Millä vaihtella vedät? Man,aut, dsg...

KEMPPAINEN HENRY E U 19.01.2007 12:29

Tuossa Primera keskustelussa oli vetohommista ja 5 vaihteesta. Asia rupesi mietityttämään enemmän. Nykyään on noita uusia innovaatioita, kuten dsg, joka on 2x3vaihteinen vaihdelaatikko hydraulisilla tuplakytkimellä ja elektroniikalla.

Rajoittaako kuskit automaatteja. Aikoinaan vedin capricella ja jätin od (ylivaihteen) käyttämättä. Kierrokset tuossa hirmussa oli 1080 ylivaihteella ja turbiini lukossa, vauhti 80 km/h.

Tuo dsg ja multitronikki (Yleensä variaattori kehitelmät myös primera aut.) ainakin olisi mielenkiintoisia noin mutu mielessäkin. Suhtaudun niiden kestoon ainakin vielä aika epäillen. A6:sta oli joskus jossakin jotain, liekö yksittäistapaus.

HAAPAKOSKI OSSI 19.01.2007 14:00

Jos tarkoitit tämän yleiseksi gallupiksi, Veturi Vectra B DTI manuaali 5v, jolla vedän GM customercare:n neuvosta NELOSELLA. Kierrokset 80 vauhdissa piirun yli 2000r/min

Tuossa veturissa on tekniikkana X20DTH+F18WR, jossa nelosen välityssuhde on 0.92 ja viitosen 0.74 - perävälitys 3.74.

Multa löytyy GM:n vastauksesta laatikkotyypit muutamalle muullekkin Opelin moottorille ja välityssuhteet niille, jos joku tarvii tietoa. GM:n tekninen neuvonta löytyy osoitteella GMfinlandOy@gm-customercare.com Ossi

KEMPPAINEN HENRY E U 19.01.2007 14:15

Joo tarkoitin, yleiseksi kallupiksi, myös mutu kelpaa. Huhujakin saa levitellä, herjata ei.

TYNYS HEIKKI 19.01.2007 16:42

VW paku, manuaaliloota :-( tulee kyllä tasamaalla vedettyä viitosella. Perässä leveä solikka.

TERVO JARI 19.01.2007 18:59

VW Touran 1.9 TDI 105 hv, manuaali 6 lovinen vexel-looda, vedän 4:lla muistaakseni n. 2200-2400r/min. Tulis vitosellakin, miksei kutosellakin . . .(Maahantuojan suositus vetää nelosella)

Kiinnostava vaihtoehto tulee tässä keväällä markkinoille: Nissan Quashgai Diisel sehän on tarvittaessa "läpi"nelikko ja muutoin etuvetoinen, Exstrailin tekniikkaan todennäköisesti pohjautuva . . .Saas vaan nähdä hintapolitiikan . . .

Jari

RUUSKA JUHA 19.01.2007 23:24

Keppi D-asentoon ja menoksi - Mitä sitä turhaan hämmentämään. 100Kw liikuttaa Dethleffs SK560:sta jollain tavalla. On muuten hyvä vedettävä. Hyviä vetoja kaikille kevättä odotellessa... Terveisin, Juha

BOREN JARI 20.01.2007 00:28

Volvo V70 D5 manuaali + Solifer artic 480,nelosella 80 km/h noin 2000r/min.

jari.boren@sexsjo.fi www.sexsjo.fi

RUONALA ILKKA 20.01.2007 07:59

Land Rover Discovery Td5, en ulkomuistista heppoja /vääntöä, mutta käytännössä erinomainen vääntö ja vetovehje, automaattilootalla. Perässä tulee leveä solikka (1500kg)mukisematta. Pitäisi kokeilla laatikon tiheämpivälitteistä modea ja katsoa mitä tapahtuu - näin uutena karavaanarina ei kaikkea ole vielä kokeiltu. Hyviä vetoja kaikille! Ilkka

MÄÄTTÄNEN TIMO T 20.01.2007 09:21

Minä kyllä joudun vetämään kaikilla vaihteilla.

KEMPPAINEN HENRY E U 20.01.2007 10:54

Ja pakilla työnnetään. Eikö todella ole multitronikki tai dsg vetureita. Autoja kokeilleena, ovat hienoja laitteita. Mutta sähköaivojen viisaus askarruttaa. Voittako mutun ja korvakuulon. Audista luin jostakin, että olisi ollut jonkun ison vaunun kanssa murheita. Tuossa muutamassa viestissä näyttää olevan tuo n. 2000 kierroksen raja selkeästi. Tuota pidän myös vaihtorajana. Mutta nuo uudet hirmudieselit vääntävät juuri siinä rajuimmin. Riittääkö lootan tummelit laakereille?

