Dodge Nitron kanssa ongelmia Hobby 650 Kmfe:n vedossa

LANKINEN JARI 21.06.2010 13:23

Moi !!!

Onko kellään kokemuksia Dodge Nitrolla (2,8 Diesel SXT) asuntovaunun vetämisestä?

Itse vedin viime viikonloppuna Nitrolla ensi kertaa Hobby 650 Kmfe:tä Sipoosta Anttolaan ja takaisin. Oli suuria ongelmia kun Lahden moottoritiellä yhdystelmälle ei tahtonut riittää kaksi kaistaa kun yhdistelmä kiemusrteli kun käärme. Pysähdyin useampia kertoja tarkastin aisapainoa (korjasin jopa sisustan painojakaumaa), rengaspaineita (vaunu 4,5 ja ajoneuvo 2,3-2,4). Mutta ei oikein tuntunut auttavan. Nitro on ajettu n. 85tkm ja Hobby on alle kaksi vuotta vanha (vedetty muutama tuhat kilometriä). Hobbylla ei ole muilla vetureilla (Chevy Van, Opel Vectra 2,2 aut Wagon) ollut tällaisia ongelmia. Nyt epäilenkin, että ongelma on Nitrossa.

Onko muilla kokemuksia Nitrosta ja onko samanlaisiin ongelmiin törmännyt? Voihan tietysti olla ongelma myös se, että Nitrossa on jotain rikki ja nyt se on menossa huoltoon 5.7.2010. Jos hommaa ei saada kuntoon niin sitten pitää alkaa miettimään ajoneuvon vaihtoa...

Terveisin ja olisin kiitollinen jos tähän saisin teiltä kokemuksia ja kommentteja!!!

Jari

VALTONEN MARTTI 21.06.2010 18:51

Eipä ole omia kokemuksia Nitrosta, mutta tuli mieleen taannoinen TM:n vedettävyystesti muutamalla yleisellä vetoautomerkillä.Siinä muistaakseni Pajero käyttäytyi kuvaamallasi tavalla ja syynä toimittajat pitivät liian korkealle sijoitettua vetokoukkua.Tuskin noin uudehkossa Nitrossa vielä vikaa on.Takarenkaiden paine ehkä voisi olla parit kymmenykset enemmän,kokeeksi.

KOIVISTO KARI 22.06.2010 11:42

Itselläni oli aiemmin 650 Kmfe ja veturina Kia Sorento. Varsinaisesti ei ollut samaa ongelmaa, paitsi silloin, kun aisapainoa ei ollut riittävästi. Laita painoa lisää keulaan, niin varmasti tokenee. Jos olet lähtiessäsi täyttänyt vesisäiliön niin perässä on reilu 50kg ylimääräistä painoa, jota joutuu kompensoimaan. Kun painoa keulassa tarpeeksi, niin kulkee kuin juna, vaikka vauhti nousisi yli sallitun. Toivottavasti ongelma ratkeaa, ettei tarvitse mennä autokauppaan.

ANTTILA MARKKU 22.06.2010 12:21

Huomioi kun lisäät painoa akselin etupuolelle se vaikuttaa aisapainoon siitä riippuen kuinka lähelle vetokoukkua saat sen sijoitettua.Se paino nimittäin jakautuu vetokoukulle ja akselistolle,siitä riippuen mihin kohtaan sijoitat painon.Max painon vaikutus 3/4 painon lisäyksestä.

LANKINEN JARI 22.06.2010 14:42

Moi !!!

Kiitos näistä tiedoista ja pitää lisätä aisapainoa. Kylläkin nyt oli jo edessä kaksi täyttä kaasupulloa (komposiitti/10kg ja metallipullo/11kg), yksi 33 litran lisäjääkaappi täynnä juomia, etusängyn alla lepolasse, sekä iso pöytä. Kun irroitin vaunun Nitrosta matkalla niin sai nostaa aisasta oikein tosissaan eli oli varmasti reilusti yli ohjearvon 50kg aisapainoa. Kylläkin vihjeessänne saattaa olla todenperää kun viikonlopun aikana vesiastia vajeni ja vessan säiliö täyttyi niin meno oli jonkun verran helpompaa, mutta ei vielä sittenkään vakaata.

Vedin Nitrolla myös kevytvaunua tuossa muutama päivä sitten ja oli hieman samanlaisia oireita alamäissä.

Nitro on menossa nyt 5.7:ttä määräaikaishuoltoon ja ajattelin, että saavat vaihtaa siihen Konin punaiset iskarit (jos löytyy), sekä tarkistaa alustan kaikki nivelet. Nitro kolahtelee vähän siihen tyyliin, että jokin nivel voisi olla rikki niin kuin aikoinaan olen Vaneissa tottunut ja tällaiset ongelmat on näistä johtuneet.

t. Jari

TARVAINEN TIMO 22.06.2010 15:35

Sinällään 50 kg aisapaino ei ole missään tapauksessa riittävä raskaaseen telivaunuun.

Jännäksi jutun tekee se, että Suomen laki sallii maksimissaan 4% kokonaismassasta aisapainoksi (Hobby 1900 kg max 76 kg) ja saksalainen tyyppikilpi taasen termillä mindenst eli minimi tuo 4%.

