25vuo ttava nhalla vaunulla Eurooppaan,kestääkö?

SILAS JANNE 06.03.2013 22:52

Hei olemmehur ahtamaisillamme noin25 vuot tavanh aanas untovaunuun. Aikomuksenammeon käydä kahdenkuu kaudenreis sullamuu nmuas sa Irlannissa. Meilläei olevi elä tuotavaun ua,mutta kii karissaon alle 750kilo inen matkaaja. Tarjouksiaotet aanTa mpereenseu dullavasta an? Ajattelinkys yäits eäniviis aammilta,mi tenkähäntu ollainen vanhusm ahtaase lvitä 10000 kilometrinrei ssusta?

Terv.Ja nne

Käyttäjän lisäys viestiin 6.3.2013 klo 23:10:55 Ei ollut Larssenin syytä, vaan koneessa näppäimet vinksallaan ja näössäkin vähän vikaa ;) Tässä siis selkeämpi teksti:

Hei.

Olemme hurahtamaisillamme noin 25 vuotta vanhaan asuntovaunuun. Aikomuksenamme on käydä kahdenkuukauden reissulla muun muassa Irlannissa. Meillä ei ole vielä tuota vaunua, mutta kiikarissa on alle 750-kiloinen Matkaaja. Tarjouksia otetaan Tampereen seudulta vastaan? Ajattelin kysyä itseäni viisaammilta, mitenkähän tuollainen vanhus mahtaa selvitä 10 000 kilometrin reissusta?

Terv. Janne

PS. Voisiko ylläpito muokata otsikon parempaan kuosiin, kiitos?

VÄLIAHDE JUSSI 07.03.2013 09:25

Ei se ijästä ole kiinni vaan huollosta jos,et itse osaa sitä huoltaa vie karvan liikeeseen joka,niitä huoltaa ja käy läpi samalla koko vaunun. jarrut,laakerit,kaasut,vetopään ja sähköt. Ne on nostakisia pelejä karavanalueilla kyllä minun kalustooni verrattuna tuo 25 vuoden ikä, on lapsonen eli mies parhainmassa ijässä. Mitään turhia härpäkkeitä ei kannata mukaan laittaa. Varmasti mahtava reissu kun,auto ja vaunu huollettuna lähtee reisuun. Pistähän Irlannista kuvia ja juttua näille saiteille.

Käyttäjän lisäys viestiin 7.3.2013 klo 10:06:04 pitiolla nostalgisia pelejä nuo vanhat vaunut.

JANHONEN MATTI 07.03.2013 10:07

Vaunusihan on vasta hieman yli rekisterissä olevien m-vaunujen keski-iän, joka on 19 vuotta.

Matkailuperävaunuja oli rekisterissä 31.12.2012 yhteensä 71.262 kappaletta. Kun uusia ja yksittäistuotuja m-vaunuja rekisteröitiin 2012 yhteensä 1145 kpl on puutarhaleiriaihioiden saanti taattu lähivuosina.

Jonkun varmaan kannattaisi miettiä, mitä tämä kehitys pitkän päälle merkitsee tälle harrastukselle. Mistähän löydettäisiin se filosofi joka tämän meille kertoisi. Kovaa korvausta vastaan tietysti - kuka sitä nyt ilmaiseksi pääsee omia aivoja säästäessään.

VÄLIAHDE JUSSI 07.03.2013 11:02

Kyllä asija noin on itelläni nuo on reilusti yli 25 v

HALMEENMÄKI JUHANI 07.03.2013 17:17

Kunhan alusta on kunnossa eli jousitus, jarrut ja etenkin renkaat muuta kuin alkuperäistä & koskematonta ,niin mikä ettei. Se on sitten pelkkää omaa mukavuutta katsoa, että vedet, lämmöt ja jääkaappi toimii. Telttailijat ovat pärjänneet ilmankin. Ja tosiaan karmean totta, että vaunukantamme alkaa olla ikävuosiltaan antiikkia. Onkohan nuo vaunut kuitenkin olleet jo jonkun aikaa niin hyviä, että monelle riittää vanhempikin? Vai uudet liian hienoja sekä kalliita?

