lämmitys

PIHLAJAMÄKI JANI 11.08.2013 17:29

Olen vaunua hankkimassa , mikä olisi hyvä lämmitysjärjestelmä ja mitä muuta kannattaisi huomioida?

PÄTSI EERO 11.08.2013 20:16

Alde nestekiertolämmitys.

t. EP

ANTTILA MARKKU 11.08.2013 20:17

Kannattais vähän tarkentaa mihin tarkoitukseen aiot vaunun hankkia.Yleisesti voidaan sanoa että ilma ja vesikiertoiset ovat hyviä ja toimivia.

REITTU MAUNO 11.08.2013 21:10

Olen kokemuksesta viisastuneena tullut vankkumattomaksi ALDEN nestekierojärjestelmään kannattajaksi. Siihen liittyvä lattialämmitys on ok.

T. MR

Käyttäjän lisäys viestiin 11.8.2013 klo 21:14:29 Korjauksia ei tekstiin jälkeenpäin voi tehdä kuin lisäämällä tekstiä. Tarkoitin todellakin, "ALDEN nestekiertojärjestelmä". Kieroilut pois..................

T. MR

VALTONEN MARTTI 11.08.2013 21:49

Parempaahan ei ole, vaikka ilmallakin pärjäilee----

KOISTINEN TOIVO 12.08.2013 07:06

Meillä on hieman eri mieli. Tetlesissä oli alde, ja patterilämmitys, mutta pattereiden sijoitus onneton, joten auto oli kylmä suorastaan, varsinkin keulasta. Petin alla oli lämmityslaitteen lisäksi patterit, joten se oli kuuma. Lämmitysputki kävi vielä ulko oven kynnyksin alla ulkona. Lämmityslaitteen ääni oli kova petin alla. Lisäksi alde lämpiää hitaasti Olemme nykyiseen vebasto lmmitykseen melko tyytyväisiä. Tosin sekään ei ole ihan priima. Lämmön säätö on hirmu tarkka, pieni liike säätimessä tekee liian kuuman, tai liian kylmän. Mutta hiljainen on, lukuunottamata nakutusta. Lämpö kyllä riittää tosi hyvin. Patterivesien määrää ei tarvi huolehtia. Myönnän että alde lattialämmitys riittävän tehokkaaseen pannuun on hyvä, varsinkin kabessa varmaan. Mutta miten vanhemmiten putket kestää rakenteissa. Tosin kyllä pitää puhallin putket vanhemmiten nuohota pölystä. Molemmissa hyvää, mutta ei ne omakotiluokkaa ole. Toivopoika

SEPPÄLÄ MARTTI 12.08.2013 09:32

Ei kai niitä Webastoja vaunuihin ole saatavilla? Itse ole Alden kannalla!

EEROLA TEEMU 12.08.2013 10:56

Meikäläisen 35 v m- autoilun kokemukset ovat niin Primuksen kuin Aldenkin putkistoista olleet "omakotiluokkaa". Pisin aika mitä tunnen on itserakennetusta m- autosta, missä minun ja seuraavien omistajien aikana ei 25 vuoteen ole ollut yhtään putkisto ongelmaa. Nyt Knausissa Alde 3000 on ollut 13 v eikä siinäkään ole ollut mitään muuta korjattavaa kuin että relekortista on kerran vaihdettu sähkövastuksia kytkevät releet, maksoi muutaman kympin.

Ei ole Alde- järjestelmän vika, jos vaunun tai m- auton valmistaja tekee huonon asennuksen. Esim. tuossa int. Knausissa on etuosassa pattereita 2 päällekkäin ja tuulilasin alapuolella on 2m pituinen patteri. Myös ilmankierto on hyvin järjestetty ja WC:ssä iso levypatteri, mikä kuivattaa vaatteet nopeasti. Nämä asiat kannattaa aina tarkistaa ennen kauppaa.

Metri patteria pystyy enimmillään luovuttamaan 400 W lämpötehon. Pannusta saa kaasun ja sähkön yhteiskäytössä enimmillään n. 8 kW, joten vasta 20 m patteriverkosto pystyy sen luovuttamaan, mikäli ilmankierto ja lämmityssolat ovat kunnolliset. Lattialämmityksen putket luovuttavat metriä kohden tietysti paljon vähemmän.

