vaunun paino

PIHLAJAMÄKI JANI 07.08.2013 22:34

Jos mun henkilöauton tiedoissa lukee, että auton omamassa 1615, kokomassa 2180, yhd.kokomassa 3180, perävaunu jarruin 1300, niin onko se niin että vaunun kokonaismassa saa olla silloin korkeintaan 1300, sit jää kyllä vaunu liian pieneksi ja uutta vetoautoa ei kyllä nyt aleta hankkiin.

VANHAPELTO JANNE 07.08.2013 23:06

Näin näkisin tilanteen että 1300 on maximi, pikku pohjoismainen nippanappa koukkuun ja menoksi :))

VÄLIAHDE JUSSI 07.08.2013 23:17

Liikenteen kohinaan mukaan vaan."Kyllä ne herrat rattaan alla kyykkii"

VALTONEN MARTTI 07.08.2013 23:23

Minkähän vuoksi noinkin painavan auton vetopaino on noin alhainen ? Onko perinteinen automaattiloota ilman lauhdutinta ?

KOISTINEN TOIVO 08.08.2013 05:58

Ranskalaiset ilmeisesti antavat pienet painot. MUtta onko niin, että kun valmistaja on ruvennut painot määräämään, niin pienenneet kautta linjan. Sitikan 2.L turpo tiisseli, niin 1100kg Toivopoika

HUTTUNEN SAULI 08.08.2013 11:32

Mikä niiden autojen ja vaunujen painoja nostaa?? Varsinkin vaunujen painot nousee reippaasti. Esim. uusi Hobby 495 painaa 1600 kg. Siihen kun asettaa eteen nykyaikaisen vetoauton joka painaa yli 2000 kg ei sitä saa vetää henkilöautokortilla. Onko 3500 raja liian pieni?? Saako sitä nostettua?? Alan ammattilaiset asialle.

VALTONEN MARTTI 08.08.2013 14:44

Sitä varten meillä on tämä monien parjaama liitto että ajaa näitä painoasioitakin järkevissä puitteissa. Monella ei ole aavistusta siitä millaisilla painoilla ja leveyksillä liikuttaisiin jos liitto ei olisi toiminut niiden eteen.

En kyllä usko että 3500 kg rajaa ihan hevin tullaan nostamaan. Eikä mielestäni ole mitään syytäkään. Liikkumaan ja asumaan kun pystyy ihan hyvin nykyisten määräysten mukaisilla vehkeillä.

NIEMINEN PENTTI 08.08.2013 16:47

Jo vuosia sitten luin jostakin lehdestä että EU;N alueelle tulee uudet määräykset koskien perävaunuja. Täällä Ruotsissa siitä tuli sitten totta 2013 tammikuussa. Pelkkä ajokoe riittää. tilaat ajan Transporstyrelseen, hankit itse ajoneuvoyhdistelmän joka on painavampi kuin 3500 kg ja kevyempi kuin 4250 kg. Ajokoe suoritetaan taajamassa. Siihen kuuluu peruutuskoe. Ensin peruutat koukulle, kytket vaunun autoon, ajat lenkin kaupungilla, tulet takaisin ja peruutat yhdistelmän osoitettuun paikkaan. Valvoja istuu vieressäsi. Jos teet tämän kaiken hyväksytysti saat B-korttiisi lisämaininnan joka oikeuttaa kuljettamaan yhdistelmää enimmäispainoltaan 4250 kg.Teoriakoetta ei ole. Kyllä tämä pitäisi olla tai sitten tulossa myös Suomeen. Jos ei niin sitten karavaanariyhdistyksen johtohenkilöihin vauhtia.

