Vetokoukku

POIKULAINEN ESA 03.06.2013 05:01

Onko asuntovaunun jarruvaijerin pakko olla kytkettynä vetokoukkuun kun ei sille irrotettavassa koukussa ole paikkaa (hitsattua silmukkaa tms.) ?? Ei löytynyt paikkaa Kovilista eikä AL-KO:n koukusta. Hitsatakkaan ei saa koukkua joten riittääkö joku heppoisempi viritelmä?

NIEMELÄ PASI 03.06.2013 07:45

Laita turvavaijeri koukun ympäri lenkille.

VALTONEN MARTTI 03.06.2013 13:12

Ei hyväksynyt katsastusmies minulla moista.

VALTONEN MARTTI 03.06.2013 13:19

Jatkan vielä, kun ostin nykyisen veturini 2003 siihen asennettiin Kovilin koukku jossa ei ollut kiinnityslenkkiä. Soitin Kovilin tehtaalle josta kerrottiin ettei EU- direktiivit vaadi sitä.

Eka katsastuksessa inssi takertui siihen. Kerroin tehtaan kannan asiaan mutta inssi sanoi ettei tuo pidä paikkaansa. lennki on oltava.

Sain leiman luvattuani järjestää asian seuraavaan katsastukseen.

Otin sopivasta kettingistä lenkin ja kiinnitin sen koukussa sopivasti olevaan pultin kantaan ja tämä on katsastuksissa sittemmin kelvannut hyvin.

HALMEENMÄKI JUHANI 03.06.2013 19:12

Sillä inssillä, joka vielä vaatii tuota lenkkiä, on jäänyt tiedot pahasti päivittämättä jo vuosiksi. Koukun ympärille riittää, vaihda konttoria, tai laita aseman päällikkö selvittämään. Anteeksipyynnön lisäksi kannattaa ottaa katsastusmaksu takaisin.

POIKULAINEN ESA 03.06.2013 19:25

Hienoja nämä direktiivit jotka poistavat kaiken järjellisen. Poistaisi myös jarrullisista perävaunuista turhat vaijerin pätkät pois jos vetokoukkujen valmistajatkaan ei enää tee niille kiinnitys paikkaa. Katsastuksessa sitten pitääkin olla kaikki vaijerin pätkät kiinni. Jokainen joutuu sitten itse virittelemään kiinnikkeitä koukkuihin. Mitäköhän ratsioissa sanotaan kun vaijeri roikkuu vetoaisalla.?.

VALTONEN MARTTI 03.06.2013 21:34

En tiedä mikä on 'inssin ' asenne tuohon tänä päivänä mutta kysyn ensi kerralla.

Jussilla on kyllä tietoa, mutta ymmärtää varmaan myös että kuulan ympäri laitettu vaijeri ei ole varmatoiminen.

HALMEENMÄKI JUHANI 04.06.2013 21:17

Tässäkin lienee takana se autoilijoiden turhamaisuus. Kun tuo hirmuisen ruma koukku pitää saada piiloon, eikä helmaankaan saa tehdä koloa, on ainoa ratkaisu ollut tuo lenkki koukun ympäri. Ja kun autoteollisuus sanoo, että pitää päivittää teknisen kehityksen takia direktiivejä, niin mikä ettei. Se mikä näissä harmittaa, on se, ettei suomalainen virkakunta ole tehtäviensä tasalla. Aseman päällikön pitää jaksaa kahlata läpi uudet asiat sekä kouluttaa väkeään. Itse käytän kahta asemaa, joista toinen on iso ja toinen pieni. Silti kummankin tietotaso on erinomainen. Kokokaan ei ole syy olla väärässä, eikä asiakasta saa enää kohdella kuin Kekkosen aikaan.

STRÖMMER HEIKKI 10.06.2013 22:24

Vähän vielä lisää katsastus inssien tiedoista. Viime viikolla yritin rekisteroidä vaunumme omiin nimiin, kun osamaksut saatiin loppuun suoritettua. Samalla oli tarkoitus vaihtaa vakuutusyhtiötä rahoitusyhtiön käyttämästä Fenniasta Tapiolaan. Noh Vuosaaren K-1 katsastusaseman insinööri oli sitä mieltä että, on 2 vaihtoehtoa. 1. ottaa sama vakuutusyhtiö, kuin rahoitusyhtiöllä, tai 2. ei liikennevakuutusta ollenkaan. Sanoi että jos valitsen vaihtoehdon nro 2, ei omistajan muutosta voi tehdä, koska omistajan vaihdosta tehtäessä pitää olla liikennevakuutus. Ällistyttävää sanoisin. Noh seuraavana päivänä sit eri konttorilla kaikki sujui ihan niinkuin pitääkin. Vaijerista sit vielä sen verran, että olen katsastanut vaunua Vantaalla eri paikoissa, ja kerran Forssassakin, eikä kukaan koskaan ole valittanut koukun ympärillä olevasta turva-vaijerista, varsinkaan kun sille ei muuta paikkaa ole, sitäpaitsi jos koukku lähtee irti autosta, lähtee kyllä samalla irti kokkuun hitsattu, tai pultattu lenkkikin,

VALTONEN MARTTI 11.06.2013 10:47

"sitäpaitsi jos koukku lähtee irti autosta, lähtee kyllä samalla irti kokkuun hitsattu, tai pultattu lenkkikin."

-??? mistähän oli kysymys?

SANTALAHTI HANNU 16.06.2013 20:35

Miten Valtonen Martti perustelee sen,että lenkille laitettu vaijeri koukun ympärille on epävarmempi kuin se että vaijeri laitetaan sille tarkoitettuun koukkuun hitsattuun lenkkiin ?? Minun nähdäkseni sillä ei ole mitään merkitystä missä turvavaijeri on kiinni,sen tarkoitushan on vetää käsijarru kiinni siinä vaiheessa kun vaunu jostain syystä irtoaa koukusta vauhdissa !!! Ja siinä kohtaan se vaijeri on entinen eli poikki menee !

