vakionopeudensäädin

HÄKKILÄ AHTI 02.05.2011 17:45

voiko vakionopeusensäädintä käyttää vaunua vedettäessä

HALMEENMÄKI JUHANI 02.05.2011 18:41

Voi jos moottorissa riittää puhtia eli vääntöä. Kannattaa kuitenkin vahtia alkuun kulutusta, se kun saattaa nousta jos tuota vääntöä ei kuitenkaan ole tarpeeksi vaan cruise pitää liikaa kaasua päällä. Ja manuaalivaihteisen auton kanssa joutuu tietysti hämmentämään sitä vaihdekepakkoa ihan kuten ennenkin.

TERVO JARI 02.05.2011 18:49

Sepeli/sora tiellä en suosittele vakionopeus-säätimen käyttöä, voip pian löytää ittesä/yhistelmänsä joko mettähallituksen puolelta tahi ojasta . . .

Muutoin OK, jopa suosittelen sen käyttöä, muut tienkäyttäjät tietää tasaisen nopeutesi, ilman vakkaria nopeus tahtoo "seilata" . . .

STRÖMMER HEIKKI 02.05.2011 23:06

Niinpä. Ilman vakkaria tahtoo nopeus seilata. Mutta kun muiden nopeus seilaa mut sun ei, mitä seuraa siitä? Niin siitä seuraa harmaita hiuksia sinulle, ellet aja vähän hitaammin kuin ne seilaajat. Saavat sit seilata ohi. Pitäis olla sellainen tutkalla varustettu cruiseri, joka mittaa etäisyyttä edellä ajavaan ja seilaa siis samaan tahtiin automaattisesti.

STRÖMMER HEIKKI 02.05.2011 23:15

Juhanille. Hmm? Mitä eroa on kierroksissa, jos päätät ajaa tasan 80km/h, eikä autosi jaksa mennä sitä vaunun kans, kuin kolmosella. Onko kierroksia enemmän jos ajaa kolmosella 80km/h cruiserin kera, kuin samalla autolla samaa vauhtia ilman cruiseria, mutta samalla vaihteella?

STRÖMMER HEIKKI 02.05.2011 23:27

Ahdille. Vakionopeudensäädintä voi kyllä käyttää vaunua vedettäessä. Itsekin käytän aina, niin ei tule sit vahingossa ajettua ylinopeutta. Pitää vaan ajaa vähän hitaammin kuin muut, tai kokoajan on joku nokan edessä menoasi jarruttelemassa. No sehän tietysti hoituu luonnostaan 100 km/h rajoituksella, kun itse saat vetää vaunuasi vain 80 km/h. Jos sinulla ei ole neliveto autoa, myöskään talvi liukkailla sitä cruiseria ei kannata ainakaan vaunun kans käyttää, ettei lipsahda lepikkoon kun cruiseri lisää löylyä väärässä paikassa. Jos olet nähnyt talvella kuinka rekka on lipsahtanut lepikkoon suoralla tiellä, jossa on vain vähän ylämäkeä , se johtuu just siitä.

HALMEENMÄKI JUHANI 03.05.2011 07:05

Heikki: missä kohtaa kirjoitan kierroksista? Vai ymmärsitkö väärin kulutuspointin vajaampivääntöisellä? Kuljettajan oma kompuutteri tuolla korvien välissä huomaa mäet jo kauempaa, ja käskyttää kaasujalkaa jo ennen mäen alkua. Se tassun ja aivojen yhteistyö jatkuu mäessäkin, eikä lapikasta runtata lattiasta läpi jos siitä ei ole muuta seurausta kuin imupyörre tankissa. Cruisen aivot eivät näe ylämäkeä ennenkuin se on jo kohdalla ja vauhti alkaa hiipua. Silloin se surutta käskyttää antaa lisää ilmaa ja polttoainetta niin paljon kuin putkista mahtuu kunhan vaan vauhti säilyisi. Osa pelistä on kuitenkin jo menetetty ennakoinnin puutteella, ja kun voima puuttuu on iso kulutus ainoa asia mitä moottorissa tapahtuu.

