Subaru

PÖLLÄNEN JUHA 30.12.2009 20:33

Moro!

Oliskos kellään kokemuksia tuosta kaksi litrasesta bensa koneesta automaatti vaihteisena?Oliskohan tuosta veturiksi 1400kiloselle vaunulle?Onhan noita parempiakin mutta kun kaikki maksaa niin perkuleesti.Tuossa olis tuo neliveto mukana!

OLLILA EERO 31.12.2009 22:13

Mitä Subarun mallia tarkoitat?

Kaksilitraisesta en tiedä, mutta 2,5 litrainen Outback automaattina oli mainio tuhannen kilon hevosvinkan edessä Porin ja Muonion välisen matkan. Ei juuri vinkka perässä painanut.

Nyt Subaru menee tarpeettomana myyntiin. 11/2005, ajettu noin 130 tkm. Hyvin varustettu ja huollettu. Alta kahdenkympin (te) lähtee. Eli ei maksa perkuleesti.

PALIN MATTI 31.12.2009 22:47

Tiäkkö Eero, että se Suprau on varmala ihan hyvä piili vaikka minkälaisen peräkärryn vettoon, mutta sitä miien tao voia jaksaa saatta ymmärtää, että mitä varten pittää josaki kärrysä vettää hevoseita pitkin maanteitä? Ohan niilä hevoseila omakki jalat, millä net kulukee. Miksi siis kärrysä vejettään?

Ennesvanahaan tehtiin pitkiäki matkoja ihan vaan silleen, että hevoiset kävelit ja vetivät vielä vankkuria perassäänki. Välilä yövyttiin majatalosa ja taas aamula iskettiin veli humma kärryjen etteen. Ja taas matka jatku.

OLLILA EERO 31.12.2009 23:13

Jalathan ne on Palliinillakki, mutta autolla se ajaa.

Pori Muonio 900 km, vinkassa 12 tuntia, hevosvedossa 12 päivää. Siinä se pieni ero

PALIN MATTI 31.12.2009 23:59

Ookko Eero koskaan toela miettiny, että montako kupposta kerkiät (tai saat) ottaa 12 tunnisa ja montaki vastaavasti 12 vuorokauesa?

On varmala pikkunen ero perilettulokunosa.

OLLILA EERO 01.01.2010 00:19

No niin, oeshan se pitänny arvata. Kun tänne tuut oot turpoos myöte savessa, etkä poes piäse.

Mutta mistäs se ketju lähti, aatolla vae hevosella. Kysymys nro 1: Mistäs sinä piättelit, että siellä vinkassa olj hevonen? En minä ainakaan sitä sanonu! Siellähä suatto olla vaekka sementtisäkkijä.

Toesaalta kupit. Meelle kaekille oes parempi, jos ee kerkii ottoo liikoo kuppia. Kun ajat oot perilletulokunnossa. Mutta jos istut 12 päevee reessä nii mitehhän mahtaa käävvä.

Tämän uaton tahti on ollut semmonen, jottei tätä aenakaa kahtatoesta päevee kestäs. Siinä ajassa tulis varmaan perille, mutta kun ee koskaan tiijjä kummalle puolelle jootuu. Varo sinäkii vähä.

Joka tappaaksessa hyvvee uutta vuotta, kun näkyy jo kiäntyneen.

ANTTILA MARKKU 01.01.2010 10:58

Juu,HYVÄÄ UUTTA VUOTTA.Kun tuossa edellä tuli kiistatta todistettua Subarun hyvyys vaunun veturina,sen verran vielä reunaehtona,katso rekisteriotteesta kytkentämassa jarrulliseen perävaunuun.Toi hevos ala taitaa olla saman laista kuin koirankasvatus.Kuljetaan pitkin suomea tuomareiden perässä tai kun nähdään osallistuja luettelo helpon sertin perässä.Hevosilla taas jos kinkeripiirissä ei satu oleen kuin makkarateollisuudelta lipsahtaneita osallistujia,kannattaa kuljettaa 900km.Siis anteeks vaan jos en ymmärrä hevosenkaan pitämisestä mitään.Pitäähän ne jotkut viiattejakin.

OLLILA EERO 01.01.2010 16:31

Jep, katsottu on. Ja siltä varalta, että haluat tietää, se on 1800 kiloa.

Ei olisi tarvinnut kertoa, että et hevosalasta ymmärrä. Se näkyi tekstistä. En tosin minäkään ymmärrä.

Mutta ihminen, joka ymmärtää ja omistaa ratsuhevosen, ottaa hevosen mukaansa muuttaessaan paikkakunnalta toiselle. Ei hylkää sitä kuin kesäkissaa.

Mutta se teksittäsi oli oikein, että tuo hevonen kulki Porista Muonioon tuomarin perässä.

ANTTILA MARKKU 01.01.2010 18:23

Sen hevos jutun osasin arvata,niinhän sitä sanotaan, että jos haluat eroon varallisuudestasi hanki lampaita tai hevonen.Harrastuksen pitää maksaa,siksi hanki lisäksi asuntauto tai vaunu.

