Nyt se selvis!

VALKAMA MARKKU 02.10.2010 17:24

Olen monasti miettinyt että minkä hel...in tähden niillä vaunuilla pitää madella tientukkona. Enkä nyt tarkoita sitä että niillä ei saa ajaa kuin 80km/h. Vaan tänään koitin ensikertaa isomoottorisen maasturini tai kohtalaisen neliveto pikupin sijasta vetää vaunua pihan perältä löytämälläni farmari Laguunalla vm 2002.

Lähtö ja taajama osuus sujui niin hienosti ja vakaasti että olin jo ryhtyä ajattelemaan josko, pienemmän kulutuksen toivossa, vast'edes huristekisinkin sillä. Vaan sitten iski karvas totuus. Pienikin ylämäen poikanen syö nopeudet heti, ellei vaihda kolmoselle asti ja silloinkin saa seisoa kaasupolkimenpäällä vakaasti. Mutta sillä keinoin kiipeää pikkaista yli suurimman sallitun melkein kaikki lähiympäristön mäet mutta kulutusmittari esittelee 30+ l/100km lukemia.

M Arkku

VALTONEN MARTTI 02.10.2010 18:59

Sult jäi vielä kokeiltavaksi,jos pienennät vaunua kolmanneksella vaikka ehdottaa MV.

HEIKMAN RAIMO 02.10.2010 21:34

niin tai tarpeeks ison vaunun ottaa ni ei tarvii vetää sitä ollenkaan

KOSKINEN OLLI 02.10.2010 22:05

Taitaapa lähes kaikki autot viedä ylämäissä 30 litraa sadalla.

VALTONEN MARTTI 02.10.2010 22:39

-96 mallin 1.6 Carina farkku vei hetkellisesti 25 litraa/100km kakkosella kiihdyttäessä,siis ilman vaunua.Toytota Finlandin "autoprofessori"siihen kiinnitti kulutusmittarin ja sitten testailtiin.Kulutus ei ollut testin syy vaan ihan muu juttu.MV

VALKAMA MARKKU 03.10.2010 10:49

Se kulutus nyt ei ollut se pointti vaan se että eihän nää pikkukotterot jaksa vetää sitä vaunua muun liikenteen tahtiin. Repimällä saa sen vauhdin tosin lähes pidettyä mutta repimälläkään ei kiihdy. Paitsi kuski ja muu liikenne.

Kuitenkin yhdistelmä oli painojen suhteen laillinen!

M Arkku

ANTTILA MARKKU 03.10.2010 11:35

Tuota yllä olevaa voisi kyllä kutsua nollatutkimukseksi.Minulle kun ei ole omaksi vaunuksi kelvanneet omapainoltaan alle 1500kg vaunut,olen itsekin kokeillut vetureita joille annetaan max 1800kg kytkentämassa.Kyllä niissä tehot riittää mutta omamassa on liian pieni jotta vauhtia voisi pitää yllä.Minulla on noita hyndain laitteita ollut useampia ja nytkin kakkosautona v70 volvo jolla on 1800kg kytkentämassa,kullä astetta karkeampi hyndai vie kirkkaasti levollisemmin 1800kg vaunua.Jos pitäytyy noihin alle 1500kg vaunuihin kevyemmilläkin tulee hyvin toimeen.Eli vaunu veturin mukaiseksi tai veturi vaunun mukaan.Tiedän,tiedän,kohta kuuluu absoluuttinen totuus.

VALTONEN MARTTI 03.10.2010 15:41

"Absoluuttinen totuus"on se,että ei veto/paino/tehosuhteet ole hyvät jos vaunu ei tunnu perässä missään,se PITÄÄ tuntua,silloin siinä on yhdistelmän "ajamisen maku."Jos taas veturi on avuton,siinä on vetämisen,ei ajamisen maku.Ymmärtääköhän tätä selitystä kukaan? Eli viittoilen kintaalla,kun joku alkaa puhumaan että hänen auto on niin tehokas että vetää vaunun vaikka puuhun..Sillä vaan hajottaa koppinsa.

VALKAMA MARKKU 03.10.2010 18:02

ymmärretään täällä. Juurikin siihen pyrin että kaikki tajuaisivat että mopoilla ei kannata repiä.

