DSG-vaihteistot (jos jotakuta kiinnostaa)

LAAKSO MARKKU 14.12.2012 17:16

Tiedot on suoraan Vagarena-sivustolta

Kaksoiskytkinvaihteistoja (Audilla markkinointinimenä nykyään "S tronic", muilla konsernimerkeillä "DSG") löytyy neljää eri tyyppiä, jotka ovat tässä ikäjärjestyksessä vanhimmasta alkaen.

Tyyppi 02E (DQ250)

6 vaihdetta, maksimi vääntömomentti 350 Nm märkä kaksoiskytkin, valmistaja BorgWarner (valmistajan oma tuotenimi DualTronic) yksi yhteinen öljykierto koko laatikolle; tilavuus 7,2 litraa mekaaninen öljypumppu, käyttövoima vauhtipyörältä omalla akselilla öljyn ja suodattimen vaihtoväli 60 000 km paino n. 94 kg kaksivetoisena, n. 109 kg nelivetoisena

Tyyppi 0AM (DQ200)

7 vaihdetta, maksimi vääntömomentti 250 Nm kuiva kaksoiskytkin, valmistaja LuK (valmistajan oma tuotenimi XSG) vaihteiston ja tasauspyörästön öljytilavuus 1,7 litraa mekatroniikkayksikössä oma hydrauliöljykierto suodattimella; tilavuus 1,1 litraa sähkökäyttöinen hydrauliöljypumppu harjattomalla tasavirtamoottorilla, käy vain tarvittaessa öljypumpun käynnistyspaine 40 bar, pysähtymispaine 60 bar ei öljyn eikä suodattimen vaihtoa; suunniteltu kestämään vaihteiston käyttöiän paino n. 70 kg

Tyyppi 0B5 (DL501)

7 vaihdetta, maksimi vääntömomentti 550 Nm märkä kaksoiskytkin vaihteiston ja tasauspyörästöjen öljytilavuus 4,3 litraa kaksoiskytkimen ja mekatroniikan öljytilavuus 7,5 litraa paino n. 142 kg nelivetoisille pitkittäismoottorisille autoille vain Audin mallistossa

Tyyppi 0BH (DQ500)

7 vaihdetta, maksimi vääntömomentti 600 Nm märkä kaksoiskytkin öljymäärä 7 litraa mekaaninen öljypumppu, käyttövoima hammaspyörällä kaksoiskytkimen rungosta öljynpaine 5-20 bar, säädetään tarpeen mukaan (öljypumpun max. ottoteho 3 kW) öljynvaihtoväli 60 000 km ei suodattimen vaihtoa; suunniteltu kestämään vaihteiston käyttöiän paino n. 110 kg nelivetoisena

Kaikki edellämainitut vaihteistot valmistetaan pääosin Volkswagenin Kasselin tehtaalla Saksassa. Kiinan markkinoille valmistetaan DSG-vaihteistoja myös Dalianin tehtaalla Kiinassa.

Sitten konsernin valikoimista löytyy tietysti myös Bugatti Veyron EB 16.4 -urheiluauton nokalta löytyvä brittiläisen Ricardon valmistama kaksoiskytkinvaihteisto, joka tottelee myöskin nimeä DSG. Se on märillä kytkimillä varustettu 7-vaihteinen ja sen maksimi vääntömomentti on vähintään sama kuin Veyronin W16-moottorin tuottama 1250 Nm. Hintaa lootalla on tiettävästi noin 120 000 €. Uudessa Veyron Super Sport -mallissa on niinikään Ricardon valmistama DSG-vaihteisto, mutta en ole varma onko kyseessä sama laatikko. SS-mallin moottorin vääntömomentti on 1500 Nm, joten ainakin sen verran sen lootakin on mitoitettu kestämään.

Kaikkein pisin kokemus konsernissa tästä vaihteistotyypistä on Porschella, jolla niitä on ollut 1980-luvulta lähtien ja joka käyttää niistä lyhennettä PDK.

KOSKINEN OLLI 14.12.2012 20:23

Kerkeehän sillä nopeemmin kuntosalille kuntopyörää polkemaan.

HAUTANIEMI ERKKI 14.12.2012 21:48

Mielenkiintoinen lisä kestää . Suomen vaativat säät/ keskieuroopan autobaanat. Varmaan rasitus on kilometreihin nähden eriluokkaa. Puhumattakaan kuinka monta vuotta auton öljyt on käytössä.

VÄLIAHDE JUSSI 14.12.2012 22:05

Markku Olipa mukavaa luettavaa, kiitos vaivan näöstäsi.

FREDRIKSSON REIJO 14.12.2012 23:59

Dodge Jorney käyttää kans DSG-vaihteistoa. Mallista en tiedä mutta kokemusta Hobby 495 vetämisestä on. Muuten pelitti hyvin, mutta pohjois-norjan mäet olivat ehkä "raskaat" Kokeilin molempia, auto sekä "manuaali" vaihdon kanssa. Hobbyn tyhjäpaino oli jotain 1380kg luokkaa ja Jorney:lla sai vetää 1480kg muistaakseni. Kun en ole asiantunia, sanonpa näin lyhesti, että auto meni vaihtoon. Mielestäni kytkin luisti. Uutena ostin auton ja vaunun kanssa tuli semmoset 15000km ajettua kahdessa vuodessa Vaunun paino oli ilmeisesi vähän liikaa Jorneylle.

Muuten auto oli loistava.

HAAPANEN TIMO 15.12.2012 09:56

Ostin keväällä vara-autoksi seitsemänkymppiä ajetun T5 Transporterin, siinä on tuo kuusivaihteinen. Huolsin auton 'omille jäljilleni' kuten Janhos Matti sanoo, Kertoivat volkkarilla ettei siihen lootaan vaihdeta öljyjä lainkaan, valmistaja kieltänyt, tulee vain ongelmia kun töhnät lähtevät liikkeelle.

Auto seisoo tuolla pihalla, en ole sillä ajanut kuin muutaman tuhat kilsaa. Ajan vanhan alta pois (nyt 741 000km.) ennen kuin otan uudemman käyttöön.

@timppa

AMINOFF BERNDT 15.12.2012 11:03

Olisiko kellään tietoa mikä vaihteistotyyppi on VW Amarokissa?

POHJANTÄHTI JORMA 15.12.2012 12:16

6 lovinen manuaali, tieto haettu wikipediasta .

AMINOFF BERNDT 15.12.2012 13:17

Juu, sellainenkin vaihtoehto, mutta tämä automaatti, tämän vuoden mallia, myyjä vaan puhui "hydraulisesta muuntajasta" .

HALMEENMÄKI JUHANI 15.12.2012 15:27

Perinteinen automaatti, ei CVT-variaattori eikä DSG eikä robotti. "Hydraulinen muuntaja" viitannee momentinmuuntimeen, jonka toiminta perustuu sille ATF-hydraulinesteelle. On siis luettu koulutusmatsku. muttei ymmärretty...

AMINOFF BERNDT 15.12.2012 17:10

Kiitos infosta. Hyvää Joulua kaikille

HAAPANEN TIMO 16.12.2012 10:38

Yksi erittäin ammattitaitoinen laatikkokorjaamo:

http://www.autogear.fi/?id=1

Ympäri maan sinne roudataan autoja.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.