Vetoauton tehojen lisääminen.

JUNTUNEN KAUKO 30.05.2010 22:51

Onko kellään kokemusta/tietoa Skoda Roomsterin 1,9 Tdi 77 Kw moottorin ohjainýksikön uudelleen ohjelmoinnista? Haluaisin lisätehoja/vääntöä moottoriin.Hinta on noin 550 eur. Vedettävänä olisi Solifer 450:n asuntovaunu.

STRÖMMER HEIKKI 01.06.2010 20:31

Skodasta en tiedä mitään, mutta itse olen lisännyt tehoja Land Rover Defenderiin ns. optimoinnilla,eli laitettiin uusi ohjelma vanhaan boxiin. Maksoi tasan 500€. Hevoset lisääntyivät 122:sta 150:n ja mikä parasta vääntö 300:sta 360:n.Yllätys yllätys, kulutus laski.

LAAKSO MARKKU 03.06.2010 23:00

Ohjainyksikön ohjelmointi on simppeli homma kun koneesta on valmiiksi olemassa jo tehokkaampia versioita. En vain tiedä VAG-konsernin koneille halpoja paikkoja. Koita etsiä Volkkarin/Audin keskustelupalstoilta hommaan kykeneviä. 500€ tuosta 20 min. työstä tuntuu aika hurjalta. Tietysti siitä joutuu maksamaan jos harvempi ihminen homman osaa/pystyy tekemään.

JUNTUNEN KAUKO 04.06.2010 20:35

Kiitos Markku ja Heikki kommenteistanne.Soitin paikalliseen Skodan huoltoon kyseisestä asiasta, he eivät suositelleet Skodan dieselmoottorien muutoksia,pelkäsivät turbon kestävyyttä.Lisäksi he sanoivat kytkimen ja vaihteiston kärsivän muutosten myötä.Huoltopäällikkö kertoi kuitenkin tehneensä omaan bensa koneeseensa vastaavan muutoksen.Ota näistä sitten selvää? Olisi kiva kuulla muittenkin kokemuksia ennenkuin teetätän kyseisen muutoksen.

TOHKA PETRI 04.06.2010 21:33

Mietin myös tehon lisäämistä Passattiini... kyllä paikat varmaan kestää normaaliajossa, vaikka vähän reilumminkin päästelee. On se insinööri varmaan laskenut vähän pelivaraa rattaisiin ja kytkimeen.

Miten lie sitten, kun perään laitetaan puolitoista tonnia vaunua... lisäteho rasittaa taatusti voimansiirtoa... toistaiseksi antaa olla.

SINIMAA JANI 04.06.2010 23:20

Kysyin samaa toimenpidettä merkkihuollosta myös omaan Mondeoomme. Vastaus oli samankaltainen, että ei voida tehdä mitään. Ok, selvitin sitten itse asiaa hieman tarkammin, ja eri henkilöiden kokemusten myötä uskaltauduin lastuttamaan tuo TDCi koneen. Uudelleen ohjelmointi olisi maksanut noin 700€, ja lastutus luotettavasti toimivalla boksilla 200€. Sitä tuossa mietin, että hajottako tuo boksi autosta jotain kallista, kuten ruiskusuuttimet, partikkelisuodattimen, korkeaopainenpumpun, yms yms..

Tuo viisisataa euroa joka noissa oli hinnan eroa kun ei riitä edes käsirahaksi edellämainituissa korjauksissa.

Lastun kun autoon laittoi, niin koko auton olemus muuttui täysin. Tehoa on niin, että huh huh.. Todellinen syy tuohon toimenpiteeseen oli kuitenkin tuon nyky dieseleille ominaisen, käsittämättömän huonon alaväännön korjaaminen. Teho käyrien mukaan tyhjäkäynti vääntö ilman lastua on 40nm ja sitten kun nostaa kierroksia 1800rpm, niin vääntöä löytyykin jo 330nm.
Tuolla lastulla sai alaväännön tuplattua, ja se tuntuu oikeasti vaunun kanssa liikuttaessa. Kone ei enään sammu kuin leikaten, vaan varoittaa selkeästi jos on vaarassa sammua. Olen tuosta kytkimen ja vetonivelten kestämisestä sitä mieltä, että kestää lastutettuna paremmin, koska ei tarvitse luistattaa, eikä sammu TÖKS.

