Nykyiset elektroniikkaihmeet

Harri Halinen 10.08.2020 11:44

Kun hankitte sellaisen auton joka on nykyaikainen ja jossa on runsaasti ohjattuja piirejä on syytä tarkistaa ainakin se sulake jonka kautta ns. suora virta/latausvirta kulkee vaunuun. Minun autossani ko. sulake oli vain 10 A:n kokoinen.
Kun ensimmäisiä kertoja kytkin yhdistelmän eivät kaikki valot pelanneet vaunussa mm. koko oikea puoli, jarru- vilkku ja ajovalot.
Kun tarkistutin auton oli kaikki ok. Kun tarkistutin koukun kaikki oli ok. Näin koukunasentaja ja vaununmyyjä pesivät paitansa ongelmasta. Heidän kummankaan laitteensa eivät rekisteröineet tuota suoravirtajohtoa. (Pistoke on 13-napainen molemmissa).
Molemmat yritykset alansa parhaimmistona tunnettuja.
Tulin kotiin ja mietin että onhan ongelma ratkaistavissa koska ihmisten tekemiä.
Kaikki ohjekirjoissa mainitut sulakkeet olivat ehjiä.
Mietin että ainoa järkevä on se että jokin linja on poikki, merkittävä koska koko vasen puoli oli pimeä.
Ryhdyin tutkimaan vaunua ja yllätys oli kun löytyi aivan uusi sulakekotelo etulaatikosta jota ei ollut mainittu ohjekirjassa. Ja kuinka ollakkaan, siellä oli 10 A:n sulake palanut.
Perussyy lienee ollut se että kun vaunu ensikerran kytkettiin oli vaunun kulutus suurempi kuin 120 W ja se poltti sulakkeen, ensin autosta ja sen jälkeen kun autoon asennettiin hiukan suurempi myös vaunusta.
Ongelma kertoo huolto/käyttöohjekirjojen käyttäjäystävällisyyttä 2010-luvulla.


Sorry, alunperin oli 4 tai 6 A:n sulake, nyt 10 A.
muokattu: 10.8.2020 15:33
Timo Haapanen 10.08.2020 13:00

Oikeassa kytkennässä napaan 10 tulee virtalukon kautta latausvirta ja 30 A:n sulake välissä. Napaan 9 tulee hennompi jatkuva virta.

http://autoalaopiskelutjuho.blogspot.com/2016/11/tehtava-2311.html

@timppa

Harri Halinen 10.08.2020 15:33

En tiedä mikä napa oli kyseessä mutta tarkistin johtojen vahvuuden kaikista päistä että en muuta ko. johdinta kuumennusvastukseksi.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.