Volvon peilit

RANTAESKOLA RISTO 17.01.2010 10:46

Volvossani S60 on auton omiin peileihin (sähkö sääteiset) kiinnitetyt vetopelit. Nyt tuli vastaan kerrostalon kokoinen rekka, no niinpä tietysti kuskin puoleinen peili läpsähti ovea vasten ilmavirran takia. Vinkkejä millä saa pelit pysymään paikallaan.V-mäistä avata vauhdissa ikkuna ja kääntää peili takaisin paikalleen. Onko lokasuojapeilit ainoa vaihtoehto?

KOSKINEN OLLI 17.01.2010 11:02

Lokasuojapeilit on kyllä tukevat, mutta ei niin hyvää, ettei jotain huonoa:

Itselläni on ahdas piha, tai paremminkin ahdas kulkuväylä jonne peruuttelen vaunun säilytettäväksi.

Lokasuojapeilit rajoittaa pujottelua ahtaissa paikoissa.

Jos ei ole tarvetta pujotella ahtaissa paikoissa, tällä näkemyksellä ei kovin suurta painoarvoa ole. ; )

LAHTI ANTTI 17.01.2010 11:22

Mulla on S80:ssä lokasuojapeilit, ovat tukevat ja niistä näkee päätään kääntämättä hyvin taakse.

LAHTINEN ERKKI 17.01.2010 19:08

Minä olen arvostanut lokasuojapeilejä ainakin kolmesta syystä: Sopivat hyvin näkökenttään päätä kääntämättä. Jopa niin hyvin, että kun ottaa peilit pois, jää kaipaamaan hyvää näkökenttää taakse. Peileistä on hyvä arvioida vaunun tarvitsema leveys ajettaessa tosi ahtaissa paikoissa.( esim. kun joutuu ajamaan kavennetulle moottoritien kaistalle, jonka leveys on 2,5 m) Meillä on ollut toisinaan käytössä auton oikealle puolelle peiliin kiinnitetty lisäpeili, joka on "apukuljettajan" käytössä.Peili sopii käytettäväksi lokasuojapeilin kanssa yhtäaikaa. Näin myös apukuljettaja voi seurata takana tulevaa liikennettä ja on näin ollen paremmin "hereillä".

LINDROOS LAURI 18.01.2010 19:14

Vinkkejä millä saa pelit pysymään paikallaan:

Oli sama ongelma. Lokasuojapeilit ei sovi (MB C W203 farkku). Nykyiset on vilkulliset, joissa kaikki sähköt ja herkän oloiset. Pitkään olen käyttänyt peiliin kiinnitettäviä lisäpeilejä ja tien puolella lisäpeilistä ohutta narua nokkapellin alle. Toimii! Auton peili kestää, eikä taitu rekan tullessa. Oikea tuntuu pysyvän ilmankin. Kannattaa kokeilla - ainoa vaiva on narun kiinnitys.

t. Lauri

LINDROOS LAURI 18.01.2010 22:38

... lähti lapasesta. Ihan kuin vanhemman mersun peili ennen narua. Liitekuva on suurennettu, mutta siitä näkynee tämän monimutkaisen tekniikan malli.

HYTTILÄ ESKO 19.01.2010 08:24

Aiemmin oln käyttänyt monia malleja. On ollut kuminauhvirityksiä. Kerran magneettipeilitkin, Emukit ja nykyään Volvon omat lokasuojapeilit. Mielestäni nämä parhaat ja ei mikään malli ole koskaan tarvinnut naruja mihinkään. Eivät ole kääntyneet ilmanpaineesta. Vaikka veturin peilit ovat olleet sisäänkääntyvät.

KOIVISTO KARI 01.02.2010 22:53

Tervehdys! Kia Sorennossa oli samoja vaikeuksia, eli joskus peili kopsahti kylkeen ja peilin lasi tietenkin halki kun sopiva tuuli ja rekka tuli vastaan. Itse ratkaisin ongelman erkkarilla. Pari kierrosta taitekohtaan, niin eipäs enään taittunut ja uskoisin, että edelleen suht turvallinen, jos osuu ihmiseen tms, niin antaa vielä tarkoituksenmukaisesti periksi. T Kari

LEHTINEN PERTTI 02.02.2010 19:31

Täsmälleen sama ratkaisu.

Tein pikakiinityskorvakkeen, jonka nokka kääntyy tuulilasin reunan ja koneppellin lokosessa olevan levyn reunan ympäri. Minulla on erittäin ohju naru käytössä. naru on otettu vanhasta sälekaihtimesta, joten se on lähes näkymätön, mutta on vahva eikä mene flutteriin ilmavirrasta, siis ei soi ajettaessa.

Kun naru on kerran laitettu on siitä hyötyjä ja haittoja:

Pros:

Levikepeili ei läsähdä koskaan sivuikkunaan ja hajoa siihen tuhansiksi palasiksi. Peilin säätö on aina kohdallaan kun sen kiinnittää ovipeiliin aina samaan kohtaan ja vetää peiliä niin paljon taaksepäin, että naru on suorana on peili just eikä melekin kohdallaan.

Coontras:

Ne pahuksen narut ja niiden päissä olevat korvakkeet on aina solmussa kuin ongenkoukut siimassa ja peilin asennuksen yhteydessä meneekin suurin osa aikaa selvitellä sotkeutunut naruvyyhti ;-).
KEMPPAINEN OLAVI 02.02.2010 20:59

Pieni apu saattaa löytyä henkilöauton/moottoripyörän sisärenkaasta leikatusta "kiekurasta" pitkävartisen peilin varren ja auton peilin saranan yhteenkiristämiseen. Saranan kiristämiseen olen käyttänyt myös suksien kuljetukseen käytettäviä tarranauhoja tiukalle vedettyinä. Ei ainakaan pamahda täysillä oviin. Seuraavalle matkalle kokeilen pienempilasisia peilejä suksikiinnikkeillä höystettyinä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.