KOISTINEN TOIVO 12.08.2013 12:33

Niimpä, minä luin alun huonosti, ei tosiaan vebastoa saa vaunuun. Toivopoika

HALINEN HARRI 12.08.2013 14:13

Toivo moitti Dethleffin ohjaamon kylmyyttä. Olisi kannattanut mainita malli. Minulla on myös 6844 ohjaamossa molempien penkkien jalustoissa kaksi kierrossa olevaa patteria, ei pitkiä vaan ehkä 25-30 senttisiä. Ei siis perusvika. Tosin ei maksa hunajia vaikka laittaisi jälkiasennuksena? Hyvin on pysynyt ohjaamo lämpimänä vaikka ohjaamon ja asumistilan väliin on laitettu ylimääräinen pimennysverho kun oma edessä oleva hohtaa valoa läpi. Tällä verhopaikalla ja pattereilla on se etu ettei ikkunatkaan huurru kuin kovilla pakkasilla.

HÄRKÖNEN MARI-SUSANNA 12.08.2013 16:45

jos talvella aikoo oleskella mukavasti niin ehottomasti nestekiertolämmitys..(.alde..primus)..mielellään vielä lattialämmitys lisäksi.....ja jos valita voi niin alde.. saa varmasti varaosia helposti....aikasemmassa vaunussa oli alden pannu parisängyn alla eipä se sielläkään kovaa ääntä pitäny pikkasen possahti kun lähti päälle...nykyisessä pannu on vaatekaapin alaosassa eli ei häirihe sekään enää.....trumasta sen verran kokemuksia et kyllä silläkin jotenkin pärjää mut lämpö on paljon epätasempaa ja puhallin pitää aikakovaa ääntä ja on lähes kokoajan päällä jos on paljon pakkasta....omat tarpeet kannattaa miettiä tarkkaan mihin vaunua käyttää ja kannattaa (mielestäni) pysyä tunnettujen valmistajien vehkeissä kabe,hobby,solifer,polar,lmc adria jne....saa helpommin jälleenmyytyä jos haluaa vaihtaa....ja ehkä se tärkein kriteeri on ne tilat ..miten ja kuin paljon ....

Käyttäjän lisäys viestiin 12.8.2013 klo 16:45:42 t:ari

STRÖMMER HEIKKI 12.08.2013 20:18

Miten niin Webastoa ei saa vaunuun? Miks ei? Itsekin olen ajatellut asentaa / asennuttaa -11 malliseen Såliferiini vesi-Webaston. Silloin vois lämmöt olla päällä myös ajon aikana, Aldea kun ajon aikana saa käyttää, ainakaan ohjekirjansa mukaan.

KOISTINEN TOIVO 12.08.2013 21:16
Oli malli, pattereiden sijoittelu päin mäntyä, ja pannun teho huono. En muista mallia. Kyllä kai vebaston saa vaunuunkin. Ainoa polttoainesäiliön asennus. Onko mitä määräyksiä. En tiedä. Vebbaston puhallin yllättävän hiljainen, mutta tehoa on. En sitten tiedä pitkässä käytössä kesto. Toivopoika
VALTONEN MARTTI 12.08.2013 22:36

Miten niin Aldea ei saa ajon aikana käyttää?

Mites pakkasella sitten liikuttaisiin kun paikat vaunussa jäätyisi?

En suostu uskomaan.

Käyttäjän lisäys viestiin 12.8.2013 klo 22:37:07 Ei löydy moista mun ohjekirjasta.

HYTTILÄ ESKO 13.08.2013 08:38

Römmerin omia tulkintoja, aina olen lämmittänyt, olisitten Alde tai Primus. Tosin mulla on nykyisessä tuo kaasunrikkoventtiili, saa lämmittää mualimallaki. Toisaalta ei siellä tartte lämmittää ainakaan kesällä ajaessa. Jääkaappia voi päällä pitää ajon aikana

STRÖMMER HEIKKI 13.08.2013 10:58

Valtosen Martille ja Hyttilän Eskolle. Lukekaa sitä ohjekirjaa, siinä lukee että ajon aikana Aldea ei saa käyttää. Noh tietysti olen teihin verrattuna senverran noviisi että hölmöyksissäni uskoinkin ohjekirjan textiä. Olinpa hölmö. Jääkaappia olen kyllä käyttänyt kaasulla ajon aikana, kun minunkin vaununi on yllättäen varustettu letkurikkoventtiilein, vaikka ohjekirjassa sitä ei lue.

