä on ollut indekroitua vuokralla, ja noissa kahdessa omassa perinteisessä, niin aivan hyvin olen pärjäillyt kaikilla jokapaikassa.
Ei se parinkymmenviiden sentin leveysero maksimissaa, peltikuoreen minua ole haitannut, ja tuossahan on akseliväli meillä lähes 4,5 metriä. Todella vakaa ajettava, eikä peräylitystä käytännössä lainkaan.
Jos vaihtaisin, niin sama merkki eli kotimainen sisustaja, ja mikä parasta, saisin itse suunnitella sisustuksen.
Oma vika ellei olisi mieluinen. Mainostan senverta, että casacar
Tarkenemisesta, niiin noista kolmesta, eli kahdesta puoli-indekroiduista jotka aiemmin olivat, on tuo nykyinen kaikkein talvilämpimin.
Olemma yli 30 raatin pakaksessa yöpyneet, eikä mitään ongelmaa tarkenemisessa, vedet pysyy sulana säiliössä, ja putkissa.
Se liuku-ovi kyllä päästää pakkasen sisään, mutta äkkiä puhallin lämmittää, ja vebaston teho riittää. On mulla siihen ylä ja alakaappien väliin ovea vasten levykin, mutta olen suunnitellu sihen pleksiä, joka sitten pienentää sen oviaukon yhtäpieneksi, kun perinteisen.
Mutta puolisavolaisena on homma alakamista vaille valamis..
Tp

Timo Haapanen 05.07.2023 10:20

Täyden painon 7,3 metrinen vie mulla n. 10,5. Ajan reilua satasta aina kun se on mahdollista, kulutus laskee 80 teillä jonkun verran.

Eikös yli puolet uusista ole normaaliautoja, liikenteessä olevista varmaan vielä 90 % .

Monella syy peltikuoriseen on ajamisessa. Oleskelu louskuovisessa on takuuvarmasti huonompaa kuin normaaliautossa. Ei voi olla niin että kapea ylöskapeneva liukuovellinen ja muutenkin pieni auto olisi elämismukavuudeltaan normi n. 7 metrista 2,25 leveää vastaava.

Hyvät puolet ovat jossain muualla kuin sisätiloissa.

@timppa

Reijo Pesonen 05.07.2023 11:02

Omat kokemukseni viimeisen viidentoista vuoden ajalta ovat:
Puoli-intekroitu 7 metrinen Fiatin 2.8 dieselillä, vei 80- 90 km/h noin 11-12 L/100 km.
Kahdesta retkeilyautosta on kokemusta. Molemmat Fiatin alustalla 640 pitkiä, aikaisemmassa, vm. 2016, manuaali laatikko ja moottori 2.3. Toinen Vm. 2022 jossa 9 vaihteinen automaatti laatikko ja moottorina 2,2. Vievät samoilla nopeuksilla keskimäärin 8-9 L/100 km.
Tuohon kulutuksiin sisältyy niin kaupunkiajo kuin pitkät maantiematkatkin.
Vuosittaiset ajomaarät vaihdelleet näillä menopelillä noin 15000 km.n paikkeilla.
Mitä yöpymisiin talvioloissa kokemusta, niin retkiautossa kylmin yö -32 astetta pakkasta, pelkkä kaasu lämmitys Ja hyvin piti +20 astetta sisällä. Tosin kaasua meni pullo/ puolitoista vuorokautta.
Se että päädytty retkiautoon, johtuu siitä että nyt eläkeläisinä ei kaipaa autosta muuta kuin pitkittäisvuoteet ja toimivan tekniikan. Lisäksi ei välttämättä tarvitse toista autoa.
Tv. Rp

Ville Säynäjäkangas 05.07.2023 11:53

Tuossapa Reijo kiteytti myös oman mielipiteeni asiaan. Tärkeintä on täysmittaiset pitkittäisvuoteet ja toimiva tekniikka. Peltikuoressa pysyy vesi pidempään korin ulkopuolella kuin pärekorirakenteessa. Parkkiruutuun mahtuminen on myös plussaa.

Ihan yleisellä tasolla matkailuautot/-vaunut ovat liian suuria liikkuvaan retkeilyyn. 6 metriä pituutta ja 2m leveyttä on vielä sopiva mitta, niin autolle kuin vaunulle. Suuremmat sopivat paremmin kausipaikoille.
Nykyinen vaunumme 232cm leveä ja 703cm pitkä aisan kanssa, eli pienehkö verrattuna suureen osaan vaunuja, mutta silti vähän suurehko reissaukseen.

