Poksi N 126 ntl tilattu kevääksi

Jukka Juvonen 27.09.2019 09:35

Hankintaan vaikuttaneet asiat:

kevyt vetää ja käsitellä omin avuin
erillisvuoteet
lämmitys kaasu + sähköpatruuna, lattialämmitys; riittävä huhti-lokakuun säille.
rakenteissa eristys foam , ei homeongelmia ?
kevyt etukatos suojaa sateelta ja auringonpaisteeltä
pyöräteline tehdasasennuksena
riittävän kokoinen wc ikkunalla
ikkunoissa tummennkset + kasettipaketit
helppo myydä jos tarpeen (hyvä jälleenmyyntiarvo)

Mielellään otan kommentteja käyttökokemuksista ....

Esa Pausio 29.09.2019 17:09

Moikka, mulla oli kesällä vuokralla Poksi viikon kun harkitsin ostoa, ostin kuitenkin erilaisen. Noh kerron kokemuksista:

kevyt vetää ja käsitellä omin avuin : Kyllä
erillisvuoteet: Vuoteet liian lyhyet 176cm ja liian kapeat, jos pöytä ylhäällä kolhii itseään siihen.
lämmitys kaasu + sähköpatruuna, lattialämmitys; riittävä huhti-lokakuun säille. Kaasulämmitys+sähkö on riittävä,
lattialämmitys pitään lattian haaleana, jostakin kohdasta ei lämmitä.
rakenteissa eristys foam , ei homeongelmia ? En ole ainakaan kuullut kosteusongelmista muuta kuin etu
ylälamppujen vesivuodoista, kuten oli tässäkin vuokravaunussa.
helppo myydä jos tarpeen (hyvä jälleenmyyntiarvo) Noista ei tiedä kukaan.
Ville Säynäjäkangas 29.09.2019 17:56

Reilun vuoden verran ollaan 2017 vuoden ntl:lää vedetty. Noin 10000km.
Keveästi tulee perässä ja mahtuu melkein mihin tahansa. Pikkukujillakin on pakon edessä U-käännös tultu veivailtua. Moneen "vain asuntoautoille" matkaparkkiin ollaan päästy. Vetoautona C-mersu pensa automaatti. 11L/100km on tavallisin kulutus.
Erillisvuoteissa pystyy välttävästi 174 senttinen nukkumaan, mutta levitettynä sänky on kyllä miellyttävän iso, 180x190cm.
Pelkkä kaasulämmitys riittää oikein mainiosti ainakin pikkupakkasille saakka. -5 taitaa olla kylmin yöpymislämpötila, silloin ei truma ollut lähellekään täysillä. Sähkölattialämmitys on mielestäni aika turha, eikä sitä suoraan pään alla olevan muuntajan murinaa jaksa kuunnella.
Mihin vain pysähtyy, niin aina on juttuseuraa. Ihmiset ihastelevat söpöä pikkuvaunua. Useamman kerran olisimme saaneet poksin myytyä heti suoraan vetokoukusta. =)

Ville Säynäjäkangas 29.09.2019 18:14

Tein poksiin pienemmän pöydän ja vaneripalaset sängyn välin täytteeksi. Nyt mahtuu paremmin kulkemaan pöydän ääreen ja pöydän voi jättää paikoilleen vaikka levittää sängyn. Käytettävyys parani paljon. Yleensä otamme päiväksi pois vain kolme vaneripalasta pöydän jalasta jalkopäähän päin. Pääsee vähällä työllä, verrattuna siihen, että puljaa aamua iltaa ison pöydän sängyksi ja takaisin.

Ville Säynäjäkangas 29.09.2019 18:24

Vesisäiliön siirsin vessan takaseinältä kaasupullokoteloon. Paljon helpompi käyttää ja aisapaino on tuossa ntl mallissa muutenkin vähän kiikunkaakun, niin tuo helpotusta siihenkin ongelmaan. Vielä jos tulee pyöräteline perään, niin mielestäni välttämätön toimenpide. Ja kaasupullokotelossa kun pitää kahta täyttä 11kg teräspulloa, sähköroikkaa, harmaavesikanisteria ym. tarviketta niin aisapainon saa riittäväksi.

Mauri Laukkanen 30.09.2019 17:36

No vaikka olen ison Hymerin omistaja,tuolinen koppi kiinnostaa .
Tuossa linkki;https://www.jyvascaravan.fi/kaikki-ajoneuvot/uudet-matkailuvaunut/poksi/poksi-126-ntl/

Jorma Niinikoski 01.10.2019 00:26

Itsellä ollut 2012 vuoden N 126 NTL nyt neljä vuotta ja kaikenlaista pikkuviritystä tullut itsekin vaunuun laiteltua.

Siirsin varapyörän taakse alle että sain 5 kg varapullon etukoppaan. Pikkasen haasteellista tosiaan saada aisapainoa jos vaikka vesikannut vielä täynnä. Olenkin luopunut vesikannujen täytöstä tyystin kun leirintäalueilla vesi on lähellä ja aamukahveihin riittää parin litran muovikannu vallan hyvin.
Lastaamalla tuolit ja pöydän yms. vaunun etuosaan saa aisapainon kyllä riittäväksi, mutta jos pyörätelineen laittaa saattaa olla, että etukoppaan täytyy jotain lisäpainoa viritellä.

