Se automaatti

VIITALA RISTO 07.09.2010 19:59

Tulin sitten vaihtaneeksi Pösön automaattivaihteiseen Mersu 320:een.

Vaan onko automaatilla vaunua vetäessä jotain erityistä, joka pitis ottaa huomioon?

Annanko kylmästi hymyillen olla vain D-asennossa ja automatiikan hoidella, vai pitääkö rajoittaa esim neloselle?

Entäpä ylä-/alamäet? Moottorijarrutusta päässee hyödyntämään kunnolla rajoittamalla neloselle tai kolmoselle? Vai?

VIITALA RISTO 07.09.2010 20:19

Ja tuolla viestihaullahan taas löytyi yhtä ja toista...

ANTTILA MARKKU 07.09.2010 21:35

Automaattivaihteisto hoitaa nimensä mukaisesti vaihtamistoimet ilman "fiksun"kuljettajan apua.Voit varmistaa maahantojalta onko kyseisessä automallissa rajoituksia vaunun vetoon.Rekisteriotteeseen on merkitty suurin perävaunumassa jarrullisena,jos se automaatti ei kestä max perävaunun hinaamista voit tehdä takuukorjausvaatimuksen.Huoltokirjasta ohjeenmukainen huoltoohjelma.Ei voi pitää virheenä jos vaihteeston öljyt ja suodatin tai suodattimet vaihdetaan useammin kuin kerran auton elinikänä.Ei muuta kuin kylmästi hymyillen noide jännetuppitulehduksen hankkivien väkisin vaihtajien ohi.

HALMEENMÄKI JUHANI 07.09.2010 22:09

Mikä vaihteisto? Edes vaihteiden lukumäärä... Jos se on 7-vaihteinen, kuten veikkaisin, jos tyyppimerkintä on 320, niin saat todennäköisesti käyttää kaikkia vaihteita. Auton ohjekirja tai maahantuoja (Veho) on kuitenkin se josta asia on tarkastettava! Luonnollisesti hyvin jyrkissä mäissä on hyvä käyttää "käsivaihteita", ja etenkin alamäissä. Automaatti ei tunnista tilannetta ajoissa, jollei ajomatka ole niin pitkä että se oppii vaunun vaikutuksen. Jarruun ei alamäissä saisi koskea, se on hyvä nyrkkisääntö jolla kuski oppii ajamisen tekniikkaa.

Ja tuo öljynvaihdon merkitys automaatin kestolle ja huolto-ohjelmaa useamminkin kannattaa tosiaan ottaa vakavasti.

VIITALA RISTO 08.09.2010 08:39

Se on viisiportainen vaihteisto, 2003 mallinen kärry.

Saksankielinen manuaali puhuu mun ymmärtääkeni moottorijarrutuksesta, mäkiajosta ja 4, 3, ja 2 vaihteille rajoittamisesta.

En ole tuolla ehtinyt vielä paljoa ajella, mutta luulisin että tuo vaihteisto vaihtaa kyllä muuten ylös ja alaspäin ihan normaalisti vaikka se suurin käytettävä vaihde olis rajoitettu joksikin muuksi kuin viitoseksi.

ANTTILA MARKKU 08.09.2010 19:44

Ne on poikkeus tapauksia jos joudut ajamaan muulla kuin D asennolla.Jossain maastoajossa ja jyrkissä alamäissä voi käyttää käsivalintaa ellei ole mäkihidastinta varusteena,silloinkin valitaan joku pienempi alue.Minulla ei ole tuollaista 6-7 portaista vaihteistoa joten en voi niiltä osin kommentoida.Yleensä kun ajelet semmosta reilua 80 vaihteiston toimintaa voi seurata kierroslukumittarista.Jos useasti mittarin näytöstä näkee että vaihteisto hakee momentista lisää tehoa ja lisää kierroksia, useasti voi auttaa kun hiukan lisäät nopeutta jotta vaihteiston toiminta tasapainottuu.Se 6 tai 7 vaihteinen voi olla ongelma vaunun vedossa kun kierrokset pyritään saamaan alas mutta alakierroksilla vääntö ei riitä vaunun kanssa.Silloin se käsivalinta voi olla tarpeen ja polttoainekulut kasvaa.Ei ole kokemusta.

REMAHL PETER 08.09.2010 21:53

Tässä ollaan MB automaatilla vedelty jo kolmen auton verran ja se mikä minusta on autolle tärkeätä on että moottori "kiertää" kunnolla. Kierrokset saa olla vähän päälle 2000, niin kulutuskin on kohtuullisempi kun ei joudu niin koville.

Eli viisivaihteisen lukitsen neloselle ja vanhat nelivaihteiset pidin kolmosella.

Mäetkään ei tunnu missään, ainakaan täällä Pohjanmaalla.

Ekalla 300d mentiin 700tkm, 250d mentiin 600tkm ja nyt E 220cdi -05 menossa 220tkm.

LINDROOS LAURI 09.09.2010 00:02

Edellä jo hyvää asiaa. Lukitsen 5-vaihteisen neloselle yleensä koko reissun ajaksi (80 km/t)ja vuoristossa vaihtelen pientä tarpeen mukaan, jotta kierrokset pysyvät yli 2000 rpm. Alamäet mukavasti moottorilla jarruttaen. Laatikko ja kone jäähtyvät hyvin, eikä mitään ongelmia ole. Pidän nykyään automaattia manuaalia mukavampana ajaa. Vaunu painaa C-koppaisen farmun maksimin, eli 1500 kg ja kulutus on isolla kuormalla kympin tai himpan alle.

