Arvoitus vetoaisan alla

VALTONEN MARTTI 25.02.2011 22:48

Tulipa mieleeni laittaa tänne kysymys joka ei koskaan ole minulle selvinnyt. Että mikähän oikeesti on sen V-mallisen lattaraudan merkitys vetokytkimen alapuolella. Monta selitystä olen alan ihmisiltä saanut. Jostain vaunusta poistin sen kun löysäjousisen auton takia tarrasi kiinni milloin mihinkin. Yksi selitys on että se vaunun irrotessa ajaessa estää vaijerin päällevetämää käsijarrun vipua osumasta maahan ja näin rikkoutumasta. Toinen selitys että se vaunun irrotessa "ohjaa" vaunun syöksymään oikealle tieltä ulos, poispäin vastaantulijoista. No, tuo käsijarruselitys vesittyy sillä ettei se empiirisissä tutkimuksissani mitenkään osuisi maahan vaikkei sitä rautaa olisikaan. Tuo "ohjaava" vaikutus on myös aika teoreettista. Oma ajatukseni on että se on puhtaasti vain sitä varten että kun vaunuja suolletaan tehtaasta ulos ne on helppo heivata aina tuon raudan varaan pihalle, säästytään veivauksilta. Kukas esittää jotain järkrvämpää?

HYTÖNEN RAIMO 26.02.2011 15:03

Sen tarkoitus on yksinkertaisesti estää vetopäätä painumasta maahan, jolloin sinne pääsisi/voisi päästä asiaankuulumatonta tavaraa (multaa, lunta tai muuta vastaavaa).

HAARAKANGAS ALLAN 26.02.2011 16:51

Varsin turha rauta se v-rauta. Niin kuin muutkin veet.... Paitsi, kala-, sauna-, ja muut tärkeät...

Allu vaari

VALTONEN MARTTI 26.02.2011 17:37

Meinaatko että Luonto-liitto voisi nimetä tuon raudan vuoden turhakkeeksi...?

HALMEENMÄKI JUHANI 27.02.2011 14:30

Se on nokkapyörä, jonka kuuluu ohjata vaunu jos irtoaa kuulasta. Siksi nokkapyörää ei myöskään saisi nostaaa ylemmäs kuin muut aisan osat.

HAARAKANGAS ALLAN 27.02.2011 19:56

Tältä istumalta ei oikein tunnu uskottavalta nokkapyörän merkitys "ohjurina...!" Jos vaunu irtoaa ajon aikana on merkittävin asia sen nopea pysähtyminen. Niin sanottu "ohjautumisen hallinta" on pelkkää teoriaa....

Allu vaari

VALTONEN MARTTI 27.02.2011 21:49

Heitän tähän myös Juhanille eriävän mielipiteeni. Tuo V-rauta on aisan alin osa, ja jos Jussin ohjeen mukaan toimitaan jää nokkapyörä jo katastrofaalisen alas ottamaan kiinni epätasaisuuksiin. Hiukan riippuen auton jousituksesta. Mutta.....katseltuani vanhempia vaunuesitteitä huomasin ettei esim. 2009 mallin Solifereissa enää ole koko V-rautaa täytyisi alkuperäinen kysymykseni muotoilla uudelleen; eli mikä sen merkitys oli!

HALMEENMÄKI JUHANI 27.02.2011 23:05

Tuota V-rautaa en ole koskaan joutunut pohdiskelemaan, enkä ole sille saanut vaunuvalmistajilta/-sunnittelijoilta seitystä, ja se mikä oma mielikuvani on, niin pääasiassa juurikin jo ehdotettu jarruvivuston suoja, ja viimeinen stoppari jos vaunu satutaan rojauttamaan alas leiriydyttäessä. Tuolle nokkapyörälle antamani ohjausvaikutus on faktaa, tai niin siis pitäisi olla. Toteutushan on aina hieman eri asia kuin tarkoitus... Ja jos vaunu irtoaa, niin tarkoitushan on, että varmuusvaijerilenkki vetää vaunun jarrut kiinni, jonka jälkeen pitää enää huolehtia siitä, minne vaunu päätyy. Joka tapauksessa vähänkin suuremmassa nopeudessa vaunun irtoamisen jälkeen puhutaan kuitenkin ennemmin kaaosteorioista kuin hallitusta pysähtymisestä.

