Adria Alpina 613 PC Supreme +

STRÖMMER HEIKKI 06.01.2013 11:44

Lueskelin Caravan-lehdestä ko. vaunun koeajoa. Koeajomatka 550km, josta vaunun kanssa 50km! Siis jos lähtee vaunun kans etelään, niin vetää sen lentoaseman parkkipaikalle ja menee lentokoneella. No joo mutta kiinnitin huomiota esim siihen että aisapaino oli liian suuri, vaikka tuskinpa koeajajalla oli kovin monen viikon matkatavaroita mukanaan.Matkatavaroiden ainoa säilytyspaikka on sekin edessä olevan vuoteen alla. Takana on kaksi nojatuolia, eikä ollenkaan säilytystilaa. Sama vaiva oli meillä olleessa Hobby 610 Exelsiorissamme. No siinä sentään vesisäiliö oli takasohvan alla, mutta ei sinne sitten muuta mahtunutkaan. Vähän on siis suunnittelijalta loppunut ajatus kesken, onneksi koeajaja ei sitä kuitenkaan huomannut.

TOIVO MIKA 06.01.2013 14:01

itekkin lueskellut noita koeajoja,ja hymyillyt kun vaunua koevedetään noin 50 km......ja autolla usempi sata kilometriä.

HAAPANEN TIMO 06.01.2013 15:18

Eikös tuolla matkalla jo selviä kaikki mikä liittyy vedettävyyteen.

@timppa

STRÖMMER HEIKKI 06.01.2013 17:17

Varmaan ainakin se mikä liittyy kuormaamattoman vaunun vetämiseen, aika harva kuitenkaan varmaan ilman varusteita kovin pitkälle matkalle ainakaan lähtee. Tai no eihän siihen kyllä tarvita kuin riittävästi rahaa tilille. Ostaa kaiken mitä tarvitaan. silloin kyllä voi lähteä ilman vaunuakin.

HALMEENMÄKI JUHANI 06.01.2013 18:42

Tällä kertaa oli pakko poikkeuksellisesti tyytyä noin pieneen matkaan, minusta riippumattomista syistä. Yleensähän ajomatkanani vaunun kanssa on reilusti yli sata kilsaa. 160, 360, 150, 200 ja 160 näyttää olleen muut viimeisimmät matkat. Edellisen 50 km matkan toivoisinkin Mikan etsivän lehtiarkistosta esiin, hymyssä suin voi tosin tovi vierähtää. Sanoisin, että tutulla reitillä ja tutulla autotyypillä ei sata lisäkilometriä olisi muuttanut tilannetta. Ennemminkin olisi pitänyt tehdä toinen veto tavallisemmalla autolla ja kesäkelissä. Pick-upin alusta kun on turhankin kantava, sille on vaikea saada vikurointia tai pohjaamista. Se, miten paljon tavaraa ja miten sen itse kukin lastaa, on hyvin henkilökohtainen asia. Ja myös elämänvaiheesta kiinni. Nyt kun olemme kahdestaan liikkeellä, on mukanamme aivan erilainen varustus kuin 10 vuotta sitten. Meidän nykyinen matkavarustuksemme kulkisi aivan yhtä hyvin auton tavaratilassakin, kuin vaunun puolella. Sitä vaan on oppinut jo jättämään niitä aivan turhia tavaroita kotiin. Mielestäni vaunu pitääkin koeajaa ilman henkilökohtaisia tavaroita, jos haluaa, että tulos palvelee mahdollisimman monia lukijoita. Siihen, montako kaasupulloa ja millaiset vesisäiliöt tasapaino sallii, on syytä ottaa kantaa, jos nuo asiat muuttavat selvästi tilannetta. Ne kun ovat perusvarustelua. Toisaalta johan ohjeistuskin on, että sen matkatavaran kuormaus vaunussa tulisi suorittaa mahdollisimman alas ja akselin ympäristöön. Mutta paljonko itse kukin perhe tavaraa tuo mukanaan, on erittäin henkilökohtainen asia! Niinpä tiloja pitää kommentoida senkin mukaan, onko oikeaa tavaroiden kuljetustilaa sopivasti. Se, mitä vaunun tiloista jää usein kaipaamaan, on isompien tavaroiden tilaa. Tai tilat on vain päissä tai korkealla katon rajassa. Ja kyllä meillä jouduttiin viiden hengen porukalla välillä melkoisesti "virittelemään" kuormausta, eli pitkien matkojen aikana kuormausta säädettiin pakaasien paikkaa muuttelemalla. Välillä niitä koreja sekä kasseja oli lattilallakin, kaappien loppuessa kesken. Ja vaikka vaunun tasapaino oli perusvarustein kunnossa. Seuraava tasapainoinen vaunu, jossa on runsaat tavaratilat keskellä alhaalla, saa kyllä sitten erikoisplussat. Joskus tulee mieleen, pitäisikö muutenkin alkaa jakamaan lyhet ja kiteytetyt plussat & miinukset?

