Vetoautona, Volvo V70 2.5T AWD aut. vai MB C 200CDI T aut.

TIMONEN JAAKKO 10.03.2010 09:47

Tervehdys! Mitähän kokemuksia on em. autoista 1500 kg vetopainoisen 250 cm leveän vaunun vedosta? Aisapainoa olen pitänyt 70-80 kg. Lysähtääkö Volvon perä ilman Nivomat tms. järjestelmää ja miten MB:n viimeisen mallin perän kantavuus, kun ei ole tason säätöä? Volvon vm.on 2007. Ajomäärät on ollut vaunun kanssa vain 2000-4000 km vuodesa ja kokonaisajomäärä parikymmentätuhatta kilometriä vuodessa. Olen ajanut ko. autot ja kumpikin olisi maantiellä ihan makuuni sopivia kausipaikalle ajelua varten. Kauniita kevätpäiviä toivottaen! Jaakko

HYTTILÄ ESKO 10.03.2010 13:43

Eipäole Volvossa "perälaskenut" tietenkin täytyy vaunu lastata ettei ole 180 kiloa aisapainoa. Joku normaali 50-80 kiloa on ok. Mersuista en tiedä

VAINIO OLLI-PEKKA 10.03.2010 15:14

Vastaavanlaisella Volvolla, ilman Nivomatia, on vedetty 550DL Soliferia ilman ongelmia. Aisapaino ollut luokkaa 70 kg ja takaluukussa kaksi labradorinnoutajaa.

Olli

LAHTI ANTTI 10.03.2010 18:58

Volvon puoleen myös kääntyisin, toki itsellä S80 aut., mutta ei roiku perä vaunun painosta. Aisapaino ollut noin 75-80kg. Vaunu n.1300kg. Ei myöskään Nivomatia alla.

TIMONEN JAAKKO 11.03.2010 12:19

Kiitos asiallisista vastauksista! Täytyy vielä pohtia ja tingata hintaa!

JÄRVENPÄÄ PETRI 13.03.2010 18:37

Itselläni on XC70, joka on korotetulla maavaralla varustettu V70 AWD. Loistava ajaa myöskin vaunu perässä ja vaunu kulkee perässä myös talvisin. Eilen palattiin viikon reissulta Vuokatista. Perheenlisäyksen vuoksi vaan joudutaan tästä vetoautojen aatelista luopumaan, joten Raahessa myynnissä olisi XC70 geartronic 2,5t vm2004, ajettu 159tkm. Kiinnostaisiko?

TIMONEN JAAKKO 13.03.2010 19:56

Kiitos vaan, saattaa olla, että päädymme kuitenkin pienempi kulutuksiseen MB:iin. Se on kuitenkin nykyiseen etuvetoiseen Vectra wag:iin verrattua vähän parempi vaunun vedossa ja olisi myöskin uudempi korimalliltaan. Jaakko

LINDROOS LAURI 13.03.2010 21:57

MB C 200 CDI T automaatti käytössä, vaunu 1500 kg ja koukulle painoa 70kg. Takaveto menee todella hyvin, jaksaa täydellä kuormalla myös Norjan vuorilla ja kulutus on pieni. Automaatti hieno vaunun kanssa. Suosittelen lämpimästi pitkän ja muutaman Mersun kokemuksella. t. Lauri

PAJUNEN JARMO 14.03.2010 18:49

Meillä on ollut MB C200CDI T aut vetoautona kolme vuotta, vaununa Solifer 550DL. Ensimmäinen mersu ja olemme olleet tyytyväisiä. Kulutus kohtuullinen n7-8l/100km. Edellinen vetoauto oli 15v Chevy van, jonka kuljetuskykyä toki on joskus ikävä. Muista vetoautoista ei ole kokemusta.

HYTTILÄ ESKO 14.03.2010 20:10

Vaunu perässä ?

PAJUNEN JARMO 14.03.2010 22:16

Kyllä vaunu oli perässä. Pahoittelut Jaakolle, vastasin hätäisesti, kysyit vaunun vedosta 1500kg/2.50m johon kategoriaan Solifer 550Dl ei kuulu. Aisapainoa en ole koskaan punninnut.