Toivo Koistinen 05.07.2023 13:21

Juuri noiden kahtapuolta matalien pitkittäis petien takia meillä tuo ostettiin, ku edellisessä puolikkaassa oli parivuode takana, niin se oli semmosta könyämistä sinne meno, ja pois.
Ne on hyvät
https://www.nettikaravaani.com/casa-car/ev-64/1615097 Pistän tuon esimerkiksi, kun on liikkeessä myynnissä.
Tp

Timo Haapanen 05.07.2023 23:07

Entä iso vessa ja erillinen suihku jota ei tilantarpeen vuoksi tarvitse täyttää millään rojulla, vaan se on aina käytettävissä. Kunnollinen vaatekaappi järjellisessä paikassa, ei lattian rajassa. Korkea iso jääkaappi josta tavarat löytyvät konttaamatta.
Missä nämä elämisen mukavuuteen suuresti vaikuttavat varusteet ovat peltikuorisessa? Kuuluvat markinoiden yleisimpään malliin, n.7 metriseen aivan normina.

@timppa

Seppo Yliniemi 06.07.2023 06:40

Huutelempa sen verran että onkokemusta vaunusta,alkvista,puoli intekroisesta ja louskuovesta.
Kaikissa on hyviä ja huonojapuolia.
Joillakinhan on vain hyviä hankintoja ja toisilla myös huonoja ostoja.
Tasan ei mene onnenlahjat.


Polttoainetta kuluu louskuovella 9-10 litran välile. Nopeus ruukaa olla 5-10 kilometriä yli sallitun.
muokattu: 6.7.2023 06:42
Toivo Koistinen 06.07.2023 07:58

Se riippuu pakusta. ivecolla on melekiin 7,7 mtrinen. Siihen lupasi Turkulainen aikanaan laittaa reilut pesutilat suihkuineen ja silti mahtuu pitkittäispetit, ja muuta.
Mutta nämä on makuasioita, joista ei kannata kiistellä. Jokaisella makunsa ja hyväniin, ja aloittaja kyseli peltikuoren pa kulutuksesta.
Kahtelin vanhoja vihkoja, niin se puoli-indekroitu tetlevi 2,8 koneella söi 11,8 litraa, kun tuo opeli 2,3 koneella 8,7 litraa. Molemmissa sama hevosvoimamärä, ja omapaino liki sama, mutta yhäkin ikävöin sitä 2,8 konetta.
Siinä riitti vääntö, ja ei kakistellu lähtiissä, ei muutenkan ajellessa, se menivaan kun juna. Olis ollu hyvä, mutta lämmitys susi, ja samoin vesiputkisto, joka tahto jäätyä.
Nyt on hyvä meille tuo ollu jo 12 vuotta.
Tp
Tuo louskuovi, oli Seppo hyvä määritelmä, joka sopii siihen liukuoveen, jonka sulkujysäys on mahtava tuossa meillä, kun se on raskas ovi.
Eli kannattaa peltikuorta hankkiva ottaa huomioon. Tosin sen saa nykyään sulkeutumaan sähköllä.

Timo Haapanen 06.07.2023 08:40

Tietysti kuoriaisen hankkineilla on omat motiivinsa hankintaan. Yksi varmaankin on se että se on peltikuorinen ja toinen hankinnan syy on juuri se pieni näpsä koko.

@timppa

Toivo Koistinen 06.07.2023 11:32

Kylä niin. Tosin jos aatellaan asiaa tarkemin siitä koosta, niin kun tuo ivego on lopulla 8m, ja vajaa parikymmentä sentiä kapeampi perinteistä, niin ei sillä liikkumisen, eikä kannalta käytännön eroa.
No se, että ahtaasa paikasa liukuovenn kautta kulku hyvä, eikä kolhi naapuria ovella
Mutta tosi on, että peltikuoren saa pienenäkin, eli 5 metrisenä, ja se on liki henkilöautomittoja se, kun taas sen leveys henkilöautoon on sitten 10-15 senttiä. Käy se ainoana autona perheelle
Muistuu mieleen se nuoripari aikanaan Hailuodon lautalla, ja heillä koira, ja pikkulapsi tojotan siinä pikkupakussa, oliko liteace tai jokin. Olivat hyvin onnellisia.
No sehän ikä kasvattaa auton, ja vaunun koon vaatimusta, eli kun hartiat kapenee, niin tilaavaatimus kasvaa.
( koistislaista vilosoviaa )
Mitä minä, ja moni pariskunta, niin sitä aitoa kahden hengen autoa varmaan kaipaa.
Tp

Ville Säynäjäkangas 06.07.2023 11:54

Itse vietän pysähdyksissä ollessa suurimman osan valveillaoloajasta vaunun/auton ulkopuolella, niin reissussa kuin kausipaikallakin. En kaipaa suurta pöytäryhmää, enkä avaraa aulaa sisätiloihin. Invalidina en pystyisi edes käyttämään matkiksen suihkua. Sateen sattuessa syödä voin etupenkillä tai sängyllä istuen. Kun suihku, takapenkki ja pöytäryhmä poistetaan, saa 6m peltikuoriseen hyvät tilat retkeilyyn.

