Matkailuvaunun pohjavanerin käsittely terva/pellavaöljy

Tap Num 25.07.2018 20:14

Mitä olette mieltä matkailuvaunun pohjan käsittelyn tein terva/pellavaöljy seoksella levitin 20cmm penselillä
aika vahva tuoksu tulee. Onko muut käsiteleet samanlaisella seoksella kokemuksia kaipailisin lopputuloksesta.

Toivo Koistinen 25.07.2018 21:01

Pohja vaneria ei kannata käsitellä semmoisela aineella, mikä estää siihen sateella imeytyneen veden pois pääsyä.
Koska pohja on sisäpuolella, eli asuin puolella tivis, niin se ei saa muuttua tiiviksi alapuolelta. Sillon kosteus jöää puuhun, ja se ppilaantuu.
Siis mikä menee puuhun, on sieltä pois päästävä
Terva on kyllä hyvä, koska se lämpimänä on tiivis, mutta kylmällä muuttuu " hilseileväksi, ja kosteus pääsee mikä on puuhun mennyt pois.
Veneessä juuri tämä ominaisuus toimii hyvin. Pellava öljy imeytyy puuhun kyllästys aineen tavoin.
TP

Petri Ylönen 25.07.2018 22:58

vaneri on vähän eri ku massiivipuu?muutaman millin puuviiluja välissä liimaa joka kestää sitäsuntätä,pilaako enää mitään enempää jos laittaa alaskin tiiviin kerroksen tai sit on vaihdettava materiaali kokonaan?

Raimo Hytönen 25.07.2018 23:16

Kyllä terva toimii kyseisessä kohteessa, toimiihan se (puuveneissäkin. Itsellä vanerilaudoista tehty savolaismallinen, ollut jo parikymmentä vuotta. Saanut joka kevät terva-mäntytärpättikäsittelyn (seos 2/1, pelittää ruiskussa) eikä vuoda tippaakaan, vanerin lahoamisesta puhumattakaan.

Huom! älä ohenna tervaa mineraalitärpätillä, se ei siihen sovi.

Toivo Koistinen 26.07.2018 19:24

Terva on maailman vanhimpia puun suojia, Sen todistaa Norjan sauvakirkot.
Sain elnakin aikana ohjeen asennus liikkeeltä.
Pohja vaneri ei tarvi suojaa, ja semmoiset osat missä vanerin pää, tai muu puu on näkösällä ei saa massalla, tai muulla tiiviillä aineella peittää, vaan hengittävällä suojalla jos haluaa, ja siihen veneterva on hyvä, mutta toimii ilmankin, koska puuhun menevä kosteus ei sitä lahota, vaan se, jos se ei pääse kuivumaan koskaan.
Mikä menee sisään puuhun, tulee sieltä myös pois.
Tetlevillä oli oikeen oman merkin alla olevaa tervaa tuohon tarkoitukseen
TP

Petri Ylönen 28.07.2018 22:18

vaneri ei oo oikeeta puuta ja Norjan sauvakirkkoja sun muita ei oo rakennettu vanerista,alumiinipellistä,kaikenmaailman eristeistä,muoveista ym...voihan sen tervata koko vaununkin jos helpottaa sitten?ihan typerää tervata sitä alinta viilukerrosta ja tuskin leikkauspinnat alla suojaamattomana repsottaa?

Matti Janhonen 29.07.2018 10:42

Matkailuauton lattia on tehty voileipätekniikalla jossa lattian alapinnan muodostaa vaneri, välissä on rimoitus ja eristemateriaali (useista eri materiaaleja) ja päällä taas vaneri ja siihen liimattu yhtenäinen vesitiivis muovimatto. Pystyyn nostettuna lattia on kun talon seinä, jossa sisäpinnalla on höyrysulku ja ulkopintaa hengittää.
Lattia reunoja kiertää on 25-30 mm x 70-80 mm puusoirot johon auton seinät liimataan ja ruuvataan kiinni
Kaikki nämä on liimataan puristimessa yhteen jolloin syntyy jäykkä voileipärakenne.
Auton rakentaminen alkaa siitä kun tämä pohjalevy kiinnitetään auton runkoon jonka jälkeen asennetaan kalusteet ja tekniikka ja viimeksi vasta seinät ja katto.

