Onko vaunujen vedettävyydessä isoja eroja ?

HIRVELÄ MIKA 12.07.2006 21:23

Omaa vaunua olen mahdollisesti hankkimassa. Tähän asti on kiskottu jo kymmenen vuoden ajan isäpapan Solifereja, jotka mainosten ja kuulopuheiden mukaan ovat hyviä vetää. Mutta onko muut lähinnä tämän vuosituhannen vaunut ( Dethleffs, Adria, Knaus ) yhtä hyviä, parempia tai huonompia vedettävyydeltään kuin Soliferit? Ilmanvastus? Alusta? Vaunujen painot pyörivät 1000/1400 tuntumassa, korinpituudet suosikkiluokassa ja yksiakselisissa. Kertokaa kokemuksistanne.

HOTANEN ARI 16.08.2006 10:31

Kyllä näkisin, että kyseessä on suunnitteluvirhe, jos tavanomaisesti lastattu vaunu on aisapainoltaan 120 kg. Samankaltainen murheenkryyni on esim. Dethleffs TQM-malli n. vuodelta 2000, missä on koko perän käsittävä keittiö. Sen kun lastaa täyteen tarvittavaa tavaraa, niin aisa nousee ilmaan kun keulassa on vain kevyt sänky. Tuota suunnittelun kukkasta ei saanut ajettavaa kuntoon muutoin kuin pitämällä 40-50 kg hiekkasäkkejä etukopassa. Ilmankos em. vaunut ovat jääneetkin liikkeiden pihoihin Itse suureen aisapaino-ongelmaan palatakseni sanoisin, että taakse ei kannata lisätä painoa koska se kaukana akselista aiheuttaa ajoon epävakautta (rapala-ilmiö). Siirtäisin painoa edestä käytävälle lähelle akseliä (esim. vararengas tms.) JOs aisapaino edellen punnituksissa on yli normien (50-70)niin olisi valmistajan asia keksiä ongelmaan ratkaisu. Ellei näkyvää syytä löydy, voi olla viimeinen keino todella siirtää akselia, jos pyöränkotelot suovat siihen mahdollisuuden.

BÄRS RAINER 16.08.2006 15:43

Meilläkin meni vanhassa Soliferin 552 GL:ssä ekan reissun jälkeen aisapaino tarkkailuun. Ensimmäisessä henkilövaaka-mittauksessa keulassa oli kaksi kaasupulloa, pari lankunpätkää, sähkökaapelit ja jotain pressunpalasia, eli reissuvarustus. Paino oli muistaakseni n. 130 kg.... Älytöntä.

Myöhemmillä reissuilla jätettiin toinen kaasupullo ja kaikki pikkusälä suosiolla kotiin, laitettiin kaapelit auton puolelle ja siirrettiin istuinryhmän (uusi kokopuinen) pöytälevy akselin kohdalle. Tällä saatiin paino jo alle 100 kilon. Vielä pitäisi löytää kevennettävää.... Tarkoitus on siirtää ainakin akku akselin toiselle puolelle.

Mitähän vielä keksisi? Komposiittipullo on harkinnassa. Jospa täyttäisi etulaatikon heliumilla?

HYTTILÄ ESKO O 16.08.2006 18:19

Ei ole ilmoittautunut,valitti parivuotta sitten painosta.Nyt toisenkerran. Eipä ole mennyt mihinkään merkkiliikkeeseen tutkituttamaan asiaa. Eikös kuluttajansuojalaki päde valmistusvirheessä vaikkakin takuu on kauan sitten ohi. Mistäköhän johtuu ? Samanlaisia vaunuja on suomessa paljon,ei kukaan ole viitsinyt punnita ja laittaa julki omiaan. Minulla ei ole ainakaan yhdessäkään omistamassani ollut. Tynyksen heikillä päinvastaista kokemusta,eikä hänkään ole reissun jälkeen saanut punnittua.

TYNYS HEIKKI 17.08.2006 02:44

Täs pakkaa nää maajussin sesonkikiireet vähä sotkemaan muita hommia. Punnitaa kyllä kunhan saan jyvät laariin...

BÄRS RAINER 17.08.2006 09:12

Mitähän nuo mahtaisivat sanoa, kun -86 malliselle Soliskalle vaatii jo ulkomaille siirtyneeltä tehtaalta ilmaisia korjauksia? Nauraiskohan ne heti, vai ehtisköhän ne ensiksi heittää pers-kaulus-otteella pihalle?

