Vaunun leveys?

LAHTI SAKARI 09.03.2010 15:35

Mikähän mahtaa olla oleellisin ero vedettäessä 230 cm tai 250 cm vaunua? Leveämpi kiinnostaisi suuremman asuintilan takia 6 henkiselle perheelle. Auton vetokyky riittää monelle vaunulle (1800 kg). Soliferin S5+ kiinnostaisi. Millainen vedettävä ja onko polttoaineen kulutuksessa iso ero? Ilman vastuksen kasvun vaikutus vedettävyyteen? Muuta huomioitavaa?

HYTTILÄ ESKO 09.03.2010 15:46

Itselläni en oman veturin kanssa huomannut kulutuseroa. Kun vertasin sitä samanmalliseen kapeampaan vaunuun. Avaruuttahan se antaa, taas jossain ihan kapealla tiellä täytyy osaa ajaa.

NISSINEN KAUKO 09.03.2010 16:52

Kulutus nousi litran verran, massakin nousi 200kg kapeampaan verrattuna.

KUVAJA AKI 09.03.2010 18:18

Tottumiskysymys. Leveämpi vaunu tulee perässä samoin kuin kapeampikin. Ainahan vaunun kanssa pitää olla 'silmät selässäkin' eli pitää tarkkailla kuinka vaunu sopii. Kapeilla teillä tolerassit voivat olla hyvin pienet kun vastaan tulee toinen kakspuolikas. Useimmissa tilanteissa selviää kun opettelee ajamaan täsmälleen keskellä kaistaa, onhan kaistat yleensä tehty rekkaleveyksille. Vetopeileistä voi sitten tarkkailla pysyykö vaunun rengas pinnoitteella ja vaunu omalla kaistalla.

Leveällä vaunulla vetopeilit pitää olla vastaavasti asennettavissa leveämmälle ja kaikki peilit eivät siihen sovellu.

Jos tarkoitus on matkailla enempi kuin harrastaa leirintämatkailua niin kapeampi vaunu voisi olla helpompi käsitellä.

HYTTILÄ ESKO 09.03.2010 19:05

Noita "kapeita" (oikeasti) ei kokemukseni perusteella ole kovin monessa paikassa, itselleni tullut vastaan esim Englannissa ja jossainpäin ranskaa. Kaikenlaisia kujia on tietenkin joka maassa mutta eihän vaununkanssa yleensä niille mennä. Niitä kierretään veturin kanssa.Leveä vaunu mahtuu siinä missä kuorma/rekka-auto leveytensä puolesta. Ja kulutuksia kun vertaa niin täytyy verrata saman merkin kapeata ja leveätä koska kaikissa ei se cw-arvo ole sama.

KUVAJA AKI 09.03.2010 21:18

Näin se on eli pääteillähän vaunuja pääsääntöisesti vedetään ja leveyttä riittää. Tievalinnat on osa tätä vaunuilua.

Itselle on jäänyt näistä pääteistä Nortkapin tie mieleen jossa sai olla kieli keskellä suuta kakspuolosen kanssa.

Toinen paikka oli Tukholman läpiajotie kun siellä oli moottoritieremontti ja betoniporsailla oli kaistat kavennettu.

HALMEENMÄKI JUHANI 09.03.2010 22:22

Menkääpäs vaikkapa Hollantiin katselemaan millaisilla vaunuilla siellä reissataan. Pituudessakin yli kuusimetrinen on jo yhtä harvinainen kuin Hacienda tai Lanthaus Suomen teillä. Ja länsinaapurissa monella karavaanarilla on kaksi koppia: toinen iso on kausipaikalla ja se wanha on sitten reissuille. Kyllä se lisäleveys tuntuu. Niin kulutuksessa kuin menohaluissa. Paljonko, riippuu monesta seikasta, myös auton muodosta. Yksi ilkeä lisäoire ovat tien pitkittäisurat. Saattaa olla melko hankalaa sovittaa niin auton kuin vaununkin pyörät sopivalle linjalle, ja tieviivojen väliin.

