Onko kukaan kokeillut painolastisäiliötä?

STRÖMMER HEIKKI 20.12.2009 13:42

Tein taas mullistavan keksinnön. (voi ei taasko, tuumaa vaimo). Eli ongelman nimi on Hobby 610 UL Exelsior jonka oleskelutilassa on muhkeat mukanahkasohvat ja teleskooppi pöydänjalka joka on kiinteästi lattiassa kiinni. Kun lähdetään matkalle, ovat kaikki matkatavarat vaunun etupäässä erillisten vuoteiden alla, ja takapäässä vaikeasti purettavan sohvan alla ei ole mitään. Vaunusta tulee siis hyvin nokkapainoinen vaikka onkin telivaunu. Noh edellisistä mullistavista keksinnöistäni minulle on jäänyt 2 kpl 75L:n vesisäiliötä, jotka olen ajatellut sijoittaa takasohvan alle. Sit olen miettinyt että säiliöitä täytetään erillisellä pumpulla vaunun omasta vesisäiliöstä, ja tyhjennetään erillistä poistoputkea pitkin. No sit kun on tavarat kyydissä, laitetaan vaaka vaunun aisan alle ja pumpataan vettä painolastisäiliöihin kunnes aisapaino on joku 75kg. Vaunussa on kantavuutta 328kg. Voisiko toimia?

ANTTILA MARKKU 20.12.2009 14:01

voi se toimia ihan lisävesi säiliöinäkin jotka matkan aikana vajautuvat pesu ym.käytössä.Kyllähän vaunuissa usein?Pitää kuormaa vähän siirrellä tasapainotuksen takia.

HYTTILÄ ESKO 20.12.2009 14:04

Ihan hyvä idea. Pelkäänvaan kokonaispainon ylittyvän hyvin helposti. Kun tuota roinaa on muutenkin ylimääräisenä mukana. Itsellä 40litraa raitisvesi edessä ja 40l harmaavesi takana. wc akslinkohdalla samoin 15l keittiön raitisvesi. Sitten saa takana olevan parisängyn avattua kädenliikkeellä ja sinne pääsee ulkoakin. Eturyhmän oikea istuinlaatikko myös käytettävissä. Vasemmassa lämppäri ja vesipönttö. Punnitse vähän matkatavaroita ja mieti uudelleen. Taikka saako sen takapään sohvan kohdalle laitettua tavaraluukun kylkeen ?

STRÖMMER HEIKKI 20.12.2009 15:03

Tavaraluukut tietysti olis parempi idea, jos sen ei ole mitään väliä mitä se tulee maksamaan, ja jos se ylimääräinen reikä seinässä olis jossain muussa vaunussa kuin Hobbyssä, jossa vetää kyllä ihan tarpeeksi ilmankin. Edellisessä Hobbyssä oli tavaraluukku, sen takia tässä uudessa ei ole.

STRÖMMER HEIKKI 20.12.2009 15:13

Markulle. Ensiks minäkin ajattelin että lisävesisäiliöt, mut sitten joudut tasapainottamaan vaunua joka pysähdyksen jälkeen, kun painolasti vähenee käytön myötä. Etupään paino ei taas juurikaan vähene. Otetaan puhtaita vaatteita sängyn alta, ja laitetaan toisen sängyn alle likapyykkisäiliöön likaiset. Ruokatarvikkeet on akselien kohdalla keittiön kaapeissa, joten niiden vähentyminen tai lisäys ei vaikuta ollenkaan sillai, kun vaunun päissä tapahtuvat painon muutokset.

ANTTILA MARKKU 20.12.2009 15:40

Totta kyllä,raikasvesi vähenee ja harmaa lisääntyy.Niinhän ne joutuu laivoissakin ajamaan painolastitankeista puolelta toiselle jne.Minulla on pitkässä yksiakselisessa ollut "aina"ylimääräiset vesiastiat akselin takapuolella painoa jakamassa.Kun varavesi loppuu kevenee myöskin vesisäiliö ja aisapaino kevenee.