HINKKURI MARY-ANN 01.01.2010 22:46

Kokemusta on kaksilitraisesta automaatti Imprezasta, mutta sillä taitaa tulla painoraja vastaan tuolla 1.400 kiloisella. Vaunu kyllä tulee / tulisi perässä, mutta "Kainuun ylämäet" pudottavat muutaman kilomerin nopeutta (vakionopeussäätimellä ajettaessa). Myös "epätasaiset / aaltomaiset" tiet herkästi heiluttava takajousitusta. Toisena SUBARUveturina meillä kolmilitrainen Legacy, jolla ei vaunun mukana oloa huomaa kuin peilistä ja risteyksistä lähtiessä hiukan hitaasta kiihtyvyydestä (on tosin vakio perheautoa parempi). Muutoin aito neliveto (MB taitaa tehdä saman tasoista nelivetoa - mutta hinnat karvaat) on ehdoton vaunua vetäessä, ei märät, kaltevat nurmet tai muutkaan liukkaat haittaa. Tuo mainittu 2,5 litrainen on paremman vääntönsä vuoksi toki 2.0 parempi, mutta jos sietää käsivalintaista on dieselversio suuren vääntönsä vuoksi veturiksi hyvä ... mutta se käsivaihteisuus (automaatit tulossa vasta parin vuoden sisällä?)!

@Pasi

HALMEENMÄKI JUHANI 03.01.2010 21:55

Jäin jo alussa kaipaamaan Pölläseltä tarkennusta minkä ikäisestä autosta olisi kyse. Ihka uusi vai montako vuotta vanha käytetty? Meinaan kun tuo bokseri on päivittynyt sen verran monta kertaa mutta tilavuus aina kaksi litraa. Ja kulutus sekä käyttöominaisuudet samalla.

PÖLLÄNEN JUHA 04.01.2010 11:45

Moi!

Kyseessä olisi uusi tai uudehko forester tai legacy.Vetopainoa noilla taisi olla 2.0L automaatille 1500kg.

HALMEENMÄKI JUHANI 04.01.2010 18:23

Muistakseni 2004 kaksilitrainen moottori parani roimasti väännön ja kulutuksen suhteen, näin illalla ei valitettavasti päse ihan kaikkeen samaan tietoon mitä työaikaan. 2002 koeajoin 2,5-litraisen automaattivaihteisen Outbackin, mutta se olisi silloin vanhempaa moottoriperhettä. Silloin pidin 1800kg vetokykyä juuri ja juuri realistisena tuolle isommalle mutta vanhemmalle moottorille.

HINKKURI MARY-ANN 04.01.2010 21:38

Foresterissa kannattaa varoa uuden korimallin versiosta malliin 2010 saakka, ensoisarjassa alusta ei onnistunut ja ajettavuudeltaan huonoja. Aivan uusissa on tilanne toinen. Legacyn yksi etu viime vuoden malliin saakka on lämpömittari, uudessa mallissa pelkkä merkkivalo - tarve lähinnä kesähelteillä. Kokemusta meillä siis nelivaihteisesta automaatti Imprezasta (2.0 l - 2008) ja viisivaihteisesta automaatti Legacystä (3.0 l - 2007), tältä kesältä. Uskoisin, että 2 litraisella Legasyllä pärjää. @Pasi

HÄMÄLÄINEN MAURI 07.01.2010 12:59

Kyllä se forresteri pitää olla jotta vaunu tulee kunnolla perässä.Forresterissa 230hv vääntö320n,takapään auotomaatti säätö,jarruin paino 2000kg,jarruton 750kg ja neliveto takaa hyvän menon.Ainoa haittapuoli on kulutus 13-16L satasella,automaatti tietenki vie hiukan enemmän,mut siitä en luovu,ja menovettähän saa huoltoasemilta.

HINKKURI MARY-ANN 08.01.2010 21:33

Kertomasi lukemat taitavat tulla 2,5 Foresterista, olin aivan unohtaa että niitähän aletaan jo toimittaa uudellakin korilla. Kulutus näyttää samalta kuin vapaasti hengittävällä 2,0 Imprezalla, mutta eivät ole vielä kieltäytyneet myymästä bensaa siis. Olen kuitenkin sitä mieltä, että ellei kulutusta pelkää on tuo 3,0 Legacy matkavedossa mukavampi. @Pasi

LEHTINEN PERTTI 17.01.2010 22:32

Liekö näitä samoja kommentteja jo moneen kertaan ladellut, Aika hyvä vertailutieto löytyy muistaakseni www.towcar.net -osoitteesta. Sen arvot ja oma kokemukseni on 1:1. Kokemusta sekö Impreza ja Forester 2.0 manuaalista ja automaatista löytyy. Ne on sopineet molemmat hyvin 1500 kg XLKS, siis leveän, vaunun vetoon. Automaatilla menee hyvin tasasella myös nelosella, mutta vaihteisto ja moottori kuormittuu vähemmän kun ajaa kolmosella mäkisessä maastossa. Manuaalissa on alennusvaihde ja se oli hyvä, sillä tiukassa paikassa automaatin pakki on liian iso eikä moottorin kierrokset nouse niin että pakille saisi oikein tosi puskutehoa. Perä kantaa hyvin. Peilien kanssa on omat kikkansa koska vanha Foresteri on Imprezan levyinen ja kovin kapea KS-vaunuille. Suosittelen Forester 2.0 X & AT alle 1500 kg vaunulle.

LAHTI ANTTI 17.01.2010 22:42

Tarkoittanet tätä osoitetta.

http://www.towcar.eu/

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.