HYTTILÄ ESKO 10.03.2010 08:17

Ei niitä tartte mennä hollantiin katsomaan ja tuskin niitä siellä on. Ne on kaikki ympäri mannereurooppaa ja käyttävät pääosin pieniä vaunuja. Mutta sillä ei kai ole mitään tekoa asian kanssa että joku suomessa haluaa ostaa leveän vaunun. Hollantilaisten pienenvaununhimo johtuu osittain myös siitä että ne haluaa säilyttää ne vaunut jossain. Pienelle pihalle ei iso mahdu. Ajoin kerran heidän lomakaudenalun nurkalla vastavirtaan moottoritietä kohti hollantia. Niitä tuli ihan posketon määrä vastaan , koko päivän moottoritie mustanaan. Määrää en tiedä mutta paljon on paljon. Sitten niistä urista , niitä ei onneksi jokapaikassa ole. Itse en noita paljoa huomannut vetäessäni leveätä vaunua. Varmaan vaunusta, renkaista ja veturistakin kiinni.

RAINETSALO KARI 10.03.2010 10:02

Vaihdoin vuonna 2004 230 leveän Solifer S4 vaunun leveään Finlandia 550 malliin. Silloinen vetoautoni oli Opel Omega 2,5 V6. Kulutus nousi kolmestatoista litrasta noin 15litraan/ 100km. Keulanmuodoltaan vaunut olivat identtiset. Toki leveä vaunu myös painoi noin 150 kg enemmän. Leveämmän vaunun kanssa pitää vain olla tarkempana. Varsinkin liikenteenjakajat pitää kiertää aavistuksen kauempaa. Muuten vaunu mahtuu siitä mistä vetoauto oikein asetettuine peileineen menee läpi.

PALIN MATTI 12.03.2010 17:18

Olisko sulla Kari vaihtunu tuosa nuot vaunujen tyypit keskennään?

Elikkä vaihoit 550:n, leveään S4:ään.

RAINETSALO KARI 12.03.2010 18:13

Eipä Matti ole mitään vaihtunut. Solifer tuona aikana käytti tyyppejä S4,S5.S6 jne. Vuonna 2004 noista S merkinnöistä luovuttiin. Vaunut saivat sisäpituutta kuvaavat nimet S4 on sen jälkeen ollut 520. Ja tuo Entinen S 6 on siitä asti ollut 550. Nykyään se tyyppi on 560. Finlandia sarja on vuoden 2004 jälkeen ollut myös se asia joka kertoo että vaunu on täysleveä. S 4 on aina ollut 230 leveä..

PALIN MATTI 12.03.2010 19:03

Ajattelin vaan, kun mulla oli itelä aikonaan 550 ja se oli vuosimallia 1990. Niettä on uuestaan siis otettu käyttöön nuo pittuusmitat.

NURMI JUHA 12.03.2010 22:05

joo-o, mulla ensin leveämpi ja nyt kapeampi, sama auto. ajat ehkä varomaisemmin leveällä ja kulutus melkein sama! ihan marginaalista kulutusero!

STRÖMMER HEIKKI 15.03.2010 22:59

Itse en ole muuta olennaista eroa huomannut, kuin että kunnon vetopeilejä on vaikeampi hankkia leveämpää vaunua varten, siis sellaisia joista ihan oikeasti näkisi vaunun kylkeä pitkin taaksepäin. Itse en ainakaan Discoveryyn ole löytänyt kuin erilaisia auton peiliin kuminauhoin kiinnitettäviä muovirimpuloita, joilla oikeasti ei kyllä tee yhtään mitään.

HYTTILÄ ESKO 16.03.2010 08:24

Senpä takia ostin autooni originaalipeilit. Ne yltää leveäänkin. Nyt on tietystikin kapeampi mutta jos joskus alkaa isottelemaan taas ?

HYTTILÄ ESKO 16.03.2010 08:25

EMUK:eihin saa pitkät varret, eikä tule kumpparilla kiinni.

STRÖMMER HEIKKI 16.03.2010 14:58

Niin kyllähän ne tuolla Land Roverilla mainostaa, että valitse haluamasi lisävarusteet, kaikkea varmasti löytyy. No mä valitsin asuntovaunupeilit, ja heti meni käsi päähän. Ei löytynyt.