Toivo Koistinen 06.07.2023 19:07

Olen joutessa suunnitellu semmosta 2 henken autoa lotovoiton varalta, missä on pois se takapenkki. Mutta jos siirtää tai levittää vessaa eteenpäin, etä sen tilavuus kasvaa, että sen etuseinä olisi aivan sen pöydän takana, niin mihin töllö, koska olisiko se sitten liian lähellä istujia.
Niin kyllä se suihku semmoiselle joka paljon asuu retkilään autossa / vaunussa, niin sen ymmärtää. Elikkä jokaiselle oman tarpeen mukaan.
Tp

Eero Bruun 06.07.2023 19:14

Minulla retkiautossa pienin kulutus matka-ajossa on ollut 7,5 litraa ja normaalisti 8,5. Tuo painava louskuovi kyllä vähän ärsyttää, mutta toisaalta lämpimänä kesäiltana, kun istuu autossa ovi auki niin olisi kuin terassilla. Timon kanssa olen kyllä samaa mieltä tuosta "oikeasta" matkailuautosta, siis kun asuu siinä oikeasti viikkokausia. Vähän kateellisena olen katsonut tubettajien Ekivaanarin, Jarin ja Kaartien autoja, miten kodikkaiksi ne on laitettu.

Ville Säynäjäkangas 06.07.2023 19:55

Olen odottanut, kuka valmistaja ensimmäisenä keksii tehdä louskuoveen pienemmän saranallisen kulkuoven. Ei ois mikään amerikantemppu.

Toivo Koistinen 06.07.2023 20:30

Mietiskelly samaa, mutta onko se niin helppo.
Noisa ovissa on jäykiste pokkaukset sisäpuolella laitetuna ettei pelti elä, ja on tavallaan sen kopan kanssa yhtä.
Oma hommansa sahata reikä, tukea se , tehä karmi sitten oviaukkon, ja sitärataa.
Lisäksi kun saa sen sähköisen sulkimen siihen niin sanoisimpa että parempi se. Kesäaikaan iso aukko, ja tuuletus toimii. talvella sen voi pienentää, kuten minä tein.
Ahtaassa paikassa saa aulki, ja ei ryöstä tuuli ovea kynsistä vaikka millanen puhuri. Puoliso kulkee aina siittä, koska etuovi on iso, ja painava, niin kiskasi kerran hältä käsistä tuuli, niin ei enää kulje siitä, sikälikään, että kun on astinlauta ulkona, niin helpompi kivuta siittä.
Mulla on se astinlauta aina ulkona, koska se on manuaali, niin ei tarvi juosta vetämään sitä. Se ei ole peiliä leveämmällä, ja on muutaman kerran poliisi pyäyttänny niin eivät ole puuttuneet.
takaoveen laitoin tuulihaan, niin tuulettus toimii.
Tp

Eero Bruun 06.07.2023 22:06

Se sähköinen louskuoven sulkija ratkaisisi kaiken. Aina on olen ihmetellyt miten se pystyy vetämään painavan oven kiinni ilman "louskautusta" ja voiman käyttöä. Ihan vaikka avaimen kaukosäätimellä. Tilataksien liukuovissa sellainen taitaa olla?

Toivo Koistinen 07.07.2023 06:59

Koulutakseissa varsinkin. Olen joutunnu muutaman kerran taksilla ajeleen ja kyllä se kuulemma toimii hyvin.
Itsekkin sitä aikanaan jo kyselin, että laitatan, ja olisko niinkin, etä olisin kun on laitaja kaukana, niin osat kotio, ja itte väsäillyt.
Mulla on tuosa pätkä sitä hammaskiskoa mallina, minkä avulla se sulkija moottori kulettaa ovea. Onvaan homma alakamistavaille valamis.
Muista sen liikkeen nimee, kun siittä on vuosia, mutta niitä kai on, kun on noita ampulanssien ja taksien sisustajia.
Tp

Hannu Kivioja 07.07.2023 11:30

Tossa on juttua muutaman vuoden takaa.
www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuautot/retkeilyauton-sivuoven-sulkumekanismi/

Teemu Kumpulainen 07.07.2023 19:29

Meidän yrityksellä oli -21 Adria matrix 670 puoli-integroitu ja en päässyt sillä alle 10 litran kulutuksiin missään olosuhteissa. 2,2l 140 heppanen versio.

