Mersu asiaa

NYLANDER KARI 17.01.2010 16:12

Hei ;-)) Kyselin syyskuussa MB 123/ 240 D:n jousitus ym ominaisuuksista ja sainkin aivan hyviä vinkkejä. Nyt on takajouset vaihdettu jäykempiin, suutinremontti tehty, laitettu kitkavetopää ja nyt kulkee suoraan ja vakaasti. Nyt vain pitäisi saada vielä koneeseen jonkinverran lisää ruutia vetokyvyn parantamiseksi. Olisiko kellä minkälaista konstia ao asiaan. Tiedossa olisi kyllä erittäin hyväkuntoiden 300 D:n kone. Onko koneen vaihto mahdollista ja kuinka hankala. Mitä sanoo katsastusmies ?

Vinkeistä jo etukäteen kiittäen ! Kari 88122

NYLANDER KARI 17.01.2010 16:17

Lisäys äskeiseen viestiini: Kyseessähän oli Solifer 550 Nordican soutaminen auton alkuperäisvarustuksella.

Terveisin Kari 88122

JANHONEN MATTI 17.01.2010 16:33

Kyllähän siihen moottorin vaihdon voi tehdä, mutta mutta... Ne 123-sarjan viimeiset autot kun tehtiin jo 80-luvun alkupuolella. Sama korihan siinä kolmesatasessakin on mutta kolmesatasen mitoitus on joiltain osin eri, eli töitä ja rahanmenoa on kyllä tiedossa, mutta arvosta nousee vain käyttöarvo.

Ehkä sittenkin on parempi kääntyä diesel-asentajan puoleen ja tiedustella mitä keinoja on piristää konetta syöttöjä lisäämäällä.

VÄLIAHDE JUSSI 17.01.2010 18:59

MB 240-300 Välityksissäkin on ero,ei tuo 240 vaunun kanssa mikään raketti ole varaa aikaa enemmän, pumpun säädöillä saa vain aikaan isommat kustannukset.

LINDROOS LAURI 17.01.2010 21:05

Kaverit edellä puhuvat asiaa. Kone sopii ja vetokykykin vähän kasvaa, mutta... Aikamoinen talkoo on tiedossa. En lähtisi vaihtamaan.

Varoiksi kannattaa kysyä katsastuspuolelta haluavatko koneelle päästötodistuksen. Kannattaa myös varmistaa mm. perän välitys, jäähdyttimen ja lauhduttimen koko.

Sinulla on nyt alla ehjä MB 240 ja vaunu tulee nätisti-Aja mieluummin dieselpajalle ja kysy saako syötöllä apuja.

MB 123/240D + Nordica 550 on rauhallisen kiva yhdistelmä. Kannattaa ajella nykyisellä aikansa ja jossain vaiheessa hankkia jo luonnostaan puhdimpi turbo-versio.

Edellinen vaunu meilläkin oli Nordica 550 ja veturina MB typ. W203 turbodieselfarkku automaatti. Ei ollut puhdista pula - ei edes vuoristossa.

t. Lauri

KAAKKOLAHTI ANITA 17.01.2010 21:14

Laita tai (laitata) Turbo saat puhtia.Käytettyjä saa edullisesti..

NYLANDER KARI 17.01.2010 22:05

Hei ;-))

Mistähän käytettyä turboa osaisi kysellä ?

Terv. Kari 88122

JANHONEN MATTI 18.01.2010 09:58

MB-Purkaamo E.Venetmäki Oy, Viiala puh. 03-5889166 Löytyy monelaista tilpehööriä mersuihin.

Se pelkkä turbo ei sunkaan riitä. Tarvitset myös turbon pakosarjan ja pakoputken etupään + joukon muita "hiluja" mm. ilmaletkun ja paineletkun ihan yksinkertaiseenkin asennukseen. Ja öljyäkin turbon laakereissa pitää kierrättää.

LAHTI LASSE 18.01.2010 12:46

Kävin tuon tien läpi menneinä vuosina. Ainakaan mulla ei kolmesatasesta ollu mitään apua, liekö väljä ollut. Kakssatasellahan se on täyttä tuskaa. Ainoa mikä vähän hjelppasi, oli 124 koriin vaihdettu 250-turbokone. Vaan pakkasi sekin Norjan vuorilla lämpenemään. Aika pitkästi noilla turhilla siirroilla olisi rahottanut sitten viimein 2002 mallin D5 V70 Volvoa,jolla homma nyt sujuu ( 10 l satasella esim) . Vaununa ollut Soliferin 520 ja 560 mallia.

KAKKO NIKO 15.02.2010 09:50

Niin notta tuo kitkavetopääkö lopettaa sen vaunun heijjaamisen mikä ilmenee yli 90 vauhissa, tai ainakin vähentäis sitä? vanha LMC tekeepi tuota niin että pännii välillä.

tosin pitäs laittaa tuohon mb124 uudet takapuslat jotka ovat tuola hyllyssä.

ei jää ainakaan tehoista kiinni etteikö vaunu kulje, kohtuullisen veturin sain tuosta 89vm. 300 dieselin romusta.

KUUTTI MARKKU 15.02.2010 12:44

Tuo on siis se malli jossa 300 D.n kone on viisisylinterinen. 80-luvun alussa tehtiin Suomessa 200-malleista kolmesatasia, vaihtamalla Saksasta romuttamosta ostettu vähänajettu 300 D:n kone Suomesta ostettuun uuteen 200 D:n ennen rekisteröintiä, ja käytettiin auto katsastuskonttorilla. Konttorilla auton tyypiksi muuttui 300D, ja vaihtoarvo vuoden-pari ajettuna oli sen mukainen. Silloin ei ainakaan autoon tarvinnut tehdä mitään muutoksia, ja moottorinvaihtokulut sai takaisin myymällä sen uuden 200D:n moottorin.

Miten katsastuskonttorit nykyisin suhtautuvat em mallin mutoksiin moottoria isommaksi vaihtamalla, kannattaa kysyä katsastuskonttorilta.

HALMEENMÄKI JUHANI 15.02.2010 19:31

Ei. W124 dieselit ovat 200D = 4syl, 250D = 5syl ja 300D = 6syl, OM601/602/603 tyypit. Kaksi isompaa myös turboahtimella. Itse asiasa jo pari vuotta aiemmin esitelty teinitähti 190D sai jo tuon "uuden" OM601-200D-moottorin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.