LAHTI ANTTI 14.03.2010 23:21

Lainaus: PAJUNEN JARMO Meillä on ollut MB C200CDI T aut vetoautona kolme vuotta, vaununa Solifer 550DL. Ensimmäinen mersu ja olemme olleet tyytyväisiä. Kulutus kohtuullinen n7-8l/100km Lainaus loppuu.

Taitaa Mersu tehnyt MM-ennätyksen kulutuksen pienuuden suhteen vaunu perässä. Menis edes pelkkä auto sillä ilman vaunua.

HYTTILÄ ESKO 15.03.2010 08:29

Niinpä. Itse kun pääsen n9 L/100km vaunuperässä pitkää juoksua ja mannereuroopan löpöllä mitä kuluu vähemmän ja kone käy siistimmin. Ja silti muutama "tosiasiantuntija" :o (.) väittää valehteluksi ? Minä en taas tässä väitä mitään , ihmettelen vaan. Pienin mitä mennyt vaunu perässä on 8,6 L/100 km eikä ajotietokoneen mukaan vaan ihan yhdellä tankkausvälillä ojalan mukaan. Lisäkis vaununi on myös kapea, en nykyveturilla ole leveää vetänytkään.

LINDROOS LAURI 15.03.2010 10:07

On hieman ajotavasta, kuormasta, tuulesta ja maastosta kiinni. Nätillä ajolla MB C CDI A/T kulkee reilusti alle kuuden. Vaunun kanssa 9-9½ ltr/100 km. Vanhan tyypin koneet koreissa 124,123,190, siis esihistoriallisella kaudella polttivat mielellään 14-15 litraa. Iso vaunu täynnä+kattoboxi+auto täynnä (sis.varapyörät ja polkupyörän)+ 2h ja hauhau; alle kympin jää.

HYTTILÄ ESKO 15.03.2010 14:07

Ihan ymmärrettävää. Tuo 7-8 kuulostaa utopialta. Vaunun kanssa.

HÄNNINEN PENTTI 16.03.2010 14:01

Mun 124-koppanen 250TD vie vaunun (Solkku 540DL) kanssa luokkaa 12-13l/100km. Ilman vaunua palaa luokkaa 7-8 l.

Pena

SUOKKO PERTTI 19.03.2010 10:57

Olen myös hankkimassa Mersua vetohommiin,onko 200:nen 90KW todella käypä.Entäs takajousien kantavuus pitääkö olla "lisäpönkkiä" sedan/farkku? Tavaratilaan kun tulee muutakin painoa eikä vain aisapaino.

HALMEENMÄKI JUHANI 21.03.2010 13:52

Eemeli-farkuissa on automaattinen takapään korkeudensäätö vakiona, ja (muistaakseni tuoreinta koppaa lukuunottamatta) samankaltainen erinomainen systeemi kuin Ctroenin. Osat siihen eivät ole ihan ilmaisia, mutta ei ne ole Nivomatiinkaan.

SUOKKO PERTTI 22.03.2010 21:56

Suomi E-farkuissa on tasonsäätö vakiona,kiinnostaa C-mallin farkut joista ei tietoa tunnu tulevan.Kai niilläkin vedetään?

LINDROOS LAURI 22.03.2010 23:53

Useampi MB-C ollut käytössä monen vaunun veturina. Tästä W203 farkku-automaatista tykkään ihan hirveesti. Vetää eikä vikise, silti löpöä palaa kohtuullisesti. Huollot pelaa ja pitkä koritakuu. Perä kantaa kivasti vaikka mullakin on reissuilla aina liikaa tavaraa. Lisätietoja saat pirauttamalla.

t. Lauri

SOINI ARI 23.03.2010 07:48

Itseasiassa Mersun tasonsäädöllä ei ole mitään yhteistä Citroenin järjestelmän kanssa. Citikan systeemi perustuu siihen että hydraulisesti säädetään korkeus ja itse joustosta vastaa typpitäytteiset pallot jossa on tehty "kuminen" välikalvo erottamaan hydrauliöljy ja typpi. Eli, kaasun määrä on vakio ja öljyllä säädetään korkeus.

