"sekarengastus"

HAKALISTO KARI 24.02.2013 16:19

onko sallittu käyttää kesällä ajettaessa vetoautossa kitkarenkaat,vaunussa kesärenkaat?

LÖNNQVIST LEIF 24.02.2013 16:32

Kunhan sinulla ei ole nastoja kummissakaan renkaissa, siitä vaan. Onhan kitkarenkaat hyväksytty kesäajoon. Lefa

STRÖMMER HEIKKI 25.02.2013 20:47

On sallittu, kitkarenkaissahan ei ole nastoja, mutta onko siinä mitään järkeä, se onkin jo ihan eri juttu. Elikkä kitkarenkaan kumiseos pysyy pehmeänä kovallakin pakkasella, ja kesäkuumalla todella pehmeänä. Niin pehmeänä, että muuttuvat hyvinkin nopeasti entisiksi kitkarenkaiksi. Ajo ominaisuudet myöskin ovat paljon huonommat kuin kesärenkailla, mutta sitähän sä et kysynyt, eli ilmeisesti sen ei ole väliä.

HAAPANEN TIMO 25.02.2013 21:32

???????? Heikillä kokemuksia?

@timppa

KONTINAHO ALPO 25.02.2013 22:08

Nyt mulle tuli miettimistä ? Uuden Hiluxsin alla jonkinlaiset eurooppalaiset kitkat ja kaupassa tuli myös oikeat nastarenkaat talvikumeiksi . Mitä käyttöä niillä ensiasennus kitkoilla jos huonot kesäkumeiksi. Poltanko Juhannuskokossa vai?? A.K

STRÖMMER HEIKKI 25.02.2013 22:38

Heikillä tavallaan kokemuksia. elikkä rakas poikani ajatteli että mitä turhaan ostaa kesä- ja talvirenkaita erikseen, kun kitkoilla voi ajaa kokoajan. Vaan yllätys yllätys heinäkuuhun mennessä oli vajaat 30 000 ajetut kitkat sileät. Eli kestivät n 8kk.

VALTONEN MARTTI 25.02.2013 22:48

Ei kitkat muutenkaan sovi kesäkäyttöön, kitkojen runko-omonaisuudet on talvirengasta vastaavat. Siksi.

Käyttäjän lisäys viestiin 25.2.2013 klo 22:49:37 Ominaisuudet, piti kirjoittaa.

STRÖMMER HEIKKI 25.02.2013 22:49

Kontinahon Alpolle. kannattaisikohan vaihtaa ne kesärenkaisiin, ennenkuin ajat niillä. Siis liikkeessä ajamattomat kitkat ajamattomiin kesärenkaisiin. Mä kyllä vähän ihmettelen. ostat uuden auton, mutta et sano ettet huoli alkuperäisrenkaita, koska ne eivät ole tarkoitettu pohjolan oloihin. Siitähän oli paljon juttua lehdistössä yms. tässä syssymmällä. Eli keskieuroopassa pää-asiallisesti sataa vettä talvella. Varoitettiin että älkää ostako edullisia eurooppa-kitkarenkaita tänne lumen ja jään sekaan. Eurooppa renkaista en sano mitään, kun en tiedä, ehkäpä kestävät paremmin lämpöä, tai sitten ei kestä. No kerrot sit ens kesänä?

STRÖMMER HEIKKI 25.02.2013 22:54

Valtosen Martille. Aivan pohjolaan suunniteltujen kitkojen runko-ominaisuudet on tarkoitettu pakkaseen, lumen ja jään keskelle. Eurooppa mallin kitkat taas sateeseen ja jäisille teille. Viimekesää muistellen, ehkäpä soveltuvat Suomen kesään,jos koko ajan sataa ja on tarpeeksi viileätä.

HYTÖNEN RAIMO 25.02.2013 23:53

Kyllähän Heikki on tässä asiassa aivan oikeassa.

Näin se vain menee, vaikka kaikki eivät sitä uskokaan (eli kitkat eivät sovellu kesäkumeiksi).

Käyttäjän lisäys viestiin 25.2.2013 klo 23:55:33 Ja onhan noita testattu TM:ssäkin, jokseenkin samoin lopputuloksin.

HAAPANEN TIMO 26.02.2013 16:34

Kitkat ne vaan ovat parhaasta päästä renkaita kesällä ajella. Äänettömät ja mukavan joustavan tuntuiset.

Jos siinä kuivan kelin väistöliikkeessä menettää sekunnin kymmenyksen, eikös märällä samassa tilanteessa pito pysy paremmin rungon pienen peräämisen ansiosta.

@timppa

HALMEENMÄKI JUHANI 26.02.2013 18:53

Kitkoista kesällä täytyy sen verran lisätä, että tuore kitka onkin huono kesärengas. Mutta ikääntynyt kitka onkin jo ihan toista, ei ne kuivaneina enää sula asfalttiin.