Ja niin rajua rassia ei ole olemassakaan ettäkö ei huomaisi 1500 kg painoista 2*2m kokoista imanvastusta takanaan.

Kysymys on vain siitä että huomaako sen siitä että voima ei riitä vai siitä että voimaa tarvitaan enemmän.

Esimerkiksi nuo "isolloa moottorilla varustettu maasturi ja kohtalainen nelikko pikup" kyllä huomaavat vaunun vaan ei se niitä häiritse.

Rellun reppana taasen on sen kanssa "kusessa"

Ja minusta tuntuu että 99% tiellä junnaavista vaunuista häpeää veturiaan.

M Arkku

SUORTTI ANSSI 03.10.2010 18:17

Saattaahan se olla niinkin, että jollakin ei ole isoa maasturia vaunun vetämiseen.

VALKAMA MARKKU 03.10.2010 18:49

"Saattaahan se olla niinkin, että jollakin ei ole isoa maasturia vaunun vetämiseen."

Etunimikaimaani lainaten: Veturi vaunun, tai vaunu veturin mukaan.

Eli jos veturiksi on tarjolla vain se mopo, niin kopperoksi sitten jotain pientä ja kevyttä!

M Arkku

KALLIO ANTTI 17.02.2011 09:04

parempi onkin ettei ole Käy äkkiä samallalailla ku yhdelle tutulle oli tullut eteläruotsista TORNIOON 6m kaapin kanssa lähti kohti OULUA vajaata 90kmh mittarissa niin tuli rekka peräeellä vastaan kaveri laittoi vilkun päälle että lähtee ohittamaan ja katsoi sivupeiliin, niin silloin muisti että asuntovaunu on perässä vetäjänä landgruiser v8 4.5l

ISOMÄKI KAI 17.02.2011 09:34

Heh, tulipahan tuossa männävuosina - oliskohan ollu joskus -90 puolivälissä - kokeiltua niinkin eksoottista yhdistelmää, kuin Talbot 1510 1.3 + Sprite Musketeer... Hanko - Tankavaara reissu meni silleen suhtkoht mukavasti. Kulutuksista senverran tietoo, että kyllä sitä palo... Saariselällä sai kepittää kakkostakin, kun vaunun jarrut rupes vähä ahistamaan. Toinen rumpu lähes hehku... 8D Mutta henkissä selvittiin, me sekä Talbotti. Tais veturi ja koppi olla suhteessa.

VALTONEN MARTTI 17.02.2011 09:35

Tolleen käy kyllä ihan helposti tavallisella parin litran koneisella h-autollakin jos sattuu vetämään Soliferia.

VALTONEN MARTTI 17.02.2011 09:37

Tämä siis tuohon Kallion kommenttiin.

LEHTO RAUNO 18.02.2011 14:07

kyllä tulee mieleen tökätä ykkösellekin talbotti ainakin jos siellä kaunispäällä käy kaffeella

VALTONEN MARTTI 18.02.2011 14:21

Eipä siinä loppurutistuksessa kannata autoaan rääkätä, ykkösellä vaan ylös se lyhyt jyrkin osuus, jos niinkuin on vaunukin sinne tulossa.

TUHKANEN JUKKA 18.02.2011 20:48

Mulla on käynyt tuuri sen suhteen että vaunun ja auton suhde on sattuman kautta ollut hyvä. Ei tästä varmaankaan miksikään säännöksi ole mutta näin mulla on toiminut. Vaunu on 1300kg kokonaispainolla oleva Solifer 550 Artic -04. Vaunussa on kaikineen jopa 7 vuodepaikkaa, mulla uusioperheellisenä käyttö on 3-5 hlöä. Auton teho kun on hevosvoimissa vähintään 130 heposta ja vääntöä tuplasti numeroina yli 260 Nm niin vaunu kulkee helposti. Nämä arvot on helposti saavutettavissa useimmilla nykyaikaisilla dieseleillä ja useilla bensaturboilla. Tähän painoluokkaan useimpien autojen massa riittää hyvin. Jos jompikumpi arvoista jää hieman vajaaksi niin ei vielä haittaa. Ymmärrän että isomman vaunun kanssa vaatimukset kasvaa ja maksaa mutta tällä me ollaan pärjätty hyvin, reissuilla pitkin eurooppaa ja kotimaata. Eikä tarvii madella!