VALTONEN MARTTI 13.08.2013 11:50

Strömmerille:

Pitihän tuo ohjekirja lukea taas kertaalleen. Luin myös Alden erillisen ohjekirjan.

Missään ei kielletä Alden käyttöä ajon aikana. Poislukien tankkaus, autotalli ja muut vastaavat paikat.

Sehän on aina ollut sääntö ettei tankatessa saa kaasulaitteita olla toiminnassa. Ei edes jääkaappi jos on kaasulla.

Mulla on 2002 Solikka ja 3000 Alde compact. Ohjeet on tarkkaan ottaen siihen.

En silti usko väitettäsi ennenkuin skannaat tekstin tänne tai jäljennät tarpeellisen osan sanasta sanaan.

Mutta jos oikeassa olet niin toimi silloin ohjekirjan mukaan tietysti.

HÄRKÖNEN MARI-SUSANNA 13.08.2013 16:30

ainakin -08 hobbyn ohjekirjassa sanotaan että lämmitys kielletty ajonaikana ja kaasupullojen on oltava suljettu ajonaikana....erillisestä alden ohjekirjasta en sellasta kieltoa löytänyt...eli hobby kieltää mutta aldelle se on ihan sama..uskosin että saksan lainsäädäntö kieltää ko asian ja sen takia se on myös tullut suomenkieliseen hobbyn oppaaseen....vaikeetahan se lämmittää on jos pullot on kii....ite olenkyllä pitäny jääkaappia ja lämmitystä päällä ajaessa jos tarve on ollut t:ari

OJALA VESA 11.09.2013 15:21

En tiedä oleko jo vaunun hankkinut, mutta kantapään kautta opittuna seuraavat pointit: Alden kaasulla toimiva nestekiertolämmitys + mahdollinen lattilämmitys (sähkölläkin käy).

käytät vaunua ajankohtana jolloin lämpömittarin lukeman edessä on - merkki sinulla on lemmikkejä vaunussa joku on herkkä / allerginen pölylle, karvoille jne tai vaunua käytetään esim. metsästys / kalastusreisuilla. Ilmalämmitys taas ajaa asiansa keväästä syksyyn, mutta talvi aika tekee tiukkaa. Yleisesti ilmalämmityksellä (hiustenkuivaajalla) varustetut vaunut ovat edullisempia hankkia.

Siinäpä pohtimista eli käyttö ratkaisee....

Käyttäjän lisäys viestiin 11.9.2013 klo 15:24:30 Vaunun pohjaratkaisu on kuitenkin kaikki kaikessa eli sen on oltava ajateltuun käyttöön / käyttäjäkunnalle sopiva sekä milloin vaunua käytät? Pelkästään kesällä lomareissut vai käytätkö vaunua talvellakin?

STRÖMMER HEIKKI 14.09.2013 21:31

Olitte oikeassa ja väärässä, ja minä oikeassa ja väärässä, siis mitä? Juu Såliferin ohjekirjasta en löytänyt mainintaa, että Alden käyttö olisi matkan aikana kielletty, mut Hobby 610:n ohjekirjasta löysin. Molemmissa sama Alde 3010. Hölmöyksissäni uskoin että sama kielto koskee myös Såliferia, olinpa hölmö, tunnustan.

VALTONEN MARTTI 14.09.2013 22:45

Oot Heikki rohkea mies. Nostan hengessä hattua.

HAAPANEN TIMO 15.09.2013 20:09

Kaikissa vaunuissa, koko EU:ssa, on pitänyt jo -07 loppuvuodesta asti olla letkurikkoventtiilillä varustettu paineensäädin. Mitään käyttökieltoja ei lainsäädäntö tunne.

Saksassa kieltoja oli, mutta em. päivämäärän jälkeen ei niitä voi olla missään, koska säädökset ovat yhteneväiset.

@timppa

OIKARINEN JUUSO 18.09.2013 11:54

Minun on annettu ymmärtää se letkurikkoventtiilivaatimus -07 loppuvuodesta lähtien koskee suomessa autoja, mutta ei vaunuja. Näin kertoi vaunumekaanikko jolta asiasta kysyin. Hänen käsityksensä mukaan perusteena on se, että vaunussa ei ole ajon aikana matkustajia, toisin kuin autossa.