Se että jos autossa on tehoa ja vääntöä ei mielestäni suinkaan tarkoita sitä, että sillä pitää ajaa kuin ralliautolla. Teho ja vääntö tuo ajoon turvallisuutta ja rauhallisutta.

LAAKSO MARKKU 05.06.2010 16:46

VAG-konsernin sivuilta voi katsella esim. Audin tehoja samalla koneella. Niihin arvoihin on turvallista päivittää koska olisihan se typerää autotehtaalta tehdä vaihteistoja/turboja moneen eri teholuokkaan samaan perusmoottoriin. Kaikki ne on samalta tuotantolinjalta tulleita ja siihen perusmoottoriin sopivia. En usko ollenkaan että kannattaisi tehdä niihin eri moottoriversioihin erilaisia laatikoita. Yleensä autotehtaat tekevät mahdollisimman pitkälle samanlaisia tuotteita ja hienoviritys tehdään sitten linjan loppupuolella missä lisätään tarvittavat tilatut varusteet ja moottorin lisäkomponentit.

KAARNA PAULI 06.06.2010 09:33

Laitoin ducatoon tuolta löytyvän tehoboksin ja olen ollut siihen erittäin tyytyväinen,se halvempi boksi toimii minulla ja auton katsastuksessa ei ollut mitään huomautettavaa.

http://www.racechip.de

HALMEENMÄKI JUHANI 06.06.2010 21:18

Näissä tehonlisäämisissä kannattaa muistaa, että periaatteessa auto pitää sitten muutoskatsastaa suuremmalle teholle. Eli jos autosta löytyy jälkiä lastuista tms niin katsastuksessa saattaa tulla hylky. Se onko tehokkaampi moottori vain ohjelmallisesti aikaansaatu on monimutkainen asia. Erässä tapauksessa tuli vastaan, että tehokkaammissa versioissa oli erilainen öljyjärjestelmä. Eli vastuas ei välttämättä ole helposti saatavilla tai yksinkertainen. Toisaalta ei paikkoja riko se lisävoima vaan sen käyttö, etenkin reiluummin.

SINIMAA JANI 06.06.2010 22:40

Tuo on totta, että varmasti on tapauksia, joissa moottoreissa ei ole mitään muuta eroa, kuin erilainen ohjelimistoversio.

Tässä meidän tapauksessa eroa tuon 115hv ja tämän 130hv versioiden välillä on ainakin erilaiset ruiskusuuttimet, sekä tässä tehokkaammassa muuttuvageometrinen turbo. Joten aika paljon eroa vain 15 hevosen takia.

Tällä lastulla luvataan tehon lisäykseksi 40hv (yht 170) ja väännön lisäykseksi 60nm (yht 390). Se mitä oikeasti pyöristä irtoaa ei meidän tapauksessa ole kovin kiinnostavaa. Penkki tuntumalla ihan riittävästi. Ero vakioon on huomattava. Mutta suurin ero on juuri se mitä hain, elikkä huikea alavääntö. Ajotapoihin kun ei kuulu tälläisella käyttöautolla liikenteessä leikkiä mitään Rosbergia.

Tuon lastun ajattelin antaa olla kiinni sekä huolloissa, että katsastuksessa. Jos sen kanssa ongelmia tulee, niin harkitaan sitten uudelleen. Kun tuota hankin niin yksi tekijä oli juuri se, että sen pitää olla sellainen, ettei tarvitse leikkiä sen kiinni/ irti/ kiinni/ irti kanssa. Siis pitää olla pakokaasu arvot ja muut täyttävä. Aika näyttää onko, koska katsastukseen on vielä useita kuukausia.

HYTTILÄ ESKO 07.06.2010 16:18

Meillä on vakion 163hv/340Nm sijaan 200hv ja 470Nm. Kulutus tippui ja kulkua piisaa www.debil.fi

TUPPURAINEN PETRI 07.06.2010 21:32

Esko, ilmeisesti teit päivitykset Volvoon? Mitäs tuli maksamaan kun ton firman sivuilla ei hinnoista puhuta yhtään mitään?

HALMEENMÄKI JUHANI 07.06.2010 23:14

Juju muuttuvasiipisen ja kinteäsiipisen ahtimen välillä ei ole se pelkkä maksimiarvo, vaan ennemmin käyrän "laakeus": potku tulee tasaisemmin ja aiemmin, sekä etenkin väätökäyrä tasaantuu, ylöspäin. Eli pelkän maksimin ero on vain neljännestotuus.