PENTTINEN URPO 20.02.2011 07:59

Kaikki asiat pitää opetella! Olin juuri ostanut ensimmäisen pakun( Mazda Europe 2.5 di ) ja menin vuokraamaan Matkaaja 7000:sen. Olipahan kokemus, ajelin 5 tietä etelään, niin sai ajella ihan yksinään jonon keulilla, taisi takana tulla aika lämpimiä kuskeja. Vaihdelaatikon lovet tuli taatusti tutuiksi. Mitä tästä opittiin tutustu autoosi mitä se jaksaa ja pystyy vetämään!

ANTTILA MARKKU 20.02.2011 08:25

Se mazda on sitten sukua maailman vahvimmalle kuorma-autolle, merkiltään Kamaz.Missään ei näe niin pitkiä jonoja kuin Kamaz autojen vetämissä.

RONKAINEN TIMO 20.02.2011 14:22

Kun ajelen ilman vaunua vaunulle niin harvemmkin siellä caravaanarit on tien tukkona.Yleensä rekat(nuo maanteiden kunkut) ja mökille lautakuormaa vetävät peräkärryilijät keskiviivan veressä.

VALTONEN MARTTI 20.02.2011 14:30

....ja lisäksi vaunu on yksi helpoimpia ohitettavia.

STRÖMMER HEIKKI 27.02.2011 20:42

No mä oon kans ihmetellyt että onpa hölmöjä nuo rekkakuskit kun eivät edes satasen rajoitus-alueella tai moottoritielläkään aja kuin 82 - 85km/h. Kummaa sakkia, ja kaikki ihan samanlaisia!

HAARAKANGAS ALLAN 28.02.2011 07:57

Niin ja sitä samaa kuudenkympin alueella..! Kummaa jengiä. Omituisia kännykän räplääjiä.

Allu vaari

KARVINEN TIMO 28.02.2011 12:26

mulla vm 89 300d mese ajettu n.850000 uutena ollu n.100hv. vaunu 560 finlandia. kauhean hyvin päästy joka paikkaan,mutta ku on rekkakuski ni on oppinu pikkusen satsaamaan ku aletaa kiipeemään.nii että töissä ja vapaalla aina tien tukkona

PUTERO MERVI 03.04.2011 23:39

Ymmärrän rekkakuskeja jotka seisoo tallan päällä 8h/pv,alamäessä ja tasasella mennään 89, ja ylämäki 75-80,kun vääntöä ja pykäliä riittää,ja sitten tulee eteen tälläinen vanha Hymer mersun 240 d:llä,65 hp,4-v laatikko,poikkipintaa 4 neliötä,massaa 2500+,roikutaan 1 m takapuskurissa vaikka ajan sen mäen oikean viivan päällä ! Toki jos poltan menemään 110 kellossa,niin rekat on tiellä!!Mutta minulta saattaa kortti lähteä hyllylle,puhumattakaan 35 % poltto-aine lisälaskusta,ja 2-kertaisesta melutasosta!! Lain mukaan teillä(rahtarit mm.)on sama 80:n katto kuin minullakin,joten se mielenosoitus sieltä takaluukusta pois,tai saatan toteuttaa pahimman pelkonne ja vilautan jalkaa jarrulle ! En ole sitä tehnyt,enkä tee,mutta toivon tämän auttavan teitä ymmärtämään,että yhdessä siellä tien päällä ollaan !! Olen ha-kortin saanut 1967,ja siitä lähtien on km:jä tainnut tulla 1milj.+ muutamankymmenen oman,ja muutamankymmenen firmojen peleillä ,ja haluan tällä tuoda julki etten vieläkään myönnä olevani tientukkona, vaan meidän autokohtaiset nopeusrajoitukset pitäisi harkita uudelleen !! Tosin matkailufiilinkiin kuuluu aikatauluton eteneminen ja lähes 30v:lle Mersulle myös,ja mielelläni poikkean kaffelle ja nortille,muttei se vie jonoa pois,koska takaisintullessani tauolta siellä on yksi edessäni joka tapauksessa,ja ohituksen jälkeen taas yksi..jne. Tulihan sieltä turvalautakunnalta ehdotus Konginkankaan turman jäjkeen,että rekkojen nopeus rajoitus 70:en !!Voi pyhä sylvi,kas kun ei 50:en ??Kysehän on siitä,että rekkojen rajoitus on käytännössä 89 ! ,eikä 80,kuten M-1 ym. autoissa!!

