Moottorin lämmitys kaasulla?

HINTIKKA ESKO 28.06.2007 15:48

Talven varalle: Onko kenelläkään kokemuksia, miten voisi moottoria lämmittää jatkamalla asuntoauton sisätilan ilmalämmitysputkea moottorin alle. Aina kun ei ole sähköä lohkolämmitintä käyttääkseni.

HYTÖNEN REIJO T 29.06.2007 09:31

Ei mitään kokemusta. Tuli vaan funtsiessa mieleen jonkinlainen lämmönvaihdin systeemi jonka voisi liittää auton moottorin vesikiertoon. Ja edelleen funtsiessa eikös niissä sellainen monissa ole.

Vene tarvikeliikkeistä ainakin saa lämmönvaihdin pötkylöitä joissa on ulompi ja sisempi putki.Semmoinen esim.lämppärin letkun väliin ja toinen "kammio" auton kiertoon.

Eikö ole helppoa,ainakin teoriassa. Matkailuauto hemmot varmaan vastaa ahkerammin.

SUOKKO OIVA J M 29.06.2007 09:34

Onkos ilmalämmitysjärjestelmään kehitelty tällainen lämmonvaihdin..

VILJAVA TAPIO 29.06.2007 09:45

Just tuollaisia ne on. Siis moottorin jäähdytysvesikiertoon tehdään ylimääräinen lenkki lämmönvaihtimen kautta, samoin asuinosan lämmityskierto kulkee sitä kautta. Moottorin puolen kierrossa on lisäksi ylimääräinen 12 V pumppu, jotta vesi kiertää kun moottori ei ole käynnissä. Näin saadaan lohko lämpimäksi asuinosan lämmittimellä. Vastaavasti moottorin lämpö lämmittää asuinosaa ajossa.

HINTIKKA ESKO 29.06.2007 11:20

En ole varma olenko täysin ymmärtänyt vastauksianne, joista kiitoksia joka tapauksessa. Selvittäisin vielä, että autoni (99, ducato/carioca) sisätilassa ei kuitenkaan kierrä lämmitysvettä, vaan kaasulla toimiva Truma-lämmitin puhaltaa esimerkiksi kuskin penkin alle johdetulla putkella lämmintä ilmaa. Mietin siis voisiko saman ilman johtaa jotenkin moottorin alle.

HYTÖNEN REIJO T 29.06.2007 12:02

Jaa että ilmaputki. Caravan lehdessä oli ilmalla toteutettu pyyhekuivain mut mut. Ettei olisi ilma haaleata kun nousee moottorin kylkiä. Kuten sanottu ei ole kokemusta. Miten olisi synteettiset öljyt ja 2 akku järjestelmä jossa asunto osan lämmintä akkua voisi lainata käynnistykseen. Teho on ihan eri luokkaa kuin kylmällä.

PALIN MATTI 29.06.2007 12:30

Kyllä. Esimerkiksi auton lämmityslaittteen kenno puhaltimineen on juuri tällainen vesi/ilma -lämmönsiirrin. Toimii molempiin suuntii, eli lämpimällä ilmalla voidaan lämmittää moottorin jäähdytysnestettäkin. Tosin silloin tarvitaan oma sähköpumppu moottorin vesikiertoon.

JANHONEN MATTI 29.06.2007 13:17

Unohda koko juttu. Joskun nuoramiessä lämmitin noita maansiirtokoneiden moottoreita kovilla pakkasilla "nestekaasutoholla" (teho ainakin 5-6 kW) suoraan öljypohjan ja moottorin kupeeseen. Oli aika tehotonta hommaa verrattuna siihen, että sama toho lämmitti ulkoista nestekaasulämmitintä (lämmönvaihtajaa) jossa moottorin jäähdytysneste kiersi pelkällä vapaakierrolla. Pillareissa oli vielä siihen aikaan "penikat" = bensiinikäyttöiset pienet moottorit, joilla iso kone ensin lämmitettiin ja lämmityksen jälkeen sillä startattiin iso kone käyntiin. Voi sitä palelemisen määrää! Ongelmasi (jos on) voi ratkaista myös siten, että ostat pienen ja halvan aggrekaatin (kesto 500-1000 h) jolla tuotat virraan lohkolämmittimelle ja starttiakun akkulaturille.

HINTIKKA ESKO 29.06.2007 14:20

Jaaha. Rupeaa hahmottumaan. Taidan ruveta suunnittelemaan agregaatin hankkimista, jota muutenkin olen kaavaillut. Kiitoksia monipuolisista huomioista.

NIITTYARO TAPANI 29.06.2007 18:46

Varma konsti on ostaa eberi tai webasto. 20 - 30 min 5 kW ja lähdet lyhythihaisella paidalla ikkunat sulina. Nimim. kokemusta on.

VARIS VESA 29.06.2007 22:03

Esko mainitsikin jo tuon aggrekaatin. Miulla on kans tarkoitus ensi talvena ottaa aggrekaatista virta lohkoon, jos muuta sähkövirtaa ei oo saatavissa.

NIITTYARO TAPANI 29.06.2007 23:54

Mitenkään väheksymättä aggregaatin etuja sähkön tuottajana puskaparkissa lienee sen käyttö pakkasilla auton lämmittämiseen aika onnetonta. 20 asteen pakkasilla saa sitä 500 W vastusta pitää päällä (lue: käyttää aggregaattia) tuntitolkulla. 5000 W Eberi hoitaa saman paremmin ja puolessa tunnissa ilman meteliä vain hieman tohisten. Lisäksi Eberi lämmittää moottorin käyntilämpöön jolloin saat heti lämmintä kopperoon, lohkolämmitin taas ei lämmitä kuin hieman plussalle, korkeintaan. Helposti lasket, että 0,5 tuntia 5 kW on sama kuin 5 tuntia 0,5 kW.

VARIS VESA 30.06.2007 11:17

Eberi on erittäin hyvä lisälämmitin, minulla oli eberi edellisessä autossa. Aggrekaatilla en tule lämmittämään autoa, vaan tarvittaessa antaa lohkariin virran, jolloin tuntia pidempään en normaalisti lämmitä lohkaria vaikka olisi verkkovirta käytettävissä. Eberi on erittäin monipuolinen, pakkaskeleillä pidin eberin aina päällä ajaessakin, kunnes moottorin lämmöt nousi normaalille tasolle. Voin todella suositella, mutta jostakin on pakko tinkiä kun hilloa ei riitä kaikkeen ja lapset huutaa leipää lissää.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.