Vaunujen/autojen turvavälit

KOIVUPURO PEKKA 05.04.2011 01:34

Kylläpä viime lauantaina näki Syötteellä konkreettisesti noiden joskus parjattujen turvavälien merkityksen, kun erään karavaanarin vanhempi Solifer poltti päreensä eli ensimmäisestä liekkien havaitsemisesta kului alle 10 minuuttia siihen kun koko vaunu oli poroksi palanut ! Onni onnettomuudessa oli se että palo sattui sellaiseen aikaan, ettei sisällä ollut ihmisiä ja selvittiin aineellisilla vaurioilla ! Naapuri vaunusta taipui muovi ikkunat ja sivupelti nousi paikoin kupruille eli lunastukseen sekin mennenee, mutta jos etäisyys olisi ollut pienempi niin nopeasti sekin olisi syttynyt ja ehkä levittänyt paloa puolestaan taas seuraavaan jne. ! Palovaroittimet kannattanee myös tarkistaa ja asentaa tuplana ! Myös tuossa palotilanteessa oli riskinä kaasupullojen mahdollinen räjähtäminen sekä erittäin sankka myrkyllisen savun muodostus ja siksipä vastaavassa tilanteessa kannattaa katsojien pysyä riittävän kaukana, mitä kaikki uteliaat eivät ainakaan kyseisellä paikalla heti tajunneet !

LAUKKANEN MAURI 05.04.2011 06:58

Pekka kirjoittaa asiaa,muuta taas on kysymys miksi se vaunu paloi?. Olen kirjoitellut ja tulen kirjoittamaan näistä TI-miehistä jotka tekee kaiken itse,mutta näinkin voi käydä,jos sen euron säästää jossain sähkö/kaasu töissä. Tuossa taas linkki TUKESIN sivuille,mistä löytyy ne lailliset urakoitsijat;

http://www.tukes.fi/fi/Palvelut/Usein-kysyttya-UUSI/Sahko-ja-hissit/Sahkourakointi/

VALTONEN MARTTI 05.04.2011 09:04

Maurikin kirjoittaa asiaa Pekan lisäksi. Minua aina kiinnostaa kovasti myös miksi jotain tapahtui. Tuosta on varmaan vaikea enää mitään selvittää mutta "perimätiedon" mukaan syy on liian suuressa vastuksessa jossain sähköliitoksessa tai pölyssä jääkaapin palotilassa tai "omissa" virityksissä kaasu tai sähköpuolella. Koeponnistusten ja huoltojen merkitystä ei liikaa voi korostaa ja usein niissä "rinnevaunuissa" nuo helposti unohtuu. Itsellä on kerran löytynyt jääkaapin "sisäinen" kaasuvuoto koeponnistuksessa sekä toissakesänä haljenneen putkiliitoksen mutterin aiheuttama vuoto, onneksi kaasupullokotelossa. Mutta noita samanlaisia liitoksia on vaunun sisällä useita joten nyt ne on erityistarkkailun kohteena.

LAAKSO MARKKU 09.04.2011 00:30

Nämä on niitä tilanteita joista ei sovi lähteä syyttämään ketään ennekuin asia on selvinnyt. Vika voi olla laitteissa eikä "miehessä". Kokonaisuutena ajatellen vaunun tai auton palo on kai aika harvinainen tilanne niiden määrään nähden.

KONTINAHO ALPO 09.04.2011 08:38

Juuri luin Kalevan nettisivuilta jotta asuntoauto paloi Oulun Maikkulassa kerrostalon parkkipaikallala Oli kait ollu kytkettynä tolppasähköön. A.K

ANTTILA MARKKU 09.04.2011 10:12

Se paloturvallisuus ei välttämättä ole mahdollista varmistaa liikkuvassa ajoneuvossa oli se sitten auto tai vaunu.Maantie aiheuttaa sellaisia tärinöitä ja ravistuksia jotka vioittavat herkästi sähkölaitteiden kytkentöjä ja mitä useampi inventteri tai aurinkopaneeli on kytketty sitä useampi liitos ja koje voi olla vioittunut ilman vian havaitsemista.Jos oikein ahtaasti tulkitaan tuota turvaväli asiaa,vaunun ja naapurin ajoneuvon tai teltan väliin pitäisi jättää se 4m vaunu on 2,5m teltta 3m ja vetoauto 4m väli auto 2m ja 4m seuraavaan palavaan materiaaliin.Melkein 20m yhdellä asiakkaalla????Taitaa käydä tontit pieniksi.Sekin tuntuu jo suurelta tilalta kun rastilassa saa puskien väliin viritettyä vaunun ja teltan.Vetoauto pitemmän vaunun kanssa ei ihan mahdu samaan loosiin.

MIKKONEN ESA 10.04.2011 17:53

Tuosta Oulun palosta on luultavasti kännykällä videoitu 1.49min. pätkä jossa näkyy kuinka nopeasti matkailuauto palaa romuksi!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.