HAKALA JANNE 08.03.2013 09:58

Moi Janne :)

Itse tein samankaltaisen reissun Solifer 510L -90:llä viime kesänä (laitoin vaunun muuten juuri myyntiin tuonne tavaratorille). 7.200 km reitillä ruotsi-tanska-saksa-ranska-(sveitsi)-luxemburg-belgia-tanska-ruotsi eikä ollut minkäänlaisia ongelmia vaikka vetoautona oli pieni Golf 1.9 vakiodieselillä. Solkun omapaino taitaa olla n. 900kg ja kyllä pitkissä Saksan ylämäissä joutui ulkolaisia kollegoita vainuineen ohittelemaan, kun ei viitsinyt jäädä käkkimään perään. Kevyt vaunu on kyllä hyvä vetää eikä ylä- tai alamäet haittaa. Jos Irlantiin menet, niin kapea vaunu on oltava - tiet ovat paikoin todella kapeita, mutta hyvä puoli on ettei ole pelkoa ojaan ajamisesta - on meinaan joka paikassa jykevät kiviaidat teiden ympärillä :). Kannattaa muuten käydä länsirannikon Galwayssa - on kiva paikka. Kuten aiemmin jo mainittiin, niin vaunu kannattaa huollattaa/tarkastuttaa ennen matkaa - paljon levollisemmin mielin saa painella. Hyvää matkaa!

LÄHTEENMÄKI KRISTA 08.03.2013 20:58

Matkaaja on kamala vedettävä! Ota, joku muu missä pidempi aisa... jos haet kevyttä niin joku pieni Solifer esim. 450 Articina on näppärä ja kevyt sekä hauskan värinen vaalea sisältä

VÄLIAHDE JUSSI 09.03.2013 09:41

Kyllä Matkaaja on hyvä vetää.Mitä tuohon sisutuksen väriin tulee niin se on täysin makuasija. Minä en pidä ollenkkaa sairaala tunnelmasta vaunussa. Siitä on hauskuus kaukana. Joka penteleen musta karvatupsu näkyy.

VALTONEN MARTTI 09.03.2013 11:39

Kristan mainitsema Solifer Articina (ei pidä sotkea Articiin) oli valmistajan tietty erikoisuus tarjota lähes täysin valkoista vaunua sisustukseltaan Sillä oli tarkoitus vedota johonkin tiettyyn käyttäjä segmenttin, en muista mihin, ehkä lähinnä nuoriin. Sitä ei kovin kauaa valmistettu joten tarjonta on tosi vähäistä. Hyvä vaunu tietysti ja hyvä vedettävä jos sen löytää.

KOSKINEN OLLI 09.03.2013 15:44

Kyllä matkaaja perässä tulee muttei Krista varsin väärässä ole. Matkaajassa on kumi-vääntövarsi jousitus, ja se merkitsee käytännössä sitä että joustoliike on lähes olematon. Siitä seuraa se että vetoautoon välittyy vetoaisan kautta jokainen kuoppa ja jokainen pomppu tiestä, jotka matkaaja kyllä löytää. Enpä tiedä miten kuoppaisia tiet on euroopassa, mutta tuskin kuitenkaan sellaisia kuin Suomen lapissa. Siellähän tien asfalttipinta on poikki n. 20 metrin välein, ja jokaisessa railossa muutaman sentin painuma, koska railoa ei ole ehditty korjaamaan ennekuin sadevedet on kuljettanut hiekkaa pois asfaltin alta railon sivuilta. Sama koskee tietenkin kaikkia muitakin vaunuja joissa on kumi-vääntövarsi jousitus, ja niitä kyllä keski-europan teillä riittää. matkaajan alustahan on kokonaan saksassa tehty, samaa alustaa käyttää moni muukin korin valmistaja joten siinä mielessä matkaajalla pärjää ihan niinkuin muillakin. Solikoissa taitaa olla metallinen vääntövarsi, enpä tiedä.

On minulla ollut matkaaja 18v, on nykyisin tuttavaperheellä. Ikää nyt 25 vuotta. Alustaan ei ole tarvinnut tehdä mitään koko aikana. Vain pariin rasvanippaan vetoaisassa rasvaa silloin tällöin, ajo katsastukseen joka toinen vuosi, leima kirjaan ja hallista maantielle. ...Ei huono, tekisi mieli sanoa.
VÄLIAHDE JUSSI 09.03.2013 16:12

Kyllä väärä vaunun lastaus on herkemmin tuleva ongelma. Kyllä matkaaja minusta hyvä on,makunsa kullakin.