Eero Bruun 07.07.2023 21:26

VW Kleinbuss vm. 1974 jossa oli 55 hevosvoimaa. Pienin kulutus Euroopan reissulla 11 litraa sadalla kilometrillä. Autobaanalla Kasselin alamäessä rajoitin ei antanut ajaa yli 130km/h. Ajoin sillä 1981-1986.

Seppo Yliniemi 07.07.2023 22:45

Kulutuksista on vääntöä paljon,mutta ei oo keskusteluja miten paljon eri automerkit ja mallit saastuttaa valmitus vaiheessa?
Saattaa olla melkoisia eroja autotehtaitten välillä.

Toivo Koistinen 08.07.2023 07:38

Se onkin iso asia, koska jos ilmasto puutu, niin loppuu retkeily totaalisesti näin kärjistäen sanottuna. Poliittisestihan nuo polttoaine asiat, siinä autovalmistajien palvelijoina on sitten lisämauste.
Tp

Aki Leppänen 31.07.2023 20:01

Hei,
Vanha juttu jo mutta kerron omat kokemukset kulutuksesta.

Fiat Ducato 2,8 puoli intekroitu, 7m pitkä ja paino alle 3500kg.

Ajonopeudessa
80-85km kulutus on 8,7-9,5
85-90km kulutus 9,5-11
90-105km kulutus 11-15

Tuuli vaikuttaa yllättävänkin paljon, niin vasta kuin myötäinen.

Suurimmalta osalta ajamme 80-85. Meillä ei ole jonoja perässä, kun liikkuu fiksusti ja seuraa takaa tulevat.

Pa-suodatin vaihdetaan joka vuosi, mutta joka toinen vuosi pa-suodatin täytetään dieselillä 1/2 ja fortea 1/2. Hetkeksi käyntiin että menee suuttimille asti. Annetaan yön yli olla ja auto käyttöön. Aiheuttaa sen että vedot paranee ja pa-kulutus pienenee. Viime vuoden päästöt oli 0,98 ja tämän kevään forte käsittelyn jälkeen 0,28.

Auto käytössä läpi vuoden, ainut auto talossa.


Toivo Koistinen 01.08.2023 07:35

Tuopa oli mielenkiintoinen kertoma. Mitä fortea käytät, ja paljonko olet autolla ajellut. Ittellä juolahti, jos mitä sitikkavanhus tykkäisi moisesta, ja miksei toinenkin.
Tuo ajotyyli on oikeaa tyyliä. Ellei ole pakko kiiruhtaa sitä suurinta sallittua, niin ei silti ole tien tukkona, koska jos tulee autoa takaa, ja ohitus mahollisuudet huonot, niin ajaa sivuun, ja päästää ohi.
Koska kun ei ole kiirus, ei mistään myöhästy, ja noilal isoilla teillä pääsee kiireisimmät kyllä.
Tp

Aki Leppänen 02.08.2023 15:32

Käyttänyt varsin kymmenen vuotta Forte advanced diesel fuel conditioner. Parissa toyotassa, yetissä näissä ducatoissa. Eniten oli ajettu avensis 550tkm ja nykyinen ducato adria 210tkm
Pienimmät pa luvut tulee...vaimon ajolla, täytyy tunnustaa.

Tytär just ikään laittoi saab 9-5 dieseliin ja totesi saman ilmiön että vedot parani. Ko saabilla vasta 650tkm.

Toivo Koistinen 02.08.2023 19:30

Kiitosta tiedosta. Pittääpä kun nyte syksyllä tulee pa suotimen vaihto vanhukseen laittaa.
Tp

Eero Bruun 04.08.2023 21:52

Ajoin tänään Ducato 2.3 Rapidolla "Bermudan kolmiossa" Kuopio/Riistavesi-Vehmersalmi-Tuusniemi. Viimeksi ajoin henkilöautolla 5-10 vuotta sitten (välttelen sorateitä), talvella helmi-maaliskuussa niillä on hyvä ajaa. Tuo "kolmio" on todella huonokuntoinen. Olipa tiet menneet todella huonoon kuntoon edellisestä ajelusta, se asfalttiosuus minkä saavutin viimein oli täynnä reikiä ja kuoppia. Nopeus siinä Rapidon räminän ja paukkeen keskellä oli välillä kävelyvauhtia. Palaan sinne taas 10 vuoden päästä. Kun viimein pääsin Riistavedelle ja 9-tielle hämmästyin, kulutus 7.0 litraa/100km. Ajoin Kuopioon muun liikenteen tahdissa 9-tietä ja vähän aikaa kaupunkiliikenteessä ja kulutus oli noussut 7.4 litraan.

Vesa Hakala 05.08.2023 09:39

Se on se vauhti mikä kuluttaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.