Matkailuvaunun akun talvisäilytys

Raimo Johannes Polvi 28.12.2021 14:15

Minkälaisia kokemuksia ja käytäntöjä on akun säilytyksestä? Vaunu saattaa seistä talvella pitempiä aikoja käyttämättömänä. Olettteko ottaneet akun sisälle lämpimään, tai ladanneet säännöllisesti. Minulla on aurinkopaneeli katolla, mutta pohjois-suomessa aurinko juurikaan näyttäydy, ja lunta pyryttää usein paneelin päälle.

Timo Haapanen 28.12.2021 15:32

Akku säilyy parhaiten ulkona kylmässä. Tietysti siitä pitää välillä mitata jännite, jos akku on jo heikko se purkaa kylmässäkin. Itse kävin juuri vartti sitten mittaamassa veneen akun, sitä ei ole ladattu kertaakaan teloille laiton jälkeen. Jännite oli täyden akun jännite 12,7 V.

@timppa

Toivo Koistinen 28.12.2021 16:06

Juuri äskön pistin roikan auton kylykeen, kun lauhtui pakkanen alle 10 raatiin, jotta latailee akkuja. Siellä ne kaikki noiden vehkeiden akut on omilla paikoillaan olleet aina.
Sammuttimet otan sisälle, kun taannon tyhjeni paine auton sammutimesta, ja sammutin mies sanoi, että pakkasella voi niin käydä
Tp

Timo Haapanen 28.12.2021 16:55

Sullahan Toivo on traktorin akut ladossa paikoillaan. Nuo vehkeet joissa ei ole mitään kulutusta seisonnassa ollessa pärjäävät hyvin ulkona. Se vaara on että jos akku kuitenkin tyhjenee niin se jäätyy halki.

@timppa

Raimo Johannes Polvi 28.12.2021 18:17

Kiitos vastauksista. Kävin putsaamassa lumet katolta, ja vikaisin akkua (AMG95mA). Täytyy laittaa se lataukseen kun tuntui hieman hengettömältä.

Timo Haapanen 28.12.2021 19:51

Hanki yleismittari
https://www.biltema.fi/tyokalut/mittavalineet/mittalaitteet/yleismittarit/digitaalinen-yleismittari-2000018521?gclid=CjwKCAiAiKuOBhBQEiwAId_sK17HBNIlhEWBLqTUo4QUDQm-NUkksmOGUJfxqnp5CMtT2fboeDYjBxoC7nQQAvD_BwE

Valitsin vasemmalle 20 V:n kohtaan ja jännitteen pitäisi olla 12,6 V MIttaus vuorokauden levon jälkeen.

''Jos akku on täysin ladattu, jännitteen tulisi olla yli 12,6 volttia. Alle 12,6 voltin jännite tarkoittaa, että akku on ladattu alle 50 %. Jos akun jännite on alle 11,6 volttia, se tarkoittaa, että akku on täysin tyhjä.''

@timppa

Toivo Koistinen 28.12.2021 20:20

Paikollaan on akku aina, ja toistakymentävuotta vanha varta se. Huonompaa kohtelua tuskin kellään teistä akku on sannu elosaan.
Se on keulassa syylärin edessä, eli kylmimmässä paikassa. Käyttö on epäsäännöllisen epäsäännöllistä, ja usein kestää kerrallaan tunnin toista verran kunnes taas jää seisomaan.
Talvella pääosin, ja sillonkin kaikki valot, lämpöpuhallin täysillä. Olen ihmetelly miten se ainavaan on pyöritelly sen käyntiin, kun se käy kerrallaan niin vähän aikaa, että kerkiikö ikinä täyteen latautua.
Mutta kaippa se. Ensmäinen akkuhan kesti yli 20 vuottako. latureista on yksi hajonnu vanhuuttaan aikanaan, ja nykynenkin toistakymmentävuotta vanha.
Elikkä huonouttaan ei hajjoo se. kaippa samanmoinen rohjake kun kuskikin, että ei tohi kohta peilinäkään käyttää kun kämmenpohjaa.
Tp

Raimo Johannes Polvi 29.12.2021 20:15

Sain akun varauksen, se on 14,0 V. Seuraava ongelma, johon ei löydetty ratkaisua. Akkukäytöllä vaunu on ihan pimeä. Virtaa ei tule LCD-näytölle, eikä mihinkään muuallekaan. Akun pääkytkin ja pääsulake ovat tietysti päällä. Sähköllä kaikki toimii normaalisti. Vaunu on Hobby 560 Exellent.