HAAPANEN TIMO 18.09.2013 17:20

Selvennykseksi kuvia ja tekstiä: https://picasaweb.google.com/timppahaapanen/Paineensaatimet#

@timppa

LÄHTEENMÄKI KRISTA 22.09.2013 19:37

Kokemusta Primus ja Alde, ja nyt toinen Truma menossa. Ongelmahan on se,että ne kellä on huonoja kokemuksia trumasta on liian pieni pannu liian isossa tilassa lämmittämässä ja kuorina ympärillä ei niin talvikäyttöön soveltuvat seinät, liitokset, ikkunat ja luukut ym. Voisin sanoa vaikka asiantuntia ja alan myyjä en ole, niin alle 5m vanuissa 3002 ja yli 5m vaunuissa 5002 malli, jos vaunuilet talvella -20 asteen pakkasilla.

Me emme valitse vaunua lämmittimen mukaan vaan se miltä se näyttää sisältä ja päältä sekä käyttötarkoitukset, nekin on vuosien varrella muuttuneet. Trumassa hyviä puolia on talvi ja syys käytössä sen nopea lämmittäminen ja kosteuden poisto, jos tulet vaunulle perjantaina alku illasta ja lähdet sunnuntaina kotiin, on Aldevaunussa paras lämpö ja kosteuden yhdistelmä sunnuntaina. Parashan on saada pannu pörisemään jo päivällä on illalla mukavampi tulla kun sisällä on jo 18 lämmintä. Truman voi kääntää päälle tullessaan ja hyvä lämpö ja kosteuden poisto on jo lauantai aamuna

Nämä allergiat ja pölyn pyörittämiset on jotain aivan uskomatonta, se on juuri sitä että sillä pienellä pannulla 3002 ilman lisäpuhaltimia lämmitetään sitä 560 hoppyä, tai jopa kokemukset 80-90 luvulla ja sitten tänne kirjoitellaan että huono on. Kyllähän valitse itsellesi kengät mitkä mielyttää jalkaa ja on hyvät siihen tarkoitukseen mihin niitä haet, mutta tuskin ostat itsellesi 2 numero pienempiä sukkia sinne sisälle. Tämä 3002 malli on suosituin lämmitin keskieuroopassa ja siksi niitä tulee myös tänne vakiovarusteina. Myös siellä suisituin lämmitin on rinteiden juurella Truma mutta jos kurkkaa sisälle on pannuna usein 5002-5004.
Meille käy kaikki lämmittimet jos vaunu on muuten hyvä, ajamme myös automaattilaatikolla ja manuaalilla, aivan sama jos auto on hyvä. Tsemppiä vaunun valintaan nyt on hyviä vaihdokeita tarjolla... toinen Fendt vaunu jo menossa :-) Kabejen jälkeen... ja ne on vain ne pari merkkiä useiden hyvien joukossa, onneksi jokaiselle löytyy jotain.

KALLIO ANTTI 04.01.2014 17:55

KAHTA RUMAA EI VOI OLLA SAMASSA VAUNUSSA

STRÖMMER HEIKKI 04.01.2014 18:54

Lähteenmäen Kristalle. Teidän vaunussa se Truma ilmeisesti puhaltaa sisään lämmitettyä ulkoilmaa, kun kosteus noin nopeasti poistuu ovea, tai kattoluukkua avaamatta? Yleensä se kuitenkin kierrättää pelkkää sisäilmaa. Niinpä Alde lämmitteisestäkin vaunusta saa kosteuden poistettua, jos viitsii / ymmärtää avata ovea ja kattoluukkua kun lämpö on vähän noussut, siis silloin kun kosteus on suurimmillaan. Nopeammin Trumalla lämpiää, tasaisempi, vedoton ja lähes äänetön lämpö taas saadaan Aldella. Molempia kokeilleena itse suosin Aldea.

TÖRÖLÄ SIMO 04.01.2014 19:01

Kyllä voi olla kaksi, olen itse nähnyt. Yx ääni trumalle. Kokemusta on kaiken merkkisistä. No yksi kahuu äitiä toinen isää, ja kolmas poikaa!!

