Dacia

KYTÖMÄKI RAUNO 16.07.2013 18:23

Olisko Dacia Duster nelivedosta 1,5 Dieselkoneella veturiksi alle 1500kg vaunuun?

VALTONEN MARTTI 16.07.2013 20:40

Kokemusta ei varmaan ole juuri kellään, muttei hyvältä vaikuta. Jos olis kyse noin tonniluokan vaunusta enintään suhtautuisin ehkä toisin.

SAIKKONEN JYRKI 16.07.2013 21:01

Minulla oli tuolla samaisella koneella Rellun Grand Scenic. Koneen puolesta liikkui 1350 kg Dethleffs hyvin. Tuon Dusterin vetopaino ei oo muistaakseni ainakaan yhtään yli 1500 kg.

HALMEENMÄKI JUHANI 16.07.2013 21:21

Laitapa haulla nettilehteen, kyllähän tuo Duster tuli koeajettua heti kun se saapui Suomeen.

VALTONEN MARTTI 16.07.2013 21:44

Pitäis toki hiukan miettiä minkalaisia ajosuoritteita on tarkoitus tehdä. Jos vaan siirtele vaunua 100-150 km säteellä alueelta toiselle asettaa se paljon vähäisemmät vaateet veturille kuin parin tuhannen km maantiematka täydessä lastissa.

BOMAN ARI 17.07.2013 19:41

Hyvin jaksaa vetää, parin kesän kokemus 1300 kilon vaunun vetämisestä. Kulutus 9 - 11 litraa satasella, 4 henkilöä kyydissä + tarvittavat varusteet. Eikä jää sutimaan kun laittaa nelivedon jäykäksi.

LAAKSO MARKKU 31.07.2013 20:04

Max. teho 81 kW Max. vääntö 240 kN / 1750 rpm Omamassa 1369 kg

Aika hentoja arvoja vetämään 1500 kg vaunua.

BOMAN ARI 31.07.2013 20:34

Tuolla väänöllähan kalpenee moni kuorma-autokin, ilmankos se niin hyvin vetääkin :-)

VALKAMA MARKKU 01.08.2013 10:57

"Tuolla väänöllähan kalpenee moni kuorma-autokin, ilmankos se niin hyvin vetääkin :-)"

Niinpä.

Olen sanonut sen ennenkin ja sanon sen taas; Kilowateilla ei tee mitään (paitsi ehkä huippunopeutta)

Newtonmetrit ne autoa kuljettaa ja nyky mopoluokan (alle 2litraa) tehot on tuplasti paremmat kuin 123-korisen 220D mersun (44 kw ja 124 NM/2400rpm)

Ja niita mersuja kuitenkin usein nähtiin puuskuttamassa vaunun edellä.

Kyllä minä sen dacian siihen eteen mieluummin ottaisin.

Muuten, aikoinaan suosittu 1,9 l ducato asuntoauto, painoluokka 3000+kg ja tehot 60 kw ja 120 NM ja sekin vähä lähes benskonekierroksilla

M Arkku

TOIVO MIKA 01.08.2013 19:26

Itellä ainakin kilovatit vie eteenpäin ja vääntö tekee ajamisen helpoks ja mielyttäväks automaatin kera....ja kilovatteja tarvitaan ylämäessä laajan vääntöalueen kera .

VALTONEN MARTTI 01.08.2013 19:36

Amerikassa aikoinaan keksittiin fysiikan laki joka pitänee edelleen paikkansa: "mikään ei voita kuutiotuumia."

VALKAMA MARKKU 02.08.2013 09:07

"Amerikassa aikoinaan keksittiin fysiikan laki joka pitänee edelleen paikkansa: "mikään ei voita kuutiotuumia." "

Voi voi, tuo väite on jo kumottu.

Chevy 6.2 diesel 97 kw / 325 NM Vastaan Toyotan 2,2 diesel 130kw / 400NM

Ja kulutukset vastaavasti chevy noin 11l/100km, Tojo 7l/100km.