VÄLIAHDE JUSSI 28.02.2011 00:12

Kysyi sitäMatkailuvaunut ja vetoautot Vastaa "Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Arvoitus vetoaisan alla"

Siinä on tuki josta nastaa aisaa tunkilla tai jolakin vehkeellä Ja jos vaunu irtoaa, niin tarkoitushan on, että" varmuusvaijerilenkki"vetää vaunun jarrut kiinni, jonka jälkeen pitää enää huolehtia siitä, minne vaunu päätyy.

Varmuusvaijerilenkki pitää katketa siinä tilanteessa. jarruttomissa ei lainkaa ko kettinkiä tai vajria saa käyttää.

VALTONEN MARTTI 28.02.2011 13:37

V-raudan merkitys lienee tyydyttävästi tullut Juhanin tiivistelmäässä selvitetyksi. Sen sijaan nokkapyörän ohjaavalle vaikutukselle on vaikea keksiä mitään teoreettistakaan perustetta. Sen sijoitus aisassa vasen puoleisesti (yleensä) lienee käyttömukavuutta silmällä pitäen. Olemmehan suurin osa oikeakätisiä, jolloin kytkentä ja irrotusmanööverit sujuvat luontevasti. Fysiikan lakien mukaan massa kaltevalla pinnalla pyrkii siirtymään pintaa myöten laskusuuntaan. Massa on nyt aisapaino ja pintana tie, joka on yleensä kalteva oikealle päin. Tällöin vaunu pyrkii ohjautumaan (vetoauton lopetettua tämän tehtävän) tien laitaa kohti. Lopullisesti suunnan määräävät vaunun jarrut. Nehän on tarkoitus lukkiintua irtoamistapauksessa, koska se on tehokkain tapa vaunun pysäyttämiseen. Työntöjarru kun ei tunne mitään "höyhenjarrutustekniikoita."Vaunujemme jarrut ovat kuitenkin usein "sitä sun tätä", katsastuskin sallii 30% eron. Eli jos toinenpyörä jarruttaa tehokkaammin kuin toinen, säntää vaunu sinne päin kumman puolen pyörä on kyseessä. Teli / 2-akselinen olisi tässä suhteessa varmaan paljon turvallisempi, sen käytös irtoamistilanteessakin olisi ainakin teoriassa maltillisempaa. Ettäpä silleen, näitä on mukava pohdiskella vaikkei monia varmaan niin kiinnostakaan.

HAARAKANGAS ALLAN 28.02.2011 17:50

Konsuli Martti.

Merkittävän ratkaiseva pointti tuo esille tuomasi jarrujen todennäköinen puolto.

Puristetaanko tästä asia-sitruunasta vielä vähän?

Jos vaunu irtoaa 12% ylämäessä, niin mikä seikka saattaa "pelastaa tilanteen?"

Allu vaari

HALMEENMÄKI JUHANI 28.02.2011 17:59

Kyllähän se on niin, ettei suunnittelupöydällä ajatella jarrujen puoltoa mahdollisessa hätätapauksessa, vaan kuvitellaan ihannemaailma ja rakennetaan siihen.

VALTONEN MARTTI 28.02.2011 20:14

Allu, nyt lyö "isopyörä tyhjää." Vaan tarkoittanetko että kyllä se irtoava vaunu pysähtyy siihen paikkaan. Nuo prosentit ei voi Larseniinkaan viitata. Vaikka vahingon jo tapahduttua voi Lassu maistua. Ja vaunu se vaan menee isoa kovaa takaperin alamäkeen.