STRÖMMER HEIKKI 03.05.2011 09:45

Juhanille. No ehkä en ymmärtänyt, koska en ole moiseen tilanteeseen joutunut. Aina se Disco on jaksanut mennä cruisella tai ilman, vaunun kera tai ilman, mut eipä sitä nyky rekallakaan tarvi ennakoida, mut ehkäpä henkilöautossa ahtopaineet ei sit nouse samaan tahtiin. Niin tai tohon rekka osioonkin sopisi paremmin että ei voi ennakoida, ja siitä pitää se nopeudenrajoitin huolen. Ennen Discoa jaksoi Defender mennä vaunun kans tai ilman, mut ilman cruiseria, kun eivät mitenkään ymmärtäneet Off road centerissä että manuaalivaihteiseenkin voi laittaa cruiserin. Ennen Defenderiä oli neliveto Nissan King Cab, joka sekin jaksoi mennä vaunun kans, tai ilman. Cruiserin kera tai ilman, ilman ennakointia. Sitä ennen ei ollut vaunua.

STRÖMMER HEIKKI 03.05.2011 09:50

Juhanille lisää. Joo et kirjoittanut kierroksista mitään, mutta jos autossa ei riitä vääntö, niin jaksaako se kuitenkin mennä jos pitää liikaa kaasua päällä???

HALMEENMÄKI JUHANI 03.05.2011 17:44

Sulla on siis ollut liian vääntäviä autoja! Ennakoinnilla tekee paljon, olen tainnut olla liikkeellä sitten sen verran joka laisella yhdistelmällä että tuonkin kokenut. Tosin tuossa on Paimion mäki sopivasti lähellä, jossa on sitten sopiva haaste kokeilla hiipuuko. Ja siinä ihminen on (ainakin karavaanari toivottavasti) viisaampi että höllää kaasujalkaa ennemmin kuin runttaisi lisää kun mitään ei tapahdukaan.

STRÖMMER HEIKKI 04.05.2011 14:43

Juhanille. Voi siinä Paimion mäessä niinkin tehdä, mut mielestäni vähän huono tapa on ajaa moottoritiellä mäkeä ylös 40km/h, kun niinkin voi tehdä, että vaihtaa pienempää pykälää, niin johan jaksaa mennä ihan sallittua nopeutta, tosin kyllä polttoaineen kulutus kasvaa, kun kierroksia on enemmän. Mutta mikä kenellekin on pää-asia liikenteessä. Sekö että pyrkii ajamaan muun liikenteen huomioon ottaen häiriten mahdollisimman vähän muuta liikennettä, vai sekö että pyrkii muusta liikenteestä piittaamatta mahdollisimman vähäiseen polttoaineen kulutukseen?

HAAPANEN TIMO 04.05.2011 17:46

Totta puhut, muttei päde juuri siellä Paimion mäessä, siellä on kolmas kaista reunassa viimeisillä voimilla menijöitä varten.

@timppa

LEHTO RAUNO 04.05.2011 20:54

En kylläkään ole tuota mäkeä käynyt ylös sompailemassa mutta näistä jutuista oon saanut sen käsityksen että on kohtalaisen iso.

jos fiiulla ajaa 40 km ,ja viitosella saattaa tulla muutakin vaikeutta ,kuin muun liikenteen häiriötä. jos ei sitten ole vitosen rattaita vaihdettu viimesen päälle ,että saatu kierroksia koneeseen . heh

LAAKSO MARKKU 05.05.2011 22:36

"Totta puhut, muttei päde juuri siellä Paimion mäessä, siellä on kolmas kaista reunassa viimeisillä voimilla menijöitä varten."

