Polar 560 - 1700 kg akseli

LEHTI YLERMI 09.12.2010 15:06

Polar tarjoaa 560 malliinsa lisävarusteena 1700 kg akselia, vaunun kokonaispaino on max 1600 kg. Onko arvoisilla kanssakaravaanareilla tietoa, miten tämä akseli eroaa vakiosta ja onko siitä mitään käytännön hyötyä? Myyjä ei ainakaan tunnustanut tietävänsä tästä lisävarusteesta mitään.

LAHTI ANTTI 10.12.2010 00:19

Tuntuu perin oudolta ettei myyjä tiennyt asiasta mitään. Mielestäni sekä Polar ja Solifer ainakin käyttävät samaa akselistoa. Ja kummankin kokonaispainoon se riittää hyvin. Molemmissa max. 1600kg.

Itsellä akseliston massa on rekisteriotteessa 1350 kg. mutta akseleiden suurin sallittu massa on 1700kg. Toki akselisto on teli.

LEHTI YLERMI 10.12.2010 12:12

Sain asiaan sen verran selvyyttä, että isommalla kokonaispainolla ei itse akselisto tosiaankaan muutu miksikään, vaan vetoaisa on jykevämpi ja tyyppikilpeen merkitään suurempi kokonaispaino.

Tämähän tarkoittaisi käytännössä, että kuormaa vaunuun voisi laillisesti ottaa tuon sata kiloa enemmän (koska omapaino ei juuri nouse). Miinuspuolena tietysti se, että vaunulle sallittujen vetoautojen määrä vähenee ja saattaapa tulla ajokortinkin rajat vastaan vaunun ja auton kokonaispainossa.

LAHTI ANTTI 10.12.2010 12:32

Totta, että veturien määrää se karsii ja korttina mahdollisesti vaaditaan se pikku-e.

HALMEENMÄKI JUHANI 10.12.2010 17:40

Siis täyteen kuormaamattomana tuo ei vaikuta vetoautoon mitenkään, vaan vain korttiin. Vasta jos kytkentämassa kasvaa eli laitat sen extramäärän tavaraa vaunuun tarvitaan autolta lisää vetokykyä.

LAHTI ANTTI 10.12.2010 20:12

Vetopään tyyppikilvessä olevan painoraja, 1800 kg, kestää hyvin, kun vaunu painaa runsaat 1300 kg.

LEHTI YLERMI 15.12.2010 13:49

Kyllä näyttää 1700 kg akselin hyödyt olevan aika pienet, kun vaunukin pääasiassa seisoo kausipaikalla. Ja saa sillä 560 euron lisämaksulla tehtyä jotakin muuta kivaa.

PALIN MATTI 16.12.2010 18:03

Kummallinen vaunu. Alusta pittää ostaa lisävarusteena erikseen.

LAHTI ANTTI 16.12.2010 18:07

Kummallinen tosiaan, kun saa tarvittaessa kantavammalla akselistolla jos haluaa. Ei taida muita saadakaan ja autoissa se vasta ongelma on, kun ei kantavuudet tahdo riittää päälle rakennetulle kopalle.

ANTTILA MARKKU 16.12.2010 19:09

Taitaa tässäkin jutun juju piillä siinä ettei löydy renkaita joiden kantavuus yltäisi yli 800kg sellaisella vannekoolla joka sopii tuohon akselistoon asennettuun keskiöön.

VALTONEN MARTTI 16.12.2010 22:00

"tarjoaa LISÄVARUSTEENA 1700kg akselia," missähän tuota lisävarustetta on tarkoitus kuljettaa?

LAHTI ANTTI 16.12.2010 22:03

Vaunun alla.:))

VALTONEN MARTTI 16.12.2010 22:13

Ahaaaaa! Siis omassa telineessään...vähän niinkuin varapyörääkin..?

LAHTI ANTTI 16.12.2010 22:35

Joo, se on siinä runkopalkissa kiinni. Pyörät alaspäin tietä vasten. Tuntuu vähän kateellisten puheilta, kun ei tunnu muihin vaunumerkkeihin saavan vaihtoehtoa kantavuudelle. Ovat muut sellaista standardikamaa.

HALMEENMÄKI JUHANI 16.12.2010 22:58

Saa sitä muihinkin, ainakin esitteiden mukaan. Kokonaan toinen juttu tarjotaanko moista miten avoimesti Suomessa.

LAHTI ANTTI 16.12.2010 23:12

Saattaa näin olla, en vain ole nähnyt sitä mahdollisuutta muissa. Itse sitä en tarvitse, kun katsoo liittämääni kuvaa. Vetopää sallii 1800kg. Akselistot 1700kg.