VALTONEN MARTTI 26.02.2013 19:44

Vaan mites se 'veltto' runko Juhani?

HAAPANEN TIMO 26.02.2013 21:53

Tavallinen autoilija ei huomaa mitään erikoista, eikä mitään olekkaan kuin vasta tarkkojen testausten jälkeen. Pelotellaan ihmiset hävittämään ajokelpoiset renkaat.

@timppa

VALTONEN MARTTI 26.02.2013 22:28

Timo. ei huomaakaan ennenkuin ääritilanteessa kun on jo myöhäistä.

Ei pelottelua vaan valistusta.

HALMEENMÄKI JUHANI 27.02.2013 18:30

Kyllähän se auton alustakin veltostuu iän mittaan, lisäksi rengaspaineet vaikuttaa huomattavan paljon. Ja kun nykytrendi on laittaa semmoisia matalia kliisuja, niin ei rungossa enää eroa huomaa verrattuna entiseen korkeampaan. Tietty jos on uudenkarhea auto ja uudet renkaat, niin vertaillen löytääkin eroa, mutta taitaako silloin olla enää tästä asiasta niin paljon kiinnostustakaan?

STRÖMMER HEIKKI 28.02.2013 20:02

Noh ainakin tämän ketjun aloittaja oli asiasta kiinnostunut uuden Hiluxinsa kanssa.

KOISTINEN TOIVO 28.02.2013 21:55

Tiijä muuta, mutta lujat kumit oli prikkestonen kitkat. Henkilö autolla ajettiin. 04 - 09 välillä talvirenkaina. Sitten meni niin liukkaaksi, että pantiin kesärattaiksi. No ajelin niillä vuoteen 12. Sitten hylkäsin, ja laitoin oikeat suvikumit. Vieläkin niihin jäi yli 1,6 mm pintaa. Autolla on ajettu keskimäärin 13000 km vuuessa. Kesä käytössä ei ollut minun ajotyylillä yhtään mitään ongelmaa millään kelilä. Syksyllä pitelin alla aika myöhään. Talvikäytössä hyvät, mutta peilijäällä avaamattomammat, mitä nastat, mutta nastat kuluu aika pian nykytalvella, kun ovat aika pienet, ja nyt kai pienenevät uusien määräyksien myötä. Tiet nykytalvella on pitempään keväällä, ja syksyllä sulia. Tänäänkin nelostie sula. Olen harkinnut seuraavaksi rattaksi kitkaa, Mutta kattellaan miten nuo nastat toimii ajan kanssa

SUOMI SEPPO 28.02.2013 22:34

Mm. Halmeenmäelle: Männeinä vuosina Bridgestonen kitkat tulivat niin liukkaaksi sateella että oli pakko vaihtaa kesärenkaiksi. Renkailla oli ikää noin 5 vuotta. Pintaa oli vielä noin nelisen milliä. Vähän ajavalla ei ole järkevää säästöä ajaa kitkat loppuun kesällä.. Niillä jotka ajavat noin kolmessa neljässä vuodessa renkaat loppuun voi olla että pärjää jopa pelkillä kitkoilla kun kumi ei ehdi kovettua. Vanha kitka on tosi liukas märälla asvaltilla. @seppo

KOISTINEN TOIVO 01.03.2013 08:34

Soitin piruuttani rengasmiehelle. Nykyään nastarengas kumiseos on lähes samanlaista kumiseosta, tosin salaista, kun kitkarenkaissa. Pinta lamelointi molemmissa saman tyylinen. Mutta lisänä nastat. Nastojen pitäisi kestää renkaan iän, mutta suositus on vaihtaa pois kun pintaa on vähintään 3mm. Ja 4 -5 v iässä. Kitka renkaita ei suositella kesä ajoon, mutta maltillisella ajolla kyllä moni pärjää. Kai se on vähän niin, että nuorna miehanä, ei ne rattaat niin kummoisia ristikudos, ja ensimmäisien vyörattaiden aikaan olleet. Mutta sitä sen aikasten autojen, ja teitten kanssa opittiin ajamaan olosuhteiden mukaan. Silläkö lie ettei mulla sulaneet tiehen, eikä karanneet sateella koskaan kitkat kesällä. Toivopoika

SANTALAHTI HANNU 06.03.2013 11:34

Mulle voi ilmoittaa jos on ylimääräisiä kitkoja tai jos ei viitti ajaa niillä, niin läheltä tuun hakeen ja vähän kauenpaa onnistuu lähetys. Voin ajaa ne kaikki teille huonot ja kovat ja kuivat ja mitä kaikkea sitte onkin niin täällä kaupungissa loppuun.

T. Hanski

VÄLIAHDE JUSSI 06.03.2013 17:08

Suomen Seppo Miloinka se muna, kanaa on ruennut neuvomaan?

Käyttäjän lisäys viestiin 6.3.2013 klo 17:10:42 Tai opettamaan tässä tapauksessa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.