Ei se Paimion mäki niitä pahimpia ole mutta pitkä. Usein olen siitä kulkenut ja vaunu perässä. Puolessa välissä vakkarilla vaihtaa pykälää alemmas ja sillä mennään. Kainuussa (vai onko se Pohjois-Karjalaa) niitä mäkiä riittää isompiakin esim. Siilinjärveltä Nurmekseen mutta liikenne siellä onkin vähäisempää ja harvempi niitä tuntee.

NURMI JUHA 05.05.2011 22:53

kysykää kaikki jarilta ja heikiltä, ne tietää kaiken...

LAAKSO MARKKU 05.05.2011 23:27

"Kuljettajan oma kompuutteri tuolla korvien välissä huomaa mäet jo kauempaa, ja käskyttää kaasujalkaa jo ennen mäen alkua" Eihän mikään kiellä sitä kuljettajan kompuutteria toimimasta vaikka vakkari on päällä? Ai niin. Laki kieltää ajamasta yli nopeusrajoituksen. Joten se siitä.

Käyttäjän lisäys viestiin 5.5.2011 klo 23:32:47 "Totta puhut, muttei päde juuri siellä Paimion mäessä, siellä on kolmas kaista reunassa viimeisillä voimilla menijöitä varten"

Liekö tuo Paimion mäki ainoa moottoritien mäki Suomessa missä on kolmas eli ryömintäkaista? En ole sellaiseen ainakaan törmännyt. Voi toki olla uudemman tienrakennuksen oivalluksia.

LAAKSO MARKKU 05.05.2011 23:37

Ahti siis kysyi: "voiko vakionopeuksensäädintä käyttää vaunua vedettäessä"

Kaikista kommenteista pääteltynä: Voi Mutta järki pitää olla päässä missä tilanteissa sitä käyttää.

KUPIAS PETRI 08.05.2011 17:26

itse käytän päällystetyillä teillä vakionopeudensäädintä. vedän vaunua yleensä nopeudella 75 km/h. veturina Volvo V70 D5 koneella (185 hv) vaunu Detleffs camper 420DB, volvossa on 6 portainen automaatti josta pitää valita manuaalisesti 5 vaihde jolla sitten vetää keskikulutus on n.9L/100km.

HAAPANEN TIMO 08.05.2011 19:22

Kyllä siellä Paimiossa ryömintäkaista on. Kuva on Google Mapsista.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 8.5.2011 klo 19:24:56 Googlella kuvaan oikeudet on, Picasa lykkäsi mun merkkini sinne vahingossa.

ANTTILA MARKKU 08.05.2011 22:47

Miksi sinä vedät vaunua yleensä 75km/h kun muu liikenne kulkee vähintäänkin nopeudella 80km?Syytä moiseen hidasteluun ei oikein voi käsittää muuten kuin yrität pitää kierrokset suurimman väännön alueen alarajoilla.Vaunu perässä vauhti ilmeisesti putoaa alle 80km.Minä kyllä henk.koht. olen asiasta sitä mieltä että jos se polttoaineen kulutus on asia joka määrää nopeuden käyn vähän useammin jakajalla kuin olen toisten jaloissa.En kiellä etteikö ole kohteliasta väistyä jonon ensimmäisenä että muut pääsevät ohi.Minä kuitenkin yritän pysytellä muun liikenteen nopeudessa oli vaunu perässä tai ei,polttoainetta kuluu aina kun rattaat liikkuu joskus enempi joskus vähempi.

HAAPANEN TIMO 09.05.2011 16:43

Näin on asia, 10-15 lisää vauhtia niin säilyy muillakin hermot, ja itselläsi myös kun ei tarvitse koko ajan olla tietä antamassa.