STRÖMMER HEIKKI 05.04.2011 13:18

Puteron Merville. Ei koskaan ole tullut mieleesi ajaa samaa vauhtia kuin ne perhanan rekat? Kas silloin sinä et ole tien tukkeena sen rekan edessä, eikä se rekka sinun haittanasi. Ne ei yleensä aja kuin korkeintaan 84km/h tasaisella. Syystä että siitä ei saa sakkoja. Sakkoja rekkakuskit taas yrittää välttää viimeiseen asti, koska ne käyvät kortin päälle. Kortti lähtee kun saat kolmet sakot vuodessa, tai neljät kahdessa vuodessa. Kortittoman ajan rekkakuski on työtön. Rekkakuskin töihin kun ei voi sit mennä bussilla kun on kortti lähtenyt.Nykylain mukaan vähintään 6-viikkoa. Sitäpaitsi jos haluat säästää polttoainekuluissa, parempaa paikkaa ei olekaan, kuin ajaa sen rekan perässä tuulensuojassa. Jos se ajaa liian kovaa kameratolpalle tai tutkaan, se siitä sakot saa, et sinä joka olet sen takana piilossa. Rekan perässä pääset mäetkin helpommin ylös, kun olet tuulensuojassa. Jos rekka haistelee peräpäätäsi liian lähellä, onko ihan mahdoton ajatus väistää pysäkille tms. levikkeelle? Rekka nimittäin ei välttämättä pääse ohitsesi, vaikka ajaisit ihan reunassa.

UUSITALO MARKO 05.04.2011 13:30

Rekan perässä on helvetin raskasta ajaa. Näkyvyys eteen on rajoitettu, jolloin liikennetapahtumien ennakointi on mahdotonta. Pitää ajaa toinen jalka jarrulla ja kytätä jatkuvasti rekan jarruvaloja. Tässä syy, miksi monet haluavat ohittaa edellä ajavan matkailuajoneuvon, vaikka ohitettavan nopeus ei suoranaisesti ohittamista edellyttäisikään.

Mutta toisin päin tilanne on parempi. Rekan hytistä näkee usein edessä ajavan matalamman ajoneuvon yli ja ennakointi on tällöin mahdollista.

STRÖMMER HEIKKI 05.04.2011 13:36

Että sit kun seuraavan kerran poikkeat kahville ja nortille, niin hyödynnä baarin pihasta lähtevä rekka ja aja sen perässä. Nauti kun sinulla on oma " miinan polkija" käytössäsi joka ajaa edelläsi ylinopeutta tutkaan tms. Nauti mäen noususta tuulensuojassa ja huomaa kuinka vanha Hymer jaksaa kuin 30v sitten. Jos kuitenkin olet ajatellut jarrutuksella vähän opettaa puskurissa roikkuvaa rekkaa, niin sanoisin ihan näin rekkakuskina, että kannattaa sit jarruttaa kunnolla, no ei muuten mutta että et jää suotta kitumaan. Siinä ei nimittäin paljoa Hymeri paina kun 60 tonnia rautaa vyöryy ylitse.

MUHONEN LAURI 05.04.2011 18:47

Tuntuu olevan asenteet kohdallaan näillä "ammattilaisilla".

VALTONEN MARTTI 05.04.2011 18:49

Olikohan Heikin sakkotarina ihan oikein, tiedän kyllä että kortti hyllylle määrätyistä sakkomääristä tiettynä aikana kuten luettelit. Virhre tulee siinä ettei tietynsuuruisista ylityksistä sakoteta vaan annetaan rikemaksu jota ei kai lasketa tuohon kortin hyllyttämiseen vaikuttamaan. Näin oli ennen. Korjatkaa jos asiat on äskettäin muuttuneet eli rikemaksujärjestelmä olisi poistunut.

