Omakohtainen apukokemus caravan-aloittelijalle

Harri Halinen 16.05.2019 20:00

Itse olen karavaanannut noin 40 vuotta, alussa vaunuillut ja ja puolet ajasta matkailuautoillut.
Nyt vanhempana luovuin matkailuautosta ja päätin lopettaa. Talvi meni ilman matkailuvälinettä mutta nyt keväällä tuli taas puraisu ja ostin matkailuvaunun.
Eteen tuli ongelma, kuinka paljon unohtaa parissakymmenessä vuodessa vaunuilusta.
Menin Helsinki Caravaniin josta vaunun ostin ja sain uudestaan paljon opastusta ja apua jonka katson että sellaisesta palvelusta on varsinkin aloittelijalle runsaasti apua ja jännityksen lievennystä.
Voin suositella heidän palveluaan ja pitkämielisyyttään muistuttaessaan ja avustaessaan minua. Suosittelen kaikille aloittelijoille jotta uskaltaa ripustaa vaunun autonsa perään.
Sitten leirintäalueilla saa vanhemmilta karavaanareilta lisää tietoa.

Toivo Koistinen 17.05.2019 05:52

Oikein. Sitä aattelee, että kun nakkaa kärryn perään, ja se on siinä, mutta kyllä sen käsitelyssä on omat asiansa, ja varsinkin nuo liiton ajokurssit alottelijoile ovat varmaan hyvää oppia.
Tärkeintä on kysyä reilusti jos mikä asia on hakusessa.
Aloittelijan vaan kaasu, ja sähkö, ynnä noisa asioisa kysyä ammattilaisilta neuvoa. Koska ne ovat
"siskonmiesten" opastamana ehkä liian riskialttiita asioita.
No miltä se tuntu ensimmäiset reissut, ja miltä nyt meno maistuu kyselee.? Nimimerkki,
"joskus jällähtää poksi mieleen"
Tp

Harri Halinen 17.05.2019 11:54

Toivolle:
Nuo nykyaikaisella moottorilla ja vaihdelaatikolla olevat ovat aivan eri pelejä kuin 30-50 vuotta sitten.
Ajoin vakionopeudensäädin päällä Uudeltamaalta Etelä-Pohjanmaalle lähes koko matkan . Kulutus oli 10,5 l/100 km. Ei juurikaan hakenut pienempiä vaihteita vaan porskutteli viitosella ja tasasella sekä alamäessä kuutosella. Tehoa aivan riittävästi jos tarvitsee sitä, tarkoitan maltilliseen ajoon. Kuski meinasi pitkästyä vain istuessaan yli 4 tuntia.
Korkeahko auto hiukan huojuu, mutta siihen tottuu. Päätiet ovat surkeassa kunnossa, urautuneita ja kuoppaisia. Taitaa mennä autoilusta kerätyt rahat joutavien avustamiseen.
Auto on odottamaani parempi.
Palasi mieleen ensimmäinen vetoautoni, moottoritilavuus sama kuin nykyisessä, hevosvoimia puolet nykyisestä vaan vedettiinhän silläkin

Toivo Koistinen 17.05.2019 13:59

Niin mikä se auton merkki ?
Se entivanhan 1200 lada oli mainettaan parempi vetäjä, vaikak hevoista ei ollut kun mmuutama.
Siinä oli pitkäiskuinen kone, vaihteisto oli, hidas, eli huippu taisi olal jotain 120 km tietämillä.
Ykkönen oli hidas, ja vielä lisänä 13 tuuman pyörät, joiden vierintä vääntö oli iso niiden renkaiden pienen säteen takia.
Toisinsanoen mitä pienempi on pyörän halkaisija, sen isompi vääntö samalla välityksellä
Ne kiskoivat soliveria Norjan mäet, kun miehet.
Tp

Harri Halinen 17.05.2019 15:22

Niin se vanha oli Ford Taunus 1600 ccm hevosia muistaakseni n 80 ja nykyinen siis Citroen Grand Picasso 165 hevosen troikka.
Kyllä se Taunuskin kiskoi Soliferin 45:sta kerran kotiin palatessa Lahdessa hiihtomäen jälkeisessä risteyksesä jäi vaihdekeppi käteen ja kolmonen päälle. Sitten ajettiin kotiin asti kolmosella ja kotona uskalsi ryhtyä tutkimaan ongelmaa. Keppi oli kiinni vaihdelaatikossa erittäin isolla muovimutterilla ja pysyihän se kiinni kun ei ylöspäin nostellut.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.