@timppa

LAHTINEN ERKKI 09.05.2011 19:04

Minäkin ajaisin mielelläni rauhallista 80:n nopeutta ja olen toisinaan yrittänyt niin tehdäkin. Mutta tosiasia on , että varsinkin vilkkaan liikenteen aikaan ainoaksi järkeväksi vaihtoehdoksi jää ns. rekkanopeus. Silti ohituksia tulee ihan riittävästi varsinkin keskisen Euroopan moottoriteillä. Henkilöautojen ohituksista en niin piittaa, mutta jos kuorma-autojen täytyy koko ajan olla ohittamassa, on "pakko" nostaa nopeutta. Mikään "tienantaminen" ei enää tule kysymykseen kun liikennettä on kaikilla kaistoilla jonoksi asti. Oman nopeuden lasku vaan aiheuttaa lisää haitariliikettä jonossa.

ANTTILA MARKKU 10.05.2011 21:50

Veikkaisin että se 75km/h oli lähinnä provo.Ei noin kevyt vaunu pitäisi alentaa nopeutta 1800r/min vielä alle 80 nopeuteen.Automaatti hoitaa kuskia viksummin sen oikean vaihteen,eikä se vielä noilla tehoilla ja painoilla ala edes selaamaan vaikka olis vähän mäkeäkin.

STRÖMMER HEIKKI 15.05.2011 13:02

Lahtisen Erkille, ynnä muille karavaanareille omantunnon kysymys. Onko ihan mahdottoman vaikeaa ajaa samaa vauhtia, kuin muutkin yhdistelmät, niin ei sit tarvitsisi kenenkään ohitella? Elikkä me karavaanarit siellä vaunuinemme olemme ainakin pääsääntöisesti lomalla. Ne isommat yhdistelmät siellä taas ovat töissä, eikä niiden huumorintaju oikein meinaa kestää, kun karavaanari ihailee maisemia 75km/h, ja ajaen tietenkin turvallisuus-syistä mahdollisimman keskellä tietä. Näettekö niistä lisäpeileistänne mitään taaksepäin, vai ovatko ne vain siksi asennettuina että lain kirjain täyttyy? Itse nimittäin en ainakaan löytänyt mistään peilejä, jotka väpättämättä pysyvät niin leveällä että näen vaunun molempia sivuja pitkin kun asuntovaunu-yhdistelmäni on suorassa. Entäs tarkoittaako mielestänne se tien-antaminen sitä, että kun se rekka on vaunun hanurissa lähes kiinni ja yrittää ohi, niin painatte jarrua, että senkin olisi pakko jarruttaa? Itse kun arkisin, ja tällä viikolla myös lauantaina ajelin Sotkamo - Helsinki väliä edes takaisin, tuli kyllä mieleen että ne kohtaamani karavaanarit eivät kyllä varmaankaan ollenkaan näe mitä takana tapahtuu, ja eivät uskalla väistää lähemmäs tienreunaa kun eivät näe kuinka lähellä tien reunaa vaunu kulkee.

Käyttäjän lisäys viestiin 15.5.2011 klo 13:32:28 p.s. olen sit taas maanantaina samalla reitillä, siis Helsinki - Sotkamo - Helsinki, niin että teitä tarkkaillaan!

ANTTILA MARKKU 15.05.2011 14:19

Niihin peileihin.Kannattaa ne auton omat peilit suunnata siten että ne vaunun etukulmat ja samalla oikean puoleinen reunaviiva ja ojanreuna näkyvät.Ei se paljoa tarvitse harjoittelua kun se käy automaattisesti se sivupeilistä ajoneuvon etäisyyden tarkistaminen ajoradan reunasta.Siihen keskiviivaan en osaa sanoa kun ei ole tullut mieleen että voisin olla liian lähellä keskiviivaa.Lisäpeilit siten että mahdollisimman vähän vaunun sivua on näkyvissä.Ei niistä peileistä kuitenkaan näy suoraan vaunun taakse.

MUHONEN LAURI 15.05.2011 15:52

Eikös se yhdistelmänopeus ole 80 km/h,sen yli on ylinopeutta!

ANTTILA MARKKU 15.05.2011 19:05

On,kaikki perävaunua vetävät ajoneuvot max 80km/h,ellei ole määrätty alempaa rakenteellista nopeusrajoitusta.Tosin se 90km/h näkyy olevan yleisin ilman sakottamista jäävä nopeus jopa 80 alueella.

