Paras vetoauto vaunulle ...

ROSTEN MIKA 02.02.2014 19:53

2000 luvun alkupään toyota rav 4:sen luistonestoa ei saanut pois! Uudemmista en tiedä, enkä nissanista. Edellinen autoni skoda octavia scoutista sen kyllä sai pois mutta pöperölumessa sutiessa aina heitti abs jarruhäiriön päälle, toki kuittaantu pois kun auton sammutti. Helkama-autossa huolto ingenjööri ihmetteli sitä ja tokas että taitaa sitte olla ominaisuus ? T. Mika

Ps. Siksi kirjoitin äsken 'onneksi ei enää huippu elektroniikkaa'

VALTONEN MARTTI 02.02.2014 20:36

Tarkemmin muistellen jossain aiemman Tojon testissäkin mainittiin sen luistoneston ikävästi vesittävän nelivetoideaa.

VÄLIAHDE JUSSI 02.02.2014 21:49

Kyllä MB300GD ja Tojo HJ61 ovat olleet ihan riittäviä minun tarpeisiini. Kyllä mulle nyt riittää tämä pienenpikin autovetäjäksi näihin turistitarpeisiini.

ROSTEN MIKA 02.02.2014 22:04

Kyllähän se toitsun hoojii oli kans kunnon peli !! Juu turisti autoiluun riittäiski cityrollaattorit jos asuis sivistyksen keskellä, mutta ku ei asu ni ei asu! Nytkin kun lunta tuli ehkä 10 senttiä niin täälläpä merituuli kinostaa sen kivasti noin munaskuihin yltävillä nietoksilla (ja munat on pienet) Semmosta se on ku asuu riittävän korvessa, täällä vaan on pikku pakko olla neliveto että aamulla pois pääsee ja illaks takasi.

T. Mika

VUENTO AIMO 07.02.2014 22:09

On ollut monenlaista veturia: Austin Maxi, Talbott 1510, Opel Kadett, Seat Toledo D, Peugeot Partner, Kia Ceed CRDI, Passat TDI. Siis tavallisia perheautoja. Osassa ei tehot oikein riittäneet ja nopeus hiipui pitkissä ylämäissä, mutta perille päästiin eikä paikat hajonneet. Ajettavuudessa oli jonkun verran eroja ja tuntui, että parhaiten yhdistelmnä suuntavakavuus säilyi, kun koukun etäisyys taka-akselista oli mahdollisimman lyhyt niiin kuin tuossa Partnerissa.

Varmaan on parempiakin vetureita, mutta kesäkelillä en nelivetoa tarvitse ainakaan näillä minun 900-1200 kg vaunuilla ja kuinka moni vetää vaunua talvella? Mukavuutta tietenkin on nykyisen Passatin iso vääntö ja Tiptronic-automaatti sekä myös auton suurehko omapaino. Kaikilla vetureilla on tainnut kulutus asettua 9-11 haarukkaan maantieajossa.

HUTTUNEN HARRI 07.02.2014 23:59

Heikille,

Voisitko laittaa moisesta voimanpesästä kuvan?

Kiinnostas kapuu korkeammalle jakkaralle.

Jaa missä verstaassa vermeet laitettu?

Itse Subarulla (2010 2.5 bensa koneella + n.1550 kg Solivieteri)kulkeva.

kiinostunein ter. Harri

LEHTINEN PERTTI 15.02.2014 18:22

No jos joku pärjää vaunun vedossa väännöllä eikä tartte tehoa niin silloin tulee vaunun veto halvaksi ;-) polttoainetta ei kulu lainkaan. Yksikään auto ei kyllä kulje väännöllä, kaikki tarttee tehoa. Väännöstä on hyötyä silloin kun vaihteiston välityssuhde ei ole oikein optimaalinen tarvittavaan tehoon ja moottorin pyörimisnopeuteen nähden. Olen ajanut 16 vuotta CVT-vaihteisella bensa-autolla ja sillä vedän nyttenkin vaunua ja tykkään niin älyttömästi, kun on aivan loistava vaunun vedossa ja erityisesti vakionopeudensäätimellä ajettaessa. CVT opettelee itse miten ajetaan ja olen valinnut tyylin, että ilman vaunua ajan pääosin [I]ntelligence-modella ja vaunua vedettäessä [S]port-modella. Vähän vie sportilla enemmän bensaa, mutta teho löytyynopeammin ja on se ajo miellyttävää eikä tartte väännöistä ja oikeista vaihteista välittää tuon taivaallista. Auto muuten on Subaru Forester 2.0 X CVT ja vetopaino on 2000 kg. Koko 2t kuorma kulkee kyllä perässä aika mukavasti. Tavallisesti vedän vain 1500 kg:n 2,5 m leveää vaunua ja välillä meinaa unohtaa, että vaunu on perässä. Avainasia on tuo vaihteisto ja sen älykäs toiminta. Ilman asuntovaunuakin se auttaa polttoainetaloudessa liki litran satasella, sillä se vaihtaa heti isolle vaihteelle kun tehoa ei tarvita ja siten moottori käy aina minimi pyörimisnopeudella, säästäen polttoainetta. Toistaiseksi paras vaunun vetoauto on minun mielestä alle 2000 kg-vaunulle Subarut CVT-vaihteella. Tässä CVT-tapauksessa teknisesti dieselistä ei saa oleellista hyötyä sen matalien keirrosten ja laajan vääntöalueen takia noin teknisesti. Hyöty voi tulla siitä miten polttoaineverolla energian arvoa säädellään eri polttoaineiden suhteen.