VALTONEN MARTTI 09.03.2013 16:33

Minulle on jäänyt mieleen jostain vaunutestistä kun testaajat käytti Matkaajasta nimitystä "vatkaaja". Huulenheittoako lie ollut vai juonsiko nimi noista Ollin mainitsemista ominaisuuksista.

Käyttäjän lisäys viestiin 9.3.2013 klo 16:36:10 Niin ja ne Lapin teiden poikkisaumat...tärskäyttää kyllä ilkeästi vetoauton kovapaineisia takarenkaita muttei vaunu (Solikka) niistä ole tietääkseenkään.

HALMEENMÄKI JUHANI 09.03.2013 17:52

Ja Rapalan vaappu, sekin kateellisten panettelua. Paljonkohan noita haukkuja löytyisikään autoista ja vaunuista jos lähdettäisiin listaamaan? No oli Matkaajalla yksi hieman ongelmallinen malli. Siinä alusta oli eri kaliiperia kuin koppa, mutta sen erottaa siitä, että pyörät on liian sisällä korissa.

VALTONEN MARTTI 09.03.2013 18:31

Tästä nostalgisiin tunnelmiin: muutama vuosi sitten oli säilytyspaikkani vieressä Matkaaja jossa oli nestejarrut. Jussi varmasti hyvin muistaa nuo edistykselliset kokeilut Matkaajan tehtaalla. En päässyt kurkistamaan varmaksi oliko siinä myös levyjarrut jota Matkaaja myös kehitteli tuolloin.

Että semmoista.

HALMEENMÄKI JUHANI 10.03.2013 18:17

Ja eikös SMV ollut jo tuota aiemmin ottanut nestejarrut ihan vakiovarusteeksi vaunuihinsa?

KOSKINEN OLLI 11.03.2013 23:28

Joku erikoinen jarrusysteemi SMW :ssä oli, mutta Eikös SMW ssä ollut sähköjarru? Jos joku tietää, niin minua kiinnostaa miten se SMW:n jarrusysteemi toimii? Levyjarru ei matkailuvaunuun sovi ollenkaan. Pidemmän seisonnan aikana palat liimaantuu kiinni levyihin varsin hanakasti.

KOSKINEN OLLI 11.03.2013 23:54

Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni. Jos olisin lähdössä 10 tkm matkalle vanhalla vaunulla, niin kyllä avaisin pyörännavat, vähintäinkin tarkistaisin pyöränlaakerit. Puhdistaisin ja uudet voiteluaineet laittasin, ja myös jarrumekanismin pyörän navassa tarkistaisin. On vain kaksi pyörää, ei ole iso juttu. Renkaat taisi joku jo edellä mainita, ne on syytä tarkistaa. Varapyörän mukaanottoakin harkitsisin. Tuo rengaskoko on sellainen että löytyy valmiiksi vanteella hieman raskaammista rautakauppaperäkärryistä ja rauta/konekauppojen hyllyiltä, mutta rengasliikkeistä ei taida löytyä helposti jos on vahvistettu rengastyyppi kyseessä. Matkaajassa on pienet pyörät, rengaskoko noin 165/13 c vanteen ET eli offset muistaakseni 30mm. tai jotain tuota luokkaa, pulttijako 4x100. Pyörän kotelo on aika ahdas, isompi rengas tai eri offset, ei ehkä mahdu pyörimään. Vanteen mitoituksen tietoja: http://www.vannehaku.fi/site_media/info/et.html?he

KOSKINEN OLLI 12.03.2013 00:13

Ainakin kotimaassa vaunun kanssa liikkuva löytää esim IKH koneliikkeistä valmiita pyöriä vanteineen, ehkä myös biltemoissa ja motoneteissa on, eli virka aikana pyöriä vaunuihin saattaa löytyä hyvinkin. Laitan kuvankaappauksen IKH:n nettisivuilta nelipulttisista, on siellä myös 5pulttisia vanteita.

LINDBLOM ALF 12.03.2013 13:42

10000 km on aikamoinen taivall 2:ksi kuukaudeksi. Oletteko ajatelleet tehdä muutakin kun vetää vaunua?