NIEMINEN PENTTI 04.01.2014 20:00

Meillä Alde 3000 ja toimii hyvin ja antaa tasaisen lämmön. On myös huomioitava , että on vaunukohtaisia eroja. Me ostettiin kauan sitten Solifer S 7 vm 2000. Siinä oli epätasainen lämpö, etupään istuinryhmässä oli liiankin lämmin ja takapään parisängyissä oli kylmä. Pidettiin vaunua neljä vuotta,syksyllä 2003 ostettiin Älvsjön messuilla Solifer 550 TBR Finlandia vm 2004, viimeinen vuosimalli joka on valmistettu Suomessa. Vaunussa erittäin hyvä ,tasainen lämpö molemmissa päissä . Jo ostaa käytettyä vaunua kannatta kysellä muitten kokemuksia, jos taas on tarkoitus ostaa uusi voi tulla yllätyksiä.

VÄLIAHDE JUSSI 04.01.2014 23:28

Elinkaari niillä kaikilla mitä isonpi nestekierto sydeemi sen lujenpi tarkoitan 220v vesipumppua verrattuna12v vesipumpuu. Vitaus pitää kuristaa kohdalleen muuten tulee holotnaolo,mutta kestää. Jokasta on täytynyt rassata,vanhenmuuten

LAUKKANEN MAURI 05.01.2014 11:12

Kun minullakin on ollut molempia lämmittimiä ,niin tuli mieleen lämmitysjärjestelmän hyötysuhde,siis paljonko se eroaa ilma vastaan vesilämmitys. Se hyötysuhde ei varmaan ole oleellinen asia,mutta jostain on pisteitä haettava kiistan ratkaisemiseksi . Yksi asia on varmaa,että kun keskustellaan as,autojen painoista niin siinä se ilmalämmitys keveydellään vetää voiton. Ja onhan se ilmalämmitys huollon kannalta yksinkertainen laite,sen viat ja säädöt ovat yksinkertaisia ja kosteusvaurioriskiä ei ole.

Tuliko jo liikaa kehuja ilmalämmitykselle,perästä kuuluu sanoi se entinen tyttöysväkin kun erottiin.

HYTÖNEN RAIMO 06.01.2014 14:29

Myös täältä puoltoääni ilmalämmitykselle. Auton sisätilat lämpiävät puolessa tunnissa, oli sää mikä hyvänsä. Tämän vahvistaa myös taannoinen Promobilin testi, jossa ilmalämmitteinen auto oli se kaikista lämpimin (Ford Nugget).

Heikoimmat nestelämmitteiset eivät saavuttaneet kahdeksan tunnin mittaisessa lämmitystestissä normaalia asumislämpötilaa (+20 C) huikeassa kuuden asteen pakkasessa, joka on suomalaisittain varsin leppeä talvisää.

Käyttäjän lisäys viestiin 6.1.2014 klo 14:43:39 Mainittakoon selvennyksenä, että se Promobilin testi koski vain matkailuautoja.

HALINEN HARRI 07.01.2014 13:44

Eiköhän nestelämmitteisten pannujen heikko menestyminen johdu alimitoitetusta auton eristyksistä, lämmityspannusta tai patteriasennuksista. Tehot pohjoiseen tarkoitetuissa pannuissa ovat sitä luokkaa että niillä lämmittää pienen omakotitalon. Esim. hetkelliset kulutukset omassa isossa kaksikerroksisessa sähkölämmitteisessä talossani on 2-4 kw:n luokkaa muutaman asteen ulkolämpötilan aikana. Pakkasella talon kokonaissähkökulutus saattaa nousta tästä nykyvuorokautisesta kulutuksesta 70-80 kw:sta aina 120 kw:iin. Lämmityskuutioita talossa noin 630 joten kaasupannun tehoa voi verrata esim. auton 28 kuutioon. Jos ilmalämmitys olisi tehokkuuden kannalta parempi taloja lämmitettäisiin siten. Ilmalämmitystä kokeiltiin 1970 -luvulla mutta sen markkinointi ja asennukset loppuivat Suomessa muutaman koevuoden jälkeen. Ainoa hyvyys ilmalämmityksessä on lämmönsaannin nopeus mutta monille ongelmana on ilmansiirrossa tapahtuva pölyn siirtyminen varsinkin pölyallergikoille..

HÄMÄLÄINEN MARKKU 07.01.2014 16:08

"mutta monille ongelmana on ilmansiirrossa tapahtuva pölyn siirtyminen varsinkin pölyallergikoille."