Timo Haapanen 29.12.2021 21:10

Varaus ei voi olla lepojännite jos se on 14 V.

Onko vaunu yksityisen tuoma? Saksassa niissä ei ole akkua lainkaan vaan muuntaja, akku pitää lisätä jälkikäteen ja siinä on sitten eri mahdolisuuksia kytkennöissä.

@timppa

Raimo Johannes Polvi 29.12.2021 21:41

Ensimmäinen vaunu. En osaa sanoa oikein mitään. Näytöllä on liitteessä näkyvä kuva silloin kun sähköt kytkee päälle. Ohjekirjastakaan ei ole apua, kun siinä käsitellään eri näköistä ohjauspaneelia. LCD on lisävaruste. Ohjekirja on kyllä juuri tuolle vaunulle. Täytyy käydä kyselemässä myyjältä.

Raimo Johannes Polvi 29.12.2021 21:42

Mittarikaapissa on toinen näyttö.

Timo Haapanen 29.12.2021 22:51

Tämä mittarikaapissa oleva on aurinkopanelin säädin. Onko vaunu verkkovirrassa?

@timppa

Raimo Johannes Polvi 30.12.2021 08:45

Niin se on. Siitä näkee mm. paneelilta akulle tulevan tehon. Tämäkin on pimeä, jos sähkövirtaa ei ole. Epäilyttää edelleen, että onko akun varaus heikko.

Timo Haapanen 31.12.2021 07:56

Tuo 14 voltin jännite ihmetyttää. Vahvasti sulfatoituneen akun lepojännite nousee mutta 14 volttia on todella paljon, itse olen nähnyt n. 13- 13,3 V:n lepojännitteitä mutten noin korkeaa.

Tässä pätkä Exiden Hakkaraisen säilytysohjeista.
''Etenkin tavalliset nesteakut pitäisi varata talven aikana täyteen parin kuukauden välein ja kaikki akut pitäisi säilyttää talvella viileässä. Akun yltä ja kannesta pitää myös puhdistaa liat ja pölyt pois.

AGM- ja geeli-akut kestävät lataamattakin kevääseen, kunhan ne varaa kerran syksyllä täyteen.

”Nekin voi jättää viettämään talvea veneeseen tai esimerkiksi kylmään ulkovarastoon. Ei missään nimessä esimerkiksi lämpimään autotalliin tai pannuhuoneeseen”, Hakkarainen sanoo.''

@timppa

Mika Hannula 31.12.2021 17:18

Olisikohan tuo 14 V latausjännite ja akku ei ota virtaa vastaan laisinkaan? Ehdotan, että etsin akun, irrotat vaunut verkkovirrasta ja mittaat jännitteen suoraan akun navoilta. Tuo 14 V ei vaikuta akun jännitteeltä.

Raimo Johannes Polvi 31.12.2021 17:41

Kyllä, pitää paikkansa. Se on latausjännite. Soitin huoltoliikkeeseen tänään. Akku on tyhjä ja varmaan jäässä. Työnjohtaja suositteli -navan irroittamista varmuuden vuoksi, jos on talvella pitempiä aikoja käyttämättömänä. Sillä varmistaa, ettei taustalla ole käynnissä "näkymättömiä" virrankuluttajia. Ja tietysti akun varauksen tarkistamista säännöllisesti. Uusissa vaunuissa saattaa olla virtaa kuluttavia toimintoja, mitkä ohittavat pääkytkimen. Maanantaina todennäköisesti uusi akku, sillä siitä selviää.

