Pesu ongemia

ANTTILA MARKKU 09.12.2007 18:35

Käytetäänkö tänäpäivänä jotain muuta ainetta liukkauden torjuntaan kuin suolaa?Kävin pesettämässä auton jopa kahteen kertaan.Aseman hoitajaa puhuttaessa yritimme pähkäillä miksi liuotin aine ei pure auton kyljessä olevaan likaan ja miksi pieniä piki?pisteitä on pitkin konepeltiä eikä lähde edes liuottimella.Ainoa miten sain pien?irti oli kynnellä raaputtamalla ja sitten pesuaineella viimeistelemällä.Mitenkä pohjoisessa eli Vuokatin nurkilla liikkuvat onko samoja ongelmia?

HYTTILÄ ESKO O 09.12.2007 18:47

Ei havaintoa. Asfalttitahrat lähtee helposti bensiinirätillä. Tietenkin olisi mukavaa mikäli ne lähtisivät pesussa muutenkin.

SALONEN MATTI 09.12.2007 19:00

Hei. Minulla oli sama ongelma 60 Volvon kanssa. Ohjekirjassa neuvottiin pikitahrojen poistoon käytettäväksi lakkabensiiniä/tärpättiä. Pesin auton ensin liuottimella ja huuhtelin hyvin. Kyljet jäivät karheaksi liasta ja piestä. Sen jälkeen puhdistin lakkabensiiniin/tärpättiin kostutetulla pehmeällä rätillä (flanellipaidalla) kyljet ja muut likaiseksi jääneet alueet. Seuraavana päivänä vahasin koko auton. Tuli puhdas ja kiiltävä ilman naarmuja

ANTTILA MARKKU 09.12.2007 20:15

Minulla ei oikein sellaista paikkaa näillä keleillä ole, että voisin bensakäsittelyn jälkeen vahata auton.Ajattelin lähinnä huoltamoiden pesulinjoja, kun reisusta tullessa äkkiä haluaa puhtaan auton mutta se ei jostain syystä tulekkaan puhtaaksi.Joku (taisi olla hevosmiesten tietotoimisto)tiesi että esim keskisuomen yläpuolella käytetään glykolipohjaisia nesteitä liukkaudentorjuntaan jotta pohjavedet ei tulisi suolattua.Lentokentillä käytettiin joku vuosi sitten typpi lannoitetta jäänestoon.Kuinka nämä aineet reagoivat liuottimiin.Olisiko tästä johtuvaa ettei auto tule pesussa puhtaaksi?

HALMEENMÄKI JUHANI 09.12.2007 23:58

Pieksi sitä kait olisi nimitettävä. Puhdistavalla vahallahan se myös lähtee, joskin tarvitset lämpimän tilan ja pari tuntia aikaa. Tosin niin sen tärpättihankauksenkin jälken tarvitaan uusi vahaus... Nyt on kyllä pakko olla jälkiviisas ja sanoa että kun on kesällä tehty kunnollinen vahaus, joista kakkonen kovavahalla, ei ole noita ongelmia. Mutta jospa ensi kesänä sinäkin satsaisit yhdn iltapäivän ja parikymppiä ennaltaehkäisevään hoitoon?

LUKKARILA JUHANI 10.12.2007 08:31

Würthin tehopesu laimennettuna ja sieni , kokeilemisen arvoinen . Uudempiin autoihin vaha päälle .

HAAPAKOSKI OSSI 10.12.2007 11:12

Sama ongelma alkaa olla lasinpesunesteiden toiminnassa. Lasiin tahtoo "suolavesikylvyn" jälkeen jäädä haittaava kalvo, vaikka minulla on käytössä parikymmentä pakkasastetta kestäviä alkoholi/isopropanolipohjaisia lasinpesunesteitä. Sulat on alle kuukauden vanhat Boschit.

Ossi

KANGAS PANU 26.12.2007 14:39

Jos lasinpesuneste on liian väkevää (liian vähän vettä) ei suola irtoa lasista kunnolla. Suola liukenee paremmin veteen kuin alkoholiin (= metanoli, etanoli tai isopropanoli). Siksi lauhoilla suolakeleillä kannattaa pesuneste laimentaa riittävästi, kovilla pakkasilla sitten vähemmän laimennusta, mutta silloinhan ei suolakaan lennä.

ANTTILA MARKKU 26.12.2007 20:20

Niin se varmasti tehoaa laimeampana ns.kesäkeleillä,mutta kun illalla on +-0 ja aamulla -10-15 silloin se on myöhäistä,säiliö on jäässä.Eikä raakaa nestettä lisäämällä useinkaan saada säiliötä sulamaan.Niissä joissa säiliössä on vastus ongelma on pienempi.Josku väkevien liuosten kanssa pyyhkijän kumit menivät pilalle,se toivottavasti on mennyttä aikaa.Mutta siitä ei saatu selvyyttä onko pesulinjalta likaisena tuleva auto näissä keleissä normaal vai onko kyseessä virhe josta kannattaa valittaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.