LAHTINEN ERKKI 15.05.2011 22:16

Heikki Srömmerille: Minähän en nyt varsinaisesti kirjoittanut ajavani asuntovaunuyhdistelmällä alle kahdeksaakymppiä, mutta ajatus oli, että kaikki voisivat ajaa lähempänä nimellisnopeusrajoitusta. Nythän näyttää kyllä siltä, että yhä useampi raskas yhdistelmä on laskenut ajonopeuttaan lähelle sitä kahdeksaakymppiä. Suurin syy siihen taitaa olla polttoainesäästöt. Itsekin tunnen jonkun verran raskaan liikenteen asioita ja itseasiassa olen ollut enemmän rekan kanssa maantiellä kuin asuntovaunuillen. Mielestäni ei pitäisi ylläpitää minkäänlaista eripuraa ainakaan ajoneuvoyhdistelmillä ajavien kesken. Todellisia ristiriitoja ei oikeasti ole olemassa. Kesäterveisin Erkki

KIVIOJA HANNU 16.05.2011 07:55

Ensinäkin, käytän vakionopeussäädintä aina kun se vähäkin on mielekästä, niin vaunua vetäessä kuin muullonkin (ajan n. 50 t km vuodessa) ja kyllä vakkari päällä voi tilanteisiin ennakoida, jos tulee isompi mäki painan kevyesti kaasua tai vaihdan pienemmälle (sillon tietenkin vakkari tipahtaa pois päältä). Noi toimenpiteet voi tehdä ennen kuin vauhti on hyytynyt. Sitten mitä tulee noihin Heikin mainitsemiin asioihin, niin vaikka noi peilit hiukan vipattaa, niin kyllä niistä silti taakse näkee (jos vaan viitsii katsoo), toisekseen kaarteissa näkee auton omilla peileillä aika hyvin mitä takana tapahtuu. Jos siellä alkaa tulla "jonoa" ja tilanne sen salii, ajan bussipysäkille ja päästän nopeammat ohi. Nopeutena pidän normaalisti vaunua vetäessa jonkun 85 km/h, vähän tilanteesta riippuen, jos on rekkoja paljon ja ohituspaikkoja vähän, yritän sovittaa vauhtini niiden mukaan. Onhan nimittäin 75 km/h ja 90:n välillä monta muutakin nopeutta. Mitä muuten tulee tähän raskaampaan liikenteeseen, niin tänä aamuna, vanhalla Hämeenlinnantiellä, tuli Hyvinkää - Hanko tien risteyksessä kuorma-auto suoraa kolmion takaa eteeni, matkaa minulla siihen oli joku 50 m. Vieläkin on korva lukossa vaimon kiljaisusta. Sillä nopeutta varmaan < 50 km/h ja minulla joku 85 km/h.

STRÖMMER HEIKKI 17.05.2011 21:47

Mulle käy taas aina niin, että vaimo moittii kun en henkilöautolla ymmärrä mennä rekan ohi, se kun ajaa just sitä nopeutta jota minäkin olen tottunut ajamaan kaiket päivät, tai niin että odotan risteyksissä liian pitkää rakoa liikennevirtaan.

STRÖMMER HEIKKI 17.05.2011 22:06

Anttilan Markulle. Taidanpa säätää peilit rekastakin opastamallasi tavalla. Jos nyt joku sattuu just lähtemään ohittamaan kun väistän pyöräilijää tai mopo-autoa vähän keskemmälle, niin omahan on syynsä jos ei ehdi alta pois, vai mitä? Tai jospa tulen ajaneeksi paikkaan josta rekka ei mahdukaan, niin eikun pakki silmään ja peruuttamaan. Sit kun kuuluu rusahdus, niin sit otetaan vähän eteenpäin, vai mitä? Sillaiko toimit, pokkana vaan kun ei näe mitään. Toivottavasti moni ei säädä peilejään opastamallasi tavalla.

