Pohjan vaneriin suojaa?

BÄRS RAINER 12.05.2007 12:15

Mitähän tavaraa sitä uskaltaisi laittaa vanhemman vaunun pohjan vesivaneriin, pyörien taakse källastämään ja suojaamaan pohjaa kodteudelta ja renkaiden roiskeilta?

Se aluehan on sateessa jatkuvan roiskeen ja vesisumun kohteena. Jos vielä roiskeläppä sattuu irtoamaan, niin kosteusrasitus on kova. Itsellä vesivanerin pinta on noilta alueilta jo selvästi pikkusälöillä (20 käyttövuoden jälkeen) ja haluaisin kyllästää ja suojata aluetta jotenkin vastaisuuden varalle. Ei tekisi mieli vaihtaa koko vaunun pohjaa.

Olisiko perinteinen vaunun pohjan kevättervaus jotakin? :-)

GRÖNLUND JORMA A 12.05.2007 17:06

Eipä se vesivaneria ole varmaan sullakaan, vaan ihan tavallista vaneria. Miksei sitä voisi pyörien läheltä vaikka "valtata". Ei imisi vettä ajaessa.

SUOKKO OIVA J M 12.05.2007 17:22

Pohjarakennetta en tunne mutta voisikos sinne laittaa uutta 3mm "vesivaneria" suojaksi ja tiivistää reunat niin ettei niistä pääse vesi väliin. Lisäpainoa tuosta ei tule kuin muutama 100 grammanen.

HALMEENMÄKI JUHANI 12.05.2007 18:09

Alustan puuosien suojaamisesta on asiantuntijoillakin monta mieltä. Yksi sanoo että puunsuoja-aineita ("Valtti" tai terva), toinen taas bitumipohjaisia alustamassoja kuten pellillekin. Kolmas sanoo että ei mitään, jos on vesivaneria.

BÄRS RAINER 13.05.2007 10:19

Tuo on harkinnan arvoinen ehdotus. Tekisin ehkä kuitenkin avoimen ja tuulettuvan rakenteen niin, että uusi vesivanerin pala toimii roiskeläpän lisänä pohjan suojana. Uusi vanerin pala olisi myös helposti vaihdettava, jos se ottaa itteensä.

BÄRS RAINER 13.05.2007 10:23

Jospa laittaisi ensin jotain lahjosuojaa vanerin iän pidentämiseksi, ja sen päälle bitumimassan mekaaniseksi suojaksi? Tuo mekaaninen suojaus kivilötä ja vedeltä olisi minusta varsinkin syytä olla aina.

BÄRS RAINER 13.05.2007 10:25

Minusta tuo vanhan Soliskan pohja on ihan vesivanerin väristä.

TERVO JARI 13.05.2007 22:10

vanaha saa "henggittää", elikkä äläkää tukkiko sen "hengitys" elimiä . . .

Jos se kastuu jostain päin , niin se pääsee kuivuun ainaski alespäin . . .

Laita roiskeläpät . . . Niin mää tein . . .

Jari

HALMEENMÄKI JUHANI 14.05.2007 22:06

Millä se kastuu jos päällä on massa? Vertaa auton "metallipohja".

BÄRS RAINER 14.05.2007 22:26

Kyllä se on ihan oikea periaate, että puuaineksen pitää päästä kuivumaan ja poistamaan kosteutta jotain kautta. Sitä ei saa "umpioida", koska joskus siihen vielä tulee reikä ja kosteutta pääsee sisään, ja sitten on piru irti.... ja kosteus hiipii reunoista sisäälle päin myös.

Levittelin muuten eilisittäin tuohon pihakeinuun ns. puuöljyä, joka ilmeisesti oli jotain bensiinin tai dieselin sukuista mineraaliöljyn fraktiota. Sitä minä taidan laittaa myös sinne pohjaan kuluneisiin kohtiin (no, ei ne nyt puhkikuluneet ole, mutta vesivanerista on jo väri kadonnut...).

Lisäksi kunnon roiskeläpät. Jos pohjaan vieläkin pääsee vesisuihketta sateella jostain raosta, niin laitan vaikka korotusprikoilla pohjan päälle toisen, ohuen vesivanerin suojaksi. Tai teen niin maan perusteellisen mahtavat roiskeläpät, ettei vaunussa ennen ole sellaisia nähty! Tyyliin vanhat Mersut silloin ennen.

VIRTA URPO 17.05.2007 02:17

Pitää hengittää , mutta ekan viilun alla on se liima joka ei sit hengitä sen jälkeen enää suoraan. ? Sanovat ,jotta se reuna joka leikattu usein huonoilla tylsillä sahoilla sellaiseksi repaleiseksi ( katselin uuden Kaben auton alustaa ja ihmettelin ? olisivat edes ajaneet sirkeliää toisin päin niin olis jäänyt piiloon sisäpuolelle ne riipimiset ). No eipä kait nuo Kaben auton ostajat alle edes katso miten on tehty. Luottavat vain nimeen ja sen voimaan. ? No tuolta netistä löyty kovasti ohjetta epoksi maalilla vetää nuo sahatut reunat. Niistä se kosteus sinne levyn liima kerroksiin imeytyy ja siitä se turpoaminen / lahoaminen alkaa. Näin ainakin olen sen omissa jatelmissani miettinyt. Onkos kellään kokemusta noista epoksi maaleista. Ovat aikas hinnakkaita ja nopeesti täytyy työstää, muuten on yhtenä "klönttinä". Kommetteja.

TERVO JARI 17.05.2007 07:39

Detlehvin huollossa ruiskuttavat spraymassaa levyjen saumakohtiin. Ei ole mittään ruosteenestomassaa, jottain Detskun ommaa aivan tuohon tarkoitettua "mömmöö".

Aineen tarkoitus kuulemanmukaan on estää kosteuden tunkeutuminen altapäin levyn saumoihin, aine laitetaan vain saumoihin ei kauttaaltaan pohjalevyyn . . .

jari

HAAPANEN TIMO S 17.05.2007 12:09

Luulis että tossa toimis tavallinen alustamassakin.

HAAPAKOSKI OSSI 18.05.2007 05:55

Varmaan toimisi alustamassakin, mutta se detskun käyttämä aine on jotain massan ja kotelonsuoja-aineen välimuotoa (tuloksesta päätellen). Kun on oma aine, siitä voi pyytää sikahintaa.

HALMEENMÄKI JUHANI 20.05.2007 23:13

Itse asiassa uusintasuojaus tehdään juuri sekoittamalla noita, tai ensin kotesuoja ja päälle massa.

TERVO JARI 21.05.2007 17:54

Ja purnukassa o Detskun logo . . .Elikkä Detskun ommaa "mömmöö". . .

Nii Detskun asentajalla . . . .

Jari

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.