LYLYOJA SEPPO 20.08.2006 19:17

Koitappas etsiä sellainen vaunu jossa on niinsanottu DELTA akseli ja vertaa sitten tavalliseen jäykkä akseliseen.Ja eikun vetämään vaan. Jos eivät anna kokeilla niin älä osta.

KETOLA PAULI 20.08.2006 21:29

En ole insinööri, enkä oikein osaa miettiä asiaa niin, että laskennallisesti kaikki olisi paperilla oikein. Luotan "perstuntumaan" ja mielestäni vetoauton ja vaunun suhde on tärkeä. Riittävän tehokas ja järkevä auto sopivan vaunun edessä takaa hyvän vedettävyyden. Meillä Volvo V70 AWD Turbo ja Dethleffs Camper 500 SK. On tullut monasti todettua tuo nelivedon erinomaisuus. Viimeksi joku "euroopanomistaja" oli parkannut pakunsa koiranäyttelyssä ulosmenoväylän varrelle ja silloin piti miettiä reitti jyrkän ylämäen ja upottavan hiekkakentän kautta pois. Oli helpottavaa tuntea, että auto veti vaunua sitä kautta, mitä haluttiin mennä, eikä sitä kautta, mitä voitiin päästä. Iloisia kilometrejä ja karavaanimieltä!

RAUDASKOSKI MIKKO A 23.08.2006 14:15

MUISTOT vanhat mieleeni mun palaa...Itsellä oli -90 Kafi, jonka aisapaino huiteli 150 kg tietämillä kunnes en kyennyt nuppiin sitä enää nostamaan. Syy selvisi. Kosteus oli vuosien varrella imeytynyt vaunun keulan ja sivuosien rakenteisiin. Meni uusiksi, silloin toki valmistaja otti osaa kustannuksiin, koska syynä rakenteen puute, ei oltu muistettu tiivistemassoja. Mittauta välittömästi kosteus!

HYTTILÄ ESKO O 23.08.2006 21:22

onko silloin "peräpää märkä"

ja kaipa olis tällä 120 kilonmiehellä jo home tullut korvista kun parivuotta sitten valitti jo painosta ekaa kertaa.

BÄRS RAINER 25.08.2006 09:37

Ptruuuu! Topataas vähän. Oliko oikeasti, siis ihan aikuisten oikeasti niin paljon vettä rakenteissa, että aisapaino nousi kymmenillä kiloilla?

Sehän tarkottaisi, että vettä pitää olla imeytyneenä kymmeniä litroja. Vipuvarren vaikutuksen takia ehkä tuplasti enemmän kuin aisapainon noussut paino. Tuntuu uskomattomalta, että tuohon muovirakenteeseen voisi sitoutua noin paljon vettä!

Tuo kyllä olisi muuten varsin sopiva selitys minun korkealle aisapainolle. Vaunusta (Solifer -86) todettiin kevään mittauksissa toinen etunurkka kosteaksi - samaa lienee kaikissa vähän vanhemmissa vaunuissa enkä minä siitä sen kummemmin välittänyt - ehjä ja toimiva raikkaalta tuoksuva vaunu. Aisapainoa on vaikea saada alle adan kilon.

BÄRS RAINER 25.08.2006 09:43

Tulipa vielä mieleeni että kosteuden runsas imeytyminen asettaisi vaunun kosteuden merkityksen ihan uuteen valoon. Jos kosteus vaikuttaa aisapainoon näin paljon, niin kostea vaunu olisi automaattisesti enemmän tai vähemmän vaarallinen liikenteessä väärän aisapainon takia.

Milloinhan katsastusmies vaatii todistuksen siitä, etä vaunun aisapaino on sopiva ja vaunu kuiva? Voisi olla ihan asiallinen vaatimus.

JORVA OLLI 24.09.2006 20:39

Kyllä oikea aisapaino täytyisi olla n. 60-65 kg, riippumatta vaunun merkistä.

HYTTILÄ ESKO O 25.09.2006 18:48

Lue ketju loppuun ja vastaus löytyy eri ketjusta :-) Tynyksenkin painot oli juuri tuolla haarukalla,hän itse punnitsi matkavarustuksessa.

HYTTILÄ ESKO O 25.09.2006 18:49

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuvaunut_ja_vetoautot/?E26528M=7&x26528=81467

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.