Mistähän tuo tieto on peräisin? Meillä on ollut 23 vuotta Trumatic lämmitteinen matkailuauto Minä olen pölyallergikko, mutta ei vielä ole esiintynyt ongelmia. Edellinen oli 17 vuotta ympärivuotisessa käytössä, ilman ongelmia, eikä putkia nuohottu koko aikana. Kylmin keli taisi olla -35 asteen paikkeilla, mutta lattialla tarkeni kävellä avojaloin. Asunto-osan ovi tosin oli pari muovia vastakkain olikohan mitään edes välissä joten kaasua kului Truma 5002:lla.

Nykyisessä on Truman 6002, mutta matkailu on jäänyt nykyään kolmeen vuoden aikaan joten kunnon pakkasista tuolla en tiedä, vaan uskoisin kuitenkin tarkenevan.

HALINEN HARRI 07.01.2014 18:33

Onnittelut Markku että allergiasi ei ole tuon pahempi. Tuo tieto on peräisin omasta perheestä ja edellisestä "puhallinlämmitysautostamme vm 2006 Dethleff". Auto imuroitiin joka retken jälkeen mutta aina myös autoihin kertyy pölyä.

KOISTINEN TOIVO 07.01.2014 20:01

Kyllä pölyä kertyy, se on tosi. Meillä on talossa allaväy kaskuspölyimuri. Kolomesti viikossa päällikkö kannatta matot pihalle, ja imuroi, ja luuttuaa huushollin kun on allerginen. Sitä pölyä tosiaan on siinä imurin säiliössä, kun sen kerran suunale tyhjennän. Autossa on ilmalämmitys, mutta ei ole valitellut. Puhallus on aika hidas, ei mikään myrsky. Mutta kyllä lämpö riittää, ja kamppeet kuivuu, tuolla kurakeli reissulla taas näkyi. Mutta on hyvä että on vaihtoehtomalleja. Niin jokaiselle on omansa. Toivopoika

VÄLIAHDE JUSSI 09.01.2014 19:50

Minä kyllä vaunuun suosittelen vesikeskuslämmitystä,kaasulla/220v sähköllä.

VALTONEN MARTTI 09.01.2014 20:57

Siinä vesikeskuslämmityksen ympärillä on hyvä olla Pohjoismainen vaunuvalmiste. Kun ei se Aldekaan tee kesävaunusta talvivaunua.

Pisteet vesikeskuslämmitykselle täältäkin.

VÄLIAHDE JUSSI 10.01.2014 00:13

Ei nykyiset parhaat Keskieuroopassa tehyt vaunut, yhtään häpeä pohjoismaissa tehyjä.

HAARAKANGAS ALLAN 10.01.2014 08:40

Ehdottomasti vesikeskuslämmitys. Myös lattian alle.

Kokemusta: 4 ilmalämmitteistä ja 3 nestelämmitteistä.

Allu vaari

RÄSÄNEN HEIKKI 14.01.2014 20:46

Itselläni oli nestekeskus lämmitys edellisessä.Jatkuvaa tempuilua pannussa ja 8 vuoden aikana 2 vesipumppua uusiksi ja nytkin jo olisi ollu kohta vaihdettava.Oli kyllä Primuksen pannu.nyt on sittä vaihteeksi hius puhallin malli,jossa lisänä lattia lämmitys akulla.

RONKAINEN TIMO 15.01.2014 08:50

Hobby 560 alde+sähköpatruuna +lattia sähköllä ja on lämmin,tosin kaasua ei ole tarvinnut kun pakkanen ollut max -16 .Entinen solifer S 4 josta hajosi kaikki mahdolliset lämmitys pumput ja sitten vielä se ilma siellä lattialämmitysputkissa jota ei saatu pois pumpun vaihdon jälkeen.

ESKOLA PENTTI 15.01.2014 09:23

Mielenkiintoinen tuo "lisänä lattia lämmitys akulla"! Miten toimii, voisin kuvitella, että akussa ei kauan energiaa riitä lattian lmpimänä pitämiseen. Kerro ratkaisusta vähän lisää.

Tarkoitatko "hius puhallin malli"- lämmityksellä ilmalämmitintä (Truma), vai kaasukäyttöistä hiustenkiharrinta?