Mersun ja Audin järjestelmä taas perustuu ihan ilmajousiin kuten esim. raskaassa kalustossakin, öljyn kanssa siinä ei lotrata eikä liioin typen. Nämä ilmajouset ovat hyvin kestäviä, tosin suurilla ajomäärillä jotkut ovat joutuneet vaihtamaan O-renkaat jotka taasen ovat muutaman kympin investointi.

HALMEENMÄKI JUHANI 28.03.2010 12:12

Soinin kannattaisi tarkistaa nyt minkä sukupolven Mersusta puhuu. W116, W126, W201, T123, T124 ja T210 eivät tosiaan ole ilmajousilla. Kuten kirjoitin "muistaakseni tuoreinta koppaa lukuunottamatta" niin ilmajouset ovat vasta uusi keksintö, se koska ilma korvasi hydrauliikan pitäisi tarkistaa töissä.

HASSINEN SIMO 28.03.2010 20:22

Ei ainakaan Volvoa,ruottalaisethan möi sen KIINALAISILLE.

LINDROOS LAURI 28.03.2010 20:59

Kulutuksesta: MB C-farmari CDI A/T, nastakumit alla. Tänään 160km, josta motaria 70 km, kuormaa paljon, nopeus rajoitusten mukaan = 5,2 ltr/100 km. Ei tämän kokoiselle mitenkään paha. Säästämällä vielä vähemmän...

PURSIHEIMO TOPI 29.03.2010 01:37

Oliko vaunu perässä?

LINDROOS LAURI 29.03.2010 05:09

Lainaus: "Oliko vaunu perässä?" Vastaus: oli, varmaan montakin... ja yksi asuntoauto seurasi pitkään Pirkkalan lähellä... ;-) Kts. myös vastaukseni edellä tässä ketjussa 15.3. 10.07

ANTTILA MARKKU 29.03.2010 17:41

Anteeksi vaan,tota ei usko vanha erkkikään.Kattelin viikonloppuna yhtä räjähtäneen näköstä nakkikoppia tais lukea ikkunan päällä solifer 45T.Silloin tuli mieleen että tommonen niillä varmaan on perässä jotka pääsee alle 10l/100km.

HYTTILÄ ESKO 29.03.2010 19:29

No edellinen taisi olla huuli kun asian lukee uudelleen. Siis Lindroosin Laurin juttu. Mutta mikäli haluaa Anttila tietää minkälainen niin kuva ohessa. Sekyllä riippuu myös veturista. Omalla onnistuu mutten kuvittelekaan jotta nuo muutamat on tosia noissa jutuissaan

HALMEENMÄKI JUHANI 29.03.2010 19:48

Tsekattu nyt sitten uudempienkin Mersujen takapään korkeudensäätöautomatiikan rakenne: E-farkut T211 ja uusin T212 sekä S-luokassa W220 ja uusin W211 ovat ilmajousituksella. Mutta C-sarjassa (mikäli siis on varusteena tai valittu lisävarustelistalta) W202 ja uusin W203 ovat vielä kaasunestejousituksella.

ANTTILA MARKKU 29.03.2010 21:04

Kyllä se on tommoselle laitteelle alle 6l kuormankanssa aika ufo juttu.Vaikka epäilenkin että Lindroos on niitä AL:n pisaralla pirun pitkälle pihistjiä,niin silti.

LINDROOS LAURI 29.03.2010 21:41

Karavaaniveli Markku, lukisitko hieman tarkemmin :-). Ihan normaaliajolla tuo menee sen enempiä pihistämättä.

Matkin Eskon hyvää havainnollistamista kuvalla (ei vielä koukkua)- tässä tämä vimputin...

Yhdistelmä: vaunussa ja veturissa katolla tuulenvastuksena ilmastointi ja iso kattoboxi. Viimeksi digivaaka näytti raskaat luvut: yhdistelmä + matkustajat + kuorma just alle maksimin. Eli kiloja on ja alle kympin menee.

Tässä mallissa on vakiojouset ja perä kantaa lellumatta, mutta ilmaa pitää olla renkaissa riittävästi. Ajan vaunun kanssa automaatilla pykälää pienemmällä joten kone kiertää kivasti, lämmöt pysyy eikä laatikko lämpene.

Kiitti Juhanille jälleen perusteellisesta selvitystyöstä.

