Kia Sorrento

LAAMANEN TIMO 27.01.2007 23:14

Heips!

Lieneekö kenelläkään kokemusta tai kommenttia Kia Sorrenton Diesel automaatista veturina? Kumpi muuten on vetämisessä parempi / luotettavampi / mukavampi; automaatti vai manuaali - ja onko automaatissa jotain pitäisi huomioida, jos sillä kiskotaan 1300 - 1500 kg:n yksiakselista vaunua?

TIKKANEN MIRJA 28.01.2007 11:00

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuvaunut_ja_vetoautot/?x26528=40804

Ootkos ton ketjun bongannu, kyllä täällä on ainakin yhdellä perheellä tommonen automaatti diesel Sorrento =)

HALMEENMÄKI JUHANI 28.01.2007 18:57

Parempana, mukavampana ja luotettavampana ehdottomasti automaatti.

IJÄS MINNA 28.01.2007 21:14

Meillä on Sorento ollut nyt vajaan vuoden. Hyvä on auto ollut (ainut moka mikä on tullut eteen niin minulla jäi vaihdekeppi käteen.....se on kun parilla ruuvilla kiinni) eikä mitään isompia ongelmia ole ollut. Meillä on 1500 kg:sta vaunua vedetty automaatilla ja mukavahan sillä on ajella. Ei tunnu missään-voisi sanoa. Moni katsoo kieroon kun näkee Kian ja siitä kuulee vaikka mitä, mutta meillä on auto toiminut paljon paremmin kuin eurooppalaiset. Mielelläni kerron lisää jos haluat jotain autosta vielä tietää.

HYTTILÄ ESKO O 29.01.2007 09:09

http://www.tekniikanmaailma.fi/arkisto/?y=2006&p=17&id=1676910 Kia Sportage-malliston perusversio on etuvetoinen 2,0 2WD LX hinnaltaan 27 990 euroa. Nelivedon lisääminen tuo hintaan lisää 2 000 euroa. Tuohon vielä 3 000 euroa lisää, niin käsissämme on käyttötestiin osallistunut nelivetoinen EX-malliversio. Testiyksilö kuului ensimmäisin Suomeen tulleisiin autoihin, ja jotkin sisustuksen yksityiskohdat poikkeavat myöhemmin myyntiin tulleista autoista. Myös rengaskoko oli 235/60 R 16, kun normaalikoko on 215/65 R 16.

Sportagen tilatarjonta todettiin matkustamon osalta pääosin onnistuneeksi. Korkea kori, tasainen lattia ja vaalea verhoilu antavat sekä todellista tilaa että sen tunnetta matkustamoon. Ohjauspyörään voisi kuitenkin lisätä etäisyyssäädön ja selkänojan säädön vaihtaa portaattomaksi.

Pitkät kuljettajat ja pitkät matkat eivät kuitenkaan ole Kian ominta aluetta, varsinkin näiden yhdistelmä herätti kommentteja.

Sportagen ajettavuus on kaiken kaikkiaan hyvä sekä kesällä että talvella. Meno on useimmiten miellyttävän suuntavakaata, vaikka ohjaustunto varsinkin keskialueella on hoikka. Jousitus ei mukavuudeltaan pärjää parhaille henkilöautoille, mutta hoitaa tehtävänsä ilman, että siihen tulisi kiinnittäneeksi huomiota etenkään maantieajossa.

Sportagen nelivetoversiokin on normaalitilanteissa etuvetoinen. Takavedon kytkentä tapahtuu takavetopyörästön yhteyteen sijoitetulla sähköisesti ohjatulla monilevykytkimellä. Käytännössä nelivedon kytkentä ei toimi aivan ajatuksen lailla, sillä varsinkin talviliukkailla etupyörät ehtivät selvästi sutaista tyhjää ennen kuin auto loikkaa takavedon auttamana eteenpäin. Kuljettajalla on kuitenkin mahdollisuus vaikuttaa nelivedon toimintaan ja varmistaa pitävät lähdöt lukitsemalla neliveto kiinteäksi. Tällöin voiman jakosuhde on perinteinen 50/50, mutta lukitus avautuu noin 40 km/h nopeudessa.

Autossa on vakiovarusteena myös ajonvakautusjärjestelmä eli ESP. Se hoitaa tehtävänsä sinänsä moitteitta, mutta matkan varrella esiintyi myös jopa vaarallisia toimintahäiriöitä. Muutaman kerran nimittäin ESP päätti yllättäen ryhtyä toimintaan jarruttamalla äkillisesti jompaakumpaa etupyörää, vaikka siihen ei ollut mitään tarvetta. Pari kertaa se sattui kostealla asvaltilla normaalissa kaarreajossa nopeudella, jossa pidon menetys ei ollut lähelläkään. Varsinainen vaaran paikka kuitenkin osui sveitsiläisellä moottoritiellä, kun 120 km/h nopeudessa vasen etupyörä yllättäen päätti hetkeksi lukkiutua. Ainoa yhteinen tekijä tapauksille oli kostea sää, joka mahdollisesti on sotkenut jonkin anturin toimintaa.

