Paras vetoauto?

Mauri Laukkanen 23.12.2020 16:43

Karavaanari.org sivustoilla on pitkä saitti siitä mikä on paras vetoauto.
Minäkin ole soppaa sotkenut parilla komentilla.
Eli tuohon kysymykseen ei lödy vastausta,on minun mielipiteeni.
Jos tarkastellaan asiaa faktojen perusteella,on aivan selvää että iso auto,isolla mootorilla ja vielä nelivedolla on se sitä mitä tarvitaan ,kun sitä parasta haetaan.
Jos tarkennan asiaa ,niin Saksalaiset ovat karavan.org mukaan niitä parhaita ja sekin pitää varmaan paikkansa,mutta kun on paljon auton valmistajia ja tässäkin tapauksessa minusta on maaottelu Eurooppa vastaan Japani,jossa on myös erittäin hyviä vetoautoja.
Mutta kun asia ei ole musta/valkoinen,minusta,eli kysymykseen ei ole oikeaa vastausta,se on minun mielipide,kun ns,muutujia on paljon,lainatakseni mateematista termiä.

Toivo Koistinen 23.12.2020 16:59

Se on millanen on mieli, mikä riittää. nuorna poikana kertoili sukulaismies, miten ajeli perheensä kansa Norjan kierroksen, ja monta muuta reisssua kiskoen lada 1200 autolla soliveria.
Kyselivät miten se jakso vetää Norjan silloiset mäet, vastasi. Ladassa on vaihdelaatikko, josta voi katella sopivia pykäliä, ja jos oikeen meni tiukalle, niin perheen emäntä työntämään..
Paras kokemus ittellä kiskoa LMC vaunua työn antajan, jossa korteerasin aikanaan niin 6,4 litrasella letukan lavapakulla, tai kuorma-autoksi se luettiin.
Se mörkö ei ymmärtänny mikä oli perässä. meni, ja murisi. eli kai kaksi ääripäätä, ja loput siltä väliltä.
Ittellä kun on jo henkilöautolal ikää on joskus ajatusta uusia.
Omille ronttosille olen sopivammaksi katellu sitikan etuveto berligoa 1,5 litran kone, ja automaatti. Antaa valmistaja luvan kiskoa 1200 kilosta kärryä, jotenka jos taarvii vaunua, niin kai sillä poksia kiskoo.
Tosin en ole kullut sen laatikon mallista, ja kestosta
Hassua, että nykyvanhus on 2 litran koneella, mutta vain saa vetäää 1100 kilosta.
Tp

Kai Simonen 23.12.2020 18:42

Se on juuri näin, yhtä ainoaa oikeaa vastausta siihen, mikä on paras vetoauto ei varmastikaan ole. Lieneekö mikään auto ylipäätänsä se paras. Ainakaan kaikkien mielestä.
Nuoruusajoista puheenolleen, isälläni oli 80 luvulla Opel Ascona 1,6 diesel. Sillä vedettiin saman vuosikymmenen mallista Adriaa pitkin eurooppaa. Opelissa kaikki 54 hevosvoimaa. Hyvin sekin vaunua veti vuosikaudet. Ylämäen pääsi ylös 60km/h, kun otti riittävän ajoissa vauhtia ennen mäkeä. Hyvä vetoauto, kun paremmastakaan ei ollut kokemusta.

Mauri Laukkanen 23.12.2020 19:56

Kiva että edes joku kommentoi asiaa,toisin kuin karavaanari.org sivuilla.
Eli minä kunnioitan kaikkia as,auton vetäjiä,koska se mökki kulkee useamman ns,normaali auton perässä.
Minäkin voin kertoa yhden kokemuksen vetoautoista,minulla oli uusi Peugeot 405GL ja läksin sillä vetämään as,vaunua.
No kuinka siinä kävikään,Kuopiossa Kallansilloilla tuuli tarttui as,vaunuun ja koko
yhdistelmä meinas mennä Kallaveteen.
Eli oli vikaa kuskissa ja joka ei ymärtänyt ,että jos vetää mökkiä ko,merkillä,niin jotain pitäis tehdä,esim,iskunvaimennitit pitäis vaihtaa,as,auton vetoa varten ?

Ari Kuusisto 23.12.2020 20:15

Nyt tulee faktaa maailmalta, 2021 pahaat veturit löytyy linkistä.
Kaikkein paras Skoda Suberb Combi 2.0 TDI 150PS DSG
Luokkavoittajia.
Renault Captur 1100Kg luokan
Seat Leon FRI 1,5TSI man 150hp 1100-1200kg
ŠKODA Octavia Estate SE L First Edition 2.0 TDI 150PS DSG 1200-1300kg
Volvo XC40 Recharge Plug-in Hybrid T5 FWD R-Design 1500-1700kg
Volvo V60 Recharge Plug-in Hybrid T6 AWD R-Design yli 1700kg
Nissan Navara dCi190 Double Cab N-Guard Automatic paras Pick-Up
Volkswagen Caravelle 6.1 SE 2.0 TDI 199PS 7spd DSG Hyötyajoneuvoluakkavoittaja.

