Talvikummit?

SANTALAHTI BRIITTA 12.10.2012 20:27

Nyt tuli eteen mulle uusi asia. Tiedän etten tarvitse ns koppakärryssäni talvirenkaita sen ollessa jarruton alle 750 kg mutta entäpä nyt tuo vaunu? Paino 750 ja jarrut. Pitääkö olla vai ei? Se on katsastusvapaa eli tuo painoraja tekee sen mutta muuttaako jarrut talvirengastilanteen? En tosin meinaa nyt syysloman jälkeen leireillä ennen pääsiäistä joten en meinaa hankkia renkaita mutta kunhan mietin, Ja edelleen se roskiksen paikka vaunussa on haussa. Vaunu siis Poksi NTL :)

Käyttäjän lisäys viestiin 12.10.2012 klo 20:28:29 No pahus... tuli tuplat? Kuvassa siis humoristinen yhdistelmämme, ainakin riittää auton kapasiteetti :)

Käyttäjän lisäys viestiin 12.10.2012 klo 20:54:38 No nii... tajusin kans ettei kantsis laitella tanne yleiselle puolelle kuvia. Osaiskos joku siirtää tonne suljetulle tai poistaa noi kuvat. ??

POHJANTÄHTI JORMA 12.10.2012 22:13

Poliisi.fi tietää säännöt esim. googlettamalla: jarrullisen perävaunun talvirengassäännöt löytyy tietoa ei mitään mutua :)

VALTONEN MARTTI 12.10.2012 23:28

Tuostakin artikkelista voisi yrittää totuutta repiä.http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/nastat-myos-peravaunuun

Mitä humoristista muka yhdistelmässä? Maailman toiseksi paras auto. Vaunukin ihan kunnioitettava.

Jaa mikä se paras auto.... no se meikän CRV tietysti:-))

ESKOLA PENTTI 13.10.2012 05:31

Oma tulkintani on, että kokonaismassaltaan alle 750 kg:n jarrullisessa/jarruttomassa perävaunussa ei tarvitse käyttää nastarenkaita, vaikka vetoautossa sellaiset olisivatkin. Sen sijaan, jälleen oma tulkintani, talvirengaspakko koskee kaikkia tiellä liikkuvia ajoneuvoja/ajoneuvoihin kytkettyjä laitteita, kuin myös moottoripyöriäkin (?).

Voipi tulla hallitsemattomia tilanteita voimakkaassa jarrutuksessa, jos vetoautossa on pitävät nastoitetut renkaat ja kärryssä vähemmän pitävät kuluneet kesärenkaat! Tämä sekä jarruttoman, että jarrullisen kärryn kanssa.

Laki ei aina kaikkia määrittele, mutta saahan sitä, vielä toistaiseksi, käyttää omaakin järkeä. Kyllä, ihan oman turvallisuuden vuoksi, polkupyörässäkin kannattaa käyttää talvikiekkoja. Joko nastoitettuja tai sitten muutoin vain talvipinnoitettuja.

Palstalla on asiantuntijoita, jotka voivat vahvistaa tai sitten tyrmätä esittämäni näkemykset.

Noista sun kuvista. Kyllä ne voi siirtää suljetulle osastolle kuka vaan, mutta pois niitä ei täältä saa muut, kuin sinä, lähettämällä toimistolle poistopyynnön!

SANTALAHTI BRIITTA 13.10.2012 09:45

Humoristinen siten että tolla autolla pitäis "tasapainon" vuoksi oll hiukka reteempi vaunu. Jokuhan tuolla jollain palstalla ehdotti että toi vaunu olis ton auton lisävaruste. :) Oltiin tossa kerran parkissa grillin pihassa ja viereisen pöydän miehet tuumas että kerrankin on vaunun ja auton suhde kunnossa. Itekkin joskus miettinyt kun on jonkun pienen auton perässä helvatinmoinen lukaali että miten se sitä jaksaa vetää mutta kai se menee niin että jos pienempi auto sattuu oleen diesel niin on tota vääntöä enemmän kuin mulla bensakoneessa. Ja ei kai se vaunun painokaan niin oleellinen ole kuin ilmanvastus. Se kai se siellä hiertää ja vauhtia rauhoittaa. Olen tullut siihen tulokseen linkkejä tutkittuani että ei tarvi olla talvirenkaita. Ei kyllä tulis pieneen mieleenikään lähteä liukkaille ilman niitä. Eka jarrutus niin auton ja vaunun menojärjestys olis muuttunut. Ohihan se sieltä tunkis :).

