Maasturikuume ohi. Jälkitaudit vaivaa.

LIIMATAINEN MANU 23.01.2008 18:22

Joo. Kävin tänään koittamassa sen kian sportagen ja oli ihan kun olisi ajellut mopoautolla jonka maavaraa olis vähän liikaa korotettu. että se siitä maasturikuumeesta sitten.

Muutenkin rupesin miettimään sitä nelivedon erinomaisuutta vaunun vedossa. Jos kerran noissa citymaastureissa on sellainen neliveto joka kytkeytyy päälle vain silloin kun eturenkaat lyö tyhjää, onko siitä mitään iloa normaaliajossa? ainakaan itsellä ei volvon kanssa ole koskaan ollut pidon kanssa ongelmaa vaunua vetäessä. ainakaan asfaltilla. ja kun vielä suurin osa meidän vetämisestä on yleensä moottoritietä jossain päin eurooppaa.

mutta sitten iskikin jälkitaudit. Volvo meni myyntiin, (nettiautosta löytyy, jos kiinnostaa..) ja ajattelin ostaa uudemman auton jota sitten hetkeen ei tarvisi vaihtaa. Noin vuoden 2005 Mondeo on yksi mikä kiinnostaisi. ainakin hinnan puolesta. Mutta kun tuota 2 litran dieseliä on saatavilla ainakin kolmella eri teholla. Onko tuo 130hv versio ainoa mitä voi ajatellakaan vaunun vetoon? vai riittääkö esim. 115hv versio?

Automaattivaihteisto olisi mukava normaaliajoa varten mutta miten vaunun vedossa?

HYTTILÄ ESKO O 23.01.2008 18:37

Mondeon dieselistä en tiedä. Onko tuo kuinka moderni tuote. Siihenkin varmaan tieto löytyy foorumilta. Itselläni S60 D5 Volvo minkä perässä vaunu (560 Artic) tulee kuin leikiten. Automaatilla vetänyt niin tolkuttoman kauan etten kuvittelisikaan manuaalia ottavan. Vaikka sellainenkin perheestä löytyy. Lisäksi tänä päivänä noita dieseleitä saa edullisesti monilta merkeiltä.

HÄLVÄ TEUVO 23.01.2008 18:41

Vuosia sitten, kun meillä oli vaunu sanottiin, että eessä tulee olla voimaa 10 heppaa aina vaunun sataa kiloa kohden. Jos siis sulla on 1300 kilonen vaunu olisi hyvä olla 130 heppanen tai isompi veturi. Tosin ajat on muuttuneet. Nythän noita hevosia löytyy ihan köykäsistä vetureistakin. Ota nyt se 130 heppanen. Koskaan ei oo vetohommissa voimaa liian vähän.

TeeHoo

LAHTI ANTTI 23.01.2008 18:45

Mulla on Volvo S80 automaatti, eikä parempaa laatikkovaihtoehtoa ole. Suosittelen !

TERVO JARI 23.01.2008 19:29

"ystävällinen", Volvon diisselit kokoonsa/vetopainoihinsa nähden pikkuruokaisimpia ja rakenteeltaan jämäköitä vetureita....

Tosin itellä on VW Touran diisselinä ( 6 lovinen manuaali vexellooda ), pikkuruokainen sekin ( kulutus 9.5-11 l/100km )ja kokoluokassaan jämäkkä peli. . . Vaunu on 1300 kg kokonaispainoltaan . . .

Jari

Ps. Vaununvedossa automaattivexellooda on yliveto ;-))). . . Kuulemma . . .

HALMEENMÄKI JUHANI 23.01.2008 22:17

Noh, onhan Volvoissakin 1,6D ja 2,0D samoja moottoreita kuin Fordeissa... Nyt kun jaksaisi muistaa, mitkä tuon edellisen polven Mondeon dieseleistä on näitä uusia Fordin ja PSAn yhteistyökoneita, eli uusinta polvea. Järisyttävä vääntö, ja vääntö on se jota vedossa (sekä normaaliajossa) tarvitaan eikä teho. Automaatti on kerrassaan fantastinen, mutta itse olen alkanut muuttaa käsitystäni nykydieseleillä. Vaihtamistarve on aivan muuta kuin ennen, kiitos laakean & ison väännön, eli keppiä ei joudu vatkaamaan samaan tapaan kuin ennen, tai bensaversiona.

JORVA OLLI 23.01.2008 22:32

Joo, heppoja kannattaa tosiaan hommata tuo mainittu 10 vaunun 100-kg:ta kohti. Mutta tärkeä on vääntö! Jos vaunusi painaa vetokunnossa 1200-1300 kg - vääntöä pitää olla min. 300 Nm! Ja vaikuttaahan vaunun aerodynaamiikkakin vedettävyyteen!

LAHTI ANTTI 23.01.2008 23:04

Olli. Kyllä se vaunu tulee hyvin perässä pienemmälläkin väännöllä. Oma vaunu painaa noin 1300 kg. ja koneessa on vääntöä parhaimmillaan 230 Nm. Ei ole tarvinnut jalkoihin jäädä missään vaiheessa. Tehot on 170 hv. Ja kuten sanoin, automaattiboksi.