Viimeksi Saksalainen on voittanu koko kisan 2017 Volkswagen Passat Farmari Alltrack 2.0TDI 4MOTION 150PS autollaan.

https://www.caravanclub.co.uk/whats-on/awards/towcar-of-the-year/2021-winners/


Vuoden Towcar vuoden 2016 voittaja oli Land Rover Discovery HSE LUX. Voittaja kokonaisuudessaan, luokan voittaja yli 50000 puntaa ja 'Neliveto yli 1800 kg' voittaja.
muokattu: 23.12.2020 22:30
Hannu Jylhä 23.12.2020 20:31

Vetoauton valinta on aina kompromissi. Siihen vaikuttaa monta liikkujaa: montako pitää mahtua kyytiin ja onko elukoita, vaunun massat, kuskien kortit ja auton väristä lähtien. Jokaiselle löytyy se paras vetoauto, mutta se ei ole sama kuin naapurin paras. Autolla ajataan vielä enimmäkseen ilman vaunua, että siinä onkin arvottamista miten painottaa ominaisuuksia.

Tapani Pokkinen 23.12.2020 22:01

Enhän nyt toki väitä, että se on paras, mutta jos vaunulle olisin vetoautoa laittamassa niin kyllä Toyotan Ladgruiseri olisi vakaassa harkinnassa.
Asuntovaunua en ole sillä vetänyt, mutta kahden moottorikelkan, rekien ja varusteiden kanssa se on hyvä maantiellä.

Toivo Koistinen 24.12.2020 11:23

Tuota sodan kakslitrasta olen katellu, koska siinä on sitä litraa koneessa, ja muutenkin luotettavan auton maineessa.
Niitä on uusia ihan kohtuu hinnalla, eli loppuiän auton sen siinä
Mutta se sama, kun mejän vanhuksessa, joka on ollut, ja on hyvä auto, mutta molemisa sama vika, eli kabiini.
Pittää laskeua melekeen tielle sisälle mennessä, ja koittaa varoa päätään oven yläkamanalta, kun tunkee ronttosia sisälle.
Sitten ulostulo, koittaa selevitä sama reitti
Sen takia on tullu vaan tuota pidettyä, kun se vie, ja tuo ukkoa, vaikka loppuiän, ja noista henkilöautoista ei sa sen parempaa. Tonnin vaunua kerran kokeilin, ja kyllä se perässä tuli
En ole iso mies, mutta kompura kaikessa.. Kyllä on juhlaa kiivetä opeliin..
Tp

Ari Kuusisto 24.12.2020 12:09

Vuoden 2018 vetoautovoittaja tästä ,niin ei tarvi laskeutua maan rajaan,
"Skodan Kodiaq-maastoauto vie voiton
Skoda'ssa uusi Kodiaq-maastoauto on palkittu vuoden 2018 Towcar-luokan yleisvoitolla, joka on hintaluokkansa kärjessä ja 'All Wheel Drive Under 1800kg' -luokan kärjessä."
Hinta ja laatu passeli , ja käytettyjäkin jo saa.

Hyvää Joulua Karavaanariväelle.

Timo Haapanen 24.12.2020 17:18
Toivo Koistinen

Tuota sodan kakslitrasta olen katellu, koska siinä on sitä litraa koneessa, ja muutenkin luotettavan auton maineessa.
Niitä on uusia ihan kohtuu hinnalla, eli loppuiän auton sen siinä
Mutta se sama, kun mejän vanhuksessa, joka on ollut, ja on hyvä auto, mutta molemisa sama vika, eli kabiini.
Pittää laskeua melekeen tielle sisälle mennessä, ja koittaa varoa päätään oven yläkamanalta, kun tunkee ronttosia sisälle.
Sitten ulostulo, koittaa selevitä sama reitti
Sen takia on tullu vaan tuota pidettyä, kun se vie, ja tuo ukkoa, vaikka loppuiän, ja noista henkilöautoista ei sa sen parempaa. Tonnin vaunua kerran kokeilin, ja kyllä se perässä tuli
En ole iso mies, mutta kompura kaikessa.. Kyllä on juhlaa kiivetä opeliin..
Tp

Sedan korimallina on aikalailla tiensä päässä. Saksassa kun on uudet autot niin ei motareilla juuri sedania näe paitsi isona autona fkyllä vielä on mutta näitä uuden tyylin katumaastureita todella paljon.