KUUTTI MARKKU 16.12.2010 23:42

Tuo kantavuus vaati vahvemmat vanteet ja kantavammat renkaat.

Lisähinta muodostuu noista erikoisvanteista ja hieman kalliimmista renkaista. Voi myös olla, että jouset tuohon kokonaispainoon ovat erilaiset kuin sata kiloa keveämpään kokonaispainoon, mutta niiden hintaero on kuitenkin aika pieni.

LEHTI YLERMI 17.12.2010 11:21

Sain myyjältä asiaan selvitystä. Sen mukaan erona normaaliakseliin olisi vahvemmat vetoaisat. Renkaista ja vanteista ei ollut mainintaa. Niiden muutos selittäisi kyllä tuota lisähintaa (1500euroa), joka mielestäni on aika yläkantissa.

LEHTI YLERMI 17.12.2010 11:23

Sen verran korjausta tuohon hintaan, etä 560 euroahan se oli.

LAAKSO MARKKU 19.12.2010 01:40

Vanteiden kantavuuteen ei yleensä tarvitse kiinnittä huomiota. Itse aikoinani kysyin kantavuutta Vehosta kun vaunussa oli Mersun vanteet. Vastaus oli että samaa 14-tuuman vannetta käytetään kaikissa Mersuissa. Kantavuus riittää.

VALTONEN MARTTI 19.12.2010 09:39

Päinvastoin, useinkaan h-autojen vanteissa ei riitä kantavuus vaunukäyttöön paitsi 2-akselisissa. Alustavalmistajan käyttämät ovat yleensä ne ainoat oikeat.

NISSINEN KAUKO 19.12.2010 19:10

Laakson Markulle mersun vanteet riittää jollekin kevyelle vaunulle,mutta ei 1-akseliselle kokonaismassat 1600kg olevalle vaunulle.

HALMEENMÄKI JUHANI 19.12.2010 22:13

Helppo laskea. Vaunun kokonaismassa 1600kg ja kaksi pyörää = 800kg per pyörä / autossa neljä pyörää = 4x800 = 3200kg kokonaismassa ja sitten ko auton vanteiden kantavuus riittää. Suurimman eli S-sarjan henkilö-Mercedeksen maksimi kokonaismassa on 2705kg. Jää vielä 500 kiloa vajaaksi...

HALMEENMÄKI JUHANI 19.12.2010 22:14

Niin, ja nuohan ei siis tosiaan ole mitkään 14" vanteet enää. Saati sitten peltivanteet.

NISSINEN KAUKO 20.12.2010 17:58

Onkohan kaikki mersun vanteet noilla kilomäärillä? Minä ostin peltivanteet talvirenkaisiin, oli tarjolla jotkut käytetyt mersun vanteet,sanottiin ettei ne niissä riitä painoluokka. Petettiikköhän tässä hommassa tyhmää?

LAHTI ANTTI 20.12.2010 18:10

Onko vanteisiin stanssattuna kilomäärää kantavuudesta? Epäilen myös Mersun peltivanteiden kantavuutta 800 kg./vanne.

HAAPANEN TIMO 20.12.2010 18:52

Sehän on oletus tuo Jussin kaava, eikä oletuskaava toteudu, eikä kantavuus riitä. Jos olisi olemassa noin painava mersu näillä vaunuun sopivilla vanteilla niin sitten ne kävisivät. @timppa

VALTONEN MARTTI 20.12.2010 20:35

Mielestäni pulttijaonkin käyminen on suht`harvinaista, että tarkkana saa olla. Ite kun nykyiseen Solikkaani talvitossut hankin aikoinaan tilasin kyllä Helsinki Caravanista oikeat vanteet.

LAHTI ANTTI 20.12.2010 21:22

Eikä yksin pulttijako vaan myös keskireikä ja vanteen ET.

NISSINEN KAUKO 21.12.2010 12:18

Ostamani vanteet on painoluokkaa 870kg/per vanne rengasliikkeen kautta hankittu. Asiantuntija kertoi,että kun autoissa on 4 rengasta niissä on pienemmät painoluokat ja uskoin asiantuntijaa.

VALTONEN MARTTI 21.12.2010 12:52

yksiakselisen vaunun renkaan siis renkaan kantavuus oltava vähintään 0.55 x vaunun kokonaismassa. Luulisi sama pätevän vanteessakin. Näin muistelen.