BROSTRÖM PETTER 20.01.2007 13:42

Viime kesästä ollut A6 2,5tdi tiptronikilla ja D:llä olen vetänyt eikä vielä ongelmia tullut. Autokin kyllä jo vanha -99 ja vaunulla kokonaismassaa 1500 kg. Välillä kyllä hirvittää kun vauhtia 80 km/h ja kierrokset n. 1400.

HYTTILÄ ESKO O 20.01.2007 14:58

Volvo S80 T6 272hv 400nM vääntöä. GM:n tekemä Geartronic vaihteisto. 254 leveä S6+ tulee perässä ok. Maastosta riippuen käytän joko D tai + - asentoa. Maantietä kauasmennessä D päällä ja mittarinopeus 95 = n1800 kierrosta. Pienemmällä tiellä jos on paljon mutkia ja mäkiä 3 sisään ja muuta vaihdetta ei tarvitse edes miettiä.

JORVA OLLI 20.01.2007 16:31

Mulla on Toyota Avensis 2,0 diesel, 126 hp Nm 300, vaunu Detsku Camper 450 DB, paino matkakunnossa 1250 kg. Vedän 4:lla matkanopeudessa 85-95 km/h rpm 2100-2300, ja femma silmään alamäkiosuuksilla. Kuutosta en käytä vetämiseen lainkaan. Detskuhan ei ole parhaita vedettäviä pystyn ja korkean etuseinän vuoksi, mutta perääs tulee. Kitkavetopää rauhoittaa vaunun käytöstä hyvin.

HALMEENMÄKI JUHANI 21.01.2007 20:26

Kyse on osittain Almeraa ja Primeraa korvaava ns CrossOver, ja ei perustu mihinkään Euroopassa myytävän mallin alustaan.

HALMEENMÄKI JUHANI 21.01.2007 20:28

Toyotan suosituksen mukaan 3+OD automaatti kolmosella eli "OD off". Onneksi laittavat ohjekirjaan selvästi miten kuuluu tehdä jos haluaa pelata varman päälle!

TIKKANEN MIRJA 21.01.2007 21:17

Manuaali Volvo V70 2,5 Tdi ja vedetään tasaisella/alamäessä viitosella. Kulutus tänään yli 20 pakkasta 9,2 l/100 ja vaunu siis Hobby 560 kmfe.

TERVO JARI 21.01.2007 21:42

Tarkoitin tuota nelivetoteknikkaa . . . Sen esitteen jonka sain vermettä myyvästä liikkeestä/myyjän tietojen mukkaan (Nissanin "myymälä"), tuntui että "nelikko" tekniikka olis samanmoinen.

Mutta Juhani tietosi on oletan, uuvempaa ja tarkempaa mitä tieto myyjällä joulukuusa . . .

Jari

KEMPPAINEN HENRY E U 21.01.2007 22:39

Tuo tiptronikki on muistaakseni vielä perinteinen automaatti. Multitronikki on 1.9 tdi 130 jatkona. Lähipiirissä oli 130 hv tdi a4 multitronikin kanssa, siihen vaihdettiin miltei uutena jotain aivolaatikkoon vaihteistossa. Alkuperäisellä ohjelmalla auto sekosi mäkisessä maastossa cruisella ajettaessa suomen hienoa talvirajoitus nopeutta. Mutta eipä noita autoja ole tarkoitettukaan 80 km/h nopeusrajoituksiin.

LAHTI ANTTI 22.01.2007 20:12

Itselläni on Volvo S80 automaattilaatikolla. Laatikko on japanilainen Aisin valmiste, tyypiltään AW 55-50. Välityssuhteet ovat mielestäni aika sopivat vaununvetoon. 1=4.77, 2=3, 3=1.92, 4=1.32 ja 5=1.02 Olen käyttänyt yleensä D-asentoa, jolloin nopeudella n. 85km/h kierrokset ovat n.1800. Joskus olen kokeillut ajaa 4-vaihteella, jolloin kierrokset ovat samalla nopeudella n.2200-2300. Onko tällä esim. kestävyyteen vaikutusta sitä en tiedä. Ainakaan mitään murheita ei toistaiseksi ole ollut. Koneen teho on 125 kW/170 hv. vääntömomentti 225Nm/4500 rpm. Myöskään kierroksia en päästä vaunua vetäessä alle 1700 maantieajossa. Onneksi tomaatti huolehtii siitä pienen kaasun painalluksen jälkeen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.