@timppa

Mauri Laukkanen 24.12.2020 17:42

Onneksi vielä ainakin Suomessa saa valita sen vetoauton merkin.
Eli ei ole pakko ostaa TM-testien parasta tai jonkin muun lehden ,kuten tääläkin
yksi autoista paras tilasto tuotiin esiin.

Toivo Koistinen 24.12.2020 18:25

Kyllähän noista tilastoista, ninkun törmäys testeistä on jotain apua monelle, varsinkin kokemattomalle ensi ostajalle, jolla pitäisi löytää veturi, ja vaunu sen perään.
Niin sedanit saattaa sikälikin, että ihmisten pituus, ja koko on mejän nuoruuesta kasvanut aikalailla, niin ymmästää, jos pittää 190 senttisen kaverin 47 kengillä ahtautua tuohon mejän sitikkaan.
jos sisään pääsee, niin pois ei saa kun palokunta.
Tp

Ville Säynäjäkangas 25.12.2020 01:13

Mitä riskimpi ja isoruokaisempi auto, niin sitä vähemmän vaunu nostaa kulutusta. Jos auto syö ilman vaunua yli kympin maantiellä, niin vaunu ei juurikaan vaikuta kulutukseen, mutta jos auto syö ilman vaunua 5L/100km, niin vaunu perässä kulutus tuplautuu. Eli pelkkää vaunun vetoa ajatellen autossa tulisi olla vähintään 5 litrainen V8 ja minimissään 250 hevosvoimaa. Pensa tai tiisseli käy molemmat.

Mutta kun autolla on monesti muutenkin käyttöä kun vain vaunu perässä, niin valinta vaikeutuu. Mutta tässähän kyseltiinkin parasta vetoautoa...


Ja oikea momentinmuunnin automaattivaihteisto on suorastaan välttämätön hyvässä vetoautossa.
muokattu: 25.12.2020 01:16
Toivo Koistinen 25.12.2020 07:18

Olet oikeassa. Kutten aiemmin, kun kerroin, tosin väärin, että 6,4 litran. Se oli 6,5 litranen letukka V8 tomaatti. Tosin se hajoileva 4 lovinen automaatti.
Se tosiaan söi lujasti, eikä raskaana autona vaunusta piitannut, oli tai ei. Mutta siinä on pari seikkaa.
Kortti pitää olla riittävä. ja sen yhdistelmän hinta tänäpäivänä on hyvän matkaa toistasataa tuhatta raahaa, koska semmonen kauhu itse jo maksaa lujasti https://www.nettiauto.com/chevrolet/silverado/11178587
Ei tuommosen perään ostaja pistä poksia, vaan kyllä se hieman isompi. Tosin se on hyvä, että kun on iso vaunu, niin asuintilat ovat eriluokkaa, kun noissa bulkkimallin autoissa
Niinja ei tuollaista osteleva katso rahapussiin.
Mutta kuten usein AB kortilla, niin kyllä se on hiluksi, tai tuo skoda perheelliselle https://www.nettiauto.com/skoda/kodiaq/11765829On sitten hyvä ja järkevä veturi.
Tp

Tapani Pokkinen 25.12.2020 10:33

80 luvun lopussa oli tuollainen sevyn Suburban, mutta bensana sillä isomalla 454 koneella ja tankata sai vain 98.
Melkoinen rosmo se oli, pienin kulutus minkä mittasin, pelkkä takaveto päällä 18,2L 100.
Onneksi pääsin eroon kun eräs halusi ostaa sen talviautoksi ja kuskata kavereitaan kun se oli 9h henkilöauto isolla takatilalla.

Ari Kuusisto 25.12.2020 10:39

Ison moottorin ominaiskulutusta ei pääse mitenkään karkuun mutta jos ajoneuvo on hybridi niin sillä vetäessä sähkömoottori tukee tarvittaessa vetoa, ja on taloudellisuus omaa luokkaansa, siis jos ei nyt ihan mahoton vaunu käytössä.
Täällä mielenkiintoista tietoa merkeittäin vetoautoista.
https://www.caravanclub.co.uk/whats-on/awards/towcar-of-the-year/

Testit on ihan hyviä tukemaan omaa valintaa voi sitten itse painottaa niiden perusteella omia mieltymyksiä tai ennakkoluuloja jotka meillä on monesti aika lujassa.
Arvostan kyllä kun jotkut asiaan perehtyneet ovat ominaisuuksia vertailleet.
Tuo Caravanclub.uk on toiminut 1907 vuodesta ehkä niillä jotain tietoa alasta jo kertynyt.

Kyllä muutenkin ajattelutavat tulee tuuletetuksi liikkumisessa kun kuuntelee pojan sähköautoilun kustannuksia, kun muutamalla eurolla käy toisessa kaupungissa , polttomoottorilla puhutaan kympeistä.