STRÖMMER HEIKKI 17.05.2011 22:46

Lahtisen Erkille. No itsekin olen ajanut rekkaa yli 30v. mut asuntovaunua vasta vajaat 4v. Nopeudet ovat laskeneet käsittääkseni lisääntyneen kameravalvonnan takia. Kas suurin osa rekkakuskeista ajaa renkinä toisen autolla, jolloin kulutuksella ei ole mitään väliä. Tolpalle voi ajaa cruiseri päällä jonkun 82 - 83km/h ilman että pääsee kalliiseen passikuvaan. No sit niistä nopeuksista. Joku autonvalmistaja joskus siellä Ameriikassa on saanut kovat sakot ja seuraamukset siitä että henkilöauton mittari näytti liian vähän. Sen seurauksena muutkin valmistajat oppivat että henkilöauton mittarin pitää näyttää vähän liikaa. No sit raskaan ajoneuvon kuljettajaa voidaan sakottaa sen ajopiirturin näyttämän mukaan jopa 28 vrk jälkikäteen. Sen takia raskaan ajoneuvon mittari näyttää oikein, ja se myös tarkistetaan joka katsastuksen yhteydessä. Noh karavaanari sit ajaa lainkuuliaisesti korkeintaan tasan 80km/h oman mittarinsa mukaan, ja takaa lähestyy rekka 83km/h todellista nopeutta, kun rekkakuski tietää että siitä ei saa sakkoja. Yllättäen sitä todellista nopeus eroa voikin olla jopa 10km/h. No sehän on ihan se ja sama onko sitä nopeutta 70km/h, vai 80km/h varsinkin jos on lomalla. Mut sit jos minä olenkin sillä rekalla taas menossa Hesasta Sotkamoon, ja ajan 10km/h hiljempaa, niin ajoaika venyy tunnilla. No sit sen rekkakuskin työ-aikakin on rajoitettu. 4,5h ajoa jonka jälkeen taukoa 45min ja taas 4,5h ajoa jonka jälkeen pitää olla väh 9h lepoa. No sen Hesasta Sotkamoon ehtii ajaan siinä 9:ssä tunnissa jos ajaa suoranopeutta 83km/h, mäethän mennään ylös 50-60km/h. Jos edessä munii karavaanari, rekkakuski repii verkkarinsa.

ANTTILA MARKKU 18.05.2011 20:24

En nyt oikeen Heikki pysyny mukana.Onko sulla lisäpeilit siinä nuppiautossa pitkien riukujen päässä kuten as.vaunun vetäjillä?Minullakin on joitain kokemuksia tuosta raskaammasta kalustosta ja niistä useista eri asentoihin ja paikkoihin laitetuista peileistä.En ehkä tuonut itseäni tarpeeksi selkeästi esiin.Olen minä kyllä sitä sun Sotkamon keikkaas ihmetellyt,tosta ulkomuistista se väli on n.540km.Ilman ruoka ja kusi taukoja et aja sitä väliä kuorma päällä 9h.Purku tai lastaus vaikka hakisit irtoperiä ei onnistu alle 1/2h ja ajo terminaalille ei skään useimmiten onnistu 80 ajaen.Kyllähän kunnon rekkamies aina vähän liioittelee mutta 3 reisua tolle välille ei taida sopia työäikalain rajoihin.Olen minäkin aikoinani ajanut viikossa 3 reisua Moskovaan ahneuksissani mutta mistään laeista silloin ei kyllä piitattu.Miten lie nykyään?