Hanski

RANTANEN MATTI 16.06.2013 21:29

Minulla sellainen käsitys eli tietokin,että kärryn tai vaunun irrotessa jostain syystä koukusta,tuo vaijeri vetää käsijarrun päälle jahidastaa vaunun vauhdin ,ainakin sen verran ettei tule vetoauton päälle. Mulla on vaunussa automaatti lukitus kahvalle,Tarkoittaa sitä että kun se vaijeri kiristyy, se vetää käsijarrun lukkon javaunu jarruttaa itse itsensä.Hanskin ajatusta siitä että vaijeri katkee on totta se katkee,mutta siinä vaiheessa on pyörät lukossa eikä vaunu pääse hyvin pitkästi vahinkoa aiheuttamaan. Sillä kai ei ole merkitystä missä se vaijeri on kiinni kun se ei ainakaan kestä sitä vaunua vetää? Toivottavasti tää nyt tuli ymmärretyksi? Hyvää Jussia vaan kaikille: Matti.

VALTONEN MARTTI 16.06.2013 21:46

SANTALAHDELLE:

Kuulan varren ympärille laitettu vaijerihan KYTKENNÄN pettäessä ja vaunun heilahdusliikkeissä helposti lipsahtaa pois koukulta ennen kuin on tehnyt tehtävänsä joka on oikein kiinnitettynä vetää vaunun jarru päälle ja katketa sitten. Tätä asiaa ei millään selityksillä ja EU-direktiiveillä voi muuksi muuttaa !

POIKULAINEN ESA 17.06.2013 04:36

Kiitos neuvoista! Vaijeri on koukun ympärillä ja hyvää kesää! Haapamäki häämöttää parin tunnin päästä ja sitten Tuuri.

SANTALAHTI HANNU 17.06.2013 09:40

Valtonen,miten voit olla noin varma,että kytkennän pettäessä vaileri lipsahtaa pois koukusta ? Voihan olla myös niin,että vetoaisa katkeaa esim.rasituksesta jostain muusta kohtaan ja vetopää jää koukkuun kiinni niin silloin ei vaijerikaan pääse nousemaan koukusta pois ! Tää on sellanen palsta että jos kysymykseen jää vähänkin saivartelu ja pilkun nussimisen varaa,niin nää kaikki asiat tietävät ja osaavat käyttää sen tilaisuuden hyväksi ! Asia on näin,jos lehmällä olisi pyörät alla se olisi maitoauto !

Hanski

KOISTINEN TOIVO 17.06.2013 10:11

Ratas ammu. Niinhän se kun aikanaan puskukoneita sanottiin katepillareiksi, niin eräs liebherin kuski sanoi, ei pillari, vaan telapusku kone. Niin tuli eräällä keksittyä nimeksi lappurattori. Eihän kyse ollut siitä mitä voi tapahtua, vaan eikö ollut ajatus pitääkö olla vaijeri kytkettynä, jos koukussa ei ole paikkaa, ja koukkua ei sa hitsata että laittaisi itse. Katsastus asemalta kysyy, saako porata reijän vaijerikoukulle. Toivopoika

VALTONEN MARTTI 17.06.2013 14:23

Santalahdelle: en minä voikaan olla varma siitä, mutta voin olla varma että vaijeri pysyy siinä hitsatussa lenkissä ja se riittää.

Aisan katkeemiset taas on turha tähän sotkea. Irtoavat kytkennät ovat paljon yleisempiä johtuen osin viallisista kytkimistä ja osin huolimattomasti tehdyistä kytkennöistä.

Käyttäjän lisäys viestiin 17.6.2013 klo 14:28:33 Tästähän on turha vääntää enempää, jos ja kun katsastaja ei sitä kiinnikettä enää vaadi niin sitten vaan vaijeri koukun ympärille.

Ne jotka haluaa varmempaa turvaa laittaa siihen koukkuun kiinnityslenkin ja sillä sipuli.

SANTALAHTI HANNU 17.06.2013 17:21

Valtoselle,kyllä se voi irrota tai katketa yhtälailla ja vaara tilanne on käsillä ! En vieläkään nähnyt sulta perusteluja että miksi se vaijeri on varmempi siihen hitsattuun lenkkiin laittaa kuin se että laittaa sen vaijerin siihen koukun ympärille ! Eihän sitä hitsattua lenkkiä ole leima mies vaatinutkuin sinulta,mikä on kumma juttu! Minä en laittaisi ikinä vaunua kiinni sellaseen irrotettavaan koukkuun se vasta epävarma keksintö on ! Siinä ne huolimattomat kytkennät tulee jos missä, omassa autossa kiintee koukku jos se lähtee irti niin sitten lähtee puskurit samantien!

Hanski

VALTONEN MARTTI 17.06.2013 17:56

Santalahdelle:

Perustelut tuli jo, jos et huomannut. Irtokoukusta en sano mitään kun en ole koskaan kuullut joltain irronneen ajaessaan.

Mutta kun kytkentää suorittaessa luullaan että se vaunun kuulapesä loksahti onnistuneesti kuulan ympärille, siinä se suurin vaara jos ei teknisiä vikoja oteta huomioon. Niitäkin on ollut,jopa valmistaja on kehoittanut erityistoimiin niiden osalta. Kulunut vetokytkin on myös riski.

Muutama vuosi olin takana kun yhdistelmä lähti liikennevaloista ja vaunun vetopää putosikin katuun niin ikään koukun päältä. Ei ollut kunnolla. No se oli vaaraton tapaus.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.