Jari Kortesalmi 31.12.2021 20:58

Ota akku pois vaunusta,jos se on jäässä se on saattanut haljeta,sulatessa vuotaa hapot vaunuun.

Timo Haapanen 31.12.2021 22:23
Raimo Johannes Polvi

Kyllä, pitää paikkansa. Se on latausjännite. Soitin huoltoliikkeeseen tänään. Akku on tyhjä ja varmaan jäässä. Työnjohtaja suositteli -navan irroittamista varmuuden vuoksi, jos on talvella pitempiä aikoja käyttämättömänä. Sillä varmistaa, ettei taustalla ole käynnissä "näkymättömiä" virrankuluttajia. Ja tietysti akun varauksen tarkistamista säännöllisesti. Uusissa vaunuissa saattaa olla virtaa kuluttavia toimintoja, mitkä ohittavat pääkytkimen. Maanantaina todennäköisesti uusi akku, sillä siitä selviää.

No kysyinhän onko vaunu latauksessa/verkkovirrassa. Miksei sitä voinut kertoa.

@timppa

Raimo Johannes Polvi 01.01.2022 05:22

Oli siitä tuossa aiemmin. Ei ole latauksessa, koska ei ole sitä mahdollisuutta. Kokeilin vai verkkovirtaa, jolloin ko. lukemat näkyy. Muuten näytöt ovat pimeänä.
Pahoittelen, jos viestintäni on epäselvää.

Raimo Johannes Polvi 01.01.2022 05:24

Se tosiaan kannattaa tehdä.

Raimo Johannes Polvi 01.01.2022 05:26

Siis akun irrottaminen.

Timo Haapanen 01.01.2022 12:51

No joo, akku on siis täysin pimeä. Uuuden hankinta on edessä, mutta matkailuvaunuun ei ole isompaa hyötyä kalliista AGM akusta. Mikä tahansa vapaa-ajan korkiton akku käy oikein hyvin. Vaunulla mennään yleensä suoraa kämppärin verkkovirtaan.

@timppa

Raimo Johannes Polvi 03.01.2022 19:45

Tässä on loppulausunto: Vaunun akku oli täysin tyhjä, eikä se ottanut enää virtaa vastaan ladatessakaan. Todennäköisesti se ei ollut täydessä virrassa ennen pakkasia, ja oli sitten jossain vaiheessa jäätynyt.
Asennutin ostovaiheessa Moverin, ja sille on asennettu oma päävirtakytkin akun lähelle. En huomannut, enkä oikeastaan tiennytkään, että varsinainen, ja kaikki toiminnot pysäyttävä pääkytkin on erikseen akun takana. Se kytkin on ollut koko syksyn on-asennossa, ja vaunun taustatoiminnot olivat syöneet viimeisetkin virranrippeet akusta.
Nyt on uusi AGM paikoillaan, ja kaikki toimii normaalisti. Tehokas akku on meille tärkeä, koska ollaan kesäaikana usein aurinkopaneelin varassa, ja ilman sähköä.

Jari Kortesalmi 04.01.2022 05:31

Eihän tehokkaasta akusta haittaa ole,ollaanhan vaunuillakin puskaparkissa. Hyvä kun tuli kuntoon.

Timo Haapanen 04.01.2022 08:05

Eipä tavallisella ja AGM-akulla käytössä paljoa eroa ole. Itse juuri tavalliset akut AGM-akuiksi vaihtaneena olen niin kokenut.
Ottavat paremmin virtaa vastaan mutta paneleita käytettäessä ei ole merkitysta. Useamman latauskerran pitäisi kestää. Omalta osaltani se asia selviää muutaman vuoden kuluessa.