LINDBLOM ALF 28.02.2011 23:40

Mikä v-rauta. Kolme erimerkistä vaunua ollut, eikä missään nissä ollut v-rautaa.

HAARAKANGAS ALLAN 01.03.2011 08:38

Konsuli Martti.

Teoriani mukaan se "pelastava seikka" on se, että hyvällä onnella ollaan serpentiini- tiellä. Hurjimmat nousut on osunut kohdallemme Pyreneillä ja Bulgariassa.

Kasselin mäissä todennäköiset seuraukset olivat vakavampia.....

Allu vaari

VALTONEN MARTTI 01.03.2011 10:17

Voin kuvitella tilanteen, Allu.

VALTONEN MARTTI 01.03.2011 10:18

Mistä saadaan Alf´ille kuva?

HAARAKANGAS ALLAN 01.03.2011 10:21

Meidän es cuatrossa ei ole v-rautaa. Pistin sen romunkeräykseen....

Allu vaari

VALTONEN MARTTI 01.03.2011 11:26

ALF: valitan huonoa kuvaa, nuolen suunnasta kyllä löytyy.

ALLU: olisit säästänyt, voit joskus tarvita. Meidän ässässä se taas on kun crv:n jousitus kantaa niin hyvin ettei se enää tee vakoja asfalttiin.

LAAKSO MARKKU 11.03.2011 00:19

Kaikista edellä kuvatuista tilanteista voisi päätellä että tuon raudan merkitys onkin suurempi kuin kuvittelemme. Jos jarrut ovat mitä ovat niin nokkapyörän ohjatessa vaunuhan kääntyy just sinne mihin jarrut milloinkin puoltavat. Jos tuo rauta taas raapaisee maata niin se eliminoi aika paljon jarrujen puoltoa ja osaltaan saattaa ohjata vaunua suoraan. Omassa vaunussani tuo aisan pyörä ei tuollaisessa tilanteessa edes kosketa maata.

HAARAKANGAS ALLAN 11.03.2011 08:14

Markku, esille tuomasi näkökanta on mielenkiintoinen.

Kuitenkin, pohdittuani asiaa, tulin siihen tulokseen, että nokkapyörä voidaan lukita tiettyyn asentoon eli vaikka 10 astetta oikealle. Näin saadaan "ohjaava vaikutus", joka mahdollisesti on voimakkaampi kuin jarrujen puoltovaikutus......

Toisaalta aisan metallin tai v-raudan jarruttava vaikutus hidastaa vauhtia jarrujen lisäksi....

Jos kaikki tämä jää vain pohdintojen tasolle niin hyvä. Kukaan ei halua joutua tosi testiin tässä asiassa.

Allu vaari

LAHTI ANTTI 11.03.2011 10:25

Mutta jarrujenhan tulee ottaa tasaisesti kiinni, eikä silloin tapahdu mitään puoltoa. Lieneekö huollon paikka, jos näin ei tapahdu.

VALTONEN MARTTI 11.03.2011 12:53

Tuskinpa ANTTI niitä vanhoja B & B akselistojen jarruja mikään huoltokaan saa tasaisen ottaviksi. Olivat niin ruostuvasta materiaalista tehtyjä jarrurumpuja myöten. Onneksi katsastus armahtaa 30% sallitulla erolla. Peitz, nykyinen BPW oli BB:n jälkeen kuin taivaan lahja, aina lähes täysin ongelmaton.

VALTONEN MARTTI 11.03.2011 12:57

Vielä, että jos kärry irtoaa, syy on kuskissa 99.99% tapauksista. On kai vain yksi vetokytkin malli ollut viallinen joka suositeltiin pitämään ajaessakin lukolla varmistettuna, nimeä en muista joku Winterhoffin tapainen taisi olla ja siitäkin vai tietty malli.

LINDBLOM ALF 12.03.2011 17:59

Omaahuolimattomuuttani on vaunu pariin otteeseen koukusta irronnut, tosin jo liikkeelle lähtiessä. Toisella kerralla vaijeri veti jarrin päälle ennen pettämistään, toisella ei. Joten aina ei voi luottaa että jarrut vaunussa tosiaan kytkeytyy vaunun irtoilessa.