HYTTILÄ ESKO 08.06.2010 00:31

500€ volvolandian jäsenille. ja se on ilmainen http://www.volvolandia.com/SVF/

HYTTILÄ ESKO 08.06.2010 13:28

Lisäkis : Tuolla ei tule mitään vastusboksia piuhojen väliin. Vaan boksi pöydälle ja pc kiinni. Koko boksi ajetaan uusi softa ja jos huollossa "pilaavat" asian. Ajamalla jonkin uuden version. Saa samalla rekkarinumerolla ilmaiseksi softan takaisin.:p

TUPPURAINEN PETRI 08.06.2010 17:04

500 € pelkän softan päivityksestä. Jumankekka mikä bisnes, Mikkisoftan päivityksethän on suorastaa ilmaisia tuohon verrattuna. Ja paljonkos tuohon toimenpiteeseen menee aikaa?

HYTTILÄ ESKO 08.06.2010 17:58

Kun osaat tuon softan teon ja teet sen telakan tuohon niin ala tekemään rahaa kun se on helppoa. Softan tekijähän on www.rica.nl . Mielestäni paljon naurettavampaa on laittaa muutama vastus muovipurkkiin ja kertoa sen olevan "powerpoksi". Tuolla hajoittaa auto ja laittaa saastearvot metsikköön. Rican softilla on EURO4 hyväksyntä päästöille. Eikä niitä tartte ostaa jos ei tartte eikä ymmärrä. Kun tuon tehokkaamman ostaa merkkiliikkeestä se maksaa tuhansia enemmän eikä silti vastaa väännöiltään ja tehoiltaan samaa. Kerro sitten julkisesti kun olet saanut virman pystyyn , tullaan kaikki asiakkaaksi.

TUPPURAINEN PETRI 08.06.2010 18:41

Eskolla on jälleen luetun ymmärtämisessä vaikeuksia tai sitten lääkitys on pahasti pielessä.

MISSÄHÄN kohtaa mainitsin, että minulla olisi tarkoitus pistää firma pystyyn ja ruveta koodaamaan tuollaista softaa?

Juuri tällaisten "........." takia täältä ei enää nykyään kannata kysellä yhtään mitään. Eihän täältä saa kuin vittuilua aina vaan vastaukseksi. Tai sitten jo parin asiallisen viestin jälkeen jutut lähtee, kiitos tiettyjen herrojen, aivan toiselle planeetalle, ja sitten ne jo haukkuukin toisiaan. Ai niin, ja sitten sitä jatketaan vielä tuolla Jäsenkeskustelu-osiossa vieläkin rajummin.

HYTTILÄ ESKO 08.06.2010 20:18

Katsos Herra Tuppurainen. Kun on olemassa osaajia ja taustahuutelijoita. Itse en ole se ensinmainittu mutta tuntuu jotta sinä olet se jälkimmäinen. Yleensä jos ei tiedetä asioista esitetään asioista omia mielipiteitä. Oletan jotta me kummatkaan emme osaa tietotaitoa tuon softan tekemiseen. Taas hieman sähköoppia käyttäen voi tehdä tuollaisen powerpoksin mitä markkinoidaan erilaisssa julkaisuissa. Jolla yleensä saadaan muutamalla komponentilla pumpun toimintaa muutettua jotta ruiskutus saadaan muutettua enemmän tehoa antavaksi. Tällöin muu moottorin ohjauselektroniikka sekoilee ja päästöarvot eivät pysy rajojen sisäpuolella. Tällaisia purkkeja muutamalla komponentilla myydään usealla satasella. Taas jos on jonkin tunnetun firman softa mikä täyttää mm päästöarvot eikä softa hajota koko autoa. Tällaisesta kannattaa mielestäni maksaa ennemmin mikäli on hankkimassa tehonlisäystä kulkimeensa. Tunnen paljonkin porukkaa jotka käyttävät hyväkseen tuota yritystä ja muita vastaavia. Esim taksiautoilijoita joille 2L/100km polttoaineenkulutuksen alennus maksaa softan takaisin aika pian. Lisäksi autojen ajokäyttäytyminen paranee mm alaväännön reiluna kasvuna mikä on monissa nykydieseleissä puute. Juuri tuollaisten takahuutelijoitten takia tänne ei viitsi laittaa linkkejä näemmä lainkaan. Onneksi on asiallisiakin kyselijöitä. Tuo firman perustusjuttu liittyy siten asiaan. Jotta sen minkä väittää kalliiksi huijaukseksi pystyy tietenkin ihanitse tekemään halvemmalla. Tällöinhän kannattaa ottaa meiltä tyhmiltä rahat pois. Voin antaa vielä nimiehdotuksen. www.tuppurainentuning.nu ps älä ihmeessä huutele jostain lääkityksistä, ettet vaan tarvitse itse sellaista?

