Fixus irtokoukku?

HALMEENMÄKI JUHANI 18.11.2010 07:53

Nyt tarvitaan neuvoa miten tuo Fixuksen "irtokoukku" irtoaa. Alemman punaisen nuolen osoittama "kahvallinen ruuvi" on simppeli ymmärtää: ruuvataan auki. Mutta helman alla on piilossa joku toinen lukitus (ylempi nuoli). Se on sentin paksuinen tappi, jossa on lukitussokka. Ja sen merkitys ei kyllä minulle aukea, eikä koukkukaan irtoa ilman että sille tekee oikeat toimenpiteet?

LARES PETTERI 18.11.2010 08:46

Kahvallinen ruuvi käännetään auki - estää koukun "heilumisen" mutta ei varsinaisesti lukitse mitään. Irroita sokka, ja vedä varsinainen lukitustappi (se sentin paksuinen) pois, ja sitten koukun voi vetää pois. Omassa on tosin aika tiukassa jos ei ole vähään aikaan irroitettu, heiluttelu auttaa...

IPATTI VEIKKO 18.11.2010 09:44

Ei liity varsinaisesti koukun irroittamiseen. Kuulee joskus ihmisiltä saunan lauteilla, että jossakin päin olisi sakotettu jos irroitettava koukku on paikoillaan jatkuvasti. Jotta asiaan saataisiin selvyys, niin olisi hyvä saada palstalle vastaus että mikä on totuus.

VALTONEN MARTTI 18.11.2010 10:09

Totuus on se,ettei irtokoukun pitämisestä voi rangaista, mutta noissa "huhutapauksissa" on tiettävästi koukku peittänyt rekisterikilpeä. Siitä taas voidaan kai sakottaakin. Itselleni kävi viime kesänä katsastuksessa juuri niin että inssi käski ottaa koukun pois koska se hiukan peittää kilpeä, lupasin ottaa. Muuten olen sitä mieltä että nykyinen tuontiautojen tarrakilpipelleily tässä jotenkin pitäisi saada kuriin. Tarra on piilotettu milloin mihinkin, jos nopeasti pitäisi saada rekkari ylös niin toivotonta.

LARES PETTERI 18.11.2010 10:10

Irroitettavaa koukkua ei ole tarvetta/pakkoa irroittaa, JOS se ei peitä rekisterikilpeä. Sakon voi saada, jos koukku peittää osan kilvestä, ja ajetaan ilman kärryä.

KAARNA PAULI 18.11.2010 15:05

Koukku kannattaa rasvata kun (jos) sen saa irti ettei käy niin että kosteus menee väliin ja tekee koukusta kiinteän.Edellisessä autossani kävi juuri niin,vaikka eihän se menoa haitannut.

HALMEENMÄKI JUHANI 18.11.2010 18:22

Kiitos, nythän mä vasta hokasin että se tappi tuleekin läpi. On vaan sopivasti pistokkeen levyn takana, ja "kahva"kin käännetty niin ettei heti huomaa... Sen verran tuoreen näköinen koukku, että saadaan vielä liikkeelle norjistelulla, nyt kun tietää miten!

HALMEENMÄKI JUHANI 18.11.2010 19:11

Tulihan se sieltä! Vasaraa, irrotusöljyä, vasraa, irrotusöljyä, ulos, sisään, ulos jne... Nyt osat on irrotusöljykylvyssä, huomenna putsataan & pussitetaan irtopalikat ja rasvataan "korin puolen runko".

MYNTTINEN ARI 27.11.2010 15:19

Katsastusmies voi hylätä koukun jos se ei irtoa .Perustelut tähän olivat se että hän ei voinut tarkastaa samalla iroitettavan koukun kiinitys rakenteita joten ei muuta kuin kotia hakkaamaan koukkua irti jotta se toimisi.

SUOMI SEPPO 27.11.2010 16:29

Tarkoitit kai että koukku oli rekisterikilven edessä ja "heppiä" ei saatu irroitettua katsastustilaisuudessa, joten otteeseen tuli merkintä ? @seppo

RAUTIAINEN KARI 27.11.2010 17:04

Mulla on parissa pirssissä irrotettava koukku muuttunu parissa vuodessa kiinteäksi koukuksi. Haitanneeko tuo...

Miksi se pitäs irti saada?

ANTTILA MARKKU 27.11.2010 17:56

Kuinkas sitten suu pannaan kun ostaa muutaman vuoden ikäisen Volvo merkkisen laitteen jossa koukku irtoaa avaimella ja avain on hukassa?

SUOMI SEPPO 27.11.2010 18:16

Jos heppi on kilven edessä niin kulmahiomakone laulamaan niin asia korjaantuu. @seppo

MYNTTINEN ARI 28.11.2010 15:56

siniseltä saa tilattua uuden avaimen.

MIKKONEN ESA 28.11.2010 19:02

Mulla on irrotettava koukku nii ruostunu kiinni että on kuin yhtä rautaa!rekisteriotteessa oikein lukee että pitää olla irrotettuna kun ei käytössä mutta eipä tuo katsastaja viime kesänä puuttunu siihen mitenkään!hyvin meni auto läpi!

SUOMI SEPPO 28.11.2010 19:16

Ölikohan otteessa pitänyt lukea sama teksti myös pistekirjoituksella ;-) ? @seppo

VALTONEN MARTTI 28.11.2010 22:17

Toisenlainen mielipide: mulla yli 7 vuotta irrotettava eikä ruostepilkkuakaan. Tosin en nyt ihan ympäri vuoden pidä kiinni.

HALMEENMÄKI JUHANI 29.11.2010 18:11

Ja kaikki mikä menee joskus jollain läpi ei ole silti sallittua. Tuon kun lukee niin tajuaa, ettei edes se normaali alle puolen tunnin aika riitä täydelliseen katsastukseeen: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf

LEHTINEN PERTTI 11.01.2011 22:21

Mulla oli Imprezassa irrotettava koukku, josta piti ensin kääntää vipua ja sitten koukkua 90 astetta että sen sai vedettyä pois.

No ei irti saamiseen muu auttanut kuin ensin porata reikä siihen kohtaan koukkua, minkä arvelin osuvan rungossa olevan tapin etupuolelle, siihen tyhjään tilaan. Sitten porattuun reikään kierre ja kierteeseen nippa. Nipasta lisäilin rasvaa hirmuisella paineella muutaman päivän peräjälkeen. Sitten kaasulla koukku kuumaksi ja vasta sen jälkeen sen sai pyörähtämään hirmuisella hakkaamisella vetonuppiin moukarin ja puublokin kanssa.

Ei ollu edellinen omistaja vissiin koskaan koukkua irroittanut eikä myöskään kiinnittäessään sitä rasvannut.

HYTÖNEN RAIMO 13.01.2011 11:31

Ohjeethan tuohon jo tulivatkin. Yleisesti ottaen irrotettava koukku muuttaa melko nopeasti kiinteäksi ruostumisen ja kuraantumisen seurauksena ellei sitä huolleta säännöllisesti öljyämällä. Näin etenkin teiden suolaamisen luvatussa maassa Suomessa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.