Toisaalta, jos vauhdissa irtoa tuon nokkapyörän lukitulkla suunnalla tuskin on mitään merkitystä, sen verran suuria voimia siihen silloin kohdistuu, puoltavat jarrut taatusti ohjaa voimakkaammin (oma mutu mielipide).

Joskus on tullut mieleen, että miksei tuo turvavaijeri voisi olla todella tukeva ja kiinnitettynä kestävään paikkaan (ei koukkuun, sen varsikin voi murtua), jolloin vaijeri pitäisi irronneen vaunun suunnassaan ja ehkä saisi koko yhdistelmän pysäytetty muutaman perälommon kera. Onhan tietenkin tässä se mahdollisuus, että aisa painuu auton alle ja nostaa sen perän ilmaan, jonka jälkeen menoa olisi minne sattuu.

VALTONEN MARTTI 12.03.2011 18:49

Kyllä se on Alf niin että parempi kun auto ja vaunu erkanee kunnolla omille teilleen jos kerran irtoaa.

Kertomuksestasi käy ilmi että noiden vaijereiden lujuuslaskennassa on jotain pielessä jos kerran on katkennut jo ennen jarrun päälle vetoa. Pari kesää sitten näin Kaamanen- Utsjoki välillä kun traileri oli irronnut aika iso paatti kuormanaan. Oli kulkeutunut menosuunnassaan vasemmalle puolen ja kyntänyt pitkän matkaa piennarojaa jotka siinä on hyvin leveät ja loivat. Onneksi ei vastaantulijaa osunut kohdalle.

HYTÖNEN REIJO 12.03.2011 23:42

Ilmiselvästi sukunimikaima antoi jo oikean vastauksen. Itsekin pohdiskelen usein kaikkia tuon tapaisia tarkoituksia.

KUUTTI MARKKU 13.03.2011 08:05

Tuohon Hytösen Raimon kommenttiin lisäisin vielä, että tarkoitus on estää vetoaisan maahan / tiehen tunkeutuminen myös perävaunun irrotessa vedettäessä. Tuo rauta on soratieaikakauden peruja, ja kelirikkoisella soratiellä tiehen tunkeutuminen olisi aiheuttanut todellisen äkkipysäyksen vaunulle.

HAARAKANGAS ALLAN 13.03.2011 16:23

Vaunun mahdollinen äkkipysähdys on mitätön juttu sen rinnalla, että vaunu törmäisi vastaan tulevaan autoon, moottoripyörään, polkupyörään tai lastenvaunuihin...

Allu vaari

TAMMINEN MIKKO 13.03.2011 20:25

Eiköhän sen raudan pääasiallisin tehtävä ole pitää vetolaite irti maasta jos nokkapyörä ei ole paikallaan ja vaunu irti koukusta? On niitä myös jarruttomissa peräkärryissä. Eipä tarvii hiekkaa ja nurmikkoa putsailla kuulan paikasta.

PALIN MATTI 14.03.2011 10:50

Seisontatuki.

HAARAKANGAS ALLAN 14.03.2011 16:54

Konsuli Matti

Päätit sitten sotkea seksiä tekniikkakeskusteluun....

Allu vaari

VALTONEN MARTTI 14.03.2011 17:07

Konsulit

Tekniikkakin liittyy oleellisesti seksiin!

HAARAKANGAS ALLAN 14.03.2011 17:55

Konsuli Martti

Onhan se niinkin. Ainakin autonäyttelyissä..... Muutin otsakkeen.....

Allu vaari

VALTONEN MARTTI 14.03.2011 18:09

Pääkonsuli.

Mitä sie hyvää menit muuttamaan...ai niin..paremmaksi.

On se tekniikka joka paikkaan tunkenut.... on nosturi ja seisontatuki...ja laskurikin löytyy....

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.