STRÖMMER HEIKKI 20.12.2009 18:15

Markulle. Tai jos tarkemmin ajattelet, niin aisapaino kasvaa kun akselin takapuolella oleva paino kevenee, mut jos ylimääräiset vesisäiliöt on vain painolastisäiliöinä, eli vesi ei vähene, aisapaino pysyy samana. Kas meidän perheessä on vähän eri matkailutapa kuin teillä. Meillä pitää ensin olla täysin varusteltu vaunu, ja sit joka yö pitää olla leirialueella. Arvaa vaan ottaako se joskus päähän niin että ei veri kierrä. Mä kun näin rekkakuskina olen tottunut yöpymään vähän huonomminkin varustelluissa paikoissa. Ei siis tarvi kuskata varavesiä mukana, kun joka leirialueelta saa kyllä lisää, eikä tarvi kuskata harmaavesiä mihinkään, kun ne voi tyhjentää joka aamu leirialueella.

ANTTILA MARKKU 20.12.2009 20:24

Lähtiessä reisuun vaunu on lastattu täysillä vesisäiliöillä,pefletissä oli vesisäiliö akselien etupuolella.So,aisapaino kevenee jos ei painoa siirretä takaa eteenpäin.Muistelen omalta rahtariuraltani,lämmittäneeni hytissä kaasukeittimellä vettä jota käytettiin ulkona pesuvadissa peseytymiseen.Välillä muiden autojen välissä välillä maastossa missä tuli yövyttyä.Sapuskat tehtiin kaasulla hytissä tai jos sattui sähköuuni olemaan varusteissa voi laittaa 1h aikaisemmin lihaperunasose laatikon uuniin.Ulkona oli turha yrittää veden tai ruuan tekoa kun ilmanvirtaukset oli liian kovia jotta kaasuliekki olisi pystynyt kuumentamaan.Kaikkea kokeiltiin työkalu kaapissa keittämistäkin.Oli vaan nykyistä isommat yhdistelmät,eikä oikeen kerinnyt maisemia ihailemaan.Isäntä vahti sateliitilla,missä ukot luuraa.

HALONEN ARTO 22.12.2009 21:01

Markku. Kuinkahan isolla yhdistelmällä oikein liikuit ? kun nykyiset modulitkin on yli 25 m pitkiä.. tais ennen olla hiukka lyhyempiä..?

terv Arto H SFC 1454

ANTTILA MARKKU 22.12.2009 21:43

Eipä tarvinnut moduliin tutustua,Kiirevirta veteli moduleilla venäjällä.Ja kuulemma Ruotsissa oli jokin reitti missä sai kaksi kärryä peräkkäin.En tosin ymmärtänyt kysymyksen motivaatiota mutta niin se vaan meni.

OIKARINEN JUUSO 23.12.2009 09:18

Sen pelkän vaunu etu- ja takapään tasapainon lisäksi päätyjen kokonaispainot vaikuttavat vaunun vedettävyyteen aika paljon.

Ainakin meidän pikku-Hobbyssä, vaikka aisa-paino on kohdillaan, jos vaunussa on kovasti äärikuormaa (vaunun päädyissä) niin vedettävyys muuttuu heikommaksi - vaunu nykii auton perää enemmän töyssyissä.

Siinä missä painolastitankin voivat auttaa aisapainon kanssa, ne voivat silti viedä ojasta allikkoon.

ANTTILA MARKKU 23.12.2009 11:21

Mitä ylemmäs paino lastataan sen enemmän se vaikuttaa vakavuuteen.Akselin ja vetokoukun väliin asetettu kuorma jakautuu noin puoliksi akselille ja vetokoukulle.Akselin takapuolelle asetettu kuorma kuormittaa eniten akselistoa ja keventää vaunun keulaa.Siitä se tasapaino pitäisi löytää.Tässä on ollut jos jonkun sortin neuvoa,mutta näille itsestään selvyyksille ei ole vastaanpanemista.

PALIN MATTI 23.12.2009 16:14

Tuomonen tasapainottamisen takia tehtävä painon lisäys sottii vastoin kaikkia vysiikan lakeja. Jos aisapainoa on liikaa, ni pittää sitä painoa siirtää sielä kärrysä lähemäksi akselia tai sitte siirtää se liika paino kokonaan pois peräkärrystä vaikka vetoauton kyyttiin.