ANTTILA MARKKU 06.01.2013 21:34

Tuo kuormaus on minuakin mietityttänyt.Kaksi erilaista mutta saman pituista vaunua,kaksiakselinen ja yksiakselinen.Molemmissa vesi ja kaasu sekä leiriytymiseen tarvittavat tassualuset ym. pullokotelossa.Molemmissa vesisäiliöt täynnä aisapaino alkaa olla yli tarvittavan.Molemmissa tavaratila takana sängyn alla akselien takapuolella.Keskelle akselin päälle tuleva kuorma ei vaikuta muuhun kuin kokonaismassaan.Kaksiakselista saa kuormata huomattavasti enemmän akselien takapuolelle ennen kuin se vaikuttaa aisapainoon.

VÄLIAHDE JUSSI 07.01.2013 01:05

Ei oo Caravan lehdellä satsata enempää vaunun "koeajoon", eli kustanus kysymys? Niin kuin,minulle vinoiltiin taannoin.Muuten en ole lukenut koko juttuaEVVK. Koska mulla on tuo, aina luotettava kotimainen Kafi,siltä saralta.

Käyttäjän lisäys viestiin 7.1.2013 klo 01:13:27 Voi P en edes lukenu kuin,nuo kaksi ensinmäistä. Yrittää se J.H jotain selittää,mutta kaikihan sen tietää, rahasta se kiinni on.

HALMEENMÄKI JUHANI 07.01.2013 12:08

Kyllä ensimmäinen ongelma on vaunujen saatavuus. Ja sekin on kyllä ymmärrettävää, kun ottaa huomioon pienet markkinamme, joissa monet myyjät lisäksi tuovat tse kalustonsa. Koko Suomen maahantuojaa, jolla olisi mahdollisuus antaa koeajovaunu pitemmäksi aikaa omasta useamman vaunun varastostaan ei ole. Koeajoajankohta varmistuu usein turhan myöhään, ja aikaa ei ole kuin viikonloppu. Välillä sekin on liikaa, kun koeajovaunusta on jo ehditty tekemään kaupat, ja ostaja odottaa vaunuaan kauppaan. Vaunuvarasto pidetään minimissään, ja etenkin harvoja uutuuksia ei haluttaisi antaa pois näytiltäkään. Koeajovaunun hankkiminen ostamalla tulisi kyllä todella kalliiksi, vaikka ratkaisisikin aika- ja saatavuusongelmat.

Lisäksi koeajovaunun synkkaus koeajoautoon ei aina ole ongelmatonta. Etenkin kun koeajoon tarjottavat vaunut ovat yleensä niitä kalliimpia eli isompia ja painavampia, joka taasen rajoittaa vetoauton valintaa. Asia, josta puhuin juuri viime koeajonkin yhteydessä, eli auton valinnan ongelma, kun normaalikalusto ei edes kilojen mukaankaan riitä. Ja hyvin harvalla automaahantuojalla on vetokoukullisia lehdistöautoja, ainakaan useammasta mallistaan. Yhteensopivan auton sekä vaunun parin löytäminen on joskus hyvinkin haastavaa. Auton suhteen optimi olisi päästä tekemään kaksi lenkkiä. Toinen varsinaisella koeajoautolla, ja toinen ”vakioidulla vertailukohteella” eli autolla, joka ei vaihdu moneen vuoteen. Se ei saisi olla liian järeä, jotta alusta antaisi jotain ilmikin. Silloin taasen tulee vastaan tuo ongelma, että perushenkilöautot Mondeo-Avensis-Passat linjalla eivät enää riitä kuin ehkä puoleen koeajoista. Eivätkä edes peruskoon katumaasturitkaan. Lisäksi ajokelejä pitäisi olla pari erilaista, joka on tietysti melko hankala järjestää etukäteen. Kuiva ja tyyni poutakeli on ehkä mukava reissukeli, mutta testaukselle huono. Toisaalta mikään lumimyrskykään ei ole hyvä, liian vaikeana. Mutta vaunun asumisen suhteen se on tietysti sopivan haastava paljastaen talvikelpoisuudesta.

Yhteenvetona ei olisi kovinkaan kallista tehdä koeveto laajemmin ja kuvaavammin. Jos vaan voisi saada sen saman vaunun kahteen eri otteeseen, joista se toinen olisi ajoitettu koeajon vaatimaan sopivaan keliin. Aikajänne koeajolle olisi useamman kuukauden, jolloin ei olisi kiirettäkään. Mielelläni tekisin noin, mutta vain erittäin harvoin se olisi ollut mahdollista, näiden kuluneiden vuosien aikana. Ja kun vaunumyynnit laskevat, en usko tilanteen paranevankaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.