"Kuivakytkin"-DSG vetohommissa?

Rauno Riitinki 17.01.2017 17:38

Oliskos kokemuksia kuivilla kytkimillä varustetuista autoista vetureina? Märkäkytkin-DSG:t kestänevät enemmän tai vähemmän pakollista luistatusta paremmin kuin kuivat levyt. Esim. VAG-konsernin DSG-7 vaihtelee taajaan pelkällä autolla liikuttaessa pelkästään jo siksi, kun vaihteita on niin paljon. Vaihtotapahtuma (kaikilla DSG-vaihteistoilla) on käsittääkseni muutenkin, manuaalikytkimeen verrattuna, melko rajua touhua, vaikka tuntuma on höyhenenpehmeä, koska kytkimethän pitävät vedon koko ajan päällä. Siinä touhussa täytyy kytkimen luistaa ja tehot on koko ajan päällä.

Mutta siis se alkuperäinen kysymykseni kaipaisi käytännön kokemusperäisiä vastauksia.

Markku Laakso 03.02.2017 19:45

Vedin sellaisella VAG-konsernin tuotteella vaunua kolme vuotta. Mekatroniikka vaihdettiin kerran ja laatikon perussäädöt palautettiin pari kertaa kunnes moottori koki totaalisen vaurion kohdalla 56 tkm.
Laatikko ei ollut koskaan sen öljykylpyisen 6-vaihteisen veroinen joka edelliseni oli. En suosittele.
Markku

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.