LAAKSO MARKKU 20.05.2011 19:47

Kun sulla on vaunun painoon suhteutettuna kunnollinen veturi niin "pikitielle" tullessa navigaattorista 84-85 ja siinä vakkari päälle. Ei siinä sitten muuta tarvita. Nopeus riittää rekoille kun 86 jo saattaa tuoda omaisilta huomautuksen. Mäissä vakkari pyytää koneelta vähän "löylyä" lisää ja matka jatkuu samalla nopeudella. Peilit on tärkeä varuste ja niissä kannatta satsata vähän euroja lisää että saa sellaiset jotka ei väpätä ja ulottuu kunnolla vaunun kyljen ulkopuolelle. Silloin takaa tulevan liikenteen tarkkailu on helppoa. Jos sitten rekka kuitenkin huohottaa puskurissa kiinni ja haluaa mennä vielä suuremmalla nopeudella niin anna toki sille tietä vaikka bussipysäkille väistämällä. Sinähän olet oletettavasti lomalla ja rekkakuski töissä. Jos se on sitten seuraavassa mäessä jaloissa niin eikun pitkää pinnaa vaan.

ANTTILA MARKKU 20.05.2011 21:45

Tänään taas kotiin maalikylästä tullessa moottoritiellä, jälleen isot pahantapaset kilometri tolkulla rinnakain kun piti päästä.Samalla katselin Kabea satkun lätkä perässä vuorolla oleva bussi rymisteli ohi. Pari muutakin matkailukulkinetta nysväili jaloissa ja tais siellä olla joku matkailukulkine jonka piti päästä ohi edellä menijästä ja taas oli kaistat tukossa.

STRÖMMER HEIKKI 21.05.2011 03:18

Markulle. No kyllä 9:n h:n ajoaika riittää. Se ruoka / kusitaukohan ei ole ajoaikaa, tai ainakaan minä en pysty vauhdissa kusemaan ikkunasta ulos, syödä kyllä voi vauhdissa. Sen 9:n tunnin ajoajan puitteissa pystyy ajamaan esim. Hesasta Ouluun, tai Hesasta Sotkamoon. Kun puretaan tai lastataan, sekään ei ole ajoaikaa, vaan muuta työtä. Päivittäinen työaika saa olla 15 tuntia, mutta ajoa siitä saa olla vain se 9 tuntia. Kun ajan kontteja, aina toinen sivu vedetään tyhjänä. Esim. Hesasta tyhjän kontin kans Sotkamoon. Maalissa on ajoaika loppu, joten pitää levätä 9h, ja sen jälkeen lastaajat lastaavat kontin täyteen, eli ei sitä itse tarvi lastata, sen ajan piirturi takoo muuta työtä. No sit radalle. Saa ajaa yhtäsoittoa korkeintaan 4,5h jonka jälkeen täytyy pitää väh 45min tauko. Sen saa pitää pätkissäkin niin että ensin 15min tauko ja sit 30min tauko, mut yllätys yllätys ei niin että ensin 30min tauko ja sit 15 min. Se on kato tarkkaa nykyään. Sanoisin että nykyaikaisella noin 500 heppaisella rekalla pystyy laillisesti ajamaan vähän yli 600km sen 9:n ajotunnin aikana kuorma päällä. Tyhjänä tietysti saman verran kun samoja nopeuksia ajellaan.

STRÖMMER HEIKKI 21.05.2011 03:34

Laakson Markulle. Juuri noin minäkin olen tehnyt. Mun mielestä olikin lähinnä järkyttävä se neuvo että peilit kannattaa säätää niin että näät niistä vaunun etukulmat, eli niin että mahdollisen ohittajan näet vasta kun se on vetoautosi vieressä. Lisäpeilit siis pitää säätää niin että näet niistä yhdellä vilkaisulla vaunun kylkiä pitkin taakse, jolloin näet kun joku ohitusta yrittävä käy kurkistamassa, ja voit antaa sille tietä tai väistää jopa pysäkille, jota minäkin olen tehnyt kun olen huomannut että jonoa alkaa kertymään. Niin ne rekkakuskitkin itseasiassa tekevät muuten paitsi että 25,25m pitkä moduli ei mahdu pysäkille, olen kokeillut viimeksi keskiviikkona.