KOSKINEN OLLI 14.10.2012 18:51

Iltalehden sivuilta tälläista tietoa löysin:

"Hei, pitääkö peräkärryssä/asuntovaunussa olla talvirenkaat?

Talvirengaspakko koskee kaikkia pakettiautoja ja kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin henkilö- ja erikoisautoja sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunuja. Mikäli vetoautossa on nastarenkaat, pitää myös perävaunussa käyttä nastarenkaita.

ESKO RIIHELÄ"

Finlex:istä myös asiaa katselin, näyttäisi todellakin olevan niin kuin Esko tuossa edellä sanoo.

Itse olisin kyllä sitä mieltä että JARRULLISESSa kärryssä pitää olla jos on vetoautossakin. En vaan nyt löydä mistään tukea omalle mielipiteelleni.
RIIHELÄ ESA 14.10.2012 23:09

"Itse olisin kyllä sitä mieltä että JARRULLISESSa kärryssä pitää olla jos on vetoautossakin."

Kuten meidän Esko totesi, ei lain mukaan tarvitse olla.

Mutta laki ei myöskään kiellä sitä. Laitetaan niihin vaunuihin paljon muutakin varustusta mitä ei laki vaadi, joten miksi sitten ei kunnon talvirenkaita?

Kyllä moni käytti autoissakin talvirenkaita paljon ennen talvirengaspakkoa, joten ainakin osa autoilijoista pystyy päättämään mikä on itselle parasta ilman holhoustakin.

Ilmeisesti tuota ei ole koskaan varsinaisesti mietitty, koska alle 750 kg jarrulliset perävaunut ovat aika harvinaisia. Eivätkä ilmeisesti erotu mitenkään onnettomuustilastoissa?

HÄMÄLÄINEN MARKKU 16.10.2012 10:48

Talvirenkaat pitää olla. Ne pitää olla myös nastoitetut jos vetoautossa on nastoitetut talvirenkaat alla.

Poliisin kommentti

Henkilöautossa, jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita.

Kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa on käytettävä nastarenkaita, jos vetoautossa on sellaiset.

Marraskuussakaan ei nastarenkain varustetulla autolla voi vetää yli 0,75 tonnin perävaunua, jossa on nastattomat renkaat.

http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.nsf/pages/5cadd5b907ef8302c2256c7d00455e6f?OpenDocument&ExpandSection=32

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257

Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257

16 § Auton, auton perävaunun ja hinattavan laitteen renkaat

Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm.

17 § Liukuesteiden käyttö auton ja siihen kytketyn hinattavan ajoneuvon renkaissa

Kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on käytettävä nastarenkaita, jos vetoautossa on sellaiset.

Käyttäjän lisäys viestiin 16.10.2012 klo 11:42:54 Niin tuo perävaunu onkin siis juuri 0,75 tonnia, eli ei yli. Eli sen mukaan ei vältämättä olekkaan pakolliset, vaikka ovat varmasti järkevät käyttää.

Meillä oli myös jarruttomissa peräkärryissä työkäytössä talvella nastat, kun vetoautossakin oli sellaiset. Hiekoittamattomilla sivuteillä ne olivatkin varsin tarpeen kun kesärenkailla ne meinasivat mutkissa mennä pitkin penkkoja.

VIRTANEN VESA 16.10.2012 16:23

Siis alle 750 kg, jarruttomissa sekä jarrullisissa EI tarvi talvi eikä nastagummeja ! Vempula

KOSKINEN OLLI 16.10.2012 19:02

Ei Tarvi, paitsi jos liukastelee kolarin, sitten saattaa tulla mieleen että olisikohan sittenkin tarvinnut. Lain vastaisesta rengastuksesta rangaistusvaatimusta ei tule, mutta varomattomuudesta liikenteessä tuleekin sitten hieman helpommin.