Mauri Laukkanen 25.12.2020 10:58

Vielä kerran,kun tuo karavaanari.org sivusto aloitti ko.keskustelun jota matkin ja
siirsin tänne.
Siis tuolla toisella sivustolla on asiaan perehdytty perin pohjin,siellä on alan miehiä
ja asiantuntijoita .
Vaikuttaa siltä että osa tämänkin saitin lukijoista käy siellä vieraissa ,tai päin vastoin.
Minuakin nimi tuotiin siellä julki ja oletan että joku tämän saitin lukijoista sen teki,epäurheilijamaisesta voisi valittaa,kun karavaa.org sivustoilla ei esiinytä omalla
nimellä,vaan nimi merkillä ja lisäksi osa jäsenistä on salannut jopa paikkakunnan jossa asuu,sen kun voi tarkistaa kirjoittajasta.
Mutta kukin taplaa tyylillään,sanontaan,minun nimellä ei ole rikollista taustaa tai mitään rikollisuuteen liittyvää tai yleensä mitään salattavaa ,onneksi näin!.

Toivo Koistinen 25.12.2020 13:59

Minä luin jostain, että hybridi on varsin huono ratkaisu tehon lisänä. Sähköllä teho apu on kun velan otttoa, ja kun akusto on tyhjä, vie lataus melkoisen osan koneen tehoa, niin mites sitten kiskotaan vaunua.
Akuston lataus nostaa polttoaineen kulutuksen toiselle tasolle. Noistahan kerrotan yhteisteho, mutta paljonko tehoa vie, kun akusto on tyhjä, ja lataillaan sitä.
Sitten kerrotaan kulutus, kun sähkö on apuna, mutta mikä on kokonaiskulutus
Siittä jää minulle mielen se vanha totuus, riittävä koneteho tarpeeseen nähden on kaikkein yksinkertaisin ilman myynti krumeluureja, jotka monnimutkaisuuudessaan maksavat, ja ovat vikaherkempiä.
Kone syö minkä syö, ja se on siinä, mutta yhdistelmä kulkee.
Tp

Markku Hämäläinen 25.12.2020 21:46

Mietin, että alanko viisastelemaan, no jos hiukan. :)
Haetaanko hyvää autoa vaiko vetojuhtaa
Esim. tuolla Rolls Royce:lla on kuulemma varsin hyviä autoja, onko niistä vetureiksi, ei ole kokemusta.
AMG:n virittämä MB maasturi varmaan kiskoisi hyvin, tosin siitäkään ei ole kokemusta, mutta isot pojat, joilla on jo henkselit, ovat kehuneet.
Hyvää Joulupyhien jatkoa.

Toivo Koistinen 26.12.2020 07:19

Rolls roycehän kertoi enne, kun kysytiin konetehoa. Tarpeeksi, joten se lie sinä. Toisaalta rollssin omistajan ei tarvi ajatella asiaa.
Hän lähtee perheensä kanssa auton kuljettajan ohjaaamassa rolssissa, ja toinen kuljettaja tuo sitten sen vaunun,
onko se puoliperä rekkamallin asuinvaunu perässä.
Omistajan vaimo, tai lapset huudahdavat Sodankylän pohjospuolella siinä enne Kurittua Hei pysäytäkää Alfons. me haluamme katselemaan maisemaa.
Omistaja sanoo. Alfons ottakaa yhteys asunon kuljettajaan, ja asettakaa tuo, mksi sitä sanotaan auto sopivasti tähän, ja pyytäkä kolmannessa autossa tuleveaa henkilökuntaa valmistamaan hieman kahvia.
Kokoontukaamme tuohon veden partaalle pitämään yhteisen kaffitauon koko henkilökunna voimin.. Olemmehan lomalla, joten muodollisuudet pois
Hyvää tulevaa vuotta
Tp


Mutta asiaakin välissä Tuossapa oiva neliveto kiskomaan vaunua. Kohtuu hintanen, automaatti, ja vetotehoakin. Minäki pääsisin sisälle, ja ulos. https://www.nettiauto.com/volkswagen/t-roc/10751341
muokattu: 26.12.2020 08:15
Seppo Klemetti 30.01.2021 20:21

Silloin kun oli vaunu ja veturina Volvo 740 turbo tiisselinä kuutoskoneella, eipä ollut tien tukkona. Kerrankin kun unohtui Juoksija Vainion Martin paikasta lähtiessä vaunun käsijarru päälle, ei siitä tienny mitään, ennen kuin sivupeilistä näin savun tupruavan vaunun rattaista. Volvo kun oli tunteeton vetäjä, vaikka vaunu painoi yli tuhat kiloa, olisi se tullut vaikka suttina perässä.