Lattian alla oleva vaneri on ihan tavallista vaneria koska mikään filmivaneri ei tehtävään sovellu, koska pohjavanerin pitää hengittää. Tästä seuraa, että pohjavanerin mahdollisessa suojauksessa pitää käyttää aineista jotka kuivuttuaankin hengittää ja kosteus pääsee haihtumaan pois. Massaus on vihonviimeinen temppu.
Vesisateella ajettaessa auton pohja suorastaan kylpee vedessä, mutta tämä ei haittaa jos puu pääsee välillä kuivumaan. Vrt vaikka puuvene.
Mikä pohjavanerin keskiosa on ok. niin on vähän turha käsitellä koko pohjaa.
Sen sijaan mihin pitää kiinnittää huomiota enemmänkin on auton alla olevat lattian ja seinän liittymäsaumat.
Monet autotehtaan näyttää suojaavan tämän sauman kumimaisella massalla joka varman uutena on ihan hyvä ja niin kauan kun massa pysyy ehjänä. Jos siihen tulee reikiä tai repeämiä niin massan taakse pääseekin vettä, joka ei kuitenkaan pääse kuivumaan ja lahoaminen alkaa.
Siksi kannattaa tarkistaa onko saumojen suojaus kunnossa ja jos ei ole niin ei ole muuta konstia kun poistaa irti oleva massa ja suojata sauma vaikka juuri pellavaöljyn ja tervan seoksella joilla molemmat on luonnon tuotteita ja joilla on hyvä tunkeutumiskyky puun solukoon.
Se kannattaa huomata, että jos tekee useamman suojauskäsittelyn niin käsittelyaikojen välin pitää olla niin lyhyt, että mitään pinnan nahkoittumista ei ehdi tapahtua.







Urpo Virta 29.07.2018 13:14

Autoista kerron. Minä ainakin uuden Adrian pohjan suoraan kaupasta -07 terva/vernissa hieman ohentaen puutärpätillä ns.tervasin. Sen vaneri imi hieman hitaammini jota myös epäilin eli etelän puuta ja liimat mitä on ? Imeyty kuitenkin ja 2 kertaa 3v välein uusinta käsittelin. Pohja kuin uusi 10,5v jälkeen sueraavalle omistajalle. Nuo reunojen tehdas kittaukset enemmän askarrutti ne, kun niitä jotain kumimaisia kittejä leveästi, että niiden alla ainakin Eura mätänee. Miksei Adriakin aikanaa. Uuden Kaben auton samoin tervasin 50% vernissa, 45% aito puuterva ja 5% aito puu tärpätti suhteisella ja Kaben vaneri ihan oikeeta havupuuta ja tuo imeytyi todella hyvin ja varmasti on luonnon tuotteilla tehty ja varmasti hengittää kosteudet pois. Samalla myös parantelin nuo roiskesuojakset, ettei ole ihan suoran rengas vesi kura roiskeiden kohteina.

Riina Naskal 29.07.2018 20:54

Tiedän matkailuauton auton vm-98 johon laitettiin parin vuoden vanhana ulkopohjaan 3cm uretaanilevy liimaamalla kauttaaltaan , peittäen siis koko pohjan puuosan , tuloksena oli lämmin lattia ja tämän auton pohja on terve eli kova tänäkin päivänä, ei mitään pehmenemistä ole havaittu. Pohja on siis ollut yli 17v uretaanilevyn peitossa eikä ole mennyt miksikään. Miten tämä on selitettävissä ?

Matti Janhonen 30.07.2018 11:25

Uretaanilevyllä on hyvät suojaisominaisuudet ja se (PU) ei ime vettä.

Hannu Jylhä 30.07.2018 13:11

Pohja säilyy hyvin uretaanilevyn ja lattiamaton välissä jos sinne ei mistään pääse kosteutta. Mutta jos kosteutta pääsee ei se kuivu millään vaan mädättää kaiken orgaanisen. Rakenne on niin riskialtis, että minä en sellaista itselleni laittaisi.

Toivo Koistinen 30.07.2018 15:00

styrox, villa, tai vastaava on lattiamaton alla eristeenä on huonompi kun pu levy, joka ei ime vettä itseensä, kuten nuo muut
Aattelisin lattiamatto tiivis, sitten sen alla vaneri, tai jokin muu kantava, sitten se pu, ja alapohjassa puu.
Alapohjassa jos kosteutta menee, niin se on avattava. peltikuori on siinä huono, että kosteus ei pääse alaspäin, ja jos ei se ylöskään kuivu, on se huono
TP

Timo Haapanen 31.07.2018 08:23

Entä sitten kun alapinta on lasikuitua, ei varmasti hengitä. Uudemmissa autoissa hyvin käytetty sydeemi. Eikä sisäpinta varsinaista muovimattoa vaan muovisella parkettihämyllä päällystetty vaneri, tiivis sekin.

@timppa

Hannu Jylhä 31.07.2018 09:01

Toivottavasti siellä on tuuletusrako tai alapohjarakenne on riittävin höyrynsuluin eristetty. Tämä on vain todella haastavaa, koska ajoneuvossa kori elää aina jonkin verran.

Toivo Koistinen 31.07.2018 10:44

Se on sama kun talossa. Jos sisäpuoli on tarkotetu, ettei rakenteisiin saa menä vettä, on parasta ettei sinne mene vetttä, koska kotonakin se tietää remonttia.
Peltikuori, jossa alaspäin ei kosteus pääse pois, ja kai nissä lasikuitu pohjissa sama homma.
Niiden tarkoitus on pitää ulkoa tuleva kosteus poissa, jotenka sisällä ei läträtä vettä muualle kun suuhun, ja viemäriin.
Näin se toimii.
Puupohjahan se kuivuu, minkä kastuu. Näin se toimii raskaissakin vanhoissa kylmä kaapeissa. En tiijä miten nykyään
TP