TUPPURAINEN PETRI 08.06.2010 20:43

Joo, olen mielelläni taustahuutelia. Jos ihmettelee vain "tuotteen" hintaa niin sitten ole sitä jo toisen kerran tänään. Tavallinen suklaa tuutti, saman valmistajan, toisessa paikkaa 65 senttiä ja toisessä 1,10 ekee.

Ja en ole esittänyt mitään omia mielipiteitä, en arvioita ko. tuotteesta. En ole kyseenalaistanut sitä, en kehunut, en haukkunut, en ole väittänyt huijaukseksi, ihmettelin vain hintaa. Ai niin, IT-ala on kylläkin tuttu.

Mutta, jo toisen kerran huomaan, että sulta on turha kysyä yhtään mitään tai edes kommentoida mitään kun mitään järkevää ei tule sulta ulos. Haukkua ja vinoilla kyllä muille osaat hra kaikki tietävä. Joten, evVvk.

HYTTILÄ ESKO 08.06.2010 21:40

Kun on se IT-hanskassa niin kannattaa miettiä sitä uutta uraa. Muistavaan ottaa huomioon kaikki muuttuvuudet koko moottorinohjauksessa ja tehdä kunnon testaukset.Hakea hyväksynnät jne. Enkä usko edelleenkään ettei hinta olisi kilpailukykyinen muihin verrattaviin tuotteisiin verrattuna. En tiedä läheskään kaikkea. Mutta en myöskään huutele asioista mistä en mitään tiedä, kuten eräät. Lisäksi aika ontuva vertaus tuo jäätelötuutti. Mutta voihan niissäkin olla eroja. Toinen tehty maitojauheesta ja kissanrasvasta. Maustettu pelkillä "luontaisenkaltaisilla aromeilla" ja taas toinenkermajäätelöä ja mausteina aitoja marjoja jne. Elämä on kuule kummallista :p

TUPPURAINEN PETRI 08.06.2010 21:54

Tämä on viimeinen viesti tälle "pellelle" jonka sisälukutaito ja luetun ymmärtäminen on ihan sieltä ja syvältä.

Nimittäin tuo jäätelötuutti. Kuten jo kerroin, kyseessä oli siis saman valmistajan tuutti mutta myyntipaikka vain oli eri.

Et varmaankaan ymmärrä edes noin yksin kertaista lausetta mutta edelleen ei voi sanoa kuin että, evVvk tuollaiset höpöttäjät.

HYTTILÄ ESKO 08.06.2010 22:13

Hellanlettat. it-immeinen joka tuomitsee jonkin tuotteen tutustumatta siihen, tietämättä asiasta mitään. Ehkäpä vaikka it-firman roskakuski. Sitä samaa sinnepäin asiantuntijalle. Sääliäkin vois mutta se on sairautta...

VALKONEN RISTO 09.06.2010 18:13

Nyt on aivan pakko heittää kommentti: Minkä ikäisiä nämä riitapukarit ovat, kovasti viittaa murrosikään. Kyllä saavat näitä sivuja lukevat karavaanariharrastusta harkitsevat hienon kuvan meistä "kaikkien kavereista".Pientä hillintää kaikkitietävät!

KAARNA PAULI 10.06.2010 18:43

Mihin perustuu Hyttilän väite että powerpoksi hajoittaa auton ja laittaa saaste arvot metsikköön.onko jotain faktaa tueksi vai perustuuko se hevosmiesten tietotoimiston juttuihin.