Ensiasennnusrenkaat (Champiro) olivat onnettoman lötköt ja vaihdoinkin ne pikkupakun kumeihin, joka paransi veto-ominaisuuksia paljon.
https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuvaunut-ja-vetoautot/poksi-n126ntl-veto-ominaisuuksien-kohennus/

Laitoin vaunuun myös pienen 80W aurinkopaneelin, jonka voimalla kännykät ja tabletit saa hyvin pidettyä latingissa ja sähköä riittää myös lämmittimen ja jääkaapin puhaltimille.
https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuvaunut-ja-vetoautot/kokemuksia-poksin-aurinkos-hk-istyksest/
Kaikki polttimot olen vaihtanut 2W ja 1W ledipolttimoiksi joista lähtee hyvä valo. Kauppias nyt ei ollut varmaan tämä, mutta tuon näköisiä polttimoita:
https://www.ebay.com/itm/G4-COB-Light-Bulb-4-10pcs-G4-1-2W-2W-LED-Spot-Lamp-AC-DC-12V-Warm-White-3000K-SI/274016673946

Jääkaapin tuuletus on vaunussa tosi surkea, varsinkin kaasukäytössä ja hellekeleillä kuumenee ruokien lisäksi lähinnä ruokailuvälinelaatikko. Suosittelen puhaltimen ja termostaatin asennusta ellei uusissa vaunuissa tilannetta ole saatu korjattua. Itse väkersin harrastusmielessä vähän enemmän asian parissa. Systeemi on toiminut kyllä hyvin.
https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuvaunut-ja-vetoautot/poksi-n126ntl-vaunun-j-kaapin-parantelu/

Mullakin on kaksi erikokoista pöytää, mutta enimmäkseen on tullut pidettyä mukana alkuperäistä isoa pöytää vaikka pikkasen enempi saakin askarrella yöpuulle mennessä. Kahdestaan reissatessa iso vuode on kyllä mukava (nukkumisasento poikittain). Yksin jos on reissussa niin mukavan poikittaisvuoteen saa vaunun etureunaan pelkällä lisälevyllä ilman pöytää. Penkit pitkittäisvuoteina ovat minusta liian kapeat ja näin epämukavat, mutta monenlaisiin järjestelyihin on siis mahdollisuus.

Kaasulämmitin on kyllä tehokas, mutta mulla on pieni öljytäytteinen (onkohan 750W vai 1kW) patteri ja se on näillä syyskeleillä ollu riittävä ja hiljainen sillon kun on sähkön äärellä. Lattialämmitys on melko tehoton ja epätasainen, mutta toki mukavampi kuin ihan jääkylmä lattia. Mittasin tehoksi reilu 100W vaikka taidetaan 300W luvata.

Ongelmista voisi mainita, että kerran kuoppaisella tiellä repsahti edestä ylhäältä toinen puoli lokerikosta irti. Asiaa tutkittuani huomasin, että edellisellä omistajalla oli vissiin käynyt samoin, mutta korjaus oli tehty heikosti vanerinpalalla johon oli vedetty ruuvi kerrosten suuntaisesti ja vaneri oli revennyt auki.
Monet muoviosat (tuuletusventtiilit, lamput) tuntuvat olevan aika huonolaatuista muovia ja UV-valo on saanut ne mulla jo vähän jauhoontumaan. Onneksi varaosia saa Puolasta pilkkahintaan. Tietty on se vaihtamisen vaiva.
https://www.niewiadow.com.pl/
Tänä kesänä huomasin, että kattoverhoilu on irronnut liimauksistaan, mutta tuntuu pysyvän vielä kaappien puristamana ylhäällä. Ei millään huvittaisi lähteä purkuhommiin, mutta saattaa jossain vaiheessa olla pakko jos verhoilu kokonaan putoaa ja haluaa siistin lopputuloksen. Toistaiseksi vikaa ei edes huomaa ellei oikein erikseen katso ja sormilla kokeile.

Puolassa on aktiivinen käyttäjäfoorumi jota voi Googlen kääntäjän avustuksella aika kivasti lueskella jos talvi käy vaunua odotellessa pitkäksi:
http://fanklub-niewiadowek.com/forum/


Tarkistin vielä ton lämpöpatterin, teho on 1kW ja näillä keleillä pitää vielä mukavan lämmön. Jos polskin haluaa hetkessä lämpimäksi, niin se onnistuu kaasulämmittimellä. Herään vaan aika helposti kaasulämmittimen käynnistysääneen vaikkei se nyt kova olekaan.
muokattu: 1.10.2019 14:38
Jukka Juvonen 01.10.2019 08:59

Kiitos hyvistä kommenteista

Toivo Koistinen 13.10.2019 12:36

Kertoilehan sitten kun saat vaunun miltä tuntuu. Hyvää tietoa jo noista kommenteista sai
On vähän ajatusta myydä tuo peltikuori, ja laittaa vaunu, joko tuommonen, tai sitten jokin tonnin painoinen.
Kun kulkeminen vähenee iän mukana, niin seisköön se väliajat. Talviset kaamos reisut voi tehdä henkilöautolla, ja nukahella hotellissa.
Tp

Jukka Juvonen 14.10.2019 17:54

Moi
Itse myös myin peltikuorisen retkeilyauton kesällä ja nyt odotellaan kevättä.
Päivitän kokemuksia, kun niitä kertyy
JJ

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.