HYTTILÄ ESKO O 24.01.2008 09:27

Mutta tähän asti VAIN S40II ja V50 malleissa noita Fordin dieseleitä. 2008 malleissa niitä tulee myös Esim V70 malliin. Mikäli ketjun kysyjä on ostamassa käytetyn auton ikäryhmässä 2005, minkä kuvan saa aikaiseksi Mondeo 2005 vihjeestä. Tällöin on aika lähellä poissuljettuina nuo Ford peräiset koneet. Ei silti,en niitä tuomitse enkä moiti.

KEMPPAINEN HENRY E U 24.01.2008 12:45

Jos foortin päädyt katsele ovien kittaukset-sillä silmällä, voi löytyä ruostetta kuten myös mazda6:ssakin. Foortilla on jotain ihmekittiä, joka reagoi suomen olosuhteissa. VetoaleXit on ollut fordin akilleenkantapää bensoissa. Muistelen olevan samanlaiset myös dieselissä, katso onko rasvaa tullut pihalle Huom! sisänivelestä. Tuntee vedätyksessä vapinana. Dieselissä on mt75 laatikko, joka oli jo kossusierrassa, kestää löylyä kiitettävästi. Uudempi 6 vaihteinen on minulle arvoitus, on 2.2 ja fordin mylly.

Koneet ovat fordin omia mondeossa. Tuossa Jyväskylässä oli -04 Jaguar x-type 2.0 d ajettu 175 th hintaan 14900e ja meni heti. Teknisesti sama härveli ja liimataiselle sopiva tyyli tulisi mukaan ;)

PEKKALA JORMA 24.01.2008 15:46

Niin meni maasturikuume mullakin ohi ja mennä tärräytin ja ostin KIA Cee'd 2.0 crdi SW Ex:n. Ei ole riisipussi vaan valkosipulikuppi, kun on rakennettu Sloveniassa. Nelivedon puutteen ajattelin paikata talven vetohommissa lumiketjuilla, jotka ostin Biltemasta. Hyvin menivät paikoilleen kun talvirenkaat ovat 15 tuumaiset. Kesällä 16 tuumaa. Samanlailla ottavat kiinni kun veto loppuu viive vaan on useita minuutteja kun pitää kaivaa rengas sohjosta esiin ja taistella ketjut paikalleen , vaan onhan tuota aikaa.

RISTIMÄKI MARKO 24.01.2008 15:55

"Huihai" Santa Fe 2.0 CRDi on ollut mukava vaunun vedossa. Nelivedon saa lisäksi napista 50/50 asentoon alle 40 km/h nopeuksissa. Normaaliajossa talvella huomaa myös nelivedon edun. Turha sutiminen jää pois ja jos pelleillä haluaa niin voi viedä kylki edellä kuin takavetoista. Kantavuus on myös hyvä. Vaunun paino noin 1350 kg. Tulee vitosella hyvin mutta silloin nopeutta lähes päiväsakkopuolella. Nelonen on passeli vetoon.

JORVA OLLI 24.01.2008 18:51

Niin, no se!

KALLIO ANTTI 24.01.2008 19:04

koht"alkaa älämölöö nyt nostetaan kissa pöydällë kuka se taas riisikuppeja haukkuu uusi renu on kuulemma sit riisikuppi siinä on paljon japsiosia volvokin on sit riisikuppi kun siinä käytetään yamahan moottoria forttikin on riisikuppi kun se on osaksi mazda ja niin edespäin toyota on kuulemma suurin autonvalmistaja mitäs siihen sanotte

JORVA OLLI 24.01.2008 19:28

AnttiK., ei sen kummempaa tohon viestiisi, tuli vaan yrittäjä ajoilta mieleeni juttu, kun mainitsit tekstissäsi Yamahan.

Tosi tarina meni näin: Liikkeeseeni tuli peräkylän mies, järviseudulla kun toimittiin, ja kysyi varaosia perämoottoriinsa. Minä kysymään mikä se on isännän moottorin merkki? " No, se sama kun tuo sien myymä, mutta kylessä lukkee vaan Yamaha"!

Kauppasin silloin Suzukia.

t. Winemaker

HYTTILÄ ESKO O 24.01.2008 20:12

Niinpä, unohdit pohjalevyt pois. Mutta itse aiheeseen, luin illalla tuon Tekniikan Maailman testin dieselmaastureista uudelleen. En ihaillakseni LandRoveria (kun siinä on jotain samaa kuin volvossa JH:n mielestä) vaan ajankuluksi. Siellä kyllä yksiselitteisesti kerrottiin mikä on mutkaaja, mikä jää maastossa kiinni ja kenen vaihteistot toimii hyvin. Suosittelen tutustumaan mikäli on hankkimassa. Itse en hanki, satunpahan olemaan TM:n kestotilaaja. http://www.tekniikanmaailma.fi/autot/vertailut/tm-vertailu-dieselmoottoriset-katumaasturit

HALMEENMÄKI JUHANI 24.01.2008 20:45

Kia cee'd on valmistettu Slovakiassa, ei Sloveniassa, ja autossa on enemmän Bosch-tekniikkaa kuin nykymersussa.