STRÖMMER HEIKKI 05.04.2011 19:16

Ainoa mikä ei käy kortin päälle on kirjallinen huomautus. Johtuen siitä syystä että rekalla joka kulkee tasaisella max 89km/h, ei pysty ajamaan niin lujaa että siitä saisi sakot. Senpä takia poliisit ovat suuressa viisaudessaan ottaneet sen käytännön että rikesakotkin käyvät kortin päälle aivan samoin kuin sakot. Arvaas mistä tiedän?

STRÖMMER HEIKKI 05.04.2011 19:33

Uusitalon Markolle. Oletko koskaan nähnyt rekan pysähtyvän kuin seinään, ellei se ole ajanut päin seinää? Jaa et? No en minäkään. En myöskään ole koskaan kokenut että rekka pysähtyisi muutoin kuin n. kolminkertaisella jarrutusmatkalla henkilöautoon verrattuna. Joo on siinä ABS:t ja ihan uusissa EBS:t, eikä lyö pyörät lukkoon niinkuin joskus mennävuosina, mutta ei vaan pysähdy, vaikka joskus tarttiskin. Eli jos ajat perässä, ei kyllä kovin tarkkana tarvi olla jos haluat välttää perään-ajon. No hereillä tietysti kyllä pitää olla. No mitäs sit kun se rekkakuski tuntee takamuksissaan että se ei pysähdy sillä matkalla millä pitäis?No sit ammattikuljettaja ajaa sen rekan lepikkoon, eikä aja sen henkilöauton perään. Sit te voitte taas täällä päivitellä että taas jonkun hölmön rekkakuskin ajokkia nostettiin tielle, ettekä arvaa ollenkaan että ehkäpä sen takia joku hölmö henkilöautoilija on edelleen elävien kirjoissa.

STRÖMMER HEIKKI 05.04.2011 19:36

Voiskos Muhonen vähän tarkentaa lausuntoaan? Onko asenteessa vikaa jos ehdottaa että kaikki rajoitetulla nopeudella ajavat ajaisivat toisiaan häiritsemättä?

MUHONEN LAURI 05.04.2011 19:55

Kyllä on jos pitää ajaa metrin päässä takapuskurista, ammatlaiset osaa ottaa huomioon muutkin tienkäyttäjät.

STRÖMMER HEIKKI 05.04.2011 21:28

No ne puskurissa kiinni roikkujat ovat niitä nuoria undulaatteja, jota eivät vielä ole omaksuneet oikeata ajotyyliä. Kas tälläinen vanhempi rahtari ajelee rauhallisesti, eikä provosoidu. Ennakoidaan, sehän se oikea sana on. Yritetään avustaa ohittajaa valomerkein yms. Risteyksiä ja muita liikenteen solmukohtia lähestyttäessä hidastetaan rauhallisesti vauhtia, että ei tulisi äkkitilanteita. Kiihdytetään rauhallisesti ja hidastetaan rauhallisesti. Sillai säästetään polttoainetta ja omia hermoja. Jos sitten eteen tulee pikkuhiljaa mäkeä ylös lyllertävä vanha Hymer, jonka ohi ei vaan pääse, esim sen takia että vapaata näkyvyyttä eteenpäin ei ole tarpeeksi, niin sit pitää vaan mennä joko kahville, tai vaikka pysäkille seisomaan kymmeneksi minuutiksi. Sit sitä ei enää saa kiinni, vaikka yrittäisi. Niin pienestä ajasta siinä kuitenkin on kysymys, vaikka ei luulisi. Sitäkin taas ihmettelin tossa viimeviikolla kun tulin Oulusta Hesaa kohti. Jo alkumatkasta musta Bemari kaahasi ohi. WAROOOMM vaan kuului räyhäkäs ääni pakoputkesta ja Bemari häipyi taivaanrantaan reilua ylinopeutta. No minä vaan ajelin Scanialla tasan 82km/h. No sit taas vajaan parin tunnin päästä sama Bemari kaahasi ohi. Niin jatkettiin koko päivä. No minun oli pakko pitää lakisääteinen 45min tauko Hirvaskankaalla, mut muuten vaan ajoin koko ajan samaa vauhtia, ja tossa Järvenpään kohdalla se Bemari ohitti minut viimeisen kerran. Mitä järkeä oli vetää nasta laudassa aina vähänmatkaa ja sit huilaamaan kun oli se varmaan niin raskasta ohitella koko ajan. Keskinopeudeksi kuitenkin jäi se vajaat 80km/h?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.