Itse vedän Detskun 740 TK:ta Volvon XC:llä ja vedettäessä huojuntaa ei ole, aisapainoa tosin on n. 120 kg.

Vielä vakaampi yhdistelmä oli edellisellä veturilla, rungollinen ML, vaan tuo nopeus nousi jo kovin herkästi yli satasen...:(

MYNTTINEN ARI 22.06.2010 19:00

Minulla on myös kyseinen vaunu mutta volvo veturina ja aisapainoa noin 75 kiloa ja ei niin minkäänlaista kimurtelua ja paineet vaunussa 3kiloa ja autossa 2.8 edessä ja takana.

VIRTA PIA 28.06.2010 15:18

Moi,

Meillä on lähes samanlainen yhdistelmä eli Dodge Nitro 2.8 SXT(diesel) ja Hobby 650KFU. Kävimme ensimmäisellä reissulla tällä yhdistelmällä viime viikolla ja hieman epävakaammalta tuntui kuin aiemmat vetokokemukset. Huomasimme erityisesti moottoritiellä sen, että takatuuli ja ohittajat saivat vaunun heilahtelemaan varsinkin pituussunnassa. Tämän oletamme johtuvan auton löysästä ns. "amerikkalaisesta" alustasta. Vastaantulijoista yhdistelmä ei välittänyt mitään. Laitoimme tarkoituksella auton taakse hieman normaalia enemmän painoa ja auton renkaat ovat vakiorenkaita suuremmilla vanteilla, joka ehkä vähän vakauttaa alustaa normaalissakin ajossa (ilman vaunua).

Kyllä meilläkin mielessä on käynyt jäykempien iskareiden asentaminen, joten jos siihen ryhdyt, kuulisimme mielellään auttoiko se vakauttamaan yhdistelmää.

Pia

HALMEENMÄKI JUHANI 28.06.2010 20:54

Otetaanpas vielä sen verran pakkia että jouset vai iskarit? Notkahtaako auton peräpää selvästi alaspäin kun vaunu laitetaan koukkuun => jouset vaihtoon. Yleensähän se amerikkalaisen perinteisen koulukunnan fiilis on nimittäin enemmänkin jousista kiinni kuin iskareista.

LAHTI ANTTI 28.06.2010 21:14

Tai ehkä parempi, auto vaihtoon.

ANTTILA MARKKU 28.06.2010 21:34

Ei se dodge välttämättä huono vetopeli ole,asiat vaan on pienistä virityksistä paranevia.Mietippä Kovalaisen Lotusta pikku virittelyllä voittaja auto,ehkä???

KOSKINEN OLLI 28.06.2010 23:21

Jos miulla olisi suuntavakavuuspulmia, niin korottaisin vetoauton takarenkaiden ja vaunun renkaiden ilmanpaineen renkaassa merkittyyn maksimiarvoon.

KERÄNEN OSMO 02.07.2010 17:01

Autoon maksimipaineet sekä taakse että eteen, löysä eturengas muljahtelee sivuttain.

KOSKINEN OLLI 02.07.2010 21:53

Paineenkorotuksella on tarkoitus tehdä rengas suuntavakaaksi. Varsinkin jos renkaan profiili on korkea, rengas sortaa, eli nuljahtelee normaalipaineella. Matalampiprofiiliset ovat suuntavakaampia.

Taka-akselin renkaiden pitää olla tukevampia, eli suuntavakaampia kuin eturenkaiden.

YLITALO ARTO 07.07.2010 12:41

Itselläni Dodge Nitro ja Adria 743. Tämä yhdistelmä käytössä kolmatta kesää, eikä ole ollut mitään suurempia ongelmia. Ensimmäiset reissut kiemurtelua, koska vaunu väärin kuormattu. Mutta kun vaunu kuormattiin oikein ei ongelmia suuntavakaudessa. Ainoastaan kun bussit ohittavat, imuvaikutus tuntuu. t Artsi

LANKINEN JARI 26.07.2010 13:16

Terve !!!

Kiitos kaikista ohjeista ja ongelma on nyt löydetty / korjattu eli kuljettajan puoleinen etupyörän laakeri oli ihan loppu ja kun se uusittiin (koko napa pitää vaihtaa) niin kulku vaunun kanssa rauhoittui. Lisäksi ohjeidenne pohjalta siirsin kuormausta aisalle ja keskelle vaunua, jolla ei ollut juurikaan muutosta käyttäytymiseen. Lisäsin myös rengaspaineita niin, että edessä 2,6 kylmänä (ajossa 3,0) ja takana 2,8 (3,3) niin tämä myös autoi ongelman kanssa. Mutta todellinen syy oli siis etupyöränlaakerissa, joka meni muuten takuuvaihtona. Kuuntelin tuossa viime viikon lopulla, että samanlaista äänioiretta kuuluu jo apukuskin etupyöränlaakerista eli taidan viedä senkin takuuvaihtoon.

Kaikille kuitenkin kiitos vihjeistä ja saatiinhan ongelma poistettua, eikä autoa tarvitse vaihtaa 1,5v aikana mitä leasing sopimusta on jäljellä.

Terveisin !!! Jari

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.