Missään nimesä ei tuu sitä kuormaa tasapainottaa lisäämälä painoa kärryn ääripäihin. Massan inertia saapi sielä aikaan palijo suureman heilahusvoiman, ku mitä akselin lähelä.

ANTTILA MARKKU 23.12.2009 17:09

Nämä nyt on itsestään selvyyksiä joihin ei pitäisi olla tarvetta kiinnittää huomiota.Sinä kärryssä kuitenkin on jonkinverran kuljetettava tavaraa joka muuttaa enempi tai vähempi vaunun vetoominaisuuksia.Yleensäkin ylimääräinen paino on laitettava akseleiden kohdalle tai väliin.Mutta en menisi emännän fööniä tai hammasharjaa siirtelemään pienten aisapainomuutosten takia.

PALIN MATTI 23.12.2009 19:34

"Yleensäkin ylimääräinen paino on laitettava akseleiden kohdalle tai väliin."

Mie en kyllä kulettas kärrysä mittään ylimäärästä painoa. Retkele lähettäesä kannattee jättää se ylimääränen painolasti pois kokonaan. Otettaan vaan tarpeellinen mukkaan.

HYTTILÄ ESKO 23.12.2009 21:24

Sama vika sano "rahikainen" . Ylimääristä painoa pitää karttaa. ps kotiin tullessa voi olla painolastia. Sitä ei voi kutsua jäte eikä raikasvedeksi.

ANTTILA MARKKU 23.12.2009 23:40

Kyllä mulla on kaikki ylimäärästä painolastia mikä ei ole kiinnitetty tehtaalla vaunuun.Ja onhan se nyt kumma jos perävaunussa ei voi tavaraa kuljettaa,sitten on merkki väärä tai kuski nuuka.

PALIN MATTI 24.12.2009 11:12

Peräkärryssä on ylimääräistä tavaraa kaikki sellainen, mitä ei retkellä tarvita ja myös kaikki tarvittava, mitä ei voia vetoautoon lastata kuletettavaksi.

Eikä matkailukäyttöön rakennettu ja varustettu peräkärry ole tarkotettukkaan mihinkään rahtihommiin.

HYTTILÄ ESKO 24.12.2009 11:19

Minulle taas on ylimääräistä kaikki tarpeeton , järjetön jne. Kaikki mitä katson tarvitsevani matkalla saa olla mukana. Yli 20 vuoteen en ole kaivannut ylimääräisiä vesisäiliöitä painon tasaamiseksi. Saahan jokainen ostaa koppiinsa vaikka farmi-säiliön. En kiellä mitenkään. Tuntuu vain tyhmältä, anteeksi vaan...

HYTÖNEN REIJO 26.12.2009 12:10

Vesi loiskuu tankeissa ja aiheuttaa heijausta ja vaikkei loiskuisi niin paino akselin takana aiheuttaa jotain vipuvoimia jotka huonontavat vaunun kulkua.

Yrittänyt olen.Sillälailla saa jopa Soliferin tekemään mannekiinikävelyä jos on takana harmaavesi tankki täynnä (40l)

TUOMI JYRKI 26.12.2009 13:23

Eipä ole tullut minulla vastaan tuollaista ongelmaa eli mukana reissussa on vain välttämättömät romppeet ja vaimon hiustenkuivain. Etupäätä kuormittavat lähinnä 2 kpl 11 kg:n alukaasupulloa. Retkikalusteet kuljetan aina autossa.

KONTINAHO ALPO 26.12.2009 13:26

Pistäppä nuo fyysikot laskemaan toista vaihtoehtoa. Säiliöt etusohvan alle ja täytät ne heliumilla vai mitä se ilmapallojen kevyt kaasu on Aisapaino kevenee ja voit tarvittaessa siirtää ne taaemmaksi (En kyllä odota tästä Nobelia). A.K

HYTTILÄ ESKO 26.12.2009 14:28

Varmaan riippuu veturista ? En ole kokeillut täydellä tankilla. Ei näet edelleenkään ole mielestäni järkeä kuskata ylimääräistä mukana. Ylimääräiseksi lasken myös 40 litraa jätevettä. On tankissa aian jotain ollut matkalle lähtiessä aamuisin. Sekä levähdyspaikoilla tulee jotain aina lisää. Tyhjennän kyllä kun seuraava paikka tulee.