Riisikupit lienevät ameriikan nykyautoja, se kun on maailman suurin riisintuottaja tuo USA?

Volvon Yamaha-moottori on V8 eli harvan herkkua.

Volvon käyttämä 2,0D (ja 2,0i) on siis uudessa V70-mallissakin, kuten Esko totesi. Mutta se tulee olemaan 2008 suosituin moottori ko korimallissa, sekä aivan uudessa hintaluokassa isoksi Volvoksi. Vaikuttaa kelvolta, ei liian pieni vaikka onkin vain 2-litrainen, mutta se nykydieselin vääntö!

Relluissa on hyvin vähän Nissan-osaa, ja sekin Nissan on enemmän brittiä.

Suurin osa Suomen Toyota-malleista on eurooppalaisia eli Englanti, Turkki, Ranska ja Slovakiakos se oli se neljäs?

Mazda on lainannut Fordille vain moottoriteknologiaa, toiseen suuntaan enemmän.

Mondeon tyyppivikoihin luukkujen tiivisteen ja sisemmän vetarikumi lisäksi voi lukea takajarrut sekä laturit & startit. Plus alustan nivelet & helat.

KALLIO ANTTI 25.01.2008 04:47

boshin vehkeistä sen verran että eikös mersu ole tehty koreassa jo vuodesta 90 silloin jäi vain sel versiot saksan tuotantoon

MARTTINEN MATTI M 26.01.2008 10:32

Meillä on käytössä Mondeo vm-04 2.0 130 heppaisella dieselillä. Automaatti, vääntää mahtavasti.Maantieajossa kulutus helposti alle 6 litran.Vetoakseliongelma on tietääkseni poistettu -03 mallista alkaen, ovien alareunoja kannattaa seurata, meillä ei ole havaittu ruostumista, edellinenkin veturi oli samaa merkkiä.Edulliset ylläpitokulut ainakin tähän asti, ainut ongelma kummassakin autossa on ollut mittaristossa, joku anturi on vaihdettu takuuseen.

PEKKALA JORMA 28.01.2008 12:35

noh , noh Elekeehän pojat sivulauseesta hernettä nennään. Keskustelua olisi hyvä jatkaa asialinjalla eli onko veturina neliveto niin hyvä että kannattaa maksaa kymppitonni enemmän hankinnassa. Oma kuvitelmani on, että nelivedon tarve todellisuudessa on 1 prosentti koko vetokäytöstä, eli jokunen erikoistilanne kun talvella ajaa sohjoon. Silloin toki on 4-veto tarpeen , mutta muun ajan 99 pros. pärjää etuvedolla ja kuluttaa vähemmän polttoainetta.

PENNANEN JUHANI 28.01.2008 14:52

Siitä Mondeosta:Tuttu kaveri vaihtoi kolme vuotta vanhan Mondeon uuteen.Kysyin että kerro nyt Mondeostasi onko ollut mitään vikoja.Hän aloitti että ensin maalattiin kaikki ovet, sitten oli ollut kymmeniä erilaisia "pikku"vikoja.Kysyin sitten että minkä nyt vaihdoit ja vastaus oli Mondeon.Vastaus oli että muitten merkkien liikkeet ei hyvitä juuri mitään käytetystä Mondeosta.Eli kerran Foorti niin aina Foorti. Nyt ymmärrän miksi mökki naapurini on ikänsä ajanut Foortilla. Tämä tarina on tosi.

KILPIÖ NIILO J 28.01.2008 18:38

Sehän karkasi nopeasti, piti laitaa kuva tuosta volvon V8:sta kätevässä paketissa mutten osannut.

SAATSI KEIJO 29.01.2008 20:45

Morjesta, mulla oli farkku Mondeo bensakoneella vm 2004 ja ajelen työnkin puolesta paljon, tollaset 60-70 tkm vuodessa ja auto vaihtuu aina kolmen vuoden välein eli 200tkm mentiin tuolla. Ruosteongelmaa en havainnut, kiveniskemistä jotain mutta ei muuta. Keskuslukitus reistasi kerran, muuta ei ollut koko aikana. Hyvä ajaa, itse asiassa tosi hyvä. Sisämelu huonoin puoli koko autossa, jäi kyllä silti hyvät fiilikset, nytkin on Foorti alla. Vetoautona en käyttänyt ei silloin vaunuiltu.

Pidän Mondeota ehkä parempana kuin esim Passattia, sellainen on perheessä, vaimolla, ihan ok kyllä sekin, mun koivet ei vaan mahdu pitkällä miehellä, keskikonsoli ahdistaa ikävävästi, Mondeoon mahtui hyvin...

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.