Toivo Koistinen 31.01.2021 06:28

Koneet pienenee, mutta tehot kasvaa. kakslitranen diesel enne alle sata hepoista, mutta vääntö riitti liikeelel lähtöön.
Nyt ollaan jo puolesa toista litrasa isoissa autoisa, ja tehot kohta 150 tietämissä, mutta vetopainot pienet, koska raskasta yhdistelmää ei saa manuaalina liikkeelle koska alavääntöä ei ole kun nimeksi.
Siksi on jo kohta tilattava manuaali laatikko, kun muuttuvat automaateiksi nuo autot.
Toinmen seikka, kun dieselit pyrityään hävittämään, ja mennään bensakoneisiin litraisiin, niin nissä ei ole edes olemasa vetokoukkua, koska ei niistä ole vetämään mitään. ne ovat henkilöautoja nimenomaan ei muuta.
No mihin sitten nuo suuret bensahybriidit. mihin ne kehittyy.
Tp

Ari Kuusisto 31.01.2021 09:35

Esim. Octavia 1,5TSI bensa , teho 150hv, vääntö 250Nm alueella 1500-3500 vetopainot 650kg/1500kg
On esimerkiksi sedan manuaalissa tiedoissa 10kg vähemmän jarrutonta painoa mutta jarrullinen sama.

Vertaillen Volvo 2,3 ruisku B23E - Mekaaninen ruisku, teho 129-140 hv ja vääntömomentti 190 Nm
B230K - Alipaineohjattu kaasutin. 631-kansi, palotilat männissä sylinterikannen sijaan. Oli käytössä mallivuoden 1988 loppuun. Teho 117 hv ja vääntö 194 Nm
En löytäny nopeasti esimerkiksi uudemman esim 940 moottorin tehotietoja.
Autowikistä, sen paremmin en tunne Volvoja .

Toivo Koistinen 31.01.2021 11:30

Tuo tsi on edistyksellistä kahden ahtimen tekniikkaaa, josa toinen on pakkoahdin, joka antaa pienille kierroksille hyvää vääntöä, ja dgs hoitaa lopun.
Tp

Ari Kuusisto 31.01.2021 11:46

Manuaalillekkin luvataan kyllä samat vetopainot, kummallakaan en kyllä ole vaunua vetänyt,vain jarrutonta kärryä.

Ville Säynäjäkangas 31.01.2021 11:47

Vanhemman kaluston liikkeellelähtövääntö perustuu raskaaseen vauhtipyörään ja muutenkin raskasrakenteiseen moottoriin, ei niinkään kuutiotilavuuteen.

Nykyautoissa moottoria kevennetään pakokaasupäästöjen vuoksi ja teho otetaan turboahtimella. Turbo ei pyöri tyhjäkäynnillä ja näin ei auta liikkeellelähtöä.

Perinteinen momentinmuunninautomaatti poistaa liikkeellelähtöongelman, mutta suuntaus näyttää olevan robotti- ja kaksoiskytkentävaihteistoihin, joista apua ei saa.

Oikeita automaatteja saa nykyisin vain isompiin autoihin ja yli 2 litraisiin moottoreihin. Vetomassatkin näissä autoissa on jo aivan hyvät. Vetoautoksi kannattaa siis valita oikealla perinteisellä momentinmuuntimella varustettu auto, niin siinä ratkeaa muutkin vetoauton vaatimukset.

Ville Säynäjäkangas 31.01.2021 11:56
Toivo Koistinen

Tuo tsi on edistyksellistä kahden ahtimen tekniikkaaa, josa toinen on pakkoahdin, joka antaa pienille kierroksille hyvää vääntöä, ja dgs hoitaa lopun.
Tp

Alkupään tsi moottorit ovat remmi ja turboahdettuja, mutta myöhemmät eivät välttämättä ole kuin pelkällä turbolla. Tsi nimi on kuitenkin (epäselvyyden vuoksi) säilytetty.

Ari Kuusisto 31.01.2021 12:04

On pienemmissäkin mutta vähän, ihan totta. 2018 julkistettua tietoa, :
"Kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto on Fordin omaa tuotantoa. Se on perinteinen, momentinmuuntimeen ja planeettapyörästöihin perustuva automaatti. Niinpä Ford on ainakin Focuksessa luopumassa kaksoiskytkinautomaateista."

Fiesta kuitenkin palannut kaksoiskytkin vaihteistoon uudella parannetulla märkäkytkimellisellä vesijäähdytteisellä Getrag laatikolla.