STRÖMMER HEIKKI 10.09.2010 21:23

Mä olen ajanut 6-vaihteisella Discolla d:llä. ja hyvin on vetänyt 1900kg painavaa vaunua mm. Kroatiaan ja takaisin. Alpeilla, yms. isommissa mäissä olen laittanut manuaalille ja jarrutellut moottorilla, mut kyllä sitä varsinaistakin jarrua joutuu käyttämään välillä, ellei halua laskeutua alle viidenkympin vauhtia. Mut se pitää tehdä niin että painat kerran kunnolla sitä jarrua ja "tapat vauhtia" ja sit taas jatkat moottorijarrutusta ja jäähdyttelet jarruja ja sit taas painat jarrua kun vauhti alkaa nousta liikaa. Mut vaunua vedettäessä kannattaa huomioida sekin että liian tehokas moottorijarrutus saa aikaan sen että vaunun jarrut alkavat makaamaan päällä ja sit vähänpäästä savu nousee vaunun pyöristä, eikä vaunussa enää ole jarruja, ennenkuin jäähtyvät.

VIITALA RISTO 12.09.2010 18:04

Kiitos neuvoista. Tässä ketjussa esille tulleiden juttujen perusteella ja muitakin ketjuja tutkimalla vahvistui se mun olettamus, ettei vaunun vetäminen automaatilla ole sen vaikeampaa kuin manuaalillakaan. Hyviä vinkkejä sain.

Nuo moottorijarrutus/jarrutus asiat on toki ollut "aina" hallinnassa. Ainakin sen jälkeen kun Ibitzan jarrut savus joskus lähellä Garmis-Partenkircheniä... Käytiin sitten Saalfeldenin Porche-huollossa vaihdattamassa jarrupalat.

SOINI ARI 18.09.2010 20:13

Jos tuo pätenee ko. MB/5-v automaatti-yhdistelmään, niin ei kannata lukea tuota yleistäen. Ainakin oman autoni kuluttaa vaunun kanssa selvästi vähemmän kun altaa automaatin hoitaa hommansa eli antaa niiden kierrosten pysyä alhaalla. Käytännössä se tarkoittaa 85km/h nopeudessa n. 1650rpm. Jos "pakotan" koneen kiertämään, niin ilman käytännön hyötyä vain kulutus nousee, reilulla litralla per 100km. En edes näe mitään syytä, miksi konetta pitäisi kierrättää yli sen maksimi väännön kierrosluvun, yleensä nämä koneet on hyötysuhteeltaan parhaimmillaan max. väännön alueella ja osakuormituksella sen alapuolella.

PURSIHEIMO TOPI 19.09.2010 15:20

Oletko todella vaunua vedellyt tuolla ensimmäisellä 700 000 km? Tuohan tarkoittaisi sitä, että olet esim kolmen vuoden aikana joka päivä vetänyt vaunua 8 tunnin ajan keskinopeudella 80 km/h.

REMAHL PETER 20.09.2010 19:32

edelliseen:

Pohojatuuli on aina kylymä vaikka mistä päin puhaltais
KÖSSÖ LAURI 22.09.2010 19:08

Itsellä MBE (S211, farkku) 280CDIA 7G-tronic, vaununa Solifer 600T LK eli painoa yksiakselisena noin 1600kg (=kokonaismassa). Ajellut kesän aikana ko. yhdistelmällä 5-6tkm ja käytän D-asentoa. Vääntö riittää (440Nm/1400r/min) ja koneessa noin 1600r/min kun ollaan matkavauhdissa 90+, tuolloin koneessa 6-vaihde käytössä ja saa tulla pieni vastanenkin että pudottaa pienemmälle. Edellisenä kesänä pienempi vaunu ja samoilla säädöillä mentiin noin 7tkm. Enpä usko että kulkisi vähemmällä jos ajaisi esim. pakkovitosella. Muutoinkin vaihteisto toimii kun öljyt ja muut kunnossa!

TUHKANEN JUKKA 03.10.2010 22:27

Vedin kesällä 3800km Nissan Qashqai 2,0 diesel automaatilla ja annoin olla D-asennossa vuoristosta laskeutumisia lukuunottamatta. Vaunu on Solifer Artic 550, kokonaispaino 1300 ja rekkanopeuksissa vaihteena oli aina (asiaa manuuaaliasennolla kokeillessani) vitonen. Hyvin toimi ja kulutus 10-11 litraa/100km kun ilman vaunua menee 7-8, ajotavasta ja reitistä riippuen. Automaatti on ennen kaikkea mukava, vaunu perässä tai ilman.

VALTONEN MARTTI 03.10.2010 22:42

Onko Nissanin loota perinteinen momentinmuuntimella vai ns.DSG kysyy MV

HALMEENMÄKI JUHANI 04.10.2010 07:26

Dieselin on ns perinteinen. Bensakoneen perässä CVT = variaattori. Ei siis robotti eikä DSG.

VALTONEN MARTTI 04.10.2010 08:54

Hyvä niin,minun mielestäni.MV

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.