HYTTILÄ ESKO 11.06.2010 23:14

Pari tapausta tuttavapiirissä. Moottorinohjausjärjestelmä sekoili johtuen pumpunkaapelin välissä olleesta laatikosta. Ei mulla korjaamopöytäkirjaa ole,ei kai sitä nyt tartte ? Mutta eihän tuo välttämättä ole mitenkään outoa kun alkais sekoilemaan jos jotkin arvot vääriä. Ja kun syöttöä dieselissä lisätään niin yleensä savu lisääntyy. Tuttua jo rivipumppuajoilta. Taas kun se tehdään koko ohjelmalle tuo muutos niin loppuohjelma ei huomaa mitään outoa. Lisäksi esim tuossa www.rica.nl :n softassa tehon ja väännön saa tehtyä ihan räätälöimällä asiakkaan pyynnön mukaan. Tietenkin valmistajan rajoissa. Eikä varmaan kukaan niin naivi ole jotta luulee koko 500€:n summan menevän ohjelman asentajalle. Kyllä oletettavasti tekijä pitää huolen että joka kerta softa imaistaan heidän palvelimelta ja veloittaa keskenäänsä sopimansa summan suorittajalta

KAARNA PAULI 12.06.2010 10:43

Joo selväksi tuli,ne jotka ovat laittaneet erillisen tehoboxin voivat siis varautua konerikkoon tai pakokaasu arvojen huononemiseen.Tätyy siis onnitella itseäni kun onnistuin katsastuksessa saamaan leiman otteeseen ihan hormaalein pakokaasun mittaus arvoin.Toivottavasti kukaan,joka on ostanut antamani linkin kautta kyseisen boxin ei joudu suurempiin vaikeuksiin,ettei omatuntoni ala kolkuttaa.

HÄNNINEN JUKKA 12.06.2010 15:34

Oliko Sinulla joku erityinen syy ostaa juuri tuo racechip ? Niitähän on esim ebayssä aika montaa eri mallia/tuotenimeä ja hinnatkin alkavat muutamasta kympistä. Taitanevat useimmat olla sadan-kahdensadan euroissa`?

KAARNA PAULI 12.06.2010 16:51

Syy on varsin yksinkertainen,löytyi nettiä kolutessa ja kun hinta oli edullinen sekä valmistajan ilmoittamat arvot tuntui olevan sopivat omaan ajokkiin,päätin kokeilla.Eihän siinä ole kummoinenkaan taloudellinen menetys jos ei olisi toiminut. Mutta ei ole tavinnut katua,boxi on vastannut omia tarpeita täysin,sain kaivattua vääntöä vaunun vetoon.Ducato toimii myös ainoana käyttö autona.Ymmärrän kyllä asiallisen kommentoinnin asioiden erillaisista ratkaisu tavoista,koska samaa asiaa voidaan toteuttaa muutoinkin kuin vain uskomalla yhteen tapaan. Hyvää kesää kaikille yhteiseen harrastukseen.

T.Pauli

HÄNNINEN JUKKA 18.06.2010 21:59

Asiasta kovin kiinnostuneena selailin aiemmin käytyjä keskusteluja koneiden voimanlisäyksestä. Heti 15 kpl käyttäjää kertoi pelkkiä positiivisia omia kokemuksiaan. Varottelijoilla ja epäilijöillä ei sensijaan ollut omia kokemuksia. Umma gumma ...

Jokatapauksessa mietin vakavasti ryhtymistä tehoboksin myyjäksi ja maahantuojaksi.

VAPPULA TEEMU 19.06.2010 01:43

Ja meillä kokemuksia samasta firmasta: www.debil.fi

lähtökohta: 530d 193 hp, vääntö 420Nm nyt: 235hp, vääntö 600 Nm
kestää suurempiankin ellei hölmöile... Ja kyllä kulutus pieneni ja kuskin hymy suureni :)

KAARNA PAULI 19.06.2010 11:12

No huh huh. MIHINKÄS noita tehoja ja julmaa vääntöä oikein tarvitaan,eikös vaunu liikkunu niillä pienemmillä lukemilla.

HYTTILÄ ESKO 19.06.2010 15:41

Jaa , tuossa englannin järviseudulla Windermereen tullessa tulin yhdestä solasta yli. Ei ainakaan pahaa tehnyt kun 20% oli ylämäkeä ja pitkästi. Samoin pitkää baanaa ajaessa voi loikottaa vakionopeussäädin päällä eteenpäin kun ei hyydy mäkeen. Toissapäivänä ajoin 550km ja päivän aikana tulimme vielä Englannin kanaalista yli (pari tuntia). Ei rasita niin paljoa matkapäivänä kun ajaminen helppoa. No täältä ei ainkaan viikkoon mihinkään.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.