KUVAJA AKI 16.03.2010 15:13

Mielestäni nuo EMUK peilit on saaneet aiheetta mainetta. Minulla kokemusta nyt Transportteriin tarkoitetuista. Kiinnitys auton omiin peileihin on heikkolaatuinen. Ruuvit tulee kiristää tiukalle jotta vastaantulevan liikenteen ilmavirta ei niitä heitä vitelikkoon. Auton peilit eivät tykkää moisesta. Sähkösäätö auton omille peileille kärsii ja rikkoontuminen mahdollista. Lisäksi peilien mukana tulevat varret ovat 2.5 metriselle vaunulle liian lyhyet. Saako niihin jatkoja jostakin? Lisäksi varsien kiinnitys peilirunkoon on alkeellinen. Vikaantuu helposti.

Minulla nyt toiset peilit menossa joista kolme on jo rikkoontunut. Auton omaa peiliä olen joutunut myös liimailemaan kun liiallinen kiristys rikkoi kehystä.

Peilit saa välttävästi pysymään paikoillaan kun käyttää eristysnauhaa varmistuksena mutta mutta ..

LAAKSO MARKKU 16.03.2010 22:13

Nyt päästiin asian ytimeen! Jos jollakulla on tietoa tosi hyvistä vetopeileistä, omiin peileihin kiinnitettävistä tai muunlaisista niin nyt tietoa kehiin. Itsekin olen sellaisia hakenut mutta en ole vielä löytänyt. Viime keväänä vaunukauppias myi mulle "hyvät " peilit ennen katsastukseen lähtöä ja kiinnitettyäni ne huomasin että peilit oli suoralla lasilla. Katsastusmieskin sitä ihmetteli että miten myyvät tuollaisia laittomia peilejä. Oikeanpuoleinen kun ei saa olla suoralla lasilla jos matka silmästä on yli metrin. No kauppaan takaisin eikä sieltä sitten löytynytkään kunnollisia.

KONTINAHO ALPO 16.03.2010 23:49

Mulla mielestäni aika hyvät peilitostettu Kärkkäiseltä jotku Saksalaiset vain merkkiä en tähän hätään voi antaa kun vaunu appiukon eloliiterisä ja peilit siellä. Leveyttä vaikka muille jakaa, runko kumirinksuilla auton peileihin .tuet 2kpl imukupeilla oveen Ovat pysyneet ainakin vielä hyvin kiinni Hi-luxsin mukana. A.K

LAAKSONEN ARI 22.03.2010 09:35

Muuten en ole ongelmia 250 leveän kanssa huomannut, mutta tutussa risteyksessä meinasi ensimmäisellä kerralla tulla liikenteenjakaja mukaan, kun käytin totuttua ajolinjaa. Leikki leikkinä, mutta risteyksissä kannattaa alkuun katsella missä vaunu kulkee. Pian siihen oppii. Eikä se 230 leveäkään joka paikkaan sovi. Muistatteko aikaa kun 230 oli se leveä vaunu:)

RAINETSALO KARI 24.03.2010 19:58

Minulla on käytössä jo toiset Emukit. Istuvat hyvin ainakin Opel Omega ja Volvo S60 autoissa.Minulla ole koskaan ollut noita "kylkeenlyöntiongelmia" Vaunu on jo vuodesta 2004 ollut täysleveä. Noita varrenjatkoja saa Fritz Bergeriltä Saksasta http://www.fritz-berger.de/fbonline/__shop__/product/fritzberger_katalog/Emukspiegelzubehoer65910/detail.jsf Tai vapaa-ajan tarviketalosta Viillähteeltä http://www.vapaa-aika.com/emuk-peilin-jatkovarsi-n-10-cm.html Pistän peilistä ja jatkosta kuvat. Minusta Emuk korkehkosta hinnastaan huolimatta on hyvä hankinta.