VIRTANEN VESA 16.10.2012 21:27

Näin on Olli, täällä vaan pyöritellään tietoja, mutuja, jajonkunjoskus sanomia eli homma rönsyilee asian ohi ja sivuitse. Vempula

ESKOLA PENTTI 07.11.2012 14:10

Vielä asiaan liittyen, lukepaa kiinnostava artikkeli peräkärryn vedosta talvikelillä Tekniikan Maailman numerosta 20/2012.

Artikkeli antaa laajemminkin ajattelemisen aihetta kärryn ja miksei vaununkin vedosta talvikelillä!

Tuossa aiheesta lyhennelmä http://tekniikanmaailma.fi/autot/muut/yhdistelmavakautus-peravaunu-yllatti-autoilijan

SANTALAHTI BRIITTA 07.11.2012 22:34

Kyllä tuli mieleen ettei ilman kunnon varusteita liikkeelle lähdetä. Tosin ei lähdetäkkään sillä vaunu on jo talvilevolla.

AHOLA JARI 08.11.2012 00:16

Ko. artikkelissa (paineussa lehdessä) on tosin paha moka - s. 110: "Koska vetoautossa on kitkarenkaat, on myös perävaunussa oltava nastattomat talvirenkaat."

Eihän se noin ole - oikean vastauksenhan tietää joka karavaanari :)

Käyttäjän lisäys viestiin 8.11.2012 klo 00:18:44 Siis TM 20/2012 (Yhdistelmän vakautus: Perävaunu yllätti autoilijan)..

ANTTILA MARKKU 08.11.2012 10:54

Paremmat"nastat"saa olla kärryssä muttei huonommat.Jos veturissa nastat ei kärryssä vaihtoehtoa,nastat oltava kummassakin.

VALTONEN MARTTI 10.11.2012 13:32

Eikö ollutkin niin että jos kärryssä on nastat niin veturissa ei vaadita kuitenkaan? Tämmöistä muistelee M V.

AHOLA ESA 14.11.2012 09:32

Jos virkavalta pysäyttää ja kärryn renkaissa ei nastoja, pitää nyppiä veturista nastat pois, niin lain henki täyttyy :)

Siis jos veturissa nastat.

NIEMELÄ PASI 14.11.2012 10:19

Lakihan sanoo liukuesteistä seuraavaa:

Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä ... 17 § Liukuesteiden käyttö auton ja siihen kytketyn hinattavan ajoneuvon renkaissa ...

Kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on käytettävä nastarenkaita, jos vetoautossa on sellaiset.
ESKOLA PENTTI 14.11.2012 12:07

Löysit hyvän lainkohdan! Mitähän se laki kertoo jarrullisesta alle 750 kg:n kärrystä (tästähän viestiketju alkoi)?

KEMPPAINEN HENRY 15.11.2012 12:02

Löysit hyvän lainkohdan! Mitähän se laki kertoo jarrullisesta alle 750 kg:n kärrystä (tästähän viestiketju alkoi)?

Laki ei taida vaatia. Mutta käytännössä tuo jarrullinen kärry tulee jommalle kummalle kyljelle jarrutustilanteessa liukkaalla - yleensä ojanpuoleiselle. Jarrutonkin saattaa huiskasta kummankin kyljen ruttuun esim. ajettaessa peltoaukion kohdalla "juosseeseen lumeen" Olen tavannut isännän, jolla oli kelkka kyydissä jarruton kärry kajauttanut puskurin ja kummankin kyljen ruttuun.

SANTALAHTI HANNU 15.11.2012 15:37

En tiedä varmasti mutta oon kuullut että pikku kärryssä ei tarvi olla talvirenkaita eikä nastarenkaita. Ja jos vetoautossa on kitkarenkaat niin vaunussa siis yli 750 kg painavassa saa olla joko kitkat tai nastat. Kuitenkin aina pitävimmät vaunussa. Hanski

VALTONEN MARTTI 15.11.2012 19:58

Siinähän se tuli minunkin kysymykseen vastaus Hanskilta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.