ANTTILA MARKKU 29.03.2010 21:57

Uskomaton juttu.Mulla oli mopon korvikkeena Suzuki Alto 02 tai 03,piti mennä tommosella 4,7l/100km.Sanonko...7l kaupungissa ja tommosta 6l maantiellä.En tiedä onko mulla raskas jalka vai väärä asenne mutta mopollakaan en pääse tommosiin lukemiin.

LINDROOS LAURI 29.03.2010 22:22

"Uskomaton juttu". Olen kanssasi prikulleen samaa mieltä. Lunttasin vielä MB:n käsikirjaa, joka 200 CDI:lle antaa maantieajossa 5,6 - 6,0 ltr / 100 automaatilla ja 5,1 - 5,6 ltr / 100 manuaalilla. Eli uskottava tuo on, kun kerran se on oikeen kirjaan on präntätty :-)

Vitsi piilee "uudessa tekniikassa", joka on itseäni viisaampaa ja tietysti hyvin huolletussa autossa. Mielenkiintoinen juttu on juuri ennen matkaa laitettu Forte-lisäaine. Palaa ja pelaa. Juttu ei ole mainos, eikä lisäaineesta sen enempää.

Ikäluokkani muistaa mielellään "vanhan tekniikan", jossa lukemat olivat täysin eri luokkaa. Siksi nykyiset luvut tuntuvat todella uskomattomilta.

... ja on meidän perheessä Volvokin. Sekin on hyvä.

HYTTILÄ ESKO 30.03.2010 08:27

Ei lainkaan kun on pelkästä vetoautosta kysymys. Se toinen juttu missä ajettiin vaunu perässä 7 ja jotain. http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuvaunut_ja_vetoautot/?x26528=69075748 . Oli täysin epäuskottava (anteeksi vaan). Itse käväisin baltiankieroksella joskus 1,5v sitten ja 5,3 oli kierroksen kulutus /100km. Siellä on pakko ajaa nätisti näitten virkamiestenvuoksi ja pitkää matkaa ajat 82km/h mittarinopeudella niin ei vie, sille ei mahda mitään. Nykymodernit dieselkoneet ei vie ja esim VAG:n bensakoneita on aika pihejä olemassa, varmaan muillakin. Nämä kulutuksethan varmaan heittää vähän samoissa automalleissa kun on eri kuskit. Toiset osaa ajaa pienemmällä.

PALIN MATTI 30.03.2010 08:31

Millä helevatan ihimeaineila tet oikkeen nuila autoilanne ajelette. Mulla mennee 2,4 litrasesa 170 hp V70 Volovosa pensaa aikas tarkkaan 10 litraa satasele iliman mittään peräkärryjä. Jos ruuvais majoitusperäkärryn siihen perrään, ni ei varmala 17 l/100 km riittäs.

HYTTILÄ ESKO 30.03.2010 18:51

Mulla tiisseli ps maksan kyllä tiisseliverot päälle :p

LAAKSO MARKKU 31.03.2010 18:59

Nää on ihmeellisiä nää kulutuslukemat! Mulla oli edellinen Skoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG. Tultiin Rovaniemeltä Turkuun ja ajotietokone väitti keskikulutukseksi 4.1 En tietenkään uskonut moista! Taitaa niissä tietokoneissa olla "hieman" heittoja. Poika mittasi pitkällä ajanjaksolla 1.9 Touranin kulutusta ja sai tulokseksi että tietsikka näytti 0,3 l liian pientä kulutusta.

HYTTILÄ ESKO 31.03.2010 21:22

Ihan aijuisten oikeasti. Taskulaskimia saa ostaa muutkin kuin sinä. Toista se oli vuonna 1ja2 ku ne maksoi kuukusipalkka x monta . Olen kyllä verrannut ajotietokonetta mitattuun matkaan/tankkiin mahtuvaan polttoainemäärään. Eli tiedän miten tuo toimii. Asia on moneenkertaan jo tässäkin käyty läpi. Haleja vaan :P ps , minullakin heittää tuon 0,3 . Senkin kuulemma saisi kalibroitua Biliassa muttei maksa vaivaa.