ANTTILA MARKKU 21.05.2011 12:16

Niin se kehitys kehittyy.Enti vanhaan jos pysty pitämään keskinopeuden rekalla 70km/h oli melko varmaa että jännetuppitulehdus oli ranteessa vaihdekäden puolella ja niska jäykkänä vedosta.Nykyään henkilökuljettimillakin pystytään jäähallia hinaamaan kevyesti n.85- nopeudella eikä syyläri keitä.Entivanhaan alle 1000kg kioskin kanssa isompien mäkien päällä kannatti vähän lepuuttaa vetojuhtaa.50hp oli yleellisyyttä,nykyään 160hp aiheuttaa omistajalle sydämen tykytystä hiukan painavamman vaunun kanssa kun se ei jaksa mennä sitä 80km/h ei ainakaan 5 tai 6 vaihteella.Hoh hoijaa,mihin tämä tekniikka meneekään.Pitäsköhän kysyä kuten Mertaranta"Mikä sieltä tulee?"

HOLLÄNDER TIMO 28.06.2011 23:15

Kyllä voi ja itse ainakin käytän mahdollisimman paljon. 85 - 90km/h ja vakkari päälle. Siinä se pysyy. Tosin järkipäässä tietty täytyy pitää.

VALTONEN MARTTI 28.06.2011 23:48

Tässäkin keskusteluketjussa taas unohdetaan täysin se että nopeusrajoitus tarkoittaa suurinta sallittua nopeutta. Ja että on kymmeniä päteviä syitä ajaa sitä hiljempää. Sitä ei tarvitse edes puolustella. Puhutaan "muun liikenteen rytmiin sopeutumisesta." Ketkä sen määräävät, sen rytmin. Ylinopeutta ajavat? Niihinen halua sopeutua. Ohitusmaanikot? En heihinkään. Järki käteen!

STRÖMMER HEIKKI 03.07.2011 14:48

Valtosen Martille. Et sitten ihan sanonut että sinä ajat sitävauhtia mitä kulloinkin kuuluu ajaa, muut sen sijaan ajavat väärää nopeutta, vääristä syistä johtuen. Noh minä vedän vaunua cruiseri päällä, kun nopeusrajoitus on 100km/h tai 120km/h. Eli cruiseria voi hyvin käyttää silloin kun oma nopeus on pienempi kuin muiden nopeus. 80km/h rajoituksella vähän väliä edessä on joku vähän hitaammin ajava, joku jonka nopeusmittari näyttää ehkä vähän enemmän väärin, kuin oma mittari, tai joku joka jostain muusta tärkeästä syystä johtuen haluaakin ajaa esim. 70km/h.

IPATTI VEIKKO 06.07.2011 10:49

Parhaiten se sopii käytettäväksi automaatti vaihteiston kanssa, koska se a-loota huolehtii oikeasta vaihteesta.

VIENO TARMO 13.07.2011 19:40

Sormet samaan soppaan. Paimion mäessä ajavat katsokaa sitä liikennemerkkiä, näyttää kovasti kuorma-autolta.

AALTO JUHA-PEKKA 26.07.2011 22:46

ajan aina vakkari päällä... volvo 850 ja 170 hv. 85 nopeus niin ei hyydy missään mäissä!! vaunu dethleffs camper. Huom myös talvella!!! nytkin ollaan oltu ruotsissa pari viikkoa ja jopa keskiruotsin isot mäet on tultu ihan nopsaan ylös!! Tosin auto on kyllä automaattilaatikolla...

HYTTILÄ ESKO 27.07.2011 08:05

Kun satut eksymään johonkin "missä oikeita mäkiä" , palaa sitten aiheisiin. Esim Zipka passin yli Bulgariassa Brasoviin tullessa Romaniassa (etelästä) jne . Eli kun mennään 12-16% ja sitä vaikka 10 kilometriä mutkitellen ylös 1,6kilometriin. Andorraan etelästä on myös aika pitkä nousu. ps niitä on paljon muuallakin

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.