@timppa

Tapani Pokkinen 04.01.2022 10:57

Minulle akkukauppias, Oulun Akkutalo nimenomaan suositteli AGM akkua aurinkopanelien kanssa.
Syynä oli sen hyvä varauskyky ja syklisyyden kesto verrattuna normi vapaa-ajan akkuun.
Käyttö siis normi 100L pakastimeen jota invertterillä ruokitaan.
6vuotta on akku nyt toiminut ja on jo vakaa harkinta vaihtaa se uuteen, mutta ennen sitä käyn Akkutalossa akun mittauttamassa ja kysymässä jälleen mikä on suositeltavin vaihtoehto.
Myös uudet litiumakut kiinnostavat.
Pidän parhaimpana vaihtoehtona osta, asenna ja unohda.
Ja saa maksaa mitä maksaa, kunhan ei mitään järjettömiä. Pääasia on toimivuus ja ennenkaikkea luotettavuus. Ei paljon naurata jos olet keränyt pakastimen täyteen hilloja ja kalaa, ym ja sitten vehkeet pettävät.

Timo Haapanen 05.01.2022 16:07

AGM-akku ei ole yhtään sen luotettavampi kuin tavallinen lyijyakku. Palstaa lukiessa aika usein niitä on hajonnut.

Lisäksi AGM on nimi akun tekniikalle ja valmistajia on sekalainen seurakunta niin hinnan kuin laadunkin suhteen.

@timppa

Kai Simonen 21.01.2022 20:51

Minä irrotan vaunun akun aina talveksi ja laitan ladattuna kylmään talliin. AGM akku. Lataan sitä samalla, kun olen ladannut kesäauton akun, joka on koko ajan kiinni autossa. Se auton akku pitää ladata parin kuukauden välein, kello ja muut kuluttavat koko ajan sen verran virtaa. Npajännite alkaa laskemaan liian alas. Tuota irti olevaa AGM akkua ei välttämättä tarvitsisi niin usein ladata, mutta eihän siitä haittakaan ole. Koko talven lataamatta olemiseen en kuitenkaan usko. Aikanaan kun oli aurinkosähkö mökki, jätin AGM akut täyteen ladattuna sinne. Keväällä akut oli entiset eli tyhjät. Eivät ottaneet enää latausta vastaan kotona. Sen jälkeen kuskasin nekin akut kotiin talveksi ja latailin välillä.

Markku Hämäläinen 21.01.2022 22:11

Minulla oli 80-luvun puolessa välissä Nalle Sisu, siinä oli akun pääkytkin, joka käänsin auki syksyllä.
Keväällä kytkin kiinni ja startista auto käyntiin.
Talvella ei akulle tehty mitään, auto seisoi ulkona.

Erkki Anttila 22.01.2022 08:46

Uuteen Adria Action 361 LH vaunuumme laittoivat luovutuksen yhteydessä Varta Silver Dynamic AGM akku G14 12V 95Ah 850A. Onko raadin mielestä hyvä akku?

Muutaman päivän on vaunu ollut pihassa.
Terkuin SFC 11252 :-)

Liitetiedostot

img_2178.jpg
Timo Haapanen 22.01.2022 10:39

Kyseinen akku on start/stop käynnistysakku ja sellaisia on alettu käyttämään myös matka-autojen hupiakkuina tehdasasennuksena.

Vaunun käytöstä riippuen saattaa olla turhan tyyris akku vaunuun jos oleillaan kämppäreillä sähkössä.

@timppa

Erkki Anttila 22.01.2022 14:02
Timo Haapanen

Kyseinen akku on start/stop käynnistysakku ja sellaisia on alettu käyttämään myös matka-autojen hupiakkuina tehdasasennuksena.

Vaunun käytöstä riippuen saattaa olla turhan tyyris akku vaunuun jos oleillaan kämppäreillä sähkössä.

@timppa

Nou hätä. Esimmäisen kerran, kun toimittivat vaunun kotipihalle, niin akku puuttui akkukotelosta. Hakivat vaunun takaisin Lahteen, jossa laittoivat hyvitykseksi em. akun vaunuun. Todella tyytyväinen olin asennusfirman palveluun.


Ps. Puskaparkitkin tulevat olemaan käytössä tulevien kesien reissuissa.
muokattu: 22.1.2022 14:04

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.