ANTTILA MARKKU 26.12.2009 14:48

No ,niin.Nyt päästiin oikein asiaan.Sain tässä joitakin aikoja sitten semmosen ahaa elämyksen,koskien tuota mukana kuljetettavaa jätettä,koskien myös harmaavesiä.Sen jälkeen minä hankin sellaisen vaunun jossa periaatteessa kaikki tuotettu jäte kulkee mukana kunnes löytyy laillinen tyhjennyspaikka.Kuitenkaan en nuukana malta maksaa jätteen päivittäisestä tyhjennyksestä ja aamupesulla käynnistä liki 20e päivä.Siksi kertyvä jäte muuttaa vaunun tasapainoa ja ylimääräinen pesu tai talousvesi voi olla aivan tarpeeseen.Tulevaisuuden retkeilyssä voimme joutua maksamaan huomattavia jätemaksuja jollei näihin asioihin aleta panostamaan ennenkuin muut määrittävät meidän vastuumme.

HYTTILÄ ESKO 27.12.2009 09:55

En minäkään ole ostanut aamupesuja. Maksan kyllä viihtyisästä ympäristöstä , uima-altaista ,suihkuista , omista uimarannoista , leipomoista , pyykinpesupaikoista ja tontista missä ulkokalusteet ja etuteltta on vaunun kyljessä odottamassa kun me tulemme joltain kierrokselta. Kun on vaihtoehtoja valita.

HYTÖNEN RAIMO 27.12.2009 13:37

Asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että painolastisäiliöt (tai oikeammin -tankit) kuuluvat paremmin uivaan kalustoon (laivat ja sukellusveneet). Mielestäni lähtökohta on väärä, jos jo ennestään liikaa painoa lisätään vielä tasapainopainoilla. Parempi tapa on lastata ajoneuvo oikein.

Mutta kaikesta huolimatta; matkarikasta Uutta vuotta kaikille tasapainoisesti.

ANTTILA MARKKU 27.12.2009 16:00

Painolastista olen kanssasi samaa mieltä.Mikä on ylikuormaa? jos kyse on ylimääräisestä käyttövedestä niin mielestäni se ei ole ylimääräistä vaan tarpeellista.Vaunun kuormaaminen on sillä tavalla helpompaa että ylimääräinen tavara laitetaan vetoautoon,minulle sopii noin 600kg sitten tulee kantavuus vastaan,tila kyllä loppuu ensin.

STRÖMMER HEIKKI 01.01.2010 11:19

Kiitos monista mielenkiintoisista vastauksistanne, ja hyvää Uuttavuotta teille kaikille. Mikäli ymmärsin siis oikein, oikea tapa kuormata vaunuun 150kg matkatavaraa, on sijoittaa se mieluiten akselin kohdalle. Siis käytännössä vessaan ja vaatekaappiin jotka sijaitsevat vastakkain ko. vaunun ( Hobby 610 UL) telin kohdalla.Aivan väärä tapa taas on sijoittaa ne Vaunun valmistajan matkatavaroita varten tekemiin säilytyslaatikoihin jotka sijaitsevat etupäässä olevien erillisten sänkyjen alla, ja laittaa vastaava määrä lisäpainoa takasohvan alle, jolloin aisapaino pysyy muuttumattomana. Kantavuutta ko.vaunussa on 340kg.

ANTTILA MARKKU 01.01.2010 11:32

Olet sisäistänyt asian.Käytännön toteutus valmistajan ajatusten mukaisesti vaatii harkintaa.

HYTÖNEN RAIMO 01.01.2010 11:40

Juuri näin. Eikä tuo kantavuuskaan anna paljon pelivaraa vastapainoilla kikkailuun.