LÖNNQVIST LEIF 08.08.2013 17:13

Onhan meillä "pikku E" joka oikeuttaa sinua vetämään yhdistelmää max. 7000kg. Missä on ongelma? Lefa

LAHTI JUKKA-PEKKA 09.08.2013 23:46

Jossakin summassa mättää, jos kokonaispaino autolla on 2180, yhdistelmän kokonaispaino on 3180 ja perävaunu paino jarruin 1300kg. Ovatko nämä lukemat rekisteriotteessa, vai kohdassa pv-kokonaispaino? Jos eka lukemat ovat oikein, niin jarrullisen vaunu kokonaispaino saa olla 3180-2180=1000kg, muuten autosa ei saa olla täyttäkantavuutta jos sallitaan 1300kg:n jarrullista kärriä Tää on miun tulkinta asiasta - voin myös olla väärässä, kertokaa nohevat tietäjät! -jpl-

KERÄNEN MATTI 11.08.2013 18:13

Auton rekisteriotteella oleva "perävaunun massa jarruin" eli kohta O.1. tarkoittaa KYTKENTÄmassaa. Kytkentämassalla tarkoitetaan lain mukaan sen hetkistä massaa mikä välittyy perävaunun pyörien kautta maahan.

Ja autolla, etenkin ranskalaisella, voi tosiaan olla noin ilmoitettu että yhdistelmämassa on pienempi mitä kokonaismassa+jarrullisen vaunun massa. Eli autoa ei saa kuormata täyteen jos halajaa maksimipainoista vaunua vetää. Vanhempien Rellujen otteessa lukikin selvällä suomella erikoisehdoissa että perävaunu saattaa rajoittaa auton kuormaamista tms.

Vaunun rekisteriotteella on kerrottu omamassa, mutta sekin saattaa olla hivenen väärin, koska tänä päivänä käsittääkseni jokainen vaunu on erikseen rekisteröintikatsastettu eli tiedot syötetty käsipelillä konttorilla. Esim. omassa ex-Hobbyssä luki tehtaan papereissa omamassa 1390 kg, aisapainon ollessa 60 kg (maksimi sallittu 100 kg) ja toisella rivillä toinen koko omamassa 1450 kg (mikä tarkoitti aisalle tulevaa ja akselille tulevaa yhteensä). Ko. vaunuun oli syötetty otteeseen vain tuo 1450 kg, vaikka todellinen oli tuo 1390 kg perusajokunnossa (kaasupullo, roikkakela, jotain vesiä ja mitä siinä nyt direktiivin mukaan pitää olla). No, todellisuudessahan sinne kerääntyy tavaraa äkkiä kymmeniä kiloja enemmän vaikka mitään isompaa ei olisikaan mukana.

Mutta siis tuotakin 1600 kg kokonaismassaista Hobbyä olisi saanut vetää (kevyellä varustuksella) autolla jonka suurin perävaunumassa jarruin on 1400 kg. Ajokortin riittävyys lasketaan toki vain kokonaismassat ynnäämällä.

OJALA VESA 14.08.2013 21:45

Keskustelin kokonaispainoista viikko sitten Shellin baarissa ja samassa pöydässä vanhenpi konstaapeli ja autokoulun opettaja, minun lisäksi. Pikku E:tä ei enään kuulemma ole tai saa. Saat vetää henkilöautokortilla kärryä perässä kun vetoauton paino on alle 3500kg ja kokonaispaino ei yhdistelmällä mene 4250kg:n yli. Laskentakaava kuulemma 3500+750kg.

NIEMELÄ PASI 15.08.2013 07:35

Esson baarin juttuja.

Trafin sivuilla: B-luokka

Ne henkilöautot, pakettiautot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, sekä ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3500 kg.

Ajo-oikeuden saava on täyttänyt 18 vuotta. Esimerkkejä B-, B96- ja BE-luokan ajoneuvoyhdistelmistä B-luokan ajokortti

B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 + 750 = 4250 kg.

B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 kg. B96-luokan ajokortti

B-luokan ajo-oikeuden haltija saa kuljettaa myös sellaista ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja perävaunun kokonaismassa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 3500 kg mutta ei 4250 kg, jos hänen ajokortissaan on merkintä ajoneuvoyhdistelmää vastaavan ajokokeen suorittamisesta. BE-luokan ajokortti

Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3500 kg.

HUOM:

B-luokan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg Hinattavan ajoneuvon kytkennästä annetut säännökset voivat rajoittaa sallittuja enimmäismassoja. Tarkemmat tiedot sallituista kytkentämassoista on yleensä merkitty ajoneuvon rekisteriotteeseen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.