Kaksilitrainen moottori antaa autolle riittävän suorituskyvyn, mutta hieman heiveröiseksi jäävän käytännön väännön vuoksi eteneminen tuntuu välillä väkinäiseltä. Kun tähän lisätään suuri polttoaineen kulutus, Kia Sportage ei edusta nykyaikaista autoteknistä näkemystä edistyksellisestä kulkuneuvosta. Dieselversio olisi monessa suhteessa – myös jälleenmyyntiarvoltaan – parempi valinta, mikäli rahkeet riittävät 4 000 euroa suurempaan alkuinvestointiin.

Kia Sportage 2,0 4WD EX läpäisi testin vähintään tyydyttävin arvosanoin. Tällaisenaan se on varsin kallis käyttää ja ylläpitää. Toisaalta siinä on monta ominaisuutta, joista tavallisen henkilöauton ostaja jää paitsi.

MURTONEN JUHA 30.01.2007 17:10

Moro !

toin viime viikolla Saksasta Kia Sorenton (diesel, automaatti)ja perässä tuli Dethleffs 700 MK. Ei mitään murheita, vaikka kelikin sattui todella kurjaksi. Automaatti on ehdoton peruuteltaessa ja paikoitettaessa ! Yllätyin mukavasta kyydistä. Lisätietoja 050-3420479

DAHLMAN ARTO 24.02.2007 13:55

Mitenkäs automaatit kestää vaunun vetoa? Mulla on iskostunu jostain päähän tieto ettei automaatti sopisi vaunun vetoon? Meillähän on se adria 743... Olenkoha nyt nähny vaan unia vai onko lasta taas huijattu?

TERVO JARI 24.02.2007 14:34

"pienokaista", eiköhän se automaatti oo paras ja muut tulee perästä . . .

Jari

Ps. Veturi "vaunujen mukaan" . . .niinku vexelloodakin . . .

HAAPAKOSKI OSSI 24.02.2007 17:23

Huhu automaattien kestämättömyydestä taitaa juontaa juurensa 80-luvulle, kun oli buumi tuoda kasapäin amerikan vaneja. Niissä oli yksilöitä, joissa automaattilaatikko ei kestänyt lisäkuormitusta - ainakaan ilman lisättyä öljynlauhdutinta. Perävaunun maksimipaino saattoi olla esim 700kg - jarruilla tai ilman. Ossi

KORHONEN KARI 25.02.2007 16:12

Moi Juha!Tuolla 24 saitilla ja myös täällä,on käyty kauhiaa tinkaa kannattako sitä autoa/+vaunua sieltä Saksasta hakea!Nyt kun oot tämmösen tempun männyt tekkee niin kerroppa kannattiko ja kuin paljon,ku näyttää immeiset eppäilevän kannattavuutta.Syyttävät jopa maan petturiksi,melekeen.Minnuu ainakin nauratti ku 11500€ sain ihan itte tuhlata,autoveroa ku en Chevystä maksanut.

HALMEENMÄKI JUHANI 25.02.2007 16:49

Meidän pihassa on tuo muutama vuosi sitten Saksasta käytettynä tuotu henkilöauto. Kunnoltaan, varusteiltaan ja versioltaan ylivoimaisesti suomalaisia vastaavia parempi. Pätkääkään ei kaduta, vaikka maksoikin verojen kanssa saman kuin suomalaiset. Suomen kelit nyt vaan syö autoa monta kertaa nopeammin, mutta arvo laskee silti hitaammin. Outo yhtälö!

SEPPÄNEN KARI J 25.02.2007 18:52

Suolattuja ovat Saksankin tiet ja ainakin yhtä reilusti kuin Suomessa.Lieneekö heillä sitten vähemmin ruostuttavaa suolaa kuin meillä ?

HALMEENMÄKI JUHANI 26.02.2007 19:10

Osa on suolattuja, osa ei. Ja osa saksalaisista jättää auton seisomaan niinä muutamana pahan kelin päivänä jolloin on suolattukin. Toisin kuin esim Eteläsuomessa jossa suolattuja talvipäiviä on joskus suolaamattomia enemmän? Totuus vaan on se että keskiverto Saksassa käytetty on saanut miedomman suolauksen kuin keskiverto Suomessa käytettyy. Tervetuloa katsomaan, voin kyllä näyttää yksityiskohtia tuosta omasta ja saadaan vierelle vastaava ns suomiauto!

MURTONEN JUHA 01.03.2007 14:07

moro vaan !

Tämä kalusto ei tullut itselle, mutta Kiassa etu oli 5-7 tonnia ja vaunussakin useampi. Sehän Saksassa on ehdoton etu, että kalustoa on niin valtavasti. Varmasti löytyy sellainen mitä hakee !

Juha M.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.