ANTTILA MARKKU 01.01.2010 12:29

Minulla oli yksiakselisen 1700kg vaunun kanssa vetogelmia lähinnä silloin kun vauhti nousi tuonne 80 km/h.Tuli kokeiltua yhtä ja toista juttua.Kyllä se painon siirtely vaunussa on aivan varteenotettava keino.Kun muistaa vielä että vetokoukun ja ensimmäisen kärryn akselin väliin asetettu paino rasittaa korkeintaan puolet massastaan vetokoukkua.

STRÖMMER HEIKKI 02.01.2010 09:57

Hmm eikö? Kantavuus 340kg, matkatavaraa 150kg. Mun laskupääni mukaa lisäpainoa saa olla 190kg ennenkuin kantavuus ylittyy. Olen myös huomannut että 35kg lisäpainoa aivan vaunun perässä, vaikuttaa ajo-ominaisuuteen samoin kuin 150kg aivan akselin vieressä.

STRÖMMER HEIKKI 02.01.2010 10:10

No meillä oli veto-ongelmia 1900kg painavan teli-Hobbyn kans viime syksyisellä Kroatian matkalla. Siinä 80km/h:n jälkeen alkoi luikertamaan niin että tukka nousi pystyyn. Meni siis kiireet ohi. Siihen auttoi kun laskin vetokoukkua alemmas, kas kun vetoautona on ilmajousinen Land Rover Discovery, on sen jousitus aina samalla korkeudella oli painoa autossa vähän tai paljon. Alas laskettu koukku sit puolestaan taas mielellään aiheuttaa omia ongelmiaan, kuin myös se että telivaunua pitäis aina vetää niin että se kulkee vaakasuorassa, jolloin paino kohdistuu yhtä suurena molemmille akseleille.

HYTÖNEN REIJO 02.01.2010 10:17

Telissä paino kohdistuu aina yhtä suurena molemmille akseleille kun taas kaksi akselisessa voi toinen akseli jäädä ilmaan esim.maaston epätasaisuudesta johtuen.

LAHTI ANTTI 02.01.2010 10:28

Heikille. Onko se vaunusi teli vai kaksiakselinen? Niillä kun on aika suuri ero. Ovatko akselit välitangolla yhdistetty toisiinsa?

ANTTILA MARKKU 02.01.2010 10:37

Niinkuin itsekin huomasit takimmaisen akselin jälkeen asetettu kuorma vaikuttaa koko massallaan vetoaisaa keventävästi.Jos näin joutuu menettelemään kannatta jotain siirtää akselien etupuolelle tasaamaan takapainoisuutta.Tässä muistutuksena paino jakautuu enintään puoliksi vetokoukun ja ensimmäisen akselin välillä.Ellet kiinnitä vetoaisaan esim polkupyöriä silloin painosta todennäköisesti enemmän kuin puolet kohdistuu vetokoukulle.Teliakselisessa paino jakautuu samalla tavalla.

STRÖMMER HEIKKI 02.01.2010 11:00

Olinpa tyhmä, ja vielä rekkakuski,kyllä sietäisi hävetä. Noh Hobby on 2-akselinen, ei teli-vaunu. Siinä on siis kaksi samanlaista akselia lähekkäin, mutta ei mitenkään toisiinsa yhteen kytkettyä akselia.

STRÖMMER HEIKKI 02.01.2010 11:16

Markulle. Ongelmahan ei ollut takapainoisuus, vaan etu. Eli vaunun matkatavaratila on vain etupäässä olevien erillisten sänkyjen alla. Exelsior Hobbyn puolipyöreä takasohva on todella vaikeasti avattava johtuen kiinteästä pöydästä, jonka alta ei paksuja sohvatyynyjä meinaa saada pois ilman kauheaa painia.Keksin siis mielestäni oivan tuuman, laittaa takasohvien alle painolastisäiliöt, joihin voin lisätä, tai joista voin vähentää painoa avaamatta takasohvaa. Pumpulla lisää vettä, hanasta pois. Takasohvien alla siis ei voi pitää mitään tavaraa jota tarvitset päivittäin, koska joudut purkamaan puoli vaunua että saat tavarat käyttöösi.Paska vehje siis.Mut jotenkin sen kans vaan pitäisi matkailla.