Eipä silti, kyllä isonBENSA kasin hörinää miellään kuuntelee.

Markku

JANHONEN MATTI 02.08.2013 09:40

Ei pidä keksi uusia fysiikan lakeja. Nuo ilmoitetut teholuvut ja vääntömomentit ei kerro koko totuutta. Moottorin vääntö ja renkaiden tiehen kohdistuva vääntö kun on kaksi eri asiaa.

Näissä keskusteluissa ja yleensäkin sotketaan moottorin vääntö ja renkaiden tiehen kohdistuva vääntö, ikäänkuin autossa vaihdelaatikkoa ja perävälitystä ei olisikaan / tarvittaisikaan.

Teho se on joka autoa liikuttaa. . Ja kaikilla nopeuksilla paras kiintyvyys ja vetokyky saadaan aikaan vaihteilla mitkä mahdollistaa (jos kuski ymmärtää) moottorin toimimisen suurimman tehon alueella. Tällöin renkaiden vääntömomentti tiehen on suurimillaan vaikka moottorin vääntömomentti sitä olekaan.

VALKAMA MARKKU 02.08.2013 10:13

"Teho se on joka autoa liikuttaa. . Ja kaikilla nopeuksilla paras kiintyvyys ja vetokyky saadaan aikaan vaihteilla mitkä mahdollistaa (jos kuski ymmärtää) moottorin toimimisen suurimman tehon alueella. Tällöin renkaiden vääntömomentti tiehen on suurimillaan vaikka moottorin vääntömomentti sitä olekaan."

Edelleen, teho on väännön ja kierrosluvun funktio, tehoa ei ole ilman vääntöä.

Muutoin edellä esittämäsi on totta, väännöttömällä vinkumoottorilla pitää toimia juuri noin, Vaihteilla säädetään nopeutta ja kaasupoljin pidetään asennossa "MAXhp", (Escortissani siis 6000rpm)

Mutta, vaikka PT cuiserillanikin maksimi kiihtyvyys saavutetaan samalla menetelmällä, niin miksi vaivautua, empiirisen tutkimuksen perusteella PT:n noin 300 NM kierrosalueella 1400-4000rpm pitää huolen että oikean nilkan oikaisu riittää saamaan kaikkensa yrittävän (Escokuskin) mielen matalaksi.

M Arkku

Käyttäjän lisäys viestiin 2.8.2013 klo 11:46:01 Täsmennän vielä; Niitä vetoakseli newtonmetrejä saa helpoimmin jos on kampiakselinewtonmetrejä riittävästi.

JANHONEN MATTI 02.08.2013 14:21

Joku on todennut , että jos laitteet kulkisi pelkällä väännöllä maailman energiahuolet olisi jo ratkaistu, Ei tarvittaisi energiaa.

Dieselin vääntö voi olla jopa kaksi kertaa suurempi kun bensakoneen mutta silti sen kiihtyvyys on heikompi kun vastaavan kokoisen bensakoneen Puuttuu tehoa!

Napppasin volkkarin sivuilta esimerkin. Esimerkkiautona uusi Passat 2.0 koneella. Bensiini: 2,0 TSI,155 kW, 280 Nm/1700-5200 rpm./min,kiihtyvyys 0-100 = 7,6 s

Diesel: 2,0 TDI, 103 kW, 320 Nm 1750-2500 rpm/min.,kiihtyvyys 0-100 = 9,8 s Molemmissa 6 vaihteinen DSG automaatti.

Mites tässä näin käy vaikka dieselissä 40 Nm vääntöä enemmän. No siksi kun herrat Newton ja Einstein sanoivat siinä niin käyvän.

VALTONEN MARTTI 02.08.2013 16:16

Lainaus:

"Chevy 6.2 diesel 97 kw / 325 NM Vastaan Toyotan 2,2 diesel 130kw / 400NM"

Vertauksesi ontuu, valitan. Arvaas mitä ne Tojon insinöörit saisivatkaan tuosta Chevyn koneesta....