Timo Haapanen 01.08.2018 08:43

Kyllä ne ovat normaalia sandwich-rakennetta mutta eristysmateriaali XPS-eristettä mikä ei tarvitse höyrynsulkua. Montaa vuotta ei mene siihen että kaikki vaunut ja autot ovat tällä sydeemillä tehtyjä, eikä puuta ole palastakaan korirakenteessa.

https://www.finnfoam.fi/tuotteet/finnfoam-eristelevyt/

@timppa

Matti Janhonen 01.08.2018 10:16

Saksanmaalla kirjottavat, että autotehtaat ei olekaan niin innokkaita vaihtamaan vanhaa rakennemallia ja eristeitä uusiin kun aluksi luultiin.
Tuleekin kalliimmaksi, ja sehän tässä yhteydessä sama asia kun ottaa asiakkaan pitkän aikavälin kuluja tehtaan välittömiksi valmistuskustannuksiksi.

Urpo Virta 01.08.2018 21:58

Kuvia eri vaiheista pohjan tervaamisessa yms. Pari ekaa ennen tervausta pari kuvaa. Sitten juuri tervattuna kylläkin eri kohdasta eli porras alue. Kuivana ja sit ihan nyt. Eli todella hyvin imeytynyt Kabessa. ADRIAN -07 kuvia en aljanut kaivaa , mutta kuivu kuten monissa vanhoissa puuveneissä eli jäi ns.kasapäin. Oli varmasn tuo vaneri liimattu joilla muovi pohjsisilla liimoilla. Kuitenkin komeena ja terveenä sekin pysyi. Oli 10v jälkeen kuin uusi. Ainoastaan nuo sikalla lujasti leveästi kitatut askarrutti kun niiden alta ei mikään kuivu ja siellä oli ne puu rimatkin kuten Eurassa jossa ainakin tiedän mädäntyneen siksi. Aika monet noin tehty aikoinaan. Nyt ne virittelee noita pvc muovirimoja tilalle ja mainostavat 12v jotka minusta ei eristä mitään. Puu sentää parempi.

Urpo Virta 01.08.2018 22:02

Kuvia eri vaiheista pohjan tervaamisessa yms. Pari ekaa ennen tervausta pari kuvaa. Sitten juuri tervattuna kylläkin eri kohdasta eli porras alue. Kuivana ja sit ihan nyt. Eli todella hyvin imeytynyt Kabessa. ADRIAN -07 kuvia en aljanut kaivaa , mutta kuivu kuten monissa vanhoissa puuveneissä eli jäi ns.kasapäin. Oli varmasn tuo vaneri liimattu joilla muovi pohjsisilla liimoilla. Kuitenkin komeena ja terveenä sekin pysyi. Oli 10v jälkeen kuin uusi. Ainoastaan nuo sikalla lujasti leveästi kitatut askarrutti kun niiden alta ei mikään kuivu ja siellä oli ne puu rimatkin kuten Eurassa jossa ainakin tiedän mädäntyneen siksi. Aika monet noin tehty aikoinaan. Nyt ne virittelee noita pvc muovirimoja tilalle ja mainostavat 12v jotka minusta ei eristä mitään. Puu sentää parempi. Toivottavasti nuo kuvat mahtuu

Timo Haapanen 02.08.2018 09:27

Mun mielestäni teollisista materiaaleista tehty kori on tulevaisuudessa ainoa käytössä oleva. Vaikka mulla sattuu olemaan puuvapaa auto en silti kuvittele sen olevan maailman paras ( LMC- paljon pikkuvikoja ) mutta rakenteisiin olen perehtynyt.

LMC:n 'synteettinen puu ' on varmasti parempi eriste kuin puu. Se on tiheää uretaania kuten tehdas sanoo, mitä se sitten tarkoittaakin. Ikkunoiden ympärillä tätä mustaa tavaraa on kehys ja samaa tavaraa suunnilleen joka paikassa missä ennen oli puuta. Olen sitä porannut, se on aika kovaa ja tulee poranterästä ulos jauhomaisena. Melko erikoista tavaraa, kestävyydestä ei tiedä kukaan.

Tässä kohdasta 2,45 alkaen mustia rimoja näkyy.
https://www.youtube.com/watch?v=TQAiTcDOoQc

@timppa

Petri Ylönen 02.08.2018 19:31

vähän kyllä naurattaa toi puuvenevertaus...peruuttakaa vaununne tai autonne sataman vierasvenepaikalle kesäksi lilluu,syksyllä ylös talveks kuivaa?????venepaikka ois hyvä varata,maksaa?

Toivo Koistinen 03.08.2018 14:05

On se varmaan kevyt, ja vääntöjäykkä tuo LMC rakenne. Kaveri käsin autoa työnteli poikittain, tai sitten pirun riski mies
Eikös se anna 12 vuuen koritakuun.
Ainoa mikä hieman, että näytti, että vesi, ja viemäri putkistot laitettiin siihen rakenteeseen.
Siinä on meillä hyvä, että kaikki putket ovat kalusteiden sisällä kokomatkan näkyvissä, ja helppo uusia mikäli on tarvetta.
TP

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.