PARKKINEN JARMO 12.03.2013 19:00

SMV vaunuissa on sähköjarru. Siellä on jonkunlainen magneetti systeemi rummussa. Ottaa signaalin vetopäästä, Olen puhdistellut niitä muutaman vuoden välein omasta smv vaunusta. Kyseinen systeemi on aivan mahtava vetää. Ei tönäise autoa jarruttaessa eikä nykäise lähdettäåessä liikkeelle. Vaatii että akku on paikoillaan. Reissannu kyseisellä merkillä about 30v. ensin vanhempien mukana ja nykyään omalla perheellä. Kylläkin vaunu joutui nyt myyntiin uuden tieltä pois.. : (

PS: Tekevät vaunuja vielä muutamia Örebrossa Ruotsissa. http://www.smvhusvagnar.se/

Tuolta löytyy lisätietoa jota kiinnostaa

KOSKINEN OLLI 12.03.2013 21:00

Jaaha, eli jarrukengät ja rumpu on jarrutavat elementit, ja sähköllä tehdään kenkien puristusvoima rumpuun. Peruutusvaloko sitten estää jarrutuksen peruutettaessa, tai onko se samanlainen "epäkesko" kuin yleensä. ... No pääasia tuossa jo tulikin. kiitos. :)

KOSKINEN OLLI 12.03.2013 21:22

Sorry että lipeän ketjun aiheesta: Infon palstalta löysin, selostus SMW merkkisen vaunun jarruista: Pistoke toimii kun tavallinen perävaunun pistoke. Jarru ottaa toimintatietonsa jarruvalojen syttymisestä. Jatkuvavirta olisi hyvä olla siinä kohdassa johon joku v... ääliö keksi pistää sumutakavalon uusiin koukkuihin. Tämä varotoimi vain siksi ettei vaunun akku tyhjene ajon aikana ja vaunu jää ilman jarruja. Uudemmissa (minulla 83)on ohjainkortti kytkinpanelin takana ovi pielessä, josta on kerran putsattu hapettumat pois viimeisen 15 vuoden aikana. Aisapäässä on anturi joka määrittelee jarrutuksen voiman. Rumpuja en ole joutunut avamaan koskaan kun ovat toimineet niin hyvin (vetänyt vaunuani vasta n. 40000 km.). Näillä konsteilla olen saanut nauttia markkinoiden hienoimmesta jarru systeemistö ainakin käytön kannalta. PS. peruttelu huonoissa paikoissa on paljon helpompaa kun jarrt eivä ota koko ajan vastaan ja tiellä pysäytys ympäri vuoden on varmempa.  :-)

SILAS JANNE 17.03.2013 22:01

Hei Kiitos arvokkaista mielipiteistänne. ”Vanha vaunu” olisi varmaan ollut ihan käypänen, jos siitä olisi tarkistanut alustan osat, jääkaapin, lämppärin yms. Aivan varmasti joitakin paikkoja olisi reissun aikana kuitenkin mennyt rikki. Matkaaja ei ollut ainoa ehdokas. Erehdyttiin kuitenkin astumaan 2000-luvun puolenvälin perhemallin Hobbyyn, jossa on parisänky, kerrossängyt taaperoille ja vielä jää tilaa istuinryhmällekin. Kun vehje menee nippanappa veturimme painorajoihin, ei ollut vaikea käännyttää itseään pankinjohtajan puheille. Eikä se vaunu välttämättä ole Hobby, ettei tämä nyt taas lähde keskusteluksi siitä, onko Hobby huono vetää, ovatko värit väärät tms. Vastaavia 2000-luvun puolenvälin vaunuja on Suomessa tällä hetkellä myynnissä ainakin Knaussilta ja B`yrstneriltä. Nyt vain täytyy miettiä tinkiikö kotimaasta, tuottaako Saksasta vai hakeeko itse. Siihen jos liikenee vinkkiä …

Nuo 10000 kilsaa ja kaksi kuukautta ovat vain arvioita. Olemme aiemmin reissailleet Euroopassa matkailuautolla, omalla ja vuokratuilla, ja kilometrejä on tullut tuohon malliin. Ehkä nyt ollaan vähän paikallammekin. Ja reitti muuttuu matkan aikana varmasti. Skotlantikaan ei ole mahdoton koukkaus. Irlannin Galwayssa käydään varmasti, olemmehan käyneet siellä vaimoni kanssa ennen tapaamistamme erilaisilla kulkupeleillä ja ihastuneet. Tarkoitus olisi kävellä Galwayn pohjoispuolella kansainvälisessä kävelytapahtumassa neljänä päivänä yhteensä 80 kilsaa taaperot joko rinkoissa tai työntökärryssä.

Pyrin kirjoittamaan tännekin kuulumisia.

Ystävällisin terveisin Janne

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.