KOPO HANNU 22.04.2014 22:36

Mitäs kansa on mieltä tuosta automaativaihteistosta. Jotkut tahot sanoo että ne ei kestäis vaununvetoa. Onko kokemuksia? Itellä nyt hankittuna volvon V70 D5 AWD 2004 peli ja vetopuuhista ei vielä suurta kokemusta automaatill, mutta ensifiilikset on positiiviset. Ajaminen on helpoa kun koneessa on riittävästi potkua.

LINDEMAN HENRY 22.04.2014 23:35

Plussat automaatille. Automaatti-vetureina ollut Ford, Volvo, Chevrolet, Chrysler ja Subaru. Vedettävänä on ollut 1 ja 2 akselisia vaunuja, joiden kok.painot on ollut 1500kg:n molemmin puolin, ei kuitenkaan yli 1800 kiloa. Nykyinen yhdistelmä on ihan ok. Subaru Legacy Outback 2,5 bensa, automaatti ja jatkuva neliveto. Vaunu 1 akselinen, 2,5 leveä ja käyttöpaino n.1500kg. Riittävän hyvin pärjää koti- ja ulkomaiden teillä, kesät talvet. Bensaa kuluu olosuhteista ja nopeudesta riippuen 12,5-16,5L/100km. Eli tykkään automaatilla ajamisesta, vaunun kanssa tai ilman. Tekniikka hoitaa oikean pykälän "silmään", tai itte jos sille tuntuu. Joskun esim. ylämäkeen ennakoiden manuaalisesti kolmonen jo ennen vastamäkeä. Ja kannattaa huolehtia hyvät öljyt laatikkoon ja seurailla mahdollista öljyn kulumista / väri muutoksia.

TORVINEN VEIJO 08.05.2014 15:35

Anteeksi tietämättömyyteni, mutta joitakin kommentteja on vähän vaikea seurata kun niissä vilisee autoja Disco3, Qassu, Friikku, Sotka, Jutta, toitsu... Lienevätkö perheiden lempinimiä "lapsellensa" vai oikein automiesten sanastoa. -Naapurille ilmaantui Nöpö, joka osoittautui (lyhyeksi) Mitsubishi Pajeroksi.

TOIVO MIKA 08.05.2014 20:03

No kyl noi ihan oikeita käytössä olevia sanoja on...samaa sarjaa kuten eemeli ja väyrynen..

NISSINEN ARTO 11.05.2014 13:09

Tein ensimmäisen vaunun vetoreissun lappiin nyt 14-15 viikolla. Solifer 560 kulki mukavasta hiacella 4x4. Vakionopeudensäädin helpotti kovasti. Polttoainetta menee n 10l/100km. Vaunun kanssa 11,9l. Tiet oli mennessä sulia. Aakenuksentie oli jäinen. Tullessa sai maistaa talvikeliä. Rovaniemen ja Kajaanin välissä sateli lunta. Aion syksyllä tehdä saman reissun takavetosella henkilöautolla. Ei ole vielä lumivaaraa...

YLÖNEN PETRI 19.05.2014 19:30

-59 cadillac 2 d ht !!!

Käyttäjän lisäys viestiin 19.5.2014 klo 19:33:54 ja tottakai valkoinen niinku deerhunterissa!

RAHKOLIN ASKO 01.06.2014 22:44

Minulla on uusi skoda octavia 1,6 diesel joka on paljon huonompi ja syöläämpi kuin entinen 1,9 moottorilla ollut octavia.Myös perä on herkempi huojunalle kuin entisessä.Kokemuksella voin sanoa etten suosittele.Haaveena oli kiertää suomi ja norja kesällä mutta ei vain onnistu uudella skoda octavia elegans 1,6diesel:n kans.

LEHTINEN PERTTI 01.07.2014 18:56

Eikä aina se auton merkki ja mallikaan kerro kaikkea vetoon sopivuudesta. Vuosi sitten mulla oli Subaru Forester, joka toimi vetoautona hyvin, mutta en sen herkullisuutta juuri kuuluttanut. Nyt minulla on uusi Subaru Forester ja vaunun veto on kuin eri mailmasta. Vaikka automerkki ja malli on sama vuosimallin väliset erot ja vaihteiston toiminta tekevät vetokokemuksesta täysin erilaiset. Uuden Foredterin automaattiaski CVT vaihteella on se mikä riittävän jäykän ja kantavan perän kanssa tekee vetoautosta mukavan. Lisäksi vaikka kone on 2.0 L bensakone ei sen tehoja ole koskaan tarvittu yli 115 hp, joten varaa 150 hp:hen vielä jää.' Kokonaisuutena auto on juuri minulle sopiva ja lisäksi se soveltuu tarkoituksenmukaisesti asuntovaunun vetoon, jossa hommassa ajotuntuma on erinomainen.

ESKOLA PENTTI 02.08.2014 15:37

Minkä sinä valitsisit ....?

Nissan Leaf, täyssähköauto ka chv, 6,2 l V8 dieselautomaatii mopoauto
MYNTTINEN ARI 02.08.2014 16:58

Leafilla ei taida vetää mitään

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.