-ison V8 hörinää tietysti mukava kuunnella. Itse tykästyin silloin joskus rivikuutosiin, käyvät tosi kauniisti.

Käyttäjän lisäys viestiin 2.8.2013 klo 16:17:59 Rivikuutonen= suora kuutonen...

KOISTINEN TOIVO 02.08.2013 18:58

Minä olen vanhankansan mies. Eppäilyttää nuo pienten koneiden suuret tehot. Kyllä se iso kone kuitenkin lähdössä on jotenkin . Se vääntö alakaa alhaalta. V8 kyllähän se komeasti hörisee, mutta kun sitä kaanian koneen jytinää kuunteli vuorokausi kaupalla, se kun 140 sarjan äänieristys ollu nykyluokkaa, niin sitä kyllä joskus leipääntyi. Toivopoika

VALKAMA MARKKU 05.08.2013 08:05

Of topikiksi:

Käyntiäänet jos haluaa korvalle sopiviksi niin....

Autoon: Bensakoneen tulee olla V8 ja dieselin suora kuutonen Moottoripyörässä pitää olla Vtwin ja lentokoneessa tähtimoottori.

Markku

KOISTINEN TOIVO 05.08.2013 09:06

Töllössä joku norjalainen ammatti autoentisöijä, Joka tilauksesta teki. Rakenteli kolomekymmentäluvun gadillakin urheilumallin. painoa muistaakseni kolomisen tonnia, ja vee kakstoistanen. Kyllä tuli hieno, ja kone puheli hiljakseen, mutta kuulosti, ettei sen tarvinnut äänellä voimaa tehhä. Toivopoika

OIKARINEN JUUSO 06.08.2013 14:09

Kovasti jutellaan moottorin tehoista.

Noissa Dacian arvoissa minua eniten epäilyttäisi tuo omamassa, joka on vaunun kokonaismassaa pienempi. Minä soisin, että vetoauto painaa enemmän kuin vaunu - ja parempi vielä, rutkasti enemmän. Ettei kävisi niin että alkaakin vaunu viedä sitä autoa.

LEHTINEN PERTTI 05.05.2016 17:42

Jälleen kerran suosittelen käyttämään erinomaista konfiguraattoria vetoauto/asuntovaunu-yhdistelmälle.

Katso: http://www.towcar.eu

ja etsi sieltä Dacia-malli ja asuntovaunu, jota ajattelit parittaa. Järjestelmä laskee yhteensopivuuden ja kuvaa myöskin yhdistelmän riskit. Raportin kieli on englanti.

http://www.towcar.eu - on sanalla sanoen "Mielenkiintoinen" sivusto.

LAINE SEPPO 06.05.2016 21:44

Kiitti vaan olipa mielenkiintoinen ja hyvä laskuri. Piti oikein muistiin laittaa.

HAKALA JYRI 06.05.2016 22:46

Mieluiten vetoauto painavampi kuin pv , kuorma autopuolella löytyy ja vielä uusillakin painoilla löytyy , raskaita pv vaikka ei mennä 100 ton yhdistelmiin. Noissa 4 x4 mahdollista , esim ikälopun citymaasturin numeroita
ML 270 cdi 120kw jotain 160 hv Omam 2340kg Kokop 2680 Kokop. 3000 peräv käytössä Pv max. 3365. Jarrullinen Yhd max 6235

Dancia tehty järkevästi ei turhia lisävarusteita, kestävyydestä tietää auton käyttäjät, halpa hinta houkuttava, ei täysin henkilöauton mukavuus, mutta työvälineenä asiallinen jokatapauksessa. Olihan L and roverilla nautinto ajaa kun muisti että istuu telakoneen,traktorin, tieajoneuvon yhdistelmässä..

Jyrih

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.