ANTTILA MARKKU 02.01.2010 11:16

Näin minäkin olen jostain ymmärtänyt,että kyllä sinun pitäisi jo ammattisi puolelta tietää perävaunun kuormauksesta kaikki oleellinen.Jos ihan pilkkukirjan mukaan mentäisi tarvittaisi insinööri ja sitten sitä ei enää kukaan ymmärrä

STRÖMMER HEIKKI 02.01.2010 11:37

Niinpä mä näin rekkakuskina laitan ne painolastisäiliöt sinne takasohvien alle, olivatpa muut Karavaanarit asiasta ihan mitä mieltä tahansa, koska samahan se on miten sen tasapainottaa, kunhan tasapainottaa. Alunperin mä nyt vain tulin kysyneeksi sitä että onko joku muukin kokeillut sitä. Olen vain ollut huomaavinani muissakin aiheissa tällä palstalla, että uusia ajatuksia ei suvaita, ne on aina vääriä, koska kukaan kunnon Karavaanari ei ole niitä älynnyt kokeilla.

LAHTI ANTTI 02.01.2010 11:54

Oletko muuten Heikki ajatellut mahdollisesti tulevaa heiluriliikettä, jos siellä perällä on massaa painona? Sehän voimistaa liikettä melkoisesti siellä. Sivusuunnassa varsinkin.

Tietenkin kaksiakselisessa vaunussa olisi hyvä, että aisapaino olisi oikea, koska liiallinen aisapaino rasittaa etumaisia renkaita tarpeettomasti. Teliakselistossa rakenne taas tasaa sitä jonkin verran.

Mutta kokeile nyt kuten parhaaksi näet, ehkä ensin voisi koittaa irtonaisilla painoilla vaikutusta ajoon. Ennen kiinteiden säiliöiden asennusta.

ANTTILA MARKKU 02.01.2010 11:59

Näinhän se on,paitsi että kaikkea on jo kokeiltu mutta niistä ollaan hiljaa.Minä kuitenkin olen kuljettanut ylimääräistä vettä mukana 20lt astiassa suihkualtaassa jotta jos astia vuotaa vesi valuu ulos.Koska suihkukoppi oli akselin takana voi aisalle ottaa 30kg polkupyöriä eikä aisapaino muutu paljon miksikään ennenkuin vesikannu tyhjenee.

PALIN MATTI 02.01.2010 12:46

Heikki kirjoitti: "...koska samahan se on miten sen tasapainottaa, kunhan tasapainottaa."

Tuo ei kyllä ihan pidä paikkaansa. On aivan ymmärrettävää, että rekan perävaunun kuormauksessa ei tarvitse ottaa massan inertiaa huomioon, joten se helposti unohtuu, kun aletaan puoliperävaunua kuormaamaan.

Massan inertian aiheuttama momenttihan on massan inertiavoiman [N] ja vipuvarren mitan [m] tulo N x m.

Esim: Vaunun pituussuunnassa metrin päähän akselikeskipisteestä sijoitettu kuorma aiheuttaa x: suuruisen vaunun sivuttaisheiluntaan vaikuttavan momentin. Sama kuorma sijoitettuna kahden metrin päähän akselikeskipisteestä aiheuttaa siis jo kaksi kertaa suuremman sivuttaisheiluntaan vaikuttavan momentin.

Ei ole siis sama, miten kuormaa, kunhan vaan kuormaa.

PENTTINEN URPO 02.01.2010 14:00

Ottakaa vetoautoksi jokin pakettiauto, niin ei tarvitse kikkailla vaunun kuormilla.

NOUSIAINEN ASKO 02.01.2010 15:33

On muutama vuosi sitten olut ,meno kovassa tuulessa , ja lumimyskyssä hautajaisiin , oli joulun ja uudenvuoden välipäivinä . Silloin oli kulkupelinä mb 312 detsu lyhyt akselinen vain 3 metriä ja pakkasta vain 1-2 miinuksella. Jätevesisäiliö 100 litrainen asunnon varaajasta lämmintä vettä täyteen on takana taka-akselin takana alapuolella , ja lisäksi raikasvesisäiliö 100 litraa täyteen , vakaivotti autoa , pääsimme n 350 km perille.Sivutuulessa kerran , puski vastaantulevaa rekkaa kohti , mutta täpärästi väistimme tilanteen. Auto oli alkovimallinen pit, n 6 metriä.