LAAKSO MARKKU 26.12.2010 15:58

Pitkän etsinnän jälkeen löytyi lopultakin jotain tietoa perävaunujen vanteista. En kuitenkaan löytänyt mistään tietoa miten vanteessa on merkitty sen kantavuus mutta tämä BPW:n akselistojen varaosaluettelo ihan selvällä suomenkielellä antaa vähän vinkkiä asiaan. Sieltä saattaa joku myös saada muutakin hyvää tietoa.

http://www.kraatz.fi/files/kraatz/luettelot/KPV_tarvike.pdf

Firman kotisivut ovat siis:

http://www.kraatz.fi

markku

LAHTI ANTTI 26.12.2010 16:21

Hyvin siellä oli vanteiden kantavuudet tuotu esille.

Kuin myöskin joskus paljon puhetta antanut teliakselisto. Monethan väittivät ettei kuvan mukainen ole sellainen. Taitaa ko. liike sitten myydä virheellisesti tuota!

LAAKSO MARKKU 26.12.2010 16:23

Siitä näkee myös sen että ainakin BPW:n akseleissa vanteen ET on 30 ja autojen vanteissa se on yleensä 37 tai enemmän joten mahtumisongelmia saattaa tulla. Jossain törmäsin tietoon että yleensäkin perävaunuissa tuo ET on 30

markku

LAHTI ANTTI 26.12.2010 16:44

Mulla vaunussa on ET 37 jako 4x100 ja vannekoko 13". Ovat alkuperäiset vanteet (4 kpl.)

NISSINEN KAUKO 26.12.2010 17:04

Kuten tuolla aikaisemmin kerroin oli mersunvanteet tarjolla,oli olleet kaverilla 560 hobbyssa tai detskussa alla,mutta jotensakin aloin epäileen niitten sopivuutta 560 kaabeen. Menin sitten ns. asiantuntijan juttusille,sitten haettiin luettelon taulukoista luokan 875kg/per vanne,jotka notulien mukaan on oikeat ja kestää,kokonaismassan 1600kg Olishan ne mersunvanteet olleet hinnaltaan puoltahalvemmat,mutta nyt on luottavainen olo kestävyyteen ja toimimiseen.

TUOMINEN MARKKU 26.12.2010 20:32

Ylermi oli itsekin jo toisessa viestissään oivaltanut sen oleellisen jujun tuossa Polarin tarjouksessa. Ei se vaunu itsessään miksikään muutu, valmistaja vaan on tyypittänyt vaunun + kantavuuden sen mukaan, millaisia vetoautoja markkinoilla yleisimmin löytyy. 1600 kg:n vetokyvyllä olevia autoja on enemmän kuin 1700 kg:n, eikö niin. Kun katsoo esim. Kaben ruotsalaisia sivuja näkee, että heillä on tarjolla kokonaismassaltaan monta vaihtoehtoa samasta vaunutyypistä, on jokaisen maahantuojan asia millaiselle kokonaispainolle vaunun tyypittää. Renkaiden/vanteiden koko ja kantavuusraja ei käsittääkseni ensimmäiseksi tule vastaan. Mersu ei mielestäni mitenkään liitys standardimaisesti vaunujen valmistukseen??

ANTTILA MARKKU 26.12.2010 21:05

Kaima varmasti puhuu asiaa,vaikka renkaan kantavuus kyllä on pitkälti kantavuuksia ohjaava tekijä.Koitappa haeskella 14" vanteelle 800-1000kg kantavuudella olevaa rengasta.Sille yksiakseliselle 1600 kok.massalle ei toi 800kg tahdo riittää koska se on max painoilla eikä vaunulle riittävän jäykällä rungolla,jolloin ilmanpaineita joudutaan nostamaan ja vaunun jouitus muuttuu kovaksi ja alkaa kalusteet löystyä kiinityksistään.Vois olla paripyörälle tilaus.

AHONEN JUKKA 03.01.2011 08:03

Kyllä renkaita löytyy. Itsekin nostin oman vaunun kok.painoa 1700 kiloon. olisi ollut 1800 kg vaihtoehto, mutta menisi akselisto vaihtoon. Se siitä. Runkoon tulee pari tukea ja renkaat kantavammaksi talvirenkaat nyt 195 R 14 C / 900 kg per rengas. Kesärenkaissa löytyy vieläkin kantavampaa. Kyseessä on BPW-alustainen vaunu.

ANTTILA MARKKU 03.01.2011 13:38

Löytyyhän niitä sitten haeskelun jälkeen,mutta on se silti vähän salatiedettä kun halkaisija ja leveys ei paljoa saisi vaihdella.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.