KURKINEN MATTI 04.03.2014 17:40

rehellisesti sanottuna tuo nestekeskuslämmitys on hiljaisempi ja sillä saa tasaisemman lämmön. toki truma lämmittää vaunun, mutta se lämpö ei ole niin tasainen joka paikassa, jotku sanoo että niitä suuttimia kääntämällä saa lämpöä ohjailtua, se nyt on vähän höpö höpö hommaa. itsellä oli truma 6000eh lämmitin alkovimallin asuntoautossa ja en kyllä koskaan talvella saanut sitä säädettyä niin että olisi ollut tasaisen lämmin, ja kovalla -27 asteen pakkasella tyhjeni akut yhessä yössä. tuo nestelämmitys järjestelmä vie virtaa huomattavasti vähemmän ja on tasaisen lämmin. tätä asiaahan on intetty paljon puolesta ja vastaan, joten kaikkein viisain ja paras ratkaisu on että vuokraat/lainaat aldella ja trumalla olevan vaunun tai auton ja olet sillä muutaman yön, niin asia sinulle selviää mikä on sinulle parempi.

VEIJOLA ESA 04.03.2014 22:57

Samat kokemukset kuin Matilla trumasta ja aldesta. Märkien vaatteiden kuivatus trumalla nopeampaa, mutta hyvin kerkee ne aldellakin aamuksi kuivua. Akku kun yöllä hyytyy ja jos valovirtaa ei ole niin holotnakin tulee takuuvarmasti ja trumassa ehtii vedet kylmällä säällä pannusta pihalle ennenkuin on herännyt viluun. Koettu on. Truman kanssa joutui talvella noiden hupiakkujen kanssa pulaamaan, kun yleensä puskissa oltiin. Nyt ei tarvi akkujen varaustilaa paljon vahdata vaikka ois hankipuskassa useammankin yön peräjälkeen .

AHOLA KARI 11.10.2014 23:07

Menee ohi aloitusotsikon, mutta täällä näyttää olevan tuohon Aldeen liittyvää tietotaitoa ja kokemusta.

Toisessa keskustelussa ihmettelin Alden aiheuttamaa tuoksua. Järjestelmän neste oli mennyt vähiin ja aiheutti tuoksua vaunuun. Vaunu kävi huollossa, jossa asiaa tarkisteltiin. Kun hsin vaunua, ihmettelin säiliöstä tulevaa lorinaa. Luulin että järjestelmässä on ilmaa, joka tämän aiheuttaa. Huoltomiehen mukaan kaikki on ok!

No, miten on. Kuuluuko Alden lorista pumpun käydessä (tyyppi ei ole tiedossa)? Jos ei kuulu, mitä teen?

LAUKKANEN MAURI 12.10.2014 09:07

Kun eletään tätä ilmalämpöpumppujen aikaa,kuinka monella Alde miehellä on se ilmalämpöpumppu?.

Siis sehän on se hiustenkuivaaja(truma) oletan että niitä on paljon ja Empä ole valituksia kuulut että olisi ongelmia kuten Trumassa on,mutta kaikki on suhteelista, sekin Alden hyvyys.

KAASINEN PERTTU 12.10.2014 15:43

Äskettäin vaihdettiin Alde 3000:seen puhallin ja nyt pelittää hyvin samalla mittailtiin siihen tuleva virta joka oli vain 9v. Sitten huomattiin että tunturikytkin päällä oli se virtahäviö, sehän onkin vain sähköpatruunaa varten talvikäynnistykseen esim. viikkokelloa varten. Nyt kuuluu myös 12v kiertovesipumpun "lorina" kun kaasulla pannu saa täydet 12v virtaa.

VALTONEN MARTTI 13.10.2014 17:41

Kyllä mulla Solikan Alde 3000 pumppu väliin "lorahtelee." En ole tuota osannut epänormaalina pitää vaikka joskus ihmetellyt..

AHOLA KARI 13.10.2014 20:14

Minulla tämä karavaanariura lähtee vähän ontuen liikkeelle. La-su yönä yllättäen vaunun iso luukku rupesi vuotamaan. Vettä tulikin sisälle ihan reilusti. Tätä ennen ei ole pisaraakaan tiputtanut (?).

Tänään vein vaunun heti huoltoon. Samalla kysyin Alden lorinasta. Minulla se lorisee aina kun pumppu on päällä. Nyt huollon kaveri sanoi että pumpun kierroksia tulee vähentää niin lorina loppuu.

Lupasi näyttää säätöruuvin, kun vaunun haen.

VEIJOLA ESA 13.10.2014 21:09

Lorisevan äänen saattaa aiheuttaa paisuntasäiliön liian alhainen nestemäärä, jolloin pumpun propelli alkaa kavitoimaan ilmaa. Normaalisti kuuluu säiliöstä vain vaimea tirinä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.