JYLHÄ HANNU 01.04.2010 09:54

Uskallan osallistua vaikkei mulla ookkaa ko voorti. Kesällä tietokone heittää +- 0.1 L, mutta talvella vähän enemmän. Luulen, että se ei osaa laskea tota Eeberiä mukaan kulutukseen. Mutta ei toi 4.1 ole näillä uusilla dieseleillä mitenkään ylipieni kulutus matka-ajossa etenkään talvirajoituksilla. Toi meidän vokus 1.8 kuluttaa tonne 4 ja 5 litran väliin matka-ajossa ja kaupungissa jos revittelee ja kiusaa pensakuskeja saattaa päästä kuuteenki. Vaunun kaa (toki pieni pefletti 1200 kg) vie Suomessa n. 9 litraa. Saksassa pääsee reilun litran vähemmällä. Mittarinopeutta pidän noin yheksääkymppiä.

Ostas kaikki voortin niin maailma pelastuis

PALIN MATTI 01.04.2010 11:54
...ja taivasosuus olis taattu.

)

ANTTILA MARKKU 01.04.2010 20:54

Minulla kyllä kuluu kaikki polttoaine jonka tankkiin olen laittanut.Vitsi.vitsi.haleja.Niillä normaali nopeuksilla joita minä käytän, maantie ajossa harvoin kuuluu 80km/h. Ehkä siinä yksi syy ettei minulla ole semmosia autoja ollut joilla pääsis alle 10L satasella.Kaupungissa minulla ei hermo kestä kattella kauaa niitä taiteelisia säväreitä jotka saa kun valo vaihtuu vihreäksi.Sitten toinen kaupunkiajon pointti on että matka joka ajetaan kylmällä autolla on useasti alle 10km.Jos noilla opeilla ei polttoaineen kulutus nouse,on aika ihme.

HYTTILÄ ESKO 01.04.2010 21:11

Tottakai se kylmällä nousee. MUTTA .Karavaanarit (ainakin itse) liikun pääasiassa kesäisin vaunun kanssa . Ajelen yleensä muualla kuin kaupungissa (vaunun kanssa). Pitkää amtkaa ja lähijutut polkupyörä ,metrot ,bussit jne. Tällöin ei voi ottaa noita huomioon kun laskee kulutuksia reissussa. Ja se alle 10l/100km kulutus on omaehtoinen juttu. Ihan kuten eräs mainos sanoo VAIHTAMALLA PARANEE mikäli on epätyytyväinen entiseen

LAAKSO MARKKU 08.04.2010 23:26

Niinkuin Esko sanoi, ne hyvät taskulaskimet maksoi vuonna yks ja kaks tosi maltaita. Mullakin on vielä tallessa -75 ostettu Olympia peruslaskin jolla ei paljon ylimääräistä saa laskettua mutta olenpahan säilyttänyt "museoesineenä" Saa sillä sentään laskettua prosenttilaskuja !!!

TIMONEN JAAKKO 21.04.2010 18:30

Kiitos kaikille kommenteista! Tästä tulikin monipuolinen keskustelu! Päädyimme mielestämme meidän käyttötarpeeseen sopivaan MB:n C200CDI T automaattiin. Tämä uusin 2007-08 tullut korimalli on W204 eikä siinä ole vakiona tasonsäätöä. Meidän käyttämä tavanomainen aisapaino 70-80 kg ym. kuorman se näytti kantavan hyvin, vaunu ja auto oli "ryhdissään" ja koukun korkeus sopiva. Olemme ajaneet ensimmäisen n. 1500 km:n reissun. Kulutuksesta sen verran, että ilman vaunua ajotietokoneen mukaan kulutus oli 5,2-5,4 lt/100 km. Vaunun kanssa reilu 500 km 5-tietä Kainuusta etelään puuskaisessa laitavastaisessa tuulessa ja vähän räntäisessäkin säässä rekkojen tahtiin vakionopeussäädin päällä 11,6 lt/100 km ajotietsikan mukaan! "Paremmassa" säässä kulutus jäänee 10-11 lt:n tuntumaan!Vaunu tuli vakaasti ja kummemmin huojumatta perässä. Hyvää kesän odotusta ja hyviä vaunumatkoja! Jaakko

NYYSSÖNEN KAJ 22.04.2010 17:07

Kyseessä tosin XC90 AWD malli http://picasaweb.google.fi/KajNyy1/Portugal0910#5408770331926980306

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.