Markku Anttila 31.01.2021 12:16

Todellisuus unohtuu usein kun unelmoi.Vetoautona 2000kg painoon asti löytyy hyviä vetoautoja Volvosta alkaen alempiin hintaluokkiin.En tiedä millaisilla vuosiansioilla päästään kiinni Land cruiseriin tai Landrooveriin vaunun veturina.Minulla on ollut hyvää sanottavaa Hyndayn ja Kian citymaastureista automaatti laatikolla.Jos on vähänkin fiksu ostaa vetoauton semmosena 1-2v käytettynä reilusti alle 100t ajettuna.Silloin saa rahalleen parhaan katteen.Vaunu on sitten makuasia uusi vai vähän asuttu?

Toivo Koistinen 31.01.2021 13:23

Niimpä. autot muuttuu, ja tekniikka muuttu, ettei peräsä ehdi. Mutta se on se tosiasia, että auton rekisteriote ilmeisesti kertoo, mitä sen perään voi pistää.
Parin tonnin painonen vaunu vaatii kunnon vetoauton. Koitin kahlata noita, ja suparulla oli pensa, joka juuri kakstonnia kiskoo luvalla. https://www.nettiauto.com/subaru/outback/11883748
Tp

Juhani Backman 31.01.2021 13:45

Eihän parasta oo vielä edes tehty,jos olisi niin autojen kehittely loppuis ja mitä sitte tekis suunittelijat?

Ville Säynäjäkangas 31.01.2021 13:51
Markku Anttila

Todellisuus unohtuu usein kun unelmoi.Vetoautona 2000kg painoon asti löytyy hyviä vetoautoja Volvosta alkaen alempiin hintaluokkiin.En tiedä millaisilla vuosiansioilla päästään kiinni Land cruiseriin tai Landrooveriin vaunun veturina.Minulla on ollut hyvää sanottavaa Hyndayn ja Kian citymaastureista automaatti laatikolla.Jos on vähänkin fiksu ostaa vetoauton semmosena 1-2v käytettynä reilusti alle 100t ajettuna.Silloin saa rahalleen parhaan katteen.Vaunu on sitten makuasia uusi vai vähän asuttu?

Sehän on vain vuosimallikysymys, millä hintaisen lantikan kykenee ostamaan.

Millaisia kilometrimääriä olet Kian ja Hyundain maastureilla ajanut?

Ville Säynäjäkangas 31.01.2021 14:05

Yleensäkin vetoautoasiassa unohtuu se, että hyvä vetoauto ei välttämättä ole paras kaupassa-asiointiauto, eikä toisipäin.

Kulutuksella on aika pieni merkitys. Meillä on nyt pensamersu, joka vie siinä 13 hujakoilla vaunu perässä. Jos vaihtaisi samanlaisen dieselin, joka söisi vaikka 10L/100km. Vetäisi vaunua vaikka 10tkm/vuosi (joka on aika paljon!j, niin 10tkm x 13L/100km x pensa 1,6€/L = 2080€/vuosi ja 10tkm x 10L/100km x diesel 1,4€/L = 1400€. Tähän vielä 500€ dieselvero päälle, niin tuolla kustannussäästöllä ei rahoita minkäänlaista autonvaihtoa.


Pensakoneisia autoja löytyy käytettynä helpommin vähän ajettuja kuin dieseleitä. Isoilla pensakoneilla varustetut autot eivät ole jälkimarkkinoilla suuressa huudossa. Näin ollen jos rehellisesti laskee kokonaiskulut, niin isolla pensamoottorilla ja oikealla automaattivaihteistolla oleva auto saattaa hyvinkin olla järkevä vaunun veturi. Mutta henkistä kanttia vaatii edustusauton hankkiminen vetoautoksi.
muokattu: 31.1.2021 14:14
Ville Säynäjäkangas 31.01.2021 14:23

Esimerkiksi tuossa https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/glk/11728733

2010 MB GLK. 53tkm ajettu. 3,5L moottori 272 heppaa. Hinta 19700€.
Tämä hakkaa mennentullen monet uudet autot hinta-laatusuhteeltaan.

Ari Kuusisto 31.01.2021 14:33

Mulle sanoi napakasti yksi ,kun siirtyi huolettomasta avensis ajoista, bmw 3.0 ajeluihin , että premiumluokan autossa premiumluokan hinnat korjaamolla.
Ei kai aina päde ,mutta sinnepäin kumminkin.
Varautua pitää, ettei ihan viimeisiä senttejään vie autokauppaan, jos ostaa luxuspelin.

Ville Säynäjäkangas 31.01.2021 14:44

Totta on, että jos ei osaa/halua/pysty tekemään yhtään mitään, edes jarrupalojen ja öljyjen vaihtoa, niin ei kannata ostaa muuta kuin uusi Toyota. Mutta jos onnistu perushommia itse tekemään, niin ehdottomasti kannattaa harkita 10-vuotiasta premium autoa.