Sellaisia kokemuksia kun on lähdettävä matkalle surujuhliin.

HYTTILÄ ESKO 02.01.2010 15:52

Aika eri asia laittaa painoa autoon kuin perässä tulevaan "vasikkaan" . Lisäksi ei monenkaan vaunun kantavuus (rekisteriotteeseen merkitty) salli noita lisäpainoja tuskimpa autoissakaan. Ainakin täällä on ollut kirjoituksia punnituksista matkalla.

HYTÖNEN REIJO 02.01.2010 18:36

Hei hei Heikki.Nyt on turha syyttää muita jos kysyit ideaan mielipiteitä.

Vastasin aikaisemmin,että ei toimi koska olen kokeillut soliferissa ajaa takasäiliö täynnä.Se on40 litraa.Ajo ominaisuudet huononi selkeästi,alkoi heijaamaan heti 80 jälkeen.

Olematta fyysikko voin kuvitella,että kun se vaunun perä heilahtaa sivulle niin siellä oleva paino korostaa perän sivuttais liikettä.

Jokainen kokeilee mitä haluaa,henk.koht ei haittaa pätkääkään.

NOUSIAINEN ASKO 02.01.2010 19:11

Me emme olisi lähteneet matkaan jos ei olisi ollut kutsu 30.12.2004 .

Elikkä tämä poikkeustapaus kelin suhteen ,Kesällä on vetokoukussa kevyt umpiperävaunu joka vakavoittaa ajoa tuulisella säällä. Muuten auto ei ollut ylikuormattu , mukana oli vaimo ja koira peloissaan .

Turvalisia kilometrejä vaunulla liikuville Kaarina ja Asko

ps.vaunun hankinta voi olla edessä ?

ANTTILA MARKKU 02.01.2010 21:20

Minä sitä jo vähän odotin että joku kaava sieltä vielä tulee.Ei siihen vaunuun tule minkäänlaista rapalailmiötä jos siinä on riittävän vahvarunkoiset ja kantavuuden omaavat renkaat.Se alkaa vikuroida jos kuorma pääsee liikkumaan tai vaunu nostaa vetoauton perää.Vielä ennenkuin joku sanoo,myös vetoauton takarenkaat ja jousitus vaikuttavat asiaan. Noista se useimmiten löytyy se vika.Ei se sivuttaisliikettä aiheuta jos vaunun perään on kuormattu jotain,silloin pitää vaunun runko taipua sivulle jos siihen saadaan sivuttaisheittoa kuormauksen takia..näistä se löytyi minunkin vaunustani.

LAHTI ANTTI 02.01.2010 21:30

Markku, olisin hieman eri mieltä kanssasi asiasta. Jos syystä tai toisesta vaunu joutuu heiluri liikkeeseen, niin varmasti perässä oleva kuorma lisää sitä. Ei siinä rungon tarvitse antaa periksi. Vaunuhan on laakeroitu vetokoukkuun ja renkaiden kautta tiehen. Toki kysyjän vaunun neljä pyörää hieman hillitsee liikettä, mutta tapahtuu kuitenkin. Yksiakselisessa sen huomaa vielä helpommin.

ANTTILA MARKKU 02.01.2010 21:45

Kyllä minulla on ollut kokemuksia siitä veivaavasta vaunusta,ja myönnän että tottakai kaikki mikä on takimmaisen akselin takapuolella vaikuttaa vipuvarren vastapainona.Se ei kuitenkaan pitäisi aiheuttaa toistuvaa heijausliikettä jollei kuljettaja ala veivaamaan ohjausta edes takaisin.Ilmajousitettujen rekkavetureiden kanssa on joskus ollut vähän ongelmia kun vaunu on kuormattu päin.peetä.Sitä veivaamista kun alat korjaamaan laite on lepikossa alta aikayksikön.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.