KUVAJA AKI 24.03.2010 21:30

Noissa kuvissa peili kiinnittyy ja tukeutuu peiliin kolmesta suunnasta. Olisiko se ratkaiseva ero? Transportterin peilit tukeutuvat kahdesta pisteestä. Kiinnityskappale on koukkumainen. Kun ruuvi alkaa löystymään niin peili alkaa luisua pois paikaltaan.

Kiitos muuten linkistä, tilasin nuo jatkot ja peilin kopan. Toivottavasti tuossa kopassa on peilin lasi mukana.

ANTTILA MARKKU 24.03.2010 22:24

Kyllä siinä pikkusen on eroa vetää 1200-300kg 230 leveää tai 1800kg kaksiakselista/yksiakselista 250 leveää vaunua.Se alkaa olla monelle veturille tiukka paikka vetää sitä melkein 2t koukussa.Polttoainetta kuluu varmasti yli 10l/100km.Vaunu alkaa herkästi ohjaamaan kevyttä veturia vaikka se olisi täyteen lastattu,näkyy sivustakatsojalle kun auton perä laahaa.Vaikka sen ei pitäisi normi vetoaisapainolla vaikuttaa auton asentoon.Muutamissa keskusteluissa on puhuttu kevyempien vaunujen aiheuttaneen tarvetta takajousien jäykistämiseen tai vaihtamista ilma iskareihin.En ole niin kiinnostunut noista vaunuista että voisin sanoa onko noita 230 leveitä vaunuja tossa 1800kg sarjassa,taitavat sitten olla jo reilusti yli 6m vaunuja.

KERÄNEN MATTI 04.04.2010 16:38

Itse vaihdoin vaunun paria pykälää suurempaan, ennen Pallas 5000, lev. 210 cm, omamassa n. 650 kg. Nyt Hobby 545 KMF, lev. 250 cm, omamassa n. 1400 kg.

Ja kulutus about sama!!! Land Cruiserin perässä n. 13-14 l/100 km. Ilmeisesti Hobbyn keula natsaa vain niin paljon paremmin Cruiserin perän pyörteisiin, Pallasta vedettäessä tosiaan tuntui ilmanvastus vaikka vaunu ei painanut juuri mitään. Hobbyä vedettäessä taas ei esim. vastaantulevat rekat paljoa ilmaise, se tulee tosi sujuvasti peesissä.

VALKONEN RISTO 07.04.2010 20:19

Ihmettelen noita veljien kulutuslukemia. Vedän Knaus 750 Eurostaria (2.5m leveä ,2000+ kg), BMW 528i Touringilla. Vetovauhti normaalit 85-90 kmh. Kulutus suurimmillaan tuulisella kelillä n. 15 litraa bensaa/100 km. Miten LandCruiser voi viedä kevyemmällä kopilla 13-14l? Oliko bensaa vai löpöä?

ANTTILA MARKKU 07.04.2010 20:50

On niissä vetoautojen painossakin vähän eroja,mikä aiheuttaa heti normikulutuksessakin eroja.Kun Bmv on lastattu max,niin toyotassa tai muissa vastaavan laisissa ei vielä olla lähelläkään max,kuormaa.Muoto ja 2 vetävää akseliakin vaikuttaa kulutukseen.On siinä pemarissa varmaan voimaa vielä reservissäkin mutta kuinka siinä menee tuo vetoauton ja vaunun painot kumpi niistä vie ja kumpi vikisee?Taitaa olla liki ettei rouva ole herraa painavampi.

PURSIHEIMO TOPI 12.04.2010 06:04

Tuo imuvaukutus muuten ilmenee yleensä vain rekan ohittaessa vaunuasi. Ihan fysiikan lakeihin perustuen. Ns. Bernoullin ilmiö.

VIITALA RISTO 12.04.2010 12:59

Joskus huomannu samatapaista ilmiötä myös rekkaa ohittaessani...

PURSIHEIMO TOPI 12.04.2010 18:40

Kyllä vaan silloinkin. Tällöinkin kulkevat samaan suuntaan.

MÄENPÄÄ URPO 18.04.2010 21:17

Meillä on hyvät kokemukset mangneettipeileistä. Suosittelen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.