Ari Kuusisto 31.01.2021 15:34

Ei taida noissa perushuolloissa se suurin ero olla hinnoissa premium versus taviskotelo.

Markku Anttila 31.01.2021 16:52

-07 159hp autot lähti vaihtoon 160t ajettuna ja 7 paikkanen 450t ajettuna.-13 malli 198hp vaihtui Sorentoon jossain 120t nurkilla ja 7 paikkanen on vieläkin käytössä ajettu n.300t.Jos verrataan Hynday tai Kia autoihin niin 2v ikäinen cruiser maksaa vielä reilusti uuden hyndayn tai Kian hinnan eikä siinä ole välttämättä kummosiakaan lisävarusteita.Korealaisia saa cruiserin hinnalla 2 uutta kaikilla mausteilla.Vaunun vetoon Toyotalla ei saa mielestäni hinnalla mitään mitä ei korealaisilla hoituisi paitsi että Toyotalla saa vetää 3,5t kärryä.Kuulopuheiden perusteella Toyota on kestävä peli.


7 paikkaset autot ovat pojan mutta myös minä olen niitä käyttänyt vaunun vetoon.
muokattu: 31.1.2021 16:57
Mauri Laukkanen 31.01.2021 18:02

No kun tänäpäivänä autojen valmistus on yleistynyt,siis taitaa olla niin että niitä ns,hyviä
autoja tehdään nykyään jokaisessa kehitys maassa.
Mutta Venäjä taitaa olla yksi maa jossa valmistettuja autoja vientiin on vähän,jos ei oteta
huomioon heidän omia autoja.
Kun Toivo toi esiin tuolla linkin Subarusta,niitäkin valmistetaan Japanin ulkopuolella ja luin Amerikan Subaru sivuilta että Japanin tehtaan autot on parempia,ihme ja kumma?.

Ari Kuusisto 31.01.2021 18:28

BMW iX3 Täyssähkö "maasturi" valmistetaan Kiinassa että mitens ny suu pannaan. On siinä premiumia sitte.
Tuodaan nyt myös euroopan markkinoille.
https://www.is.fi/autot/art-2000007661835.html

Toivo Koistinen 31.01.2021 18:47

Käytetysssä on hyvä tietä auton historia. Mutta parivuotta vanha auto, joka ei ole enää huudosa, nin siinä saa helposti pensarahaa sillä uuden, ja käytetyn hintaerolla.
Meillä on sikäli hyvä, tai huono, että nuo nykyset halutesa vanhatta molemmat ratista. Kun noita mietti, nin jää heleposti auton vaihto akkuna ostoksen tasolle
Ville sanoi, että iso vetoauto ei ole välttämättä paras kauppakassi. Tuota en ymmärrä. Kyllä yhden auton malli on halvempi, vaikka isokin, kun kahden, kun laskee kokonaiskulut
Muuten jos ei ole kun kaksi henkeä talosa vetelemässä vaunua, niin onhan lavapakut myös vaihtoehto. riskejä pelejä, ja kulkee mökki.
Tuosahan het. Kuomu lavalle, ja tavarat kulkee. vaunuaki kolomen tonnin eistä, kyllä mahtuu pariskunta korteeraan.
Tuttua laatua. https://www.nettiauto.com/toyota/hilux/11898519
Voimaa, että kyllä lähtee. https://www.nettiauto.com/dodge/ram/11884791.
Onhan noita mistä valita.
Tp

Mauri Laukkanen 31.01.2021 19:01

No eihän tuo ole oikea bemari ei saa nelivetona,siis normaali sähköauto!.

Ari Kuusisto 31.01.2021 19:06

Kyllähän aito bemari tunnetaan ennenkaikkea takavetona kautta historian , BMW miehet karsasti kun etuvedot tuli kuvioihin.

Mauri Laukkanen 31.01.2021 20:26

Joopa joo ,taitaa olla niin että BMW myy parhaiten autoja sillä X-nimikeellä ,eli neli vedolla.
Jos ja kun puhutaan tai väitellään nelivedon paremuudesta siinä on Bemari hyvä.
Mutta kun jos ajatellaan hinta/laatu suhdetta niin Japaniliset ovat hyviä kopioimaan,länsi autojen teknikkaa,tai päin vastoin,Subaru on yksi neliveto autojen maailman suurin valmistaja,ei pärjää BMW tai muut ,tekee yli miljoona nelivetoa vuodessa,eli kokemusta on.


No sekin asia ei ole monen tiedossa,Toyota omistaa Subarusta 25%;ja niillä on pajon yhteistyötä,Amerikan Subaru sivostoilla väitetään että Tojotan ja Subarun automaattiko looda ois sama ..?. Siis kysymys on siitä AWD onko se laatikko sama?.
muokattu: 31.1.2021 20:42
Ari Kuusisto 31.01.2021 20:51

Ei ole BMW ralliin uskaltautunu koskaan mittelemään nelivetonsa paremmuudesta. Toyota Hyundai siellä jyrää.
BMW :llä varmasti on hyvä neliveto, että olis kyllä kiva nähdä kuinka sillä tekniikalla rallissa menisi.
Taitaa kuitenkin olla ettei Japanilaiset enää kopioi , menevät menojaan jos Toyotan rallimenestystä kattoo.
On tietysti helpompi tehdä mitä tahansa tekniikkaa jos ei rahasta ole väliä mutta jos pitääkin tehdä hinnaltaan järkevä ja silti hyvä.

Ville Säynäjäkangas 31.01.2021 22:14

Toivolle.
Meillä oli iso dieselmersu isolla koneella ja kaikilla mahdollisilla sähköhimmeleillä. Kuuden pytyn hehkutus haukkaa virtaa aika lailla, samoin sähköinen lisälämmitin. Tämän lisäksi oli kaikenlaista sähkölaitetta. Auto vei virtaa 10 amppeeria pelkästään virta päällä ilman valoja ja kaikki kuluttimet pois kytkettynä. 10km työmatkalla akku ei ehtinyt latautua, vaan jatkuvasti sai olla latailemassa. Auton oma laturi toimi normaalisti. Laskeskelin että työmatka olisi pitänyt olla 100km, jotta akku olisi ollut aina täynnä.

Toinen asia on, että iso auto on työläs veivailla parkkitaloihin, jos sellaisiin pitää ajaa. Niiden mitoitus on jäänyt 60=luvun Anglian kokoluokkaan. Kyllä niihin juuri ja juuri mahtuu, mutta tympäisee pidemmän päälle.

Nämä on vain kaupunkilaisten ongelmia. Jos asuu maaseudulla ja käy marketissa, eikä töiden puolesta joudu parkkihalleihin ahtautumaan, niin isostakaan autosta ei ongelmia tule.

Toivo Koistinen 01.02.2021 11:52

Tuo on totta. Autonkin valinta on kompromissi noista kaikista asioista. Vaunun vetoon hyvä olla iso, taikka jos ei isoa voi pitää, nin vaunun koko sitten sovitella.
Kaksi autoa poistaa nuo ongelmat, mikäli sitten on kotosalla mihin ne parkeeraa, ja säilyttää. Kaupunkiautonaha kohta puoltaa paikkaansa pieni sähköauto, kunhan ne kehittyy
Paljonhan on niin varsinkin kerrostalo pariskuntamallissa, että on peltikuori paku, mutta joku 5,5-6 metrinen, joka mahtuu ruutuun marketisa, kotia, ja on samalla kaiken homman auto.
Valintaahan tuo kaikki on.
Tp

Ville Säynäjäkangas 01.02.2021 12:44

Se mullakin on pyörinyt mielessä, että kauppa asiointiautoksi pieni sähköauto ja vaunun vetoon +250 hevosvoimainen parhaan juppistatuksen menettänyt edustusauto.
Mutta tällä hetkellä on keskikokoinen mersu pienimmällä pensakoneella, ikää toistakymmentä vuotta ja kilometrejä 200 tuhatta. Kori on virheetön ja koko auto kaikin puolin kunnossa. Vetomassa 1800kg. Meille tuossa on sopiva kompromissi kaikkeen kulkemiseen ja jos ei kolaroi, niin sillä ajaa maailman tappiin näillä meidän ajoilla. Mitään järkiperustetta ei auton vaihdolle ole, mutta mukava niitä on katsella ja haaveilla.

Markku Anttila 01.02.2021 12:53

Iso auto ja iso auto?Se on jokaisella yksilöllinen juttu.Automaatti ja ohjaustehostin tekee autosta pienemmän ja ketterämmän.

Ville Säynäjäkangas 01.02.2021 13:16

Joo, tulee siitä kätevämpi käsitellä, mutta ei nuo ulkomittoja pienennä.
Yli 20-vuotta on aikaa siitä, kun meillä on viimeksi ollut auto ilman ohjaustehostinta ja automaattia.

Toivo Koistinen 01.02.2021 15:32

Niin Kyllä meistä usea mahtaa olla siinä akkunaostelu vaiheessa.
Omistetaan hyvä auto, joka vanhattaa, koska jos lata kesti 29 vuottaja kynnyskotelon hitsaamalla kuinkauan vielä, niin kyllähän se aika autolle on täysin mahollista, ja sillonhan on sitikalla toistakymmentä vuotta, ja opelilla